245 -93 bruksbil

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
DandanRacing
Inlägg: 222
Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
Ort: Linköping

245 -93 bruksbil

Inlägg av DandanRacing »

Då ska vi se.

En bild hur min älskling såg ut då vi hämtat hem henne.
Bild

Lite blek, skitig och med hela bagaget dränkt i hunung, bivax och med en halv sandlåda + några hundra bin och två torkade ödlor i övriga kupen... :lol: Edit: Men hon är min bara min eller hm just ja sambons o dotterns med. . . . :D

Edit: Att göra lista ska man ju ha..

Ej utfört []
Påbörjat[P]
Införskaffat
Klart[X]

Polering [P] måste lossa lister, ljus osv + skaffa lackskydd.
Svarta lister + svart grill [] sidolister införskafat resten saknas än.
Rostskyddsbehandla []
Fixa ytrosten[]
Extramätare [P] varv[X]4/3-12 + yttertemp[P] bara mätare hittills.
Dioder/svagare instrumetlampor [] Fixat socklar men inte dioder.
Kontakt till bagagebelysning [X] 17/12-11
Bagagematta i plast [X] 9/2-12 Beg från någon annan model..
Extraljus [P]
Vattenpump läkage
El kylfläkt saknar fäste och tempgivaradapter + tid
Baklucka []
Jorda Bakluckan bättre [] Eller byta gångjärnen[]
Diff..[]
Bussningar []
Bättredämpare []
Luftlastfjädring bak [\] Får se om det blir av ska sitta nya dämpare på.. men jag hittade fars gamla system i en låda i garaget o blev lite sugen :)



SLADDA :) [/]
Lära tjejen sladda :D [/]



//Andreas
Senast redigerad av DandanRacing den 1 oktober 2012, 23:24, redigerad totalt 8 gång.
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
Danne Engberg
Inlägg: 238
Blev medlem: 21 november 2011, 02:55
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: 245 -93 bruksbil

Inlägg av Danne Engberg »

DandanRacing skrev: Lite blek, skitig och med hela bagaget dränkt i hunung, bivax och med en halv sandlåda + några hundra bin och två torkade ödlor i övriga kupen... :lol:
:D :D :D :D
Bild
DandanRacing
Inlägg: 222
Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
Ort: Linköping

Re: 245 -93 bruksbil

Inlägg av DandanRacing »

två gamla bilder till då, undra vart resten av bilderna har tagit vägen :?

Införskaffade två flaskor 3m polermedel o började ge mig på lacken..
Bild

O när den nästan var klar, runt rutan o taket kvar.. även haft på albrite tireshine på lister o kofångar..
Bild

//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
pvfreak
Inlägg: 90
Blev medlem: 28 november 2011, 16:18

Re: 245 -93 bruksbil

Inlägg av pvfreak »

Blev ju riktigt tjusig. Hur blev den på insidan? ;)
Cpt Tuttle
Inlägg: 363
Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
Ort: East coast

Re: 245 -93 bruksbil

Inlägg av Cpt Tuttle »

Den som var på blocket för ett tag sedan med en allt annat än säljande bild?
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
DandanRacing
Inlägg: 222
Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
Ort: Linköping

Re: 245 -93 bruksbil

Inlägg av DandanRacing »

pvfreak skrev:Blev ju riktigt tjusig. Hur blev den på insidan? ;)
Tack :D insidan blev riktigt bra, fick riva ut golvet i bagaget o ta hem det för att tvätta det med såpa och avfettning i badkaret sen spolade jag med så varmt vatten det gick och borstade uppifrån och ner så bivaxkulorna släppte..
Men jag la säkert 2-3 timmar på att damsuga o över 1timme på bagagegolvet och då har jag ändå inte gjort rent lister, handtag, tak, instrumentbräda osv...
Hittar inte resten av bilderna just nu men de kommer när jag lokalisert vilken hårddisk de är på.
Cpt Tuttle skrev:Den som var på blocket för ett tag sedan med en allt annat än säljande bild?
Denna köpte jag av en jobbar kollega till far för det hiskeliga priset på 500kr(hittade 13 kr i bilen så 487kr kostade den mig;) )

//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
Erik
Inlägg: 46
Blev medlem: 23 november 2011, 19:34
Ort: Nykvarn

Re: 245 -93 bruksbil

Inlägg av Erik »

Den fick du fin,, att en så "simpel" sak som en polering, kan göra sån underverk..
Kul med en 93:a med :)
DandanRacing
Inlägg: 222
Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
Ort: Linköping

Re: 245 -93 bruksbil

Inlägg av DandanRacing »

Lyckats lokalisera några bilder till.

Varken centrallås eller torkare fungerade i bakluckan, standardfelet att sladden går av i gångjärnet hade inträffat. Så jag fick lirka ut sladden ur bakluckan o sen förlängde jag sladden vid kontakten i luckan och monterade den andra kontakten där sladden hade gått av, på så sätt kunde jag behålla volvos specialsladd i gångjärnet :) fick senare även reparera den andra sladden.
Bild

En av de två torkade ödlorna som hittades i bilen, denna låg i facket mellan framsätena=p
Bild

Dottern "hjälper" till att damsuga bagagegolvet, hon la på skräp och jag damsög upp=)
Bild

Bivax, honung, hundhår och sand och detta är endå efter jag damsugit den 2ggr..
Bild

//Andreassphotos
Senast redigerad av DandanRacing den 17 december 2011, 22:35, redigerad totalt 1 gånger.
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
DandanRacing
Inlägg: 222
Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
Ort: Linköping

Re: 245 -93 bruksbil

Inlägg av DandanRacing »

Erik skrev:Den fick du fin,, att en så "simpel" sak som en polering, kan göra sån underverk..
Kul med en 93:a med :)
Tack :D
Tog sin lilla tid, han ungefär en framskärm + en dörr i taget under lunchen(1h minus mat =45-50min) på jobbet. Hon såg väldigt lustig ut där ett tag.... :lol:

Tycker jag med, synd bara att det knappt var någon extra utrustning när vi köpte henne..
Högtalare i bakdörrarna som inte ens var inkopplade är enda utr jag kommer på nu :lol:

//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
DandanRacing
Inlägg: 222
Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
Ort: Linköping

Re: 245 -93 bruksbil

Inlägg av DandanRacing »

Hittade en till bild.

Från i sommras då jag låg och kopplade in en "Fader" mellan fram och bak högtalarna. Som jag tidigare nämt så satt det högtalare i bakdörrarna vid köpet och kablar framdragna men de var inte inkopplade=p
Bild

Någon som kan säga mig vilken sladd jag ska skarva in mig på för att få belysningen i 52mm varvräknaren att gå på tändningen?


Tyvär verkar jag inte hitta fler bilder nu :( letat igenom 3 datorer o 3 extra diskar men hittar inte bilder som jag trodde jag hade tagit :? :(
Får ta o städa ur bilen o ta lite nya kort invändigt så man iallafall kan se slut resultatet..


//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
LuvaN
Inlägg: 154
Blev medlem: 23 november 2011, 22:35
Ort: Boden

Re: 245 -93 bruksbil

Inlägg av LuvaN »

Lätt och ta tjuvström från nån kabel bakom mittkonsollen från belysningen där, dom lyser när tändningen slås på, samma som på Volvos egna kopplings schema.

Har du en testmejsel eller multimeter underlättar de.

Mvh
Alexander
Volvo 244 -1975
Volvo 242 -1975
Volvo 242 -1984
Volvo 244 -1984
Volvo 244 -1988
DandanRacing
Inlägg: 222
Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
Ort: Linköping

Re: 245 -93 bruksbil

Inlägg av DandanRacing »

LuvaN skrev:Lätt och ta tjuvström från nån kabel bakom mittkonsollen från belysningen där, dom lyser när tändningen slås på, samma som på Volvos egna kopplings schema.

Har du en testmejsel eller multimeter underlättar de.

Mvh
Alexander
Tack det tänkte jag inte på är alltför insnöad på mc o atv från jobbet där vi kopplar i tänningslåset eller 12v uttag om det finns..

//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
seglaren
Inlägg: 97
Blev medlem: 22 november 2011, 20:46

Re: 245 -93 bruksbil

Inlägg av seglaren »

Själv " tjuvade " jag från den bruna kabeln som går till instrumenthuset. ( på det runda kontaktstycket ). Men då går den på reostaten som resten av instrumentbelysningen. Man kan ju sätta ett " dubbelstift " på anslutningarna till lyset i varvräknaren ifall man en gång i tiden vill koppla in fler instrument. Lycka till! :)
DandanRacing
Inlägg: 222
Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
Ort: Linköping

Re: 245 -93 bruksbil

Inlägg av DandanRacing »

seglaren skrev:Själv " tjuvade " jag från den bruna kabeln som går till instrumenthuset. ( på det runda kontaktstycket ). Men då går den på reostaten som resten av instrumentbelysningen. Man kan ju sätta ett " dubbelstift " på anslutningarna till lyset i varvräknaren ifall man en gång i tiden vill koppla in fler instrument. Lycka till! :)
Om reostaten är justeringen av bakgrundsbelysningen så låter ju det ännu bättre :D

//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
DandanRacing
Inlägg: 222
Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
Ort: Linköping

Re: 245 -93 bruksbil

Inlägg av DandanRacing »

Kör två gamla bilder till.

Då jag köpt den.

Bild


Efter tillsnyggning. Kofångaren hänger lite för alubalken innanför e trasig..
Jag gillar verkligen hur emblemen blev efter jag polerade bort silvret :D

Bild

Är det någon som kan säga mig hur många gummibussningar det ska sitta runt lilla varvräknaren?

//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
Användarens profilbild
Joppe_Johndeere
Inlägg: 302
Blev medlem: 21 november 2011, 18:35
Ort: Ystad

Re: 245 -93 bruksbil

Inlägg av Joppe_Johndeere »

DandanRacing skrev:Kör två gamla bilder till.

Då jag köpt den.

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 4101_n.jpg


Efter tillsnyggning. Kofångaren hänger lite för alubalken innanför e trasig..
Jag gillar verkligen hur emblemen blev efter jag polerade bort silvret :D

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 6725_n.jpg

Är det någon som kan säga mig hur många gummibussningar det ska sitta runt lilla varvräknaren?

//Andreas
Härligt med ännu en puts-bög :) Älskar välputsad röda bilar :) Fixa till rosten på bakluckan och nya emblem så blir även den snygg :)

Ang varvräknaren har ja för mig att där ska sitta 4 små gummiploppar...
No Turboshit Just Real Power!
http://www.garaget.org/Joppe_Johndeere
AndersKarlsson
Inlägg: 106
Blev medlem: 26 november 2011, 19:40

Re: 245 -93 bruksbil

Inlägg av AndersKarlsson »

Näe 3st gummin ska det vara per mätare ;)

Himla skillnad det blev efter poleringen, en helt annan bil :) Måste försöka fixa C-låset till bakluckan på min bil också.
DandanRacing
Inlägg: 222
Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
Ort: Linköping

Re: 245 -93 bruksbil

Inlägg av DandanRacing »

Joppe_Johndeere skrev:
DandanRacing skrev:
Är det någon som kan säga mig hur många gummibussningar det ska sitta runt lilla varvräknaren?

//Andreas
Härligt med ännu en puts-bög :) Älskar välputsad röda bilar :) Fixa till rosten på bakluckan och nya emblem så blir även den snygg :)

Ang varvräknaren har ja för mig att där ska sitta 4 små gummiploppar...
Hehe har köpt polermedel, microfiberdukar, trissor osv för 4-5 ggr inköpspriset på bilen :shock:
Rosten får vara, ytterplåten har börjat sepparera från innerdelen i nedrekant så jag letar efter en begagnad lucka att ersätta den med vilket jag hittils inte har lyckats så bra med då jag har lyckats ringa på de senaste 5-6st häromkring bara några timmar efter de blivit sålda :lol: Emblemen tycker jag blev snyggare som svarta mot den rödaluckan så de får stanna :)
Näe 3st gummin ska det vara per mätare

Himla skillnad det blev efter poleringen, en helt annan bil Måste försöka fixa C-låset till bakluckan på min bil också.
Tack, o jag som bara har ett.. någon som har 2 jag kan få köpa?

Det jobbiga med att fixa sladden är att man behöver lossa gångjärnet för att få ut/i sladden och jag fick klippa loss kontakten från den redan lagade sladden för att få den genom luckan :lol: :lol:

//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
AndersKarlsson
Inlägg: 106
Blev medlem: 26 november 2011, 19:40

Re: 245 -93 bruksbil

Inlägg av AndersKarlsson »

Var på skroten igår och plockade extramätare samt 6 gummin, men tror du inte att jag glömde gummina på stolen i bilen :roll:
Ska dit imorgon igen och kolla om de ligger kvar.. Hör av mig om jag hittar dem!

Lät lite smådrygt, men de är det nog värt för att få ett fungerande lås ;)
DandanRacing
Inlägg: 222
Blev medlem: 21 november 2011, 08:22
Ort: Linköping

Re: 245 -93 bruksbil

Inlägg av DandanRacing »

Var en sväng till polarens privata skrot igår o kom hem med en liten hög med grejer :D
2 gummin till varvräknaren :D står 4 rensade 240 hos honom o i ena satt det kvar 2 gummin :shock:
Jäkligt risiga svarta dörrsidor, låg löst i en bil utan fönster och har legat där länge..
En glt grill som visade sig vara sprucken då jag tvättade den.
En volvo gl ratt, trodde först jag hade hittat mitten kudden till en gt ratt men det var det inte :(
En svart list till ena framlyktan... bara ca 17 kvar :lol:
Lite kontakter o brytare o lamphållare.
Några halvtaskiga emblem.
Små sprucken bukplast, var lite svår att få bort då bilen den satt på bara hade bakhjulen kvar :lol:
En Volvo 4 stereo rx-911vq <- EJ MIN PÅ BILDEN

Bild
Är ju lite smått mekberoende o har garaget 1mil bort så jag slängde in allt i duschen o spolade av det... tur att jag har en väldigt förstående flickvänn :D



En del av mina tvätt o polergrejerna. Ska låna polarns garage (där det iallafall e några plusgrader) efter jul/nyår någongång och gå över bilen med oxidborttagande buffer o sen lägga lackskydd

Bild
Saknas: En hög med mirakeldukar, polertrissor, lilla polermaskin, excenterslipen jag polerar med, några dunkar petrolium avfettning, några flaskor fälgrent, lite alkalisk avfettning, fönster puts, tireshine, osv :P

//Andreas
-------------------------------------------------------------------
Me and spelling is like oil and water.
Skriv svar