Ljuddämparupphängningen kan flyttas

Här lägger vi in allt som man kan tänkas ha nytta av till sin 240.
Mektips mm mm. Maila bilder och text till
forum@svenska200klubben.com
Danne Engberg
Inlägg: 238
Blev medlem: 21 november 2011, 02:55
Ort: Skokloster
Kontakt:

Ljuddämparupphängningen kan flyttas

Inlägg av Danne Engberg »

Posse:

Bild

Inför att jag så småningom ska montera ett nytt avgassystem på mitt renoveringsobjekt har jag funderat på det där med typ "OBS! Fr. ljuddämparefäste flyttas på bilar t.om.-83" som det kan stå i reservdelskataloger

Mellan "kantarellerna", hängarna för gummiringarna, på min bil syns ett outnyttjat fästhål. Gissar att det är för att kunna placera dem tätare, som vad jag läst också förekommit?




Tony:

Detta är helt riktigt!

På bilden ser man det lediga hålet med svetsmutter m8 i som användes av de tidigare modellerna med tätare monterade fästen.

Ett tips för er som har en tidig 240 och vill använda nyare modell på avgas, kontrollera först om det är så enkelt att det redan finns en svetsmutter i karossen så det bara är att skruva loss högra fästet (kantarellen) och flytta det åt höger OBS kan ju vara lite tectyl som döljer så kolla noga.

Hade ni inte svetsmuttern??? Borra ett hål 8,5mm diameter (kontrollmät på t.ex. skroten, polarens bil eller dyl. var ni ska borra). Sen är det så enkelt att Volvo har varit generösa och placerat ett dräneringshål lite snett framför underifrån (syns skymta på bilden) och det går alldeles utmärkt att sätta lite fett på en m8 bultskalle - trycka på en lednyckel - och lura upp bulten igenom dräneringshålet och ut genom ditt nyborrade 8,5mm hål - genom kantarellen och slutligen en mutter från utsidan :cool:

Har gjort detta flera gånger funkar kanon.



Posse:

Bild

Med två magneter, som jag brukar ha att fästa plåtbitar med vid svetsning, riggade jag upp en stump av mitt 30 meters platst/väv-måttband över de tre monteringshålen för kantareller, och tog bilder.

På bilden finns de tre hålen mitt för 0, 15 och 24 cm på måttbandet. En information som förhoppningsvis kan vara till hjälp om någon vill fixa till ett nytt monteringshål, så som Tony beskriver.
Bild