titta perfekt!
Du har 4 bultar som håller pumpen.
Två stycken i framkant av pumpen, under vaccumpumpen till bromsservon.
Du har två stycken mellan pumpen och motorn, samt jag tror nästan det var en till, tror det är den som håller olje stickan.
Dom mellan motorn och pumpen MÅSTE MAN HA TÅLAMOD med!! dessa är jätte bökiga, men det går med en hederlig block nyckel.
Gör följande,
Lägg av plus polen på batteriet.
Ta bort kabel som på magnetventilen, (det finns enbart en kabel på pumpen).
Ta bort sug slangen som sitter på pumpen.
Ta bort retur slangen på pumpen (den som är pump-->tank).
Ta bort retur slangen mellan pump och spridare.
Ta bort spridar rören. Men märk dessa NOGA! vart dom satt i pumpen respektive i cylindrarna.
Ta bort gas wiren.
Ta bort vaccum pumpen (tror det var 2st 13mm) när pumpen är bort sitter det en stång ur topplocket, dra ut denna och lägg den på något ställe där den inte kan bli skitig.
Lossa dom två bultarna som sitter mellan pumpen och motorn.
Lossa bulten som håller olje stickan.
Lossa dom två i framkant av motorn.
Nu bör pumpen har lossnat?
Har den det, ta det till en arbetsbänk.
Ta bort pump hjulet på pumpen (detta kan vara knepigt! men det går!)
När det fått bort hjulet (var ändå försiktig) så ser du troligen p-boxen runt axeln en bit in.
Denna skall ut därifrån, på dom tre jag byt har inte en p-box varit hel när den kommit ut så det spelar ingen roll
Se till att få bort EXAKT ALLT av denna gamla p-boxen.
rensa ev skit som finns där inne.
Sätt i den nya p-boxen (jag tog en stor hylsa och en gummi klubba, och med lena händer, knackade ner den jätte försiktigt)
När den är stum monterad, är det bara monter ihop pumpen
och sedan sätta fast den i omvänd ordning.
Men här kommer det ''jobbig'' som jag tycker...
På pumpen, i själva konsolen som den sitter i, om du kollar mellan pumpen och huvudbroms cylindern, har du ett håll i konsolen, minns jag rätt skall en 11:ans lång hylsa passa i detta hål och så är det bara att snurra fram hålet på pumphjulet som passar. Det finns enbart ett hål.
när detta är gjort och pumpen ''ställd''.
Så skall du titta ner i kik håller i spräng kåpan, lys med en lampa. Där ser du graderingar och en pil. Du skall snurra motorn tills en 0 dyker upp, när nollan är jäms med pilen så håller man kvar motorn här.
Hänger på remmen, släpper ner pumpen så den själv spänner remmen.
Dra bort hylsan, du skall kunna vrida lite gran på remmen, inte mycket men lite.
Går detta, skruva åt allt.
Nu är det bara montera kring utrustningen på pumpen och det.
Prova att starta.
knackar den mycket, lossa pumpen i från själva konsolen (två insex tror jag i pumpen, vid tropeden) vrid pumpen mot grenröret tills den knackar som minst. Skruva åt och var glad
mvh Anders