Hur palla upp bilen?

Lack, plåtarbeten, klädslar m.m.
Skriv svar
seglaren
Inlägg: 97
Blev medlem: 22 november 2011, 20:46

Hur palla upp bilen?

Inlägg av seglaren »

Hej!

Jag undrar hur man pallar upp bilen på säkraste sätt? Var ska man sätta domkraft och pallbockarna?

Tacksam För Svar!
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 572
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: Hur palla upp bilen?

Inlägg av 240_kalle »

befintliga domkraftsfästen, bärarmar, bakaxel, dragkrok, motorbalk etc.etc.
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Hur palla upp bilen?

Inlägg av Posse »

seglaren skrev:Hej!

Jag undrar hur man pallar upp bilen på säkraste sätt? Var ska man sätta domkraft och pallbockarna?

Tacksam För Svar!
Är det rent allmänt, inför ett speciellt jobb eller kanske inför en längre renovering eller förvaring?
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Erling
Inlägg: 34
Blev medlem: 22 november 2011, 07:56

Re: Hur palla upp bilen?

Inlägg av Erling »

Från en av Volvos egna reparationshandböcker:

Bild

Bild
seglaren
Inlägg: 97
Blev medlem: 22 november 2011, 20:46

Re: Hur palla upp bilen?

Inlägg av seglaren »

Det är så att jag tänkte eventuellt byta olja i växellåda, differential och motor. Var bör man lyfta med garagedomkraft och var ska man därefter placera pallbockarna?

Tacksam För Svar!
pvfreak
Inlägg: 90
Blev medlem: 28 november 2011, 16:18

Re: Hur palla upp bilen?

Inlägg av pvfreak »

Fram: Lyft rakt under framvagnsbalken och placera pallbockarna under länkarmarna.

Bak: Lyft under bakaxelklumpen och placera pallbockarna under bakaxeln så långt ut åt hjulet som möjligt.

Du behöver alltså 4st pallbockar. Ha gärna en "jackpad" mellan domkraften och bilen så du inte skadar den.
Lycka till. :)
Användarens profilbild
Joppe_Johndeere
Inlägg: 302
Blev medlem: 21 november 2011, 18:35
Ort: Ystad

Re: Hur palla upp bilen?

Inlägg av Joppe_Johndeere »

Lyfter tråd då jag ska palla upp bilen och plocka av hela bakaxeln komplett, fjäderbenen fram komplett med länkarmar och krängningshämmare..

Jag har tillgång till 4st 3tons pallbockar, men var ska jag ställa dem tro?
No Turboshit Just Real Power!
http://www.garaget.org/Joppe_Johndeere
mackan
Inlägg: 119
Blev medlem: 21 november 2011, 22:46

Re: Hur palla upp bilen?

Inlägg av mackan »

Lyft i framvagnsbalken och bakaxelklumpen och sätt pallbockarna på befintliga domkraftsfästen
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Hur palla upp bilen?

Inlägg av Posse »

Ett tips jag läst för att mer gardera sig mot att inte själv bli tillplattad är att på lämpliga ställen under bilen också trava bilhjul som förhoppningsvis fungerar som buffert om den riktiga pallningen ger sig.
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Hur palla upp bilen?

Inlägg av Tilly »

Vi alla arbeten där inte hjulen måste tas bort eller hjulupphängningen avlastas (som till exempel att byta oljor) så brukar jag lägga hissa upp bilen och sedan lägga ett par gamla plåtfälgar (eller vinterhjulen går ju lika bra) under bilens hjul och sedan sänka ned bilen så den står på dem. Ingen risk för vältning eller att något viker sig och man slipper pysslandet med att passa in pallbockarna. Skall pallbockar användas så är det som någon nämnde innan också utmärkt att lägga ett par gamla hjul under som säkerhet.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Hur palla upp bilen?

Inlägg av Djo »

sätt pallbokarna på orginal lyft fästen dock bakre lyftpunkten fick vi svetsa fast 2st rund stavar på vadera pallbok baktill för annars gled den av dom ja du förstår nog själv när du håller på.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Hur palla upp bilen?

Inlägg av Posse »

Posse skrev:Ett tips jag läst för att mer gardera sig mot att inte själv bli tillplattad är att på lämpliga ställen under bilen också trava bilhjul som förhoppningsvis fungerar som buffert om den riktiga pallningen ger sig.
Kom på varifrån jag fått det där om hjultravar. På http://home.lyse.net/brox/TrailingArmBushings.html finns nedanstående bild och text:

Bild
Bildet over viser ellers hvor redd jeg er når jeg kravler rundt under bilen: I tillegg til bukkene plasserer jeg tre stabler à to hjul innunder sidene og hengerfestet - for å gi meg litt overlevelsesrom om noe skulle svikte.
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Hur palla upp bilen?

Inlägg av FyoDisco »

Lånar tråden lite.

Jag ska fixa med bromsarna i bak på min 240 och hade tänkt palla upp bilen, men vet inte riktigt hur jag ska göra. Var ska jag lyfta med domkraten och var ska jag sen placera pallbockarna? Att använda lyftpunkterna som finns nedaför trösklarna förstår jag är självklart, men om jag lyfter där med domkraften så kan jag ju inte få dit en pallbock utan jag måste lyfta på något annat ställe.

Tack för svar!

/Felix
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Pink Pornostar
Inlägg: 160
Blev medlem: 7 augusti 2013, 19:28

Re: Hur palla upp bilen?

Inlägg av Pink Pornostar »

FyoDisco skrev:Lånar tråden lite.

Jag ska fixa med bromsarna i bak på min 240 och hade tänkt palla upp bilen, men vet inte riktigt hur jag ska göra. Var ska jag lyfta med domkraten och var ska jag sen placera pallbockarna? Att använda lyftpunkterna som finns nedaför trösklarna förstår jag är självklart, men om jag lyfter där med domkraften så kan jag ju inte få dit en pallbock utan jag måste lyfta på något annat ställe.

Tack för svar!

/Felix
Jag har en rätt stor Bacho-garagedomkraft, brukar lyfta bilen under bakaxelklumpen eller dragkroken (om det finns). Vid arbete framtill, i motorbalken.
Om du inte ska in under bilen och bara byta några belägg, kanske inte pallbock behövs, då det inte finns någon direkt klämrisk. Pallbockar är dock alltid att rekommendera. Jag har varit med om en originaldomkraft till 240 som gått rakt av under hissning, varpå bilen åkte i backen.
Jag har alltid hjul som komplement till pallbockar.
Skriv svar