Avgassystem & kat

Här kan du lägga in allt som inte passar in på de andra forumskategorierna som rör hela 200 serien
Skriv svar
Modspojken
Inlägg: 252
Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
Ort: Göteborg

Avgassystem & kat

Inlägg av Modspojken »

Godkväll,

Jag skulle behöva köpa ett avgassystem och en kat till en 244 -91. Vad tycker ni jag ska satsa på - jag vill komma undan så billigt som möjligt. Nytt eller begagnat? Var ska jag handla? Vad ska jag tänka på?
Vive la revolution pacifique!
janneR
Inlägg: 592
Blev medlem: 29 november 2011, 07:47
Ort: Skogås nära Stockholm
Kontakt:

Re: Avgassystem & kat

Inlägg av janneR »

Biltema kan väl vara ett bra alternativ.

Mvh Janne
244 GL -88b samt 244 GL -91
Användarens profilbild
Joppe_Johndeere
Inlägg: 302
Blev medlem: 21 november 2011, 18:35
Ort: Ystad

Re: Avgassystem & kat

Inlägg av Joppe_Johndeere »

Modspojken skrev:Godkväll,

Jag skulle behöva köpa ett avgassystem och en kat till en 244 -91. Vad tycker ni jag ska satsa på - jag vill komma undan så billigt som möjligt. Nytt eller begagnat? Var ska jag handla? Vad ska jag tänka på?
Du skriver så billigt som möjligt...men menar ?

Det är väl självklart att det är billigast att använda det man har fast det är helt uppruttet då man lätt kan lägga någon timme på att svetsa upp det gamla för att det ska hålla i någon månad.

Det beror ju ganska mycket på hur länge lösningen ska hålla? Är det bara för en besiktning så kanske det räcker med begagnat.

Personligen ratar jag biltemas avgassystem helt efter de senaste skitavgassakerna ja köpt där!

Jag hade nog kört på en ny eftermarknadskatt http://www.hova.com/volvo/240/katalysator-c-5701-1.aspx

Och ett simons avgassystem.
No Turboshit Just Real Power!
http://www.garaget.org/Joppe_Johndeere
Modspojken
Inlägg: 252
Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
Ort: Göteborg

Re: Avgassystem & kat

Inlägg av Modspojken »

Joppe_Johndeere skrev:
Du skriver så billigt som möjligt...men menar ?

Det är väl självklart att det är billigast att använda det man har fast det är helt uppruttet då man lätt kan lägga någon timme på att svetsa upp det gamla för att det ska hålla i någon månad.

Det beror ju ganska mycket på hur länge lösningen ska hålla? Är det bara för en besiktning så kanske det räcker med begagnat.

Personligen ratar jag biltemas avgassystem helt efter de senaste skitavgassakerna ja köpt där!

Jag hade nog kört på en ny eftermarknadskatt http://www.hova.com/volvo/240/katalysator-c-5701-1.aspx

Och ett simons avgassystem.
Tack för tipsen, Joppe och Janne!

Att reparera det gamla låter sig dessvärre inte göras då det är icke-existerande: någon har stulit både katten och systemet. Jag köper gärna en halvsats av bättre kvalitet, bara det inte är nåt "sportigt" med raka rör eller liknande - det är original som gäller med gubbkrök som krav. En snygg och bra halvsats är inte den största utgiftsposten i sammanhanget. Mitt egentliga problem är katalysatorn, jag tycker att 2300 kronor på Hova är för mycket pengar. Är det någon som känner till om det går att köpa kattar billigare nya eller handla dem på skroten, alternativt av någon på forumet som bor i Göteborgsområdet?
Vive la revolution pacifique!
real
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 november 2011, 19:20

Re: Avgassystem & kat

Inlägg av real »

Biltema har ju katalysatorer från 700 kr.
Har själv använt på två bilar, varav en i flera år, och de funkar fint.
Modspojken
Inlägg: 252
Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
Ort: Göteborg

Re: Avgassystem & kat

Inlägg av Modspojken »

real skrev:Biltema har ju katalysatorer från 700 kr.
Har själv använt på två bilar, varav en i flera år, och de funkar fint.
Problemet som jag förstått det är att Biltema inte har någon kattmodell specifik för 240, utan något slags universalhistoria som man måste svetsa och fixa med för att den ska passa. Jag har inte möjlighet att lösa det, men har någon annan tips på billigare kattar är det mer än välkommet!
Vive la revolution pacifique!
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Avgassystem & kat

Inlägg av Volvo245GLT »

Trist läge! :evil: Kattarna på Biltema kräver som sagt svetsning och att man har möjlighet att återanvända fläns o.s.v. från den gamla.
Leta upp en katt som inte ser allt för dj-vlig ut antingen privat eller på skroten är mitt råd.
Skulle flänsen på främre röret eller katten vara skadad så har Biltema i alla fall en utmärkt lösning på det: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... tem-98009/

Vad gäller avgassystemet så kan jag inte rekommendera något annat än nya delar. Hålla på och bråka med gamla rostiga rör och klämmor är oftast inte värt besväret...
Har själv goda erfarenheter av Biltemas halvsats till 240, förutom med gummit som följer med! Håller max 1-2 år innan bakre ljuddämparen släpar i backen för att upphängningarna har spruckit och gått av...
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
real
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 november 2011, 19:20

Re: Avgassystem & kat

Inlägg av real »

Jag har aldrig svetstat fast Biltemas katalysatorer utan alltid skarvat in med skarvrör i lämplig dimension.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... ror-98010/
På med avgaspasta så har det funkat i flera år.
Användarens profilbild
Joppe_Johndeere
Inlägg: 302
Blev medlem: 21 november 2011, 18:35
Ort: Ystad

Re: Avgassystem & kat

Inlägg av Joppe_Johndeere »

real skrev:Jag har aldrig svetstat fast Biltemas katalysatorer utan alltid skarvat in med skarvrör i lämplig dimension.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... ror-98010/
På med avgaspasta så har det funkat i flera år.
Ja impaimpalösningar finns det mycket av.


Hade jag inte velat lägga 2,5k på en ny hade jag knallat ner på den lokala skroten och köpt en.
No Turboshit Just Real Power!
http://www.garaget.org/Joppe_Johndeere
Modspojken
Inlägg: 252
Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
Ort: Göteborg

Re: Avgassystem & kat

Inlägg av Modspojken »

Joppe_Johndeere skrev:
real skrev:Jag har aldrig svetstat fast Biltemas katalysatorer utan alltid skarvat in med skarvrör i lämplig dimension.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... ror-98010/
På med avgaspasta så har det funkat i flera år.
Ja impaimpalösningar finns det mycket av.


Hade jag inte velat lägga 2,5k på en ny hade jag knallat ner på den lokala skroten och köpt en.
Precis detta gjorde jag. Köper en kat från en skrotbil för 670 kronor plus moms. Sedan får det bli en halvsats från Biltema.

Tack för alla tips!
Vive la revolution pacifique!
Bim
Inlägg: 11
Blev medlem: 21 mars 2012, 21:22

Re: Avgassystem & kat

Inlägg av Bim »

Vad kostar en sådan halvsats?

jag har bakre ljuddämpare och rör från katt som jag ev skall göra mig av med.

skall bygga avgas i större diameter..

katten är rensad.
Modspojken
Inlägg: 252
Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
Ort: Göteborg

Re: Avgassystem & kat

Inlägg av Modspojken »

Bim skrev:Vad kostar en sådan halvsats?

jag har bakre ljuddämpare och rör från katt som jag ev skall göra mig av med.

skall bygga avgas i större diameter..

katten är rensad.
Halvsats kostar omkring tusenlappen har jag för mig. Ursäkta en dum fråga men jag har läst förut på detta eminenta forum om "rensade" kattar. Vad innebär det?
Vive la revolution pacifique!
Användarens profilbild
Joppe_Johndeere
Inlägg: 302
Blev medlem: 21 november 2011, 18:35
Ort: Ystad

Re: Avgassystem & kat

Inlägg av Joppe_Johndeere »

Modspojken skrev:
Bim skrev:Vad kostar en sådan halvsats?

jag har bakre ljuddämpare och rör från katt som jag ev skall göra mig av med.

skall bygga avgas i större diameter..

katten är rensad.
Halvsats kostar omkring tusenlappen har jag för mig. Ursäkta en dum fråga men jag har läst förut på detta eminenta forum om "rensade" kattar. Vad innebär det?
Rensade kattar är...

*Antingen kapar du upp svetsarna på katalysatorn och plockar ut innehållet och svetsar tillbaka...

*Slår ett rör rakt igenom katalysatorn

Ja där finns säkert fler sätt, men det sistnämnda med röret är självklart det lättaste alternativet..
No Turboshit Just Real Power!
http://www.garaget.org/Joppe_Johndeere
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Avgassystem & kat

Inlägg av Volvo245GLT »

"Rensad katt" är det samma som att man tagit bort själva insatsen ur katalysatorn så att den bara är en tom burk.
Detta kan även ske ofrivilligt om motorn gått för fett.

En rensad katt påstås kunna ge några extra hk, men en bil nyare än -89 blir omöjlig att få genom bes. pga för hög CO-halt.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Modspojken
Inlägg: 252
Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
Ort: Göteborg

Re: Avgassystem & kat

Inlägg av Modspojken »

Volvo245GLT skrev:"Rensad katt" är det samma som att man tagit bort själva insatsen ur katalysatorn så att den bara är en tom burk.
Detta kan även ske ofrivilligt om motorn gått för fett.

En rensad katt påstås kunna ge några extra hk, men en bil nyare än -89 blir omöjlig att få genom bes. pga för hög CO-halt.
Det var som jag misstänkte, således. Bilen i fråga är en 91:a.
Vive la revolution pacifique!
Bim
Inlägg: 11
Blev medlem: 21 mars 2012, 21:22

Re: Avgassystem & kat

Inlägg av Bim »

Ja och därför skulle ej katten säljas med. Vilket ändå inte ingår i en halvsats.

Innehållet i min katt var löst och la sig ivägen så bilen gick som en potta skit, så fick slå ut allt innehåll.
Modspojken
Inlägg: 252
Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
Ort: Göteborg

Re: Avgassystem & kat

Inlägg av Modspojken »

Bim skrev:Ja och därför skulle ej katten säljas med. Vilket ändå inte ingår i en halvsats.

Innehållet i min katt var löst och la sig ivägen så bilen gick som en potta skit, så fick slå ut allt innehåll.
Som sagt har jag dessvärre inte den möjligheten. Det får bli begagnad katt och ny halvsats. Om inte du ville bli av med ditt system vill säga?
Vive la revolution pacifique!
Modspojken
Inlägg: 252
Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
Ort: Göteborg

Re: Avgassystem & kat

Inlägg av Modspojken »

För övrigt blir det ganska gulligt när man skriver och pratar om en "katt".
Vive la revolution pacifique!
Skriv svar