Volvo 244 turbo -75 renovering (såld)

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
D.Svensson
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 april 2012, 17:07

Volvo 244 turbo -75 renovering (såld)

Inlägg av D.Svensson »

Hej allihopa! :D I Fredags blev jag ägare till en 75as volvo 244. :D Det var en kompis som hade den ståendes så jag fick köpa den av honom.

Bilen är i allmänt dåligt skick men har ändå potential :D Motorn är utbytt till en B21et som inte går som den ska.

Är någon hemmapulare som inte visste va han gjorde som satt i den :( fattas kablar å skit. Den startar och går men går inge bra :(

Så nu sitter jag å funderar om det är värt att fixa å köra på b21an eller om jag ska skaffa mig en b230 turbomotor å byta elsystemet och göra allt riktigt på en gång :) Har hört att K-jetronicen inte är någon höjdare att hålla på med :P

Vad tycker ni? :)

Annars så är det här ett projekt som inte ska stressas igenom :) Jag studerar borta på veckorna och kan bara skruva på helgerna så det kan bli lite tid mellan uppdateringarna men jag ska göra mitt bästa :)

Planen med den här pärlan är först och främst att få den att gå för egen maskin :)

Sen när det är fixat är det rostlagning och uppfräschning som står på schemat. Den ska hellackas i ny vitfärg så den blir fin igen :)

Annars är det väll inge mer :) Hoppas ni tycker det verkar roligt och vill följa mitt arbete och hjälpa mig om det behövs :)

Här kommer bilder iaf :D

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

/Dennis :)
Senast redigerad av D.Svensson den 11 september 2012, 20:12, redigerad totalt 7 gång.
Danne Engberg
Inlägg: 238
Blev medlem: 21 november 2011, 02:55
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering /D.Svensson

Inlägg av Danne Engberg »

sätt i B230FK eller liknande när du ändå är igång

Lycka till :D
Bild
D.Svensson
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 april 2012, 17:07

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering /D.Svensson

Inlägg av D.Svensson »

Danne Engberg skrev:sätt i B230FK eller liknande när du ändå är igång

Lycka till :D
Har funderingar på en FK eller FT :) Hur är det med elsystem osv då? svårt å dra ny el? vad behövs vid motorbytet? :)


Mvh Dennis
Danne Engberg
Inlägg: 238
Blev medlem: 21 november 2011, 02:55
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering /D.Svensson

Inlägg av Danne Engberg »

FK e den bättre med oljekylda kolvar. Ta hela drivlinan ink el på en skrot. Returbilen ( om du har någon sådan i närheten ) tar inte mycket , typ 3 lakan komplett
Bild
D.Svensson
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 april 2012, 17:07

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering /D.Svensson

Inlägg av D.Svensson »

Danne Engberg skrev:FK e den bättre med oljekylda kolvar. Ta hela drivlinan ink el på en skrot. Returbilen ( om du har någon sådan i närheten ) tar inte mycket , typ 3 lakan komplett
Okej, jo att b230fk ha oljekylda vet jag :) ft å fk ä väll i princip samma motor ä väll bara laddtrycket som skiljer? :P

Okej ska försöka få tag på nån krockat 940 med motor å elsystem då :p men har läst runt lite och som jag förstått ska det vara lättast att använda sig av senare 240ins elsystem lh 2.4? eller är det ingen större skillnad? :) å använda boxarna från 940.


/Dennis
Uffe
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 november 2011, 11:54
Ort: Malung

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering /D.Svensson

Inlägg av Uffe »

D.Svensson skrev:Är någon hemmapulare som inte visste va han gjorde som satt i den :( fattas kablar å skit. Den startar och går men går inge bra :(

Så nu sitter jag å funderar om det är värt att fixa å köra på b21an eller om jag ska skaffa mig en b230 turbomotor å byta elsystemet och göra allt riktigt på en gång :) Har hört att K-jetronicen inte är någon höjdare att hålla på med :P

Vad tycker ni? :)

Bild
Bild
Tycker det kunde vara värt att först koppla tryckrören rätt innan du lyfter ur motorn!
Det ska vara kopplat så att turbon trycker luften genom intercoolern och inte så som det ser ut på dina bilder för där verkar det som om turbon suger luften genom intercoolern :shock:
xorox_88
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 november 2011, 19:26

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering /D.Svensson

Inlägg av xorox_88 »

som överstående talar säger Bild lånad bild från garaget men sådär ska kopplingen till luften se ut
D.Svensson
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 april 2012, 17:07

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering /D.Svensson

Inlägg av D.Svensson »

Jo jag tyckte det såg skumt ut även jag :) Och jag gjorde så att jag kopplade bort intercoolern och satt en slang direkt till luftmängdmätaren från turbon och då startade fanskapet :) men tändningen står helt åt skogen så missar lite å sen va kamremmen så dålig att den gick av när jag tog i den ungefär :P

Men ska byta rem i helgen och ställa in tändningen :P få se hur den går sen :)

Men är det någon som har en ft/fk som är i vägen kan dom skicka ett pm ;)
xorox_88
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 november 2011, 19:26

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering /D.Svensson

Inlägg av xorox_88 »

illa men hoppas du får till det då :)
D.Svensson
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 april 2012, 17:07

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering /D.Svensson

Inlägg av D.Svensson »

xorox_88 skrev:illa men hoppas du får till det då :)
Få till de ska ja göra men med den här motorn vet ja inte :) fattas kablar å skit :( ä nån som inte visste va han gjorde som byggt tyvärr :P
D.Svensson
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 april 2012, 17:07

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering /D.Svensson

Inlägg av D.Svensson »

Har en fråga :) Går det att byta sprut till tex. lh 2,4 på b21an? :) Vad behövs i sånafall? :) Är som sugen på att köra på den motorn ändå men med annat sprut :) gillar inte de här K-jetronic :)

Har hört att de ska vara M-stakar å smidda kolvar i dom här stämmer det?


/Dennis :)
D.E
Inlägg: 139
Blev medlem: 3 december 2011, 12:50
Ort: Mora

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering /D.Svensson

Inlägg av D.E »

Ja du kan köra LH2,4 på B21an men du måste flytta över alla givare och sådant från B230n. Sen så har ju LH2,4 en givare som räknar tänder på svänghjulet men det borde gå att göra ett triggerhjul och sätta på framsidan istället som givaren får räkna på. Du måste även plocka insuget från en B230F med LH2,4.

Orkar man kan man sätta svänghjulet från B230 på B21an, borra och gänga hål i baksidan av blocket och kapa upp ett hål i sprängkåpan för givaren.
'76 245L Turbo
'83 242DL
D.Svensson
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 april 2012, 17:07

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering /D.Svensson

Inlägg av D.Svensson »

D.E skrev:Ja du kan köra LH2,4 på B21an men du måste flytta över alla givare och sådant från B230n. Sen så har ju LH2,4 en givare som räknar tänder på svänghjulet men det borde gå att göra ett triggerhjul och sätta på framsidan istället som givaren får räkna på. Du måste även plocka insuget från en B230F med LH2,4.

Orkar man kan man sätta svänghjulet från B230 på B21an, borra och gänga hål i baksidan av blocket och kapa upp ett hål i sprängkåpan för givaren.
Okej tack för svar :) blir att fundera hur jag ska göra :) hoppas det kan komma nån billig b230 fk/ft till försäljning som jag kan köpa :P
D.Svensson
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 april 2012, 17:07

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering /D.Svensson

Inlägg av D.Svensson »

Hej! Tänkte rådfråga lite :) Har blivit erbjuden att köpa en b230ft från en 96a eller 98as limousine för en femhundring :) Bara själva motorn, inget insug eller turbo :P Men tänkte ta turbon från b21an :) Är de samma insug som på en vanlig f?

Problemet med motorn är att den gått varm så de bli byte av kolvringar å vevlager bland annat tro ja :p

Är de värt att köpa för 500 spänn? :)

Mvh Dennis
D.E
Inlägg: 139
Blev medlem: 3 december 2011, 12:50
Ort: Mora

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering /D.Svensson

Inlägg av D.E »

Det är väl nästan värt att köpa bara för att få de grövre stakarna och smidda kolvarna med oljekylning. Annars går det bra att sätta turbon du har på en B230F från 1990 eller nyare då den har samma grövre stakar. Lite högre kompressionsförhållande men det är ju bara att köra med lite lägre laddtryck eller på etanol. :) Grenröret du har är inte lika bra som det till 940 men fungerar säkert. Insuget är samma mellan F och FK/FT.

Men prova att sätta rören riktigt och se om bilen går som den ska först.

Det ska gå ett rör från inloppet på framsidan av turbon till luftvågen, sen ska det gå ett rör från utloppet på ovansidan av turbon till intercoolern och ett rör från andra sidan av intercoolern till insuget. Röret ovanpå motorn nu kan du kasta.
'76 245L Turbo
'83 242DL
D.Svensson
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 april 2012, 17:07

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering /D.Svensson

Inlägg av D.Svensson »

D.E skrev:Det är väl nästan värt att köpa bara för att få de grövre stakarna och smidda kolvarna med oljekylning. Annars går det bra att sätta turbon du har på en B230F från 1990 eller nyare då den har samma grövre stakar. Lite högre kompressionsförhållande men det är ju bara att köra med lite lägre laddtryck eller på etanol. :) Grenröret du har är inte lika bra som det till 940 men fungerar säkert. Insuget är samma mellan F och FK/FT.

Men prova att sätta rören riktigt och se om bilen går som den ska först.

Det ska gå ett rör från inloppet på framsidan av turbon till luftvågen, sen ska det gå ett rör från utloppet på ovansidan av turbon till intercoolern och ett rör från andra sidan av intercoolern till insuget. Röret ovanpå motorn nu kan du kasta.
Okej riktigt sugen på att köpa å bygga lite :)


Jag kopplade ur intercoolern helt å satt ihop luftvågen med turbon rätt å då starta den men gå riktigt illa. Men har märkt att allt inte är färdigt när de gäller den här motorn :P han som byggde har inte kopplat in styrtrycksgivarn eller kallstarten å ä nåt relä som inte ä inkopplat å :P hatar när folk inte kan göra rätt på än gång :P

Men har läst att K-jet inte är det bästa om man ska börja trimma å ha sig :P därför ä ja sugen på en b230 å bygga på :)
Jim
Inlägg: 128
Blev medlem: 21 november 2011, 22:33
Ort: Norsjö, Västerbotten

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering /D.Svensson

Inlägg av Jim »

Ser bra ut. gillar verkligen dessa 70-tals 244or :)

Och K-jet är rent ut sagt skit om jag får säga som jag tycker! så skulle sitta fint med en FT eller FK
Bild
Volvo 244 -84
Volvo 760 -82 GLE "Usa"
D.Svensson
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 april 2012, 17:07

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering /D.Svensson

Inlägg av D.Svensson »

Jim skrev:Ser bra ut. gillar verkligen dessa 70-tals 244or :)

Och K-jet är rent ut sagt skit om jag får säga som jag tycker! så skulle sitta fint med en FT eller FK
Tack å tack :) jo jag å ;)

Jo har märkt att många tycker det :) Blir nog en ft/fk i den med lh 2,4. :)
Lina
Inlägg: 161
Blev medlem: 2 december 2011, 23:59

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering /D.Svensson

Inlägg av Lina »

Intressant projekt. :) Fint med en 75a. ;)
D.Svensson
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 april 2012, 17:07

Re: Volvo 244 turbo -75 renovering /D.Svensson

Inlägg av D.Svensson »

Lina skrev:Intressant projekt. :) Fint med en 75a. ;)
tackar :) jafan ;)
Skriv svar