Har gjort allt utom spjällen själv. Jag kör med ms ännu, dock ska jag byta avgashus på turbon för att få tidigare ladd. Börjar ladda vid 3500 nuAse skrev:Ojoj, här var det mycket pulver Härligt!!!!
Kör du med ms eller bytte du till vems?
Insuget du byggt med separat spjäll, vilken bil kommer runners ifrån?
Detta händer i Kirre´s garage :)
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:17
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:17
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar
Tack tack.Samuel skrev:Behövs inte så mycket kraft för att vrida av kardanen, Men kraften i motorn måste vara högre än fästet i bakdäcken, Jag lyckades vrida av min kardan med 122hk som bilen hade 1975.
Men fortfarande ett SKITBRA bygge du har gjort! Mycket imponerad
Kardanen har ju hållit på 8v sug motorn och ja har väl inte varit snäll.
Körde iaf ifrån en chippad s4 me den. Sätt upp ett 1" med 1.5mm gods och vrid av den så får du se vilken kraft som behövs.
Ang din kardan så kan den varit skadad, alternativt fått en bula
-
- Donator
- Inlägg: 572
- Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
- Ort: Finland
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar
Kirre skrev:Tack tack.Samuel skrev:Behövs inte så mycket kraft för att vrida av kardanen, Men kraften i motorn måste vara högre än fästet i bakdäcken, Jag lyckades vrida av min kardan med 122hk som bilen hade 1975.
Men fortfarande ett SKITBRA bygge du har gjort! Mycket imponerad
Kardanen har ju hållit på 8v sug motorn och ja har väl inte varit snäll.
Körde iaf ifrån en chippad s4 me den. Sätt upp ett 1" med 1.5mm gods och vrid av den så får du se vilken kraft som behövs.
Ang din kardan så kan den varit skadad, alternativt fått en bula
eller varit väldigt rostigt
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna
KlöverN #78
ända stressfläkten jag har är denna
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 23 november 2011, 18:42
- Ort: Norrtälje
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar
Måste vart något sådant annars bör den inte gå sönder, men rostig var den inte!
Men nu sitter det en fin kardan där igen
Är ju inte så vanligt att kardaner går av vad jag märkt, antagligen är som ju skadade eller mycker hästar/för bra fäste.
Men nu sitter det en fin kardan där igen
Är ju inte så vanligt att kardaner går av vad jag märkt, antagligen är som ju skadade eller mycker hästar/för bra fäste.
-
- Inlägg: 58
- Blev medlem: 4 december 2011, 20:34
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar
Ok,, tänkte just på spjällen, är ett kortat från någon bmw?Kirre skrev:Har gjort allt utom spjällen själv. Jag kör med ms ännu, dock ska jag byta avgashus på turbon för att få tidigare ladd. Börjar ladda vid 3500 nuAse skrev:Ojoj, här var det mycket pulver Härligt!!!!
Kör du med ms eller bytte du till vems?
Insuget du byggt med separat spjäll, vilken bil kommer runners ifrån?
3500rpm var väl inte så sent, du släpper väl inte av förrens vid minst 7000rpm kan jag tänka mig Vad är det för snurra du kör med?
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:17
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar
Det är ny gjutna weber kroppar. Alltså allt onödigt som munstycken osv inte finns kvar. Istället är det hål för vanliga spridare och fäste för fuelrail.Ase skrev:Ok,, tänkte just på spjällen, är ett kortat från någon bmw?Kirre skrev:Har gjort allt utom spjällen själv. Jag kör med ms ännu, dock ska jag byta avgashus på turbon för att få tidigare ladd. Börjar ladda vid 3500 nuAse skrev:Ojoj, här var det mycket pulver Härligt!!!!
Kör du med ms eller bytte du till vems?
Insuget du byggt med separat spjäll, vilken bil kommer runners ifrån?
3500rpm var väl inte så sent, du släpper väl inte av förrens vid minst 7000rpm kan jag tänka mig Vad är det för snurra du kör med?
Jag kör med en holset hx50 med avgashus 22. Men ska skaffa ett 19 avgashus
-
- Inlägg: 58
- Blev medlem: 4 december 2011, 20:34
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar
Jaha, det var ju en trevlig lösning
Det var ju inte det minsta aggregatet Kommer nog bli bättre respons med det "lilla" avgashuset
Trevlig projekttråd, tack för du bjuder på bilder och info!!!!!
Det var ju inte det minsta aggregatet Kommer nog bli bättre respons med det "lilla" avgashuset
Trevlig projekttråd, tack för du bjuder på bilder och info!!!!!
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:17
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar
tackar, de kommer upp mer bilder så fort jag har nån.
Kommer bli kanon när man har fullt ladd på 3500varv istället för att den börjar ladda där, man måste ju stressa på stakarna lite
Kommer bli kanon när man har fullt ladd på 3500varv istället för att den börjar ladda där, man måste ju stressa på stakarna lite
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:17
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar
Fick hem dom nya soppa pumparna i veckan, de fick bli 044 kopior för dom är vettiga i pris. Sen har jag inte fått tillbaka lådan från svetsning ännu, men så fort den gör det ska jag stoppa i nya soppa systemet och lådan sen åka och bromsa.
Det blir antingen på motornord eller på dynotech, har inte bestämt mig riktigt.
Det blir antingen på motornord eller på dynotech, har inte bestämt mig riktigt.
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:17
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar
Står och skäms och väntar på att lådan ska komma tillbaka från svetsning. Killen ja lämnat till har blivit sjukskriven :/
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:17
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, i väntan på l
Har varit dålig på uppdatera för att de har inte hänt nånting med denna bil. Blev en ombyggnation av snöskotern i höst/vinter. Plus att det blev turbo & ms i knuffarcupsbilen (http://www.retroevent.se/knuffarcupen-16366695) Motorn från denna har sen donerats till min gröna 244
Men nu har jag tagit mig i kragen och börjat knåpa ihop bilen.
Just nu håller jag på med bränslet och det blir inge stålomspunnet eller så för 100spänn/halvmetern!
Jag kör med JIC kopplingar från den lokale "slangsnabben" som jag sedan pressar fast en plastslang som man hittar på närmaste lastbilsverkstad för att hålla nere kostnaderna. För säkerhetsskull sätter jag dit ett slangklammer också men de behövs egentligen inte.
Slangen är en likadan slang som i alla fall min 240 har som std bränsleledning
här kommer några bilder på bland annat nya turbon, lådan, koppling, luftfilter, början på ett soppa system.
Men nu har jag tagit mig i kragen och börjat knåpa ihop bilen.
Just nu håller jag på med bränslet och det blir inge stålomspunnet eller så för 100spänn/halvmetern!
Jag kör med JIC kopplingar från den lokale "slangsnabben" som jag sedan pressar fast en plastslang som man hittar på närmaste lastbilsverkstad för att hålla nere kostnaderna. För säkerhetsskull sätter jag dit ett slangklammer också men de behövs egentligen inte.
Slangen är en likadan slang som i alla fall min 240 har som std bränsleledning
här kommer några bilder på bland annat nya turbon, lådan, koppling, luftfilter, början på ett soppa system.
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:17
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:17
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:17
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, i väntan på l
Har haft en massa strul med gasen då motorn blivit varm (hakat sig kring 3000-4000varv) och de visade sig att plenumet var boven i dramat som slagit sig då det blivit svetsat . Det skulle knappt bli något gods kvar vid eventuell planing.
Jag orkade inte ställa mig och göra ett nytt plenum så jag köpte ett färdigt aluminium insug! Har matchportat de mot insuget i toppen, borrat in lite nipplar, gjort nytt tryckrör från intercoolern till spjället och gjort ett fäste för original b230f gasvajer hållare. Det som saknas nu är svetsa fast gasvajer fästet i plenumet och 2st 3/8NPT - AN8 nipplar till fuelrailen men dom är beställda och kommer på onsdag
Hade tänkte mig ut och mappa lite i helgen får se hur tuff man är då det är lite äckligt när de börjar slira i 150knyck
Ska även tillägga att insuget mm ska pulverlackas militärgrönt i vinter och en bromsbänk skall besökas
Jag orkade inte ställa mig och göra ett nytt plenum så jag köpte ett färdigt aluminium insug! Har matchportat de mot insuget i toppen, borrat in lite nipplar, gjort nytt tryckrör från intercoolern till spjället och gjort ett fäste för original b230f gasvajer hållare. Det som saknas nu är svetsa fast gasvajer fästet i plenumet och 2st 3/8NPT - AN8 nipplar till fuelrailen men dom är beställda och kommer på onsdag
Hade tänkte mig ut och mappa lite i helgen får se hur tuff man är då det är lite äckligt när de börjar slira i 150knyck
Ska även tillägga att insuget mm ska pulverlackas militärgrönt i vinter och en bromsbänk skall besökas
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:17
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:17
-
- Inlägg: 309
- Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
- Ort: Jönköping (Ryd)
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, nytt insug
Ser bra ut:) kommer den bli laglig på väg? Eller hur är det tänkt?
By My Xperia
By My Xperia
// Benjamin Filip Götesson
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:17
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, nytt insug
den är laglig redan men de är alltid en tolknings fråga. Det är ganska luddiga papper på bilenGötesson skrev:Ser bra ut:) kommer den bli laglig på väg? Eller hur är det tänkt?
By My Xperia
-
- Inlägg: 309
- Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
- Ort: Jönköping (Ryd)
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, nytt insug
Okej. T31 eller något liknande brukar de stå på pappret va?
By My Xperia
By My Xperia
// Benjamin Filip Götesson
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:17
Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, nytt insug
så här står det
SKYDDSBUR
MOTOR: B23
BAKAXEL: VOLVO 1031
VENTILERADE SKIVBROMSAR FRAM.
T31A MOTORN UTBYTT
T31C MOTOREFFEKT ENLIGT UPPGIFT
Motoreffekt, kw: 155,0
SKYDDSBUR
MOTOR: B23
BAKAXEL: VOLVO 1031
VENTILERADE SKIVBROMSAR FRAM.
T31A MOTORN UTBYTT
T31C MOTOREFFEKT ENLIGT UPPGIFT
Motoreffekt, kw: 155,0