Vilket märke hade "240" USA lyktorna? (glasen) Orginal.
-
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 23 november 2011, 22:35
- Ort: Boden
Vilket märke hade "240" USA lyktorna? (glasen) Orginal.
Har köpt 4 nya insatser av en kille, han säger att dom är Orginal.. på bilden så va dom i Volvo kartonger men fick inte med kartongerna så jag misstänker att de är billiga kopior av märket sylvania sealbeam,? men vilka satt orginal?. På USA bilarna kanske seal beam va standard då dom har/hade de som krav?
Volvo 244 -1975
Volvo 242 -1975
Volvo 242 -1984
Volvo 244 -1984
Volvo 244 -1988
Volvo 242 -1975
Volvo 242 -1984
Volvo 244 -1984
Volvo 244 -1988
-
- Donator
- Inlägg: 425
- Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
- Ort: Örebro
- Kontakt:
-
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 23 november 2011, 22:35
- Ort: Boden
Re: Vilket märke hade "240" USA lyktorna? (glasen) Orginal.
Oj, ja dom dubbla med fyrkantiga lysen.
Volvo 244 -1975
Volvo 242 -1975
Volvo 242 -1984
Volvo 244 -1984
Volvo 244 -1988
Volvo 242 -1975
Volvo 242 -1984
Volvo 244 -1984
Volvo 244 -1988
-
- Inlägg: 333
- Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
- Ort: Kungälv
Re: Vilket märke hade "240" USA lyktorna? (glasen) Orginal.
Sealed Beam var standard i USA ja, därom råder inget tvivel. Beträffande märket vet jag inte men Sylvania verkar mycket vanliga, jag har tre sådana lampor till min USA-front med fyrkantiga strålkastarna och jag har för mig att lamporna är Sylvania även till min USA-front med runda lampor. En av tankarna med hela konceptet sealed beam var ju att man skulle ha standariserade mått på ljusinsatserna för att det skulle vara lätt att få tag i överallt och att de skulle vara enkelt utbytbara. Kanske tyckte Volvo det var onödigt att kosta på sig att låta tillverka egna ljusinsatser med Volvo-märkning när lamporna ändå var exakt likadana som alla andra på marknaden och bara lät underleverantören stoppa lamporna som skulle till Volvoåterförsäljare i Volvokartonger. Sylvania kan mycket väl ha varit "Volvo original".LuvaN skrev:Har köpt 4 nya insatser av en kille, han säger att dom är Orginal.. på bilden så va dom i Volvo kartonger men fick inte med kartongerna så jag misstänker att de är billiga kopior av märket sylvania sealbeam,? men vilka satt orginal?. På USA bilarna kanske seal beam va standard då dom har/hade de som krav?
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
-
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 23 november 2011, 22:35
- Ort: Boden
Re: Vilket märke hade "240" USA lyktorna? (glasen) Orginal.
Okej. Som ja misstänker då, det dåliga är väll att man måste köpa hela insatser om glödlampan går sönder
Volvo 244 -1975
Volvo 242 -1975
Volvo 242 -1984
Volvo 244 -1984
Volvo 244 -1988
Volvo 242 -1975
Volvo 242 -1984
Volvo 244 -1984
Volvo 244 -1988
-
- Inlägg: 333
- Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
- Ort: Kungälv
Re: Vilket märke hade "240" USA lyktorna? (glasen) Orginal.
Det går ju byta till H1- eller H4-insatser i samma storlek. Finns att köpa lite här och var. Men sealed beam håller lääääänge.
Den största nackdelen med sealed beam är väl det usla ljuset. Ljusbilden är mycket diffus, åtminstone beträffande de fyrkantiga lamporna. Dessutom är de väl inte lagliga.
Den största nackdelen med sealed beam är väl det usla ljuset. Ljusbilden är mycket diffus, åtminstone beträffande de fyrkantiga lamporna. Dessutom är de väl inte lagliga.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
-
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 23 november 2011, 22:35
- Ort: Boden
Re: Vilket märke hade "240" USA lyktorna? (glasen) Orginal.
Den besiktades då med seal beam lyktorna, dom sa då inget, sen tycker ja den hade bättre belysning en min -88 har menmen
Volvo 244 -1975
Volvo 242 -1975
Volvo 242 -1984
Volvo 244 -1984
Volvo 244 -1988
Volvo 242 -1975
Volvo 242 -1984
Volvo 244 -1984
Volvo 244 -1988
-
- Inlägg: 333
- Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
- Ort: Kungälv
Re: Vilket märke hade "240" USA lyktorna? (glasen) Orginal.
Jaså, där ser man. Jag trodde det var tvärnej vid besiktning om man hade sealed beam-lampor monterade.
Jag kan absolut inte hålla med om att de fyrkantiga lamporna bjuder på bra ljus. Det fina ljuset är ju annars en stor fördel med våra bilar men när jag hade fyrkantig USA-front vart det ju alldeles kasst. Däremot upplever jag att det är ganska bra ljus i de runda 5 3/4" insatserna som är till den runda USA-fronten.
Jag kan absolut inte hålla med om att de fyrkantiga lamporna bjuder på bra ljus. Det fina ljuset är ju annars en stor fördel med våra bilar men när jag hade fyrkantig USA-front vart det ju alldeles kasst. Däremot upplever jag att det är ganska bra ljus i de runda 5 3/4" insatserna som är till den runda USA-fronten.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
-
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 23 november 2011, 22:35
- Ort: Boden
Re: Vilket märke hade "240" USA lyktorna? (glasen) Orginal.
Okej hehe. På regbesiktningen när den kom till Sverige så sa dom inget inte heller på vanliga bilprovningen menmen, Ja funderar på köpa Hellas H1/H4 insatser, ska tydligen vara betydligt bättre ljus, eller så behåller jag orginalen som satt på bilen då jag importerade, den rullar inte vintertid så BRA ljus är väll inget måste då ja kan köra på P-ljus hela sommaren
Volvo 244 -1975
Volvo 242 -1975
Volvo 242 -1984
Volvo 244 -1984
Volvo 244 -1988
Volvo 242 -1975
Volvo 242 -1984
Volvo 244 -1984
Volvo 244 -1988
-
- Inlägg: 824
- Blev medlem: 22 november 2011, 11:41
Re: Vilket märke hade "240" USA lyktorna? (glasen) Orginal.
Nackdelen med sealed beam, förutom att dom lyser sämre, är att får man ett stenskott så pyser vaacumet ut och lampan slocknar. Köpte från skrotade nya 81or hela fronter men bytte snabbt till Halogen. Samma på många jänkare och Audi, VW.
-
- Inlägg: 223
- Blev medlem: 25 november 2011, 08:57
Re: Vilket märke hade "240" USA lyktorna? (glasen) Orginal.
Hej ska blanda mig i debatten.
seald beam fullständigt lagligt.Ljusbild diffus svar ja.
Dåligt ljus oavsett rund 5/3/4 eller rektangulär beror på lägre effekt tex halvljus 35watt.
Detta för att spara bränsle!!! jo det är sant.då räknade nån ut att generatorn behöver ladda mindre = lägre bränsleförbrukning. jag TROR att runda 5/34 kom så tidigt som runt 1960.
h4 lampan var förbjuden i usa vissa stater tom 90 talet.
vad som var poppis var att sätta in landningsljus från flygplan i helljuset typ 300w styck.
Precis som inlägget ovan så rek hella h1 sitter på många bilar golf vissa cheva vanar osv.
Lycka till mvh hans
seald beam fullständigt lagligt.Ljusbild diffus svar ja.
Dåligt ljus oavsett rund 5/3/4 eller rektangulär beror på lägre effekt tex halvljus 35watt.
Detta för att spara bränsle!!! jo det är sant.då räknade nån ut att generatorn behöver ladda mindre = lägre bränsleförbrukning. jag TROR att runda 5/34 kom så tidigt som runt 1960.
h4 lampan var förbjuden i usa vissa stater tom 90 talet.
vad som var poppis var att sätta in landningsljus från flygplan i helljuset typ 300w styck.
Precis som inlägget ovan så rek hella h1 sitter på många bilar golf vissa cheva vanar osv.
Lycka till mvh hans