Sida 1 av 1

Elektrisk hastighetsmätare i "gamla" huset.

Postat: 29 februari 2012, 02:15
av Göte
Hej

Jag har kopplat in ett lh2.4 från en 240-88b i min 240-79'a
har den startad och fungerande.

Har även lyft i en 1031'a med hastighetsgivare, tänkte koppla in
en mätare i det "gamla" mätarhuset.

Nu till frågan, skall det bara vara tre sladdar till mätaren?
röd/svart- 15+
blå- givare bakaxel, och till lh boxen
svart- givare bakaxel

Har kopplat in det så och det är inte ett liv, skall man inte ha någon jord?
org. sitter ju mätaren på kretskortet, men jag har lyft bort mätaren och har den löst.

Har prövat med två olika givare i bakaxeln, ingen skillnad.
Har inte prövat om mätaren är fungerande ännu.

Re: Elektrisk hastighetsmätare i "gamla" huset.

Postat: 29 februari 2012, 13:28
av janneR
Då är frågan....är det rätt givare till hastighetsmätaren i fråga. Har du plockat bägge komponenterna från samma bil eller från olika årsmodeller?

Mvh Janne

Re: Elektrisk hastighetsmätare i "gamla" huset.

Postat: 1 mars 2012, 03:07
av Göte
Inte samma bil dock är båda från -88 och till 12tandat hjul. Så det skall ju vara rätt.

har studerat kretskortet idag, och kom fram till att dessa kontakter måste ju vara inkopplade för att det skall funka
men hur?
Bild

Googlade lite och hittade
http://cleanflametrap.com/speedo.html

Verkar som man måset loopa 12+ signalen mellan den nedersta och mellersta, den översta går till ecu'n
Återkommer när jag prövat om detta funkar.

Re: Elektrisk hastighetsmätare i "gamla" huset.

Postat: 1 mars 2012, 18:52
av Göte
Jaha det funkade inte att loopa 12+ i ren frustration la jag jord på stiftet högst upp
och vips så funkade den?
Jag har alltså jordat utgången till ecu'n?

Re: Elektrisk hastighetsmätare i "gamla" huset.

Postat: 2 mars 2012, 10:59
av 240_kalle
la du enbart jord i det översta?


ecu:n skall väl jorda allt som är kopplat till den?

Re: Elektrisk hastighetsmätare i "gamla" huset.

Postat: 2 mars 2012, 20:56
av erikf
Hur är alla stiften kopplade nu när du fått det att funka? Jag har försökt få min elektriska mätare i ett gammalt hus att fungera men inte fått ihop det...

Re: Elektrisk hastighetsmätare i "gamla" huset.

Postat: 3 mars 2012, 01:32
av Enbacka
Jag har gjort samma operation,har dock inte kopplingen i huvudet. Kan kolla då jag kommer till garaget nästa gång

Re: Elektrisk hastighetsmätare i "gamla" huset.

Postat: 3 mars 2012, 20:45
av erikf
Strålande, då kanske jag får ut den på vägarna snart :)

Re: Elektrisk hastighetsmätare i "gamla" huset.

Postat: 6 mars 2012, 01:04
av Göte
Sådär nu funkar den, fick dra en "extra" jord direkt till kretskortet.
Bild

Från höger;

1. Blå- Signal givare
2. Svart- Jord givare
3. Röd/svart- 15+ matning
4-5. Röd- Bygling 15+ signal
6. Blå- Signal till ecu
7. Svart- "extra" inlödd jord

Frid och fröjd nu skall den bara passas in i det gamla huset.

Re: Elektrisk hastighetsmätare i "gamla" huset.

Postat: 6 mars 2012, 10:41
av 240_kalle
Faq?

Re: Elektrisk hastighetsmätare i "gamla" huset.

Postat: 7 mars 2012, 20:45
av erikf
Grymt! Det blev en print screen på den :) Det skönaste med passningen är att den gamla tavlan passar på den nya mätaren och att knappen för trippmätaren från den gamla då passar så det ser nästan original ut :)

Re: Elektrisk hastighetsmätare i "gamla" huset.

Postat: 9 juni 2014, 21:32
av Rappajenzen
Har kopplat som denna! får dock felkoden ändå på hastighetssignalen.. men mätaren funkar fint! någon som har en ide? // jens

Re: Elektrisk hastighetsmätare i "gamla" huset.

Postat: 8 oktober 2014, 04:03
av marcusg
Någon som har koll på hur man kan koppla om man inte har någon ecu att koppla in?

Re: Elektrisk hastighetsmätare i "gamla" huset.

Postat: 1 september 2017, 12:17
av lowlow
Knuffar upp detta..
Jag har monterat axel och mätarhus från en -90 och får det inte till att funka, mätaren hoppar spastiskt, och registrerar typ 1/2 den verkligt körda sträckan.
Vad gör jag med ecu signalen?
Jag har provat stifta om kontaktstycket ur -83,ans kabelhärva för att matcha -90 mätarhuset, men känner tålamodet börjar vara slut..
Finns det ett läsbart elschema till instrumentpanelen på en -83,a?
Nästa lösning är att spränga brädan och lobba in en kabelhärva från en nyare.

Sen tänkte jag ju montera en FT, med Lh 2.4 i vinter, borde jag tänka på nå särskilt som borde göras för att underlätta den operationen?

Vart ett oredigt inlägg det här känner jag, hoppas min frustration läses in i det, jag är inte fullständigt obegåvad trots hur jag skriver detta :mrgreen: