Uppfräshning 245 #Turbo (Snart redo för uppstart :)#

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
Jim
Inlägg: 128
Blev medlem: 21 november 2011, 22:33
Ort: Norsjö, Västerbotten

Re: Uppfräshning 245 Turbo

Inlägg av Jim »

Restnoterade blir dom ju då de inte finns på lager. så dom kommer väl skicka grejerna så fort dom får in dom :)
Bild
Volvo 244 -84
Volvo 760 -82 GLE "Usa"
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Uppfräshning 245 Turbo

Inlägg av Götesson »

Jim skrev:Restnoterade blir dom ju då de inte finns på lager. så dom kommer väl skicka grejerna så fort dom får in dom :)
Okej, men tycker det tar väldigt lång tid. Men får hoppas de kommer snart. :D
// Benjamin Filip Götesson
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Uppfräshning 245 Turbo

Inlägg av Götesson »

Paketet har nu kommit (2 veckor sedan), och jag har nu slängt på lite färg på den och ska på torsdag börja montera tillbaka alla delar på bilen.
Måste bara åka och plocka fram och bak stötisar från kusinens bil då min fram var knäckt och bak hade ju aluminiumen ärjat bort på bulthålen :evil:

Sedan undrar jag om inneskärmar bak passar från sedan till kombi, det vore fint om de gjorde de för då behöver jag inte köpa nya.
För jag antar att de ska finnas till kombin också? Är även i behov av stänklappar till min bil också var finns de att köpa, fram fanns de fästpunkt men inte bak. Hur ska dem fästas där?

Tacksam för svar!

Bilder kommer komma så småningom :D
// Benjamin Filip Götesson
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Uppfräshning 245 Turbo

Inlägg av Posse »

Götesson skrev:---
Är även i behov av stänklappar till min bil också var finns de att köpa, fram fanns de fästpunkt men inte bak. Hur ska dem fästas där?

Tacksam för svar!

Bilder kommer komma så småningom :D
Jag började överst i listan på http://forum.svenska200klubben.se/viewt ... f=40&t=917 och sökte på artikelnummer jag hade sparade i datorn... men jag har nu inte sett vilken årsmodell du har.

http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... 64200-85-v

http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... 140164-200

Förmodar att fästplåtarna helt enkelt svetsas fast?
Eftersom det på mitt renoveringsobjekt inte går att se på vilken höjd plåtarna ska fästas, vore jag tacksam om någon här möjligen kan ange några mått för detta?!
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Uppfräshning 245 Turbo

Inlägg av Götesson »

det är en -84. Dem stänklapparna var inte så dyra.
Ska kika om man kan se något bak som kan tyda på att de ska sitta nånstans.
// Benjamin Filip Götesson
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Uppfräshning 245 Turbo (Turbo Fråga)

Inlägg av Götesson »

Nu när de vart fint väder har jag ägnat någon timme till volvon. Då den började ryka väldigt mkt och oljelukt så har jag rivit bort turbon för att kolla. Nu är jag novis på turbo men tror den är kass, det glappar väl ca en mm om man trycker ena immpellern(heter det väl) upp eller ned. Är den kass då? Och kan det göra så att det kommer in olja i turbon? Var bara lite olja precis vid anslutningen från luftfiltret till turbon. Kommer lägga in bilder så småningom, för det är två hål som jag inte vet vad dem är till för och inte pluggade eller något.
// Benjamin Filip Götesson
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Uppfräshning 245 Turbo

Inlägg av Götesson »

Fick reda på att det var till kylningen som hålen i turbon var till för. Ska försöka få tag på en annan turbo nu, och undrar om det finns någon bra turbo som passar från andra bil modeller, tänkte om man kunde åkt till en skrot med självplock och fixa en. Så om någon vet att t.ex turbon från en S80 passar så underlättar det att få tag på en. Borde väl vara billigast, då pengarna nu går till annat.
// Benjamin Filip Götesson
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Uppfräshning 245 Turbo (Hjälp!)

Inlägg av Götesson »

Tänkte starta motorn för att dubbel kolla så det var turbon som läckte igenom olja och orsakade all oljerök. Hur ska jag göra med smörjningen till turbon? Kan jag bara plugga slangen? Något annat jag behöver tänka på? Eller är de bara o starta sen.
// Benjamin Filip Götesson
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Uppfräshning 245 Turbo (Hur ska jag göra?)

Inlägg av Götesson »

Har nu fått tag på en TD04-13c turbo som ska på då den andra gav upp.
Fick dock inte med klockan till wastegaten och min förra turbo var en Garret av något slag kommer inte ihåg beteckningen på den. Ska jag försöka bygga eget fäste och använda den klockan eller ska jag försöka få tag på orginal klocka med fäste. Vill ju starta upp motorn så fort som möjligt men min ekonomi tillåter inte mig att köpa en ny klocka med fäste, och det kan ju ta ett tag att hitta begagnad. :(

Om någon skulle ha en klocka med fäste över är jag intresserad :)
// Benjamin Filip Götesson
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Uppfräshning 245 #Turbo (Snart redo för uppstart :)#

Inlägg av Götesson »

Har nu under 2 dagar gått upp 3 timmar tidigare för att åka till verkstaden på jobbet (finns allt man kan behöva där :) ) o fixa ihop tryckklockan från min gamla garret turbo till min TD-04. Det blev inte vackert men hoppas det kommer funka, fick även ändra på oljereturen också då de var grövre och bredare bult hål på garret. Hur farligt är de om oljeretur röret inte kommer 100 % vid oljereturen på turbon? Kanske 1-2 mm fel. Ville inte kapa av röret och dubbel kolla och sedan svetsa tillbaka :(
Hoppas jag hinner lägga upp bilder idag :)

Sen undrar jag lite hur jag ska justera klockan, vilket tryck ska jag ha? Sitter juster skruv på slangen till klockan. Jag ser ju på ett ungefär hur långt ut staget från klockan ska vara och sedan justera med skruven på slangen och titta på orginal mätaren i kupen? Om ni förstar hur jag tänker, då jag inte har en sådan "pump" så jag kan sätta tryck i klockan.
// Benjamin Filip Götesson
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Uppfräshning 245 #Turbo (Snart redo för uppstart :)#

Inlägg av Götesson »

Har nu varit ut och kört lite med bilen efter turbo bytet. Känns som att den går sämre nu än vad den gjorde med den gamla turbon :( Skönt att de inte bolmar blå rök om den iaf :) Hade dock glömt att stötdämpare bak hade frusit sönder i vinter så trodde ett tag att bakvagnen hade rasat;)
Funderar på att förnya lite saker till tändningen, stift fördelarlock och kablar. Märker man stor skillnad på bra och dålig kvalitet på dessa delar?
Tänkte beställa från skruvat.
Bilen är lite små trimmad, ska jag köra på original anpassade stift eller bättre?
Tacksam för svar :D

By My Xperia
// Benjamin Filip Götesson
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 572
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: Uppfräshning 245 #Turbo (Snart redo för uppstart :)#

Inlägg av 240_kalle »

På nya grejjer så kan man märka lite skillnad. De billigare delarna har större toleranser och har tendens att ha kortare livslängd.
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Sv: Uppfräshning 245 #Turbo (Snart redo för uppstart :)#

Inlägg av Götesson »

Har bytt stötdämpare nu :)

By My Xperia
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
// Benjamin Filip Götesson
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Sv: Uppfräshning 245 #Turbo (Snart redo för uppstart :)#

Inlägg av Götesson »

Var snabb på knappen så han inte skriva färdigt ;) passade på att kolla handbromsen också då den inte tog på ena sidan, var ju inte så konstigt då bandet släppt från bromsbacken :( surt när man precis hade varit i staden och handlat dämpare och man bara är där 1 gång per vecka, men men. När man var och fixade under där bak så kom man på att det var fuktigt på axelklumpen. Skruvade ur påfyllningspluggen och skulle kolla hur mycket olja de var kvar stoppade in lillfingret liten bit, lite till, lite till nehe! :O ingen olja där inte. Plockade bort kåpan till klumpen och började riva bort rost, de va tjockt med rost 2-3 mm på hela kåpan men inge hål som tur var, men de är inte mycket gods kvar på kåpan :( får lägga på tjocka lager med färg :p så blir till att täta kåpan ordentligt då packningen troligtvis torkat. De var de för denna gång. Får se hur de blir med text o bilder då jag sitter på telefonen för frugan har ockuperat datamaskinen!!

By My Xperia
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
// Benjamin Filip Götesson
Skriv svar