265 GLE -79
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
- Ort: Harads
265 GLE -79
Jag tänkte att jag kan ju skriva lite om min 265a
Det hela började i 2006 då jag fick tips om den här bilen. Ringde ägaren och visst fick man köpa den.
Bilen hade stått i en lada i många år, i väntan på bättre tider, den hade körts in dit men om den skulle gå att starta vistte han inte. Vi for dit och tog med dragstången för säkerhets skull men vi hoppades att vi inte skulle behöva den, inge rolig att bogsera en bil i 20 mil..
Som tur var så var det en varm sommardag, vi rullade ut bilen ur ladan och började skruva. Först på programmet var en service. Oljebyte, nya filter, och färsk soppa i tanken.
Det var lättare sagt än gjort.. Förr-förra ägaren hade roligt nog varit brottare en gång i tiden, och hade tagit i för kung o fosterland när han drog åt oljefiltret. Det tog oss 1,5 timme att få av det, och vi var nära att ge upp många gånger. Men med mycket våld så lyckades vi till slut. Att byta soppafiltret gick lite smidigare vill jag minnas. Sen var det bara koppla på ett batteri och försöka få igång den. Motorn gick runt, det var då ett bra tecken. Men inte startade den, den var helt stendöd. Problemet visade sig vara att huvudpumpen inte gick. Vi testade att tjuvkoppla pumprelät och då gick den igång! Sen satte vi tillbakse relät och då fungerade den fortfarende Antagligen var det bara en ärgat kontakt för relät var det då inge fel på.
En snabb tvätt för att få bort det värsta dammet och så var vi laddade för hemresan. Helt nöjd att bilen gick att köra!
Vi han ca 150 meter till första korsningen där jag fick för mig att bromsa ordentlig. Inte det smartaste, för nu satt bromsarna fast. Vi pallade upp bilen på sidan av vägen och försökte få loss kolvarna och smorde upp dom. En halv timme senare var vi på väg igen! Hemresan gick bra annars, inget konstigt hände.
Såhär såg bilen ut när jag kom hem
Skitig var den fortfarende
Det hela började i 2006 då jag fick tips om den här bilen. Ringde ägaren och visst fick man köpa den.
Bilen hade stått i en lada i många år, i väntan på bättre tider, den hade körts in dit men om den skulle gå att starta vistte han inte. Vi for dit och tog med dragstången för säkerhets skull men vi hoppades att vi inte skulle behöva den, inge rolig att bogsera en bil i 20 mil..
Som tur var så var det en varm sommardag, vi rullade ut bilen ur ladan och började skruva. Först på programmet var en service. Oljebyte, nya filter, och färsk soppa i tanken.
Det var lättare sagt än gjort.. Förr-förra ägaren hade roligt nog varit brottare en gång i tiden, och hade tagit i för kung o fosterland när han drog åt oljefiltret. Det tog oss 1,5 timme att få av det, och vi var nära att ge upp många gånger. Men med mycket våld så lyckades vi till slut. Att byta soppafiltret gick lite smidigare vill jag minnas. Sen var det bara koppla på ett batteri och försöka få igång den. Motorn gick runt, det var då ett bra tecken. Men inte startade den, den var helt stendöd. Problemet visade sig vara att huvudpumpen inte gick. Vi testade att tjuvkoppla pumprelät och då gick den igång! Sen satte vi tillbakse relät och då fungerade den fortfarende Antagligen var det bara en ärgat kontakt för relät var det då inge fel på.
En snabb tvätt för att få bort det värsta dammet och så var vi laddade för hemresan. Helt nöjd att bilen gick att köra!
Vi han ca 150 meter till första korsningen där jag fick för mig att bromsa ordentlig. Inte det smartaste, för nu satt bromsarna fast. Vi pallade upp bilen på sidan av vägen och försökte få loss kolvarna och smorde upp dom. En halv timme senare var vi på väg igen! Hemresan gick bra annars, inget konstigt hände.
Såhär såg bilen ut när jag kom hem
Skitig var den fortfarende
Senast redigerad av Holländaren den 18 april 2012, 00:58, redigerad totalt 1 gånger.
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
PV444ES -53
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
- Ort: Harads
Re: 265 GLE -79
Dagen efter så bytte jag ena gasdämparen till skuffluckan, och bytte bromsbelägg och smorde upp bromsarna en gång till för säkerhets skull.
Den här lösningen fungerade också (trasig dämpare med en hylsa för att hålla upp luckan)
Men inte lika bra som en ny dämpare.
Jag bokade en besiktningstid samma vecka, och den gick igenom utan anmärkningar!
Lite bilder på inredningen då..
Ren och fin
Barnskydd satt där
Dörrklädseln var lite skitig på förarsidan och så var det fel färg på plastmattan, men annars fanns det inte mycket å säga om inredningen.
Den här lösningen fungerade också (trasig dämpare med en hylsa för att hålla upp luckan)
Men inte lika bra som en ny dämpare.
Jag bokade en besiktningstid samma vecka, och den gick igenom utan anmärkningar!
Lite bilder på inredningen då..
Ren och fin
Barnskydd satt där
Dörrklädseln var lite skitig på förarsidan och så var det fel färg på plastmattan, men annars fanns det inte mycket å säga om inredningen.
Senast redigerad av Holländaren den 15 april 2012, 23:20, redigerad totalt 1 gånger.
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
PV444ES -53
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
- Ort: Harads
Re: 265 GLE -79
Året efter skrotade jag en 81as GLT som hade 4 st mycket fina turbin fälgar. Dom gjorde sig bra på 265an, fast det var ju fel navkåpor.
jag tyckte också att bilen var lite väl hög fram. Jag ville inte köpa några sänkfjädrar utan att se först om det inte skulle se konstig ut, så jag gjorde en raggarsänkning först.
Efter att ha letat efter dom stora centrumkåporna visade det sig att dom fortfarende gick att köpa på Volvo! Det var bara fram med slantarna, för en tusing fick jag alla 4. Väl värd investeringen för det var ett reält lyft för bilen att ha rätt kåpor.
Såhär såg bilen ut efter sänkningen (bara fram) och med dom nya kåporna.
Och så ser den fortfarende ut idag. Nu har jag köpt sänkfjädrar fram och dom kommer monteras vilken dag som helst.
Fortsättning följer
jag tyckte också att bilen var lite väl hög fram. Jag ville inte köpa några sänkfjädrar utan att se först om det inte skulle se konstig ut, så jag gjorde en raggarsänkning först.
Efter att ha letat efter dom stora centrumkåporna visade det sig att dom fortfarende gick att köpa på Volvo! Det var bara fram med slantarna, för en tusing fick jag alla 4. Väl värd investeringen för det var ett reält lyft för bilen att ha rätt kåpor.
Såhär såg bilen ut efter sänkningen (bara fram) och med dom nya kåporna.
Och så ser den fortfarende ut idag. Nu har jag köpt sänkfjädrar fram och dom kommer monteras vilken dag som helst.
Fortsättning följer
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
PV444ES -53
-
- Inlägg: 128
- Blev medlem: 21 november 2011, 22:33
- Ort: Norsjö, Västerbotten
Re: 265 GLE -79
Såg ut att va i riktigt fint skick. vart ju bra med sänkningen
Kommer följas!
Kommer följas!
Volvo 244 -84
Volvo 760 -82 GLE "Usa"
-
- Inlägg: 222
- Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
- Ort: Linköping
Re: 265 GLE -79
Trevlig bil. Verkligen stor skillnad med de stora centrumkåporna, första gången jag tycker turbinfälgarna e lite snygga..
//Andreas
//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
Me and spelling is like oil and water.
-
- Inlägg: 884
- Blev medlem: 23 november 2011, 17:03
Re: 265 GLE -79
Rolig historia och fin bil riktigt fin sänkningen vart med bra trots att du inte tog så mycket
men barnskyd menar du själva grejen för att låsa så inte barn kan öpna dören inifrån bak är inte det orginal på alla 240-260is?
men barnskyd menar du själva grejen för att låsa så inte barn kan öpna dören inifrån bak är inte det orginal på alla 240-260is?
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
- Ort: Harads
Re: 265 GLE -79
Jag menar "mattpiskaren" mellan framstolarnaDjo skrev:Rolig historia och fin bil riktigt fin sänkningen vart med bra trots att du inte tog så mycket
men barnskyd menar du själva grejen för att låsa så inte barn kan öpna dören inifrån bak är inte det orginal på alla 240-260is?
Inte för att jag har några barn att sätta i baksätet... Men den får då sitta kvar iaf
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
PV444ES -53
-
- Inlägg: 222
- Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
- Ort: Linköping
Re: 265 GLE -79
Har du någon närmare bild på hur framkastningsskyddet sitter fast? har funderat på det i några månader nu...Holländaren skrev:Jag menar "mattpiskaren" mellan framstolarnaDjo skrev:Rolig historia och fin bil riktigt fin sänkningen vart med bra trots att du inte tog så mycket
men barnskyd menar du själva grejen för att låsa så inte barn kan öpna dören inifrån bak är inte det orginal på alla 240-260is?
Inte för att jag har några barn att sätta i baksätet... Men den får då sitta kvar iaf
http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kdz/unsorted/img_1704.jpg
//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
Me and spelling is like oil and water.
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
- Ort: Harads
Re: 265 GLE -79
Det sitter skruvat i stolen på nåt vis, man ser skruvhålen på första bilden genom bakdörren.DandanRacing skrev:Har du någon närmare bild på hur framkastningsskyddet sitter fast? har funderat på det i några månader nu...
//Andreas
Vill inte plocka lös det för jag är rädd att jag inte hittar tillbaks till samma hål isf när jag ska stoppa tillbaks den.
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
PV444ES -53
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 21 november 2011, 15:54
- Ort: Solna
- Kontakt:
Re: 265 GLE -79
Jon-Erik har lagt ut monteringsanvisningen på http://www.240.se/install/8-85-16.pdf
-
- Inlägg: 884
- Blev medlem: 23 november 2011, 17:03
Re: 265 GLE -79
Okej dne där grunkan tänkte inte ens på den
fin bil iallafal.
fin bil iallafal.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
- Ort: Harads
Re: 265 GLE -79
Idag började jag med 30000 mils servicen Nya stift och justera ventilerna för den knackar lite på ena sidan.
Såhär såg dom gamla ut, dom var väl inte helt kass men ser ut att ha suttit där ett bra tag.
Och såna här blev det.
Stiftbytet tog ca en timme, den sidan som jag trodde skulle bli jobbigast visade sig vara enklast
Jag hittade ett fel medans jag höll på, en av tändhattarna var trasig.
Det var inge bra så jag letade fram en ny en. Fick ta från en äldre modell till B27A för det var allt som fanns på lager. Inte samma hatt men jag tror den fungerar iaf. Men jag ska försöka hitta rätt för sånt här kommer man reta sig på
När stiften var bytta så var det dags att börja med ventilerna.. Har aldrig gjort det på en sån här så boken var framme.. Fick av kåpan och det såg ju inte så tokig ut. Lite gegga fanns väl men jag hade förväntat mig värre.
Och längre än så kom jag inte för jag behöver en 35 mm hylsa för att dra runt veven, och den största jag hade var 32 mm. Ska försöka hitta nån imorgon, annars får jag beställa..
Måste bara visa min nyinförskaffade världens bästa lampa också, den är säkert lika gammal som bilen men mycket bra å hå när man vill ha bra lyse under huven.
Batteriet ska såklart bytas mot ett som har polerna på rätt sida Men jag hade bara det här liggandes just nu.
Såhär såg dom gamla ut, dom var väl inte helt kass men ser ut att ha suttit där ett bra tag.
Och såna här blev det.
Stiftbytet tog ca en timme, den sidan som jag trodde skulle bli jobbigast visade sig vara enklast
Jag hittade ett fel medans jag höll på, en av tändhattarna var trasig.
Det var inge bra så jag letade fram en ny en. Fick ta från en äldre modell till B27A för det var allt som fanns på lager. Inte samma hatt men jag tror den fungerar iaf. Men jag ska försöka hitta rätt för sånt här kommer man reta sig på
När stiften var bytta så var det dags att börja med ventilerna.. Har aldrig gjort det på en sån här så boken var framme.. Fick av kåpan och det såg ju inte så tokig ut. Lite gegga fanns väl men jag hade förväntat mig värre.
Och längre än så kom jag inte för jag behöver en 35 mm hylsa för att dra runt veven, och den största jag hade var 32 mm. Ska försöka hitta nån imorgon, annars får jag beställa..
Måste bara visa min nyinförskaffade världens bästa lampa också, den är säkert lika gammal som bilen men mycket bra å hå när man vill ha bra lyse under huven.
Batteriet ska såklart bytas mot ett som har polerna på rätt sida Men jag hade bara det här liggandes just nu.
Senast redigerad av Holländaren den 18 april 2012, 01:05, redigerad totalt 1 gånger.
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
PV444ES -53
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
- Ort: Dorotea
Re: 265 GLE -79
Kul att se den igen Har ju sett den i verkligheten så jag vet ju att den är fin.
Har du nån kontakt med "Into", tänkte på 265:an han köpte, om han gjort nåt åt den.
Har du nån kontakt med "Into", tänkte på 265:an han köpte, om han gjort nåt åt den.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
-
- Inlägg: 436
- Blev medlem: 23 november 2011, 20:55
Re: 265 GLE -79
Såna här projekt är trevliga, kul o se lite vanligt pillande o lite förbättringar här o där.
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
- Ort: Harads
Re: 265 GLE -79
Jag pratade med honom för ca ett år sen och då hade det inte hänt nånting. Han håller på för fullt och snickrar i stugan tror jag.Amarace skrev:Kul att se den igen Har ju sett den i verkligheten så jag vet ju att den är fin.
Har du nån kontakt med "Into", tänkte på 265:an han köpte, om han gjort nåt åt den.
När du såg bilen hade jag bara haft den i en vecka, det var ett bra tag sen Har du nån aning om det blir nån Norrlandsträff i år eller har dom slutat med det?
Ja det finns inte så mycket annat å göra på den här, man kan ju inte börja he på spoilers eller turbokonvertera eller nåt på en sån här bil. Eller kan kan man väl men det är inte rätt Den är som bäst som den är original, förutom att den hade fått vara lite lägre fram från fabriken dåTobbe skrev:Såna här projekt är trevliga, kul o se lite vanligt pillande o lite förbättringar här o där.
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
PV444ES -53
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
- Ort: Dorotea
Re: 265 GLE -79
Oki, lär väl kanske bli bil av den nån gång
Ja var ju 6 år sen i sommar, tiden går fort.
Norrlandsträffen lades ju ner, 2008 var sista året i VÄnnäs, 2009 i Sundsvall Sen ifjol kom det ju en annan variant som kallades Klassikerträff (samma folk låg bakom i princip) i Lycksele, alltså inte bara Volvo utan alla Europeiska märken, o den var faktiskt en hel del bilar på och trevlig träff, men har inte hört nåt om i år, så det var nog bara en engångsföreteelse tyvärr, väldigt synd då det inte finns några träffar här i norr. Hoppas dock det blir en träff i år, men än så länge har ingen info gått ut, borde ju stå på Motorveckan i Lyckseles hemsida.
Ja var ju 6 år sen i sommar, tiden går fort.
Norrlandsträffen lades ju ner, 2008 var sista året i VÄnnäs, 2009 i Sundsvall Sen ifjol kom det ju en annan variant som kallades Klassikerträff (samma folk låg bakom i princip) i Lycksele, alltså inte bara Volvo utan alla Europeiska märken, o den var faktiskt en hel del bilar på och trevlig träff, men har inte hört nåt om i år, så det var nog bara en engångsföreteelse tyvärr, väldigt synd då det inte finns några träffar här i norr. Hoppas dock det blir en träff i år, men än så länge har ingen info gått ut, borde ju stå på Motorveckan i Lyckseles hemsida.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
- Ort: Harads
Re: 265 GLE -79
Ja det var ju synd. Men vi får väl ha en egen 265 träff annars.Amarace skrev:Oki, lär väl kanske bli bil av den nån gång
Ja var ju 6 år sen i sommar, tiden går fort.
Norrlandsträffen lades ju ner, 2008 var sista året i VÄnnäs, 2009 i Sundsvall Sen ifjol kom det ju en annan variant som kallades Klassikerträff (samma folk låg bakom i princip) i Lycksele, alltså inte bara Volvo utan alla Europeiska märken, o den var faktiskt en hel del bilar på och trevlig träff, men har inte hört nåt om i år, så det var nog bara en engångsföreteelse tyvärr, väldigt synd då det inte finns några träffar här i norr. Hoppas dock det blir en träff i år, men än så länge har ingen info gått ut, borde ju stå på Motorveckan i Lyckseles hemsida.
Motorveckan ska man ju faktiskt till, iaf en dag. Precis idag har jag lovat att vara tidtagningsansvarig på gräsdragrace tävlingen där nämligen Jag kan ju fakiskt ta 265an dit för jag får resan betalt, så det har man råd med Gräsdraggen ser ut att bli på första söndagen.
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
PV444ES -53
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
- Ort: Harads
Re: 265 GLE -79
Du Magnus, http://www.motorveckan.se/program/detai ... uropabilar
Undra om man skulle komma dit då... Var ju dagen före racet och jag skulle ju få en övernattning också. Då måste man bara hitta på nåt å göra på lördagkväll då och söndag förmiddag då.
Undra om man skulle komma dit då... Var ju dagen före racet och jag skulle ju få en övernattning också. Då måste man bara hitta på nåt å göra på lördagkväll då och söndag förmiddag då.
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
PV444ES -53
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
- Ort: Dorotea
Re: 265 GLE -79
Jo, jag såg det precis också Jag blev lurad av att informationen som finns om träffen var ifrån fjol, men datumet stämmer ju. Så jag har bokat in den dagen, inget ska stoppa mig Kommer isåfall i min bruks 144-70 mest troligt, eller kanske Amazonen om jag fått på nån färg på den, eller kanske Expressen om jag fått in den i trafik. (ingen är ju nån finbil, men det struntar jag i )
Lördagkväll lär det väl vara fullt ös i Lycksele då det är invigningen på Motorveckan, Status Quo spelar ju t.ex, men det var dyr biljett (om det finns några kvar).
Lördagkväll lär det väl vara fullt ös i Lycksele då det är invigningen på Motorveckan, Status Quo spelar ju t.ex, men det var dyr biljett (om det finns några kvar).
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
-
- Inlägg: 98
- Blev medlem: 15 februari 2012, 13:53
- Ort: Harads
Re: 265 GLE -79
Ja idag blev det att justera ventilerna.. Lånade en 35mm hylsa men den var för lång så det hjälpte inte så mycket. Hade inte speciellt mycket lust att plocka bort fläkten och kylaren. Så det blev att tillverka en egen kort hylsa med halvtums anslutning istället av lite järnskrot man hade liggandes.
Det gick iaf bra att justera ventilerna, det som var mest jobb var att komma åt dom, mycket grejer i vägen.
Men tyvärr så verkar det inte ha hjälpt så mycket för motorn knackar fortfarende på samma ställe Fick justera alla ventiler förutom 2 st. Tips mottages om vad knacket kan vara för nåt.
När jag ändå hade av ventilkåporna bestämde jag mig för att snygga till dom lite..
Såg ut såhär innan... Ärgat nåt fruktansvärd.
Andra sidan var faktiskt ännu värre.
Men efter en blästring så blev dom rätt bra. Inte perfekt men en riktig stor förbättring iaf!
Och på plats igen, motorn såg genast mycket roligare ut fast än alla bultar på den är rostiga.
Sen bestämde jag mig för att testa sånt där avgaslagningssmet för att se om det funkar för att täta dämparen. Vi får se imorgon när det har härdat!
Det gick iaf bra att justera ventilerna, det som var mest jobb var att komma åt dom, mycket grejer i vägen.
Men tyvärr så verkar det inte ha hjälpt så mycket för motorn knackar fortfarende på samma ställe Fick justera alla ventiler förutom 2 st. Tips mottages om vad knacket kan vara för nåt.
När jag ändå hade av ventilkåporna bestämde jag mig för att snygga till dom lite..
Såg ut såhär innan... Ärgat nåt fruktansvärd.
Andra sidan var faktiskt ännu värre.
Men efter en blästring så blev dom rätt bra. Inte perfekt men en riktig stor förbättring iaf!
Och på plats igen, motorn såg genast mycket roligare ut fast än alla bultar på den är rostiga.
Sen bestämde jag mig för att testa sånt där avgaslagningssmet för att se om det funkar för att täta dämparen. Vi får se imorgon när det har härdat!
Senast redigerad av Holländaren den 22 april 2012, 13:08, redigerad totalt 1 gånger.
Chevelle 2DHT 454 -66
PV444ES -53
PV444ES -53