Sida 1 av 1

Reserdels nummer

Postat: 26 mars 2012, 08:23
av schassen
Hej Jag har en läckande insprutnings pump. Läckaget är bakom remhjul D24 82årsmodell.
Reservdels nummer på packning/p-box alt storlek på denna.
Är det bara volvo som gäller eller finns det annan levrantör?
MvhHans

Re: Reserdels nummer

Postat: 26 mars 2012, 20:32
av 240_kalle
bosch eller vag. är ju trots allt en vag motor

Re: Reserdels nummer

Postat: 27 mars 2012, 17:43
av schassen
Ja DU 240 kalle.Vad ska jag svara på detta? Både och. Det står Bosch på ett ställe och sen står det en massa siffror skriver in det som det står på pumpen om du blir klokare av detta.

NR 0460406003
Ve6/10F24000L32
vw072130107B
011932 07367
Bosch.
MvhHans.

Re: Reserdels nummer

Postat: 28 mars 2012, 22:22
av Roger
Det är nog bussningen innanför packboxen som är sliten eftersom pumpen läcker.

Re: Reserdels nummer

Postat: 29 mars 2012, 07:13
av schassen
Ok Roger.Vill du utveckla detta? Byta bussning och p-box? Nummer på dessa? Jobb för specialist? Eller klarar man det själv som mekaniker. Jag har ju inte jobbat med d24 sen 1984 så jag har väl glömt det mesta.MvhHans.

Re: Reserdels nummer

Postat: 29 mars 2012, 20:01
av 240_kalle
dessa hittade jag http://www.vetlandatorget.se/index.php? ... l=88&l2=90


http://www.blocket.se/kronoberg/Volvo_D ... 404384.htm
om man skall tro på att denna är renoverad vet jag inte, kan vara

är då hela pumpar

Re: Reserdels nummer

Postat: 30 mars 2012, 08:04
av schassen
Hej Jo visst kan man ju köpa pumpen för 395 kr. Men den jag har funkar ju utmärkt (bortsett från läckaget då).
Det måste ju gå att byta bussning/pbox på pumpen ändå.
MvhHans.

Re: Reserdels nummer

Postat: 23 april 2012, 22:08
av volvoyamha
Lugna er för tusan.

Denna operation är lite knepig men det går.

Först och främst skall du ha denna.

Bild

Du finner denna p-box hos länken nedan.
Jag tror det är den som är 17mm.

http://www.dieselmeken.se/index.php?pag ... &Itemid=65

För att byta denna p-box, måste du bort med pumpen och pumphjulet (ganska enkel operation, ENLIGT MIN MENING)

Skall du göra detta så säg till så ger jag dig en beskrivning

Skall även säga det innan någon expert uttalar sig. Pumpen behövs inte ställs med något speciel verktyg eller så. Jag har ett klockrent bonn tips som fungerar lite bra.

Mvh Anders

Re: Reserdels nummer

Postat: 24 april 2012, 07:00
av schassen
Häpp Anders. Hittade p- Box på ang. länk 145 kr.
Att ta av pump och sätta vev på öd/0 ser jag ju inte nåt problem med.
Sen i mitt vaga minne så skulle man spärra kammen och pumhjulet.Men det var 84!!.
Så mycket är glömt.Jag tar tacksamt emot bonnatipset.eller som jänkarna säger KISS.
Keep. It. Simple.Stupid. Mvh Hans.

Re: Reserdels nummer

Postat: 24 april 2012, 08:11
av volvoyamha
titta perfekt!

Du har 4 bultar som håller pumpen.

Två stycken i framkant av pumpen, under vaccumpumpen till bromsservon.
Du har två stycken mellan pumpen och motorn, samt jag tror nästan det var en till, tror det är den som håller olje stickan.
Dom mellan motorn och pumpen MÅSTE MAN HA TÅLAMOD med!! dessa är jätte bökiga, men det går med en hederlig block nyckel.

Gör följande,
Lägg av plus polen på batteriet.
Ta bort kabel som på magnetventilen, (det finns enbart en kabel på pumpen).
Ta bort sug slangen som sitter på pumpen.
Ta bort retur slangen på pumpen (den som är pump-->tank).
Ta bort retur slangen mellan pump och spridare.
Ta bort spridar rören. Men märk dessa NOGA! vart dom satt i pumpen respektive i cylindrarna.
Ta bort gas wiren.
Ta bort vaccum pumpen (tror det var 2st 13mm) när pumpen är bort sitter det en stång ur topplocket, dra ut denna och lägg den på något ställe där den inte kan bli skitig.
Lossa dom två bultarna som sitter mellan pumpen och motorn.
Lossa bulten som håller olje stickan.
Lossa dom två i framkant av motorn.

Nu bör pumpen har lossnat?

Har den det, ta det till en arbetsbänk.
Ta bort pump hjulet på pumpen (detta kan vara knepigt! men det går!)
När det fått bort hjulet (var ändå försiktig) så ser du troligen p-boxen runt axeln en bit in.
Denna skall ut därifrån, på dom tre jag byt har inte en p-box varit hel när den kommit ut så det spelar ingen roll
Se till att få bort EXAKT ALLT av denna gamla p-boxen.
rensa ev skit som finns där inne.
Sätt i den nya p-boxen (jag tog en stor hylsa och en gummi klubba, och med lena händer, knackade ner den jätte försiktigt)
När den är stum monterad, är det bara monter ihop pumpen
och sedan sätta fast den i omvänd ordning.

Men här kommer det ''jobbig'' som jag tycker...

På pumpen, i själva konsolen som den sitter i, om du kollar mellan pumpen och huvudbroms cylindern, har du ett håll i konsolen, minns jag rätt skall en 11:ans lång hylsa passa i detta hål och så är det bara att snurra fram hålet på pumphjulet som passar. Det finns enbart ett hål.
när detta är gjort och pumpen ''ställd''.
Så skall du titta ner i kik håller i spräng kåpan, lys med en lampa. Där ser du graderingar och en pil. Du skall snurra motorn tills en 0 dyker upp, när nollan är jäms med pilen så håller man kvar motorn här.
Hänger på remmen, släpper ner pumpen så den själv spänner remmen.
Dra bort hylsan, du skall kunna vrida lite gran på remmen, inte mycket men lite.
Går detta, skruva åt allt.
Nu är det bara montera kring utrustningen på pumpen och det.
Prova att starta.
knackar den mycket, lossa pumpen i från själva konsolen (två insex tror jag i pumpen, vid tropeden) vrid pumpen mot grenröret tills den knackar som minst. Skruva åt och var glad :)

mvh Anders

Re: Reserdels nummer

Postat: 25 april 2012, 07:30
av schassen
TACKAR Anders.Bra beskrivning DET fixar jag.
Mvh Hans.

Re: Reserdels nummer

Postat: 25 april 2012, 18:40
av volvoyamha
Det var så lite så. Bara kul att få hjälpa till.
När du skall vrida fram Nollan på svänhjulet, så plocka bort kamrems skyddet och dra med en blocknyckel 19mm på kamdrevet. Jag brukade göra så!


Mvh a.l