Volvo 244 turbo -75 renovering (såld)

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
D.Svensson
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 april 2012, 17:07

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering /D.Svensson

Inlägg av D.Svensson »

Dags för en liten update! :)

Idag började jag med att rulla in bilen i garaget och började nollställa motorn :) Kamremen gick av förra helgen så blev till å nollställa motorn å byta rem :)

Hoppades att den skulle gå bra nu när den va riktigt nollad å allt men icke! :( gick lika illa som alltid å den ville fan inte starta :P Så nu har jag kollat lite och märkt att de inte är lönt att lägga nå mer tid på den här motorn i nuläget :P fattas kablar å skit å inget sitter där de ska så de blir till å hitta en ny motor och dra om all el istället :) Känns bättre å göra riktigt på en gång :)

Så i morrn blire nog att börja plocka isär drivlinan tror jag :)

Efter kamremsbytet gick jag över till inredningen. Plockade ur allt för att hitta all rost jag trodde skulle finnas i golvet :P Men mot min förvåning ä golvet helt jävla rostfritt :O Inte en fläckjävel å de ä inte lagat heller :D Fyfan va gla ja blev då! :D Va spiksäker att de skulle va rostigt i o med att senaste besiktning va 2004 å allt :) Men icke :D Så nu blir det att ägna sig åt allt ytligt :D grett! :D Blir nog rostskyddsbehandling av golvet senare för att förhindra att rost kommer :)

Här kommer några bilder iaf :) /dennis

Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Gammal äcklig matta :)
D.Svensson
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 april 2012, 17:07

Re: D.Svenssons Volvo 244 turbo -75 renovering update 29/4

Inlägg av D.Svensson »

Kör en liten uppdatering till :)

Idag blev det rengörning innuti och sen började jag riva i motorutrymmet :) tog även bort draget som ska pulverlackas :)

Förhoppningsvis tas motorn ur på tisda om allt går bra :)

Lite bilder här då :)

Bild
Bild
Kylare å intercooler borta

Bild
storbrackaintercoolern

Bild
Fint golv :)

Bild
lite mer borta

Bild

Bild
Draget å en plåtbit som ska pulverlackeras :)
D.Svensson
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 april 2012, 17:07

Re: D.Svenssons Volvo 244 turbo -75 renovering (motorn ur)

Inlägg av D.Svensson »

Idag blev det lite mer jobb gjort :)

Motorn åkte ur idag :D Inga problem alls å när jag ändå låg under bilen knacka jag lite här å där å inga hål! :D Bara växellådsbalken som va riktigt rutten men resten av golv å balkar är fina :) Bara ytrost som ska behandlas :) Men såg att den som bytte baljorna glömde rostbehandla osv. så dom har blivit rostiga och måste tyvärr bytas men det är ändå mycket mindre än jag trodde jag behövde rostlaga :)

Få se till helgen om jag börjar på med karossidan på bilen :)

Bilder :)

Bild
Bild
Bilen uppallad för borttagning av kardan och växellådsbalk :)

Bild
Motor å låda ute! :D
Bild
D.Svensson
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 april 2012, 17:07

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering

Inlägg av D.Svensson »

Då va draget å plåten tillbaka från pulverlackering :D vart grymt bra! :D

Annars så håller jag på att fortsätta göra karossen ren på alla grejer så ja kan börja slipa å laga rost :) Bilder kan komma under helgen :)

Bild
Bild
D.Svensson
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 april 2012, 17:07

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering

Inlägg av D.Svensson »

Idag blev det ett ryck till i garaget :) Nu är hela bilen strippad på rutor och lösa delar :) Nästa helg ska nog slipning och rostlagning påbörjas om allt går som det ska :)

Lite bilder på bilen i dagens läge :)

Bild
Bild
Bild
Bild
D.Svensson
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 april 2012, 17:07

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering

Inlägg av D.Svensson »

Hej igen! :) Har ägnat veckan åt att slipa bort ytrosten från bilen och börjat laga lite smått :) Golvet ser fräscht ut, det som finns är ytrost å inga hål, bara ett i hjulhuset :) Tog bort tanken och där gömde det sig ganska mycket ytrost men fortfarande inga hål :)

Idag var jag iväg och handla en framtida reservdelsbil, en volvo 240 gl från 89. Jag ska ta framvagn, elsystem, bakvagn, inredningen å elsystemet har jag tänkt :) Renovera upp den framvagnen och bakvagnen på sidan om 75an så det bara är å byta sen :) Sen ska den motorn i också så ja ser att allt lirar innan turbobygget drar igång :)

Här kommer bilder :)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Lamelldiff ;)

Nya bilen :)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
snygga lysen :)
john
Inlägg: 163
Blev medlem: 3 december 2011, 12:32
Ort: tierp

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering

Inlägg av john »

Va skönt att den var så bra i karossen tänk om min hade varit det då hade den varit klar för längesen :P
//John
volvo 245 turbo -84
volvo amazon -67
volvo amazon hgv -67
Volvo 945 turbo -96
Toyota celica supra -86
D.Svensson
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 april 2012, 17:07

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering

Inlägg av D.Svensson »

john skrev:Va skönt att den var så bra i karossen tänk om min hade varit det då hade den varit klar för längesen :P
//John
Jo de känns riktigt bra att de inte är mer rost än det är på den :) fast ja ä redan less på allt som ha med å slipa :P förjävla tråkigt jobb :)
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering

Inlägg av Götesson »

Härligt att du gör iordning denna fina modell. Spackla o slipa är inget man vill göra i onödan :D
Lycka till, detta kommer bli bra :mrgreen:
// Benjamin Filip Götesson
D.Svensson
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 april 2012, 17:07

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering

Inlägg av D.Svensson »

Götesson skrev:Härligt att du gör iordning denna fina modell. Spackla o slipa är inget man vill göra i onödan :D
Lycka till, detta kommer bli bra :mrgreen:
Tack å tack :) Nä jag förstår nu varför alla tycker det är tråkigt ;) drygt som fan å tar längre tid än man först tror :)
D.Svensson
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 april 2012, 17:07

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering

Inlägg av D.Svensson »

tjabba! :) Även fast det är låååååååååååååååååååååååååååångt kvar till lackeringen funderar jag 24/7 vilken färg den ska bli :) Funderar både på vit igen eller nån annan fin originalfärg :)


Känns ju lättast med vit i o med att den har varit det och allting är vitt redan :) Men är som en tråkig färg :P

Har ni tips på olika snygga volvo originalfärger med färgkod å allt? :) gärna med bilder :)

/Dennis
Användarens profilbild
AxelGLT
Inlägg: 139
Blev medlem: 1 december 2011, 18:12
Ort: Gotland

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering

Inlägg av AxelGLT »

D.Svensson skrev:tjabba! :) Även fast det är låååååååååååååååååååååååååååångt kvar till lackeringen funderar jag 24/7 vilken färg den ska bli :) Funderar både på vit igen eller nån annan fin originalfärg :)


Känns ju lättast med vit i o med att den har varit det och allting är vitt redan :) Men är som en tråkig färg :P

Har ni tips på olika snygga volvo originalfärger med färgkod å allt? :) gärna med bilder :)

/Dennis
Vit är ju annars en jäkligt fräsch färg. Speciellt om du tar en vit lack från Audi.

Bild

Men nu när du ändå har rensat hela bilen så kan du ju lika gärna ta och lacka allting.
D.Svensson
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 april 2012, 17:07

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering

Inlägg av D.Svensson »

AxelGLT skrev:
D.Svensson skrev:tjabba! :) Även fast det är låååååååååååååååååååååååååååångt kvar till lackeringen funderar jag 24/7 vilken färg den ska bli :) Funderar både på vit igen eller nån annan fin originalfärg :)


Känns ju lättast med vit i o med att den har varit det och allting är vitt redan :) Men är som en tråkig färg :P

Har ni tips på olika snygga volvo originalfärger med färgkod å allt? :) gärna med bilder :)

/Dennis
Vit är ju annars en jäkligt fräsch färg. Speciellt om du tar en vit lack från Audi.

Bild

Men nu när du ändå har rensat hela bilen så kan du ju lika gärna ta och lacka allting.
Jo det är en sån vitfärg det blir i sånafall :)
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering

Inlägg av Djo »

som sakt är ju vitt rätt tråkigt satsa på något från 70tals färgerna grön beige eller kanske brun lite sleeper stuk över det då med. 8-)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
D.Svensson
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 april 2012, 17:07

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering

Inlägg av D.Svensson »

Djo skrev:som sakt är ju vitt rätt tråkigt satsa på något från 70tals färgerna grön beige eller kanske brun lite sleeper stuk över det då med. 8-)
Jo visst äre de men en bil i en riktig vit färg å vita blinkers kan bli riktigt fräsch å :) Men somsagt inte säker än :P de ska va lagomt sleeperstuk iaf :)
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering

Inlägg av Djo »

D.Svensson skrev:
Djo skrev:som sakt är ju vitt rätt tråkigt satsa på något från 70tals färgerna grön beige eller kanske brun lite sleeper stuk över det då med. 8-)
Jo visst äre de men en bil i en riktig vit färg å vita blinkers kan bli riktigt fräsch å :) Men somsagt inte säker än :P de ska va lagomt sleeperstuk iaf :)
jo vist äre fräscht med vit men fan så lätt skitigt det blir men ja gör som du vill så blir ju du nöjd och det är ju själva meningen med att ficksa iordning en bil. :D
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
D.Svensson
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 april 2012, 17:07

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering

Inlägg av D.Svensson »

Har blivit mer å mer sugen på å stoppa i en t5a i denna någon gång i framtiden :)

Har funderat lite och i o med att jag har en 75a har jag rätt att ändra motoreffekten va?

Har tänkt så här: som jag förstått går det inte att regga en volvo 240 med t5 motor va? Effekten är för hög.

Men om jag skriver ett intyg att jag bytt till mindre turbo osv så jag sänkt min effekt, skulle det gå tror ni? :P

2 liters motorn som fanns i Italien går det att regga med den? :)

/Dennis
Lina
Inlägg: 161
Blev medlem: 2 december 2011, 23:59

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering

Inlägg av Lina »

Motoreffekten får man ändra på alla bilar. Med årsmodell 1975 eller äldre då slipper massa avgasregler.
Årsmodell 1975 & äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor (men regbesiktning krävs!) så länge man ligger inom gränserna för effekt & vridmoment.

I en 240 då får ha 220hk/275NM då krävs de ventillerade bromsskivor fram & 1031 bakaxel. (Går ju använda från nån annan bilmodell så kan ha ännu mer effekt!)
D.Svensson
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 april 2012, 17:07

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering

Inlägg av D.Svensson »

Lina skrev:Motoreffekten får man ändra på alla bilar. Med årsmodell 1975 eller äldre då slipper massa avgasregler.
Årsmodell 1975 & äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor (men regbesiktning krävs!) så länge man ligger inom gränserna för effekt & vridmoment.

I en 240 då får ha 220hk/275NM då krävs de ventillerade bromsskivor fram & 1031 bakaxel. (Går ju använda från nån annan bilmodell så kan ha ännu mer effekt!)
Okej låter bra! :) Men jag har för mig att jag läst någonstans att man inte får minska effekten i en motor :p men det får jag alltså om jag skaffar nå papper som visar de på regbesiktning?

Då ska det vara möjligt att få igenom en t5a alltså om jag tar 1031an och bromsarna från min röda? :)
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering

Inlägg av Djo »

tar du rätt t5 motor så funkar den med efekt vrid moment har jag för mig jag läst men jag är inte riktigt säker.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Skriv svar