Volvo 244 GLT-83
- AxelGLT
- Inlägg: 139
- Blev medlem: 1 december 2011, 18:12
- Ort: Gotland
Volvo 244 GLT-83
Hej!
Sedan påsken 2009 har jag varit Volvo ägare och köpte min förstabil.
Årsmodell: 1983 (tillverkad i Juni)
Motor: Orginal B23E
K-jetronic
K-kam
405 topp
M46
Polerad ventilkåpa
Extraktor grenrör steg II
2,5" modellanpassat avgassystem.
Detta jag visar är det stora hela som har hänt under tiden jag har haft den .
2009 då man gick i skolan hade jag praktik och cyklade till och från busstationen. Då såg den här Volvon stående vid en kiosk hela tiden.
Sista praktik-dagen gick jag in i kiosken och frågade vem som ägde bilen. Han jobbade på Willys (800 m bort) och bodde på övervåningen av kiosken. Så jag cyklade till Willys och letade efter en som hette Fredrik. Till slut hittade jag honom.
Han tyckte att jag lika gärna kunde köpa den, för han såg inget värde i den och hade nästan funderat på att sälja den eller skicka den på skroten.
Såhär såg den ut när jag skulle hämta den.
En rekond utfördes!
Bilen har relativt god besiktnings historik förutom en "Bra att veta". Rost i golvet vänster bak. Och så kunde man ju inte ha det.
Eftersom jag inte visste var man kunde köpa dekortejp så fick jag lacka det istället.
Kollade under huven och såg att det läckte vatten vid termostaten. Trodde det bara var packningen.
Fick fixa till det med kemisk metall.
Insatserna såg tråkiga ut. Det ordnades lätt till med "Crhome paint".
NY växelspaksknopp. 155 spänn på Volvo!
Efter mycket om och men visade det sig att min kompis far har ägt bilen i början av 90-talet.
Han köpte bilen av en affärsgubbe som hade bilen inom ett företag. Affärsgubben köpte ut bilen av företaget och började bruka den privat.
Min kompis far köpte bilen för 63 000 kr och kostade sedan på den en ny lack och sålde sedan bilen till sin jobbarkompis.
Jobbarkompisen sålde bilen till sin son som i sin tur sålde bilen till sin klasskompis. Sen köpte jag bilen av "klasskompisen".
Såhär såg det ut när jag hade tagit körkort sommaren 2009
Min kompis far monterade sänkningsfjädrar, plockade bort emblemen (så det skulle se ut som en Turbo),
kopplade om bakljusen och breddade ett par plåtfälgar.
Plåtfälgarna såldes med bilen till ägaren efter (jobbarkompisen) som jag lyckades ragga tag i och köpa loss fälgarna av.
En Luisi Versilla sportratt inhandlades. Samt en Clarion stereo.
Sätena var nedsuttna och var snea. Så dom rättades till och stoppades upp litegrann.
Eftersom det har varit "automatisk" rumpvärme i förarstolen köpte jag nya värmedynor till framsätena och kopplade in med relä:n och knappar i mittkonsolen.
Hatthyllan höjdes upp för att det ligger en baslåda i skuffen under.
Ventilations hålen monterades dit för original lookens skull.
Provmontering.
Dags för bagaget!
Här kommer slutstegen att ligga
Ljudet i bilen:
-Clarion DB188RMP huvudenhet
-2x Kicker SL 10" L5 seriekopplade i 2 ohm
-JBL GTO 14001e 1500 rms watt
-JBL GTO 4000 till 6x9"
-Sony X-plod 6x9"
-4" Sony X-plod i dörrarna
- Boss 8 Farads kondensator
Mitt intresse för sladdat och knappar gjorde att ett par Bosch Profi monterades också.
Fäste till extraljusen
3
Första vintern med körkort blev den en tur rätt fram i diket. Spoiler flög av...
Bilen var ganska mjuk i fjädringen (fast den var sänkt). Jag kunde inte ha 2 personer i baksätet. Då tog 205:orna på dom breddade plåtfälgarna i skärmkanterna.
Nya fjädrar och lite värre Monroe-dämpare monterades.
Bromsarna kunde frysa när det var riktigt kallt ute (lite läskigt). Dags att byta bromsvätska.
Jag tröttnade på att köra med utslitna Turbinfälgar på vintern så jag fick ett par 14" Virgo-kopior av brorsan.
Nya bakljus
I våras köptes en uppsättning med Eiker-fälgar och nya stänklappar ifrån Volvo
Nya avgassystemet
Det här gick tydligen igenom besiktningen.
Såhär ser det ut i dagsläget!
Vparts ville ha lite foton på min bil, så jag bad min syster hjälpa mig att plåta litegrann! Dom är tagna dagen innan jag ställde av bilen.
Bilen ser bra ut på bild, men kollar man närmare så har den sina skavanker
Sedan påsken 2009 har jag varit Volvo ägare och köpte min förstabil.
Årsmodell: 1983 (tillverkad i Juni)
Motor: Orginal B23E
K-jetronic
K-kam
405 topp
M46
Polerad ventilkåpa
Extraktor grenrör steg II
2,5" modellanpassat avgassystem.
Detta jag visar är det stora hela som har hänt under tiden jag har haft den .
2009 då man gick i skolan hade jag praktik och cyklade till och från busstationen. Då såg den här Volvon stående vid en kiosk hela tiden.
Sista praktik-dagen gick jag in i kiosken och frågade vem som ägde bilen. Han jobbade på Willys (800 m bort) och bodde på övervåningen av kiosken. Så jag cyklade till Willys och letade efter en som hette Fredrik. Till slut hittade jag honom.
Han tyckte att jag lika gärna kunde köpa den, för han såg inget värde i den och hade nästan funderat på att sälja den eller skicka den på skroten.
Såhär såg den ut när jag skulle hämta den.
En rekond utfördes!
Bilen har relativt god besiktnings historik förutom en "Bra att veta". Rost i golvet vänster bak. Och så kunde man ju inte ha det.
Eftersom jag inte visste var man kunde köpa dekortejp så fick jag lacka det istället.
Kollade under huven och såg att det läckte vatten vid termostaten. Trodde det bara var packningen.
Fick fixa till det med kemisk metall.
Insatserna såg tråkiga ut. Det ordnades lätt till med "Crhome paint".
NY växelspaksknopp. 155 spänn på Volvo!
Efter mycket om och men visade det sig att min kompis far har ägt bilen i början av 90-talet.
Han köpte bilen av en affärsgubbe som hade bilen inom ett företag. Affärsgubben köpte ut bilen av företaget och började bruka den privat.
Min kompis far köpte bilen för 63 000 kr och kostade sedan på den en ny lack och sålde sedan bilen till sin jobbarkompis.
Jobbarkompisen sålde bilen till sin son som i sin tur sålde bilen till sin klasskompis. Sen köpte jag bilen av "klasskompisen".
Såhär såg det ut när jag hade tagit körkort sommaren 2009
Min kompis far monterade sänkningsfjädrar, plockade bort emblemen (så det skulle se ut som en Turbo),
kopplade om bakljusen och breddade ett par plåtfälgar.
Plåtfälgarna såldes med bilen till ägaren efter (jobbarkompisen) som jag lyckades ragga tag i och köpa loss fälgarna av.
En Luisi Versilla sportratt inhandlades. Samt en Clarion stereo.
Sätena var nedsuttna och var snea. Så dom rättades till och stoppades upp litegrann.
Eftersom det har varit "automatisk" rumpvärme i förarstolen köpte jag nya värmedynor till framsätena och kopplade in med relä:n och knappar i mittkonsolen.
Hatthyllan höjdes upp för att det ligger en baslåda i skuffen under.
Ventilations hålen monterades dit för original lookens skull.
Provmontering.
Dags för bagaget!
Här kommer slutstegen att ligga
Ljudet i bilen:
-Clarion DB188RMP huvudenhet
-2x Kicker SL 10" L5 seriekopplade i 2 ohm
-JBL GTO 14001e 1500 rms watt
-JBL GTO 4000 till 6x9"
-Sony X-plod 6x9"
-4" Sony X-plod i dörrarna
- Boss 8 Farads kondensator
Mitt intresse för sladdat och knappar gjorde att ett par Bosch Profi monterades också.
Fäste till extraljusen
3
Första vintern med körkort blev den en tur rätt fram i diket. Spoiler flög av...
Bilen var ganska mjuk i fjädringen (fast den var sänkt). Jag kunde inte ha 2 personer i baksätet. Då tog 205:orna på dom breddade plåtfälgarna i skärmkanterna.
Nya fjädrar och lite värre Monroe-dämpare monterades.
Bromsarna kunde frysa när det var riktigt kallt ute (lite läskigt). Dags att byta bromsvätska.
Jag tröttnade på att köra med utslitna Turbinfälgar på vintern så jag fick ett par 14" Virgo-kopior av brorsan.
Nya bakljus
I våras köptes en uppsättning med Eiker-fälgar och nya stänklappar ifrån Volvo
Nya avgassystemet
Det här gick tydligen igenom besiktningen.
Såhär ser det ut i dagsläget!
Vparts ville ha lite foton på min bil, så jag bad min syster hjälpa mig att plåta litegrann! Dom är tagna dagen innan jag ställde av bilen.
Bilen ser bra ut på bild, men kollar man närmare så har den sina skavanker
Senast redigerad av AxelGLT den 17 augusti 2014, 12:52, redigerad totalt 4 gång.
- Joppe_Johndeere
- Inlägg: 302
- Blev medlem: 21 november 2011, 18:35
- Ort: Ystad
Re: Volvo 244 GLT-83
Tummarna upp! Gillar verkligen det du gjort i bagaget! Ser riktigt stiligt ut!
No Turboshit Just Real Power!
http://www.garaget.org/Joppe_Johndeere
http://www.garaget.org/Joppe_Johndeere
-
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 24 december 2011, 11:44
- Ort: Tranås
-
- Inlägg: 436
- Blev medlem: 23 november 2011, 20:55
Re: Volvo 244 GLT-83
Stilrent och snyggt.
-
- Inlägg: 119
- Blev medlem: 21 november 2011, 22:46
Re: Volvo 244 GLT-83
Kul läsning och kul att se en sån fin bil, du tar väl hand om den se jag!
-
- Inlägg: 161
- Blev medlem: 2 december 2011, 23:59
Re: Volvo 244 GLT-83
Vart fin, snyggt byggt i bagaget.
-
- Inlägg: 94
- Blev medlem: 23 november 2011, 21:49
- Ort: Sollefteå(Krokån)
Re: Volvo 244 GLT-83
Denna bilen var riktigt fin Stilren utan för mycke tjafs
Volvo 245Gl -90
Volvo 245Gl -86
Volvo 145 -70
Volvo 144 -67
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 245Gl -86
Volvo 145 -70
Volvo 144 -67
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
-
- Inlägg: 45
- Blev medlem: 2 december 2011, 06:18
- Ort: I Roslagen famn
Re: Volvo 244 GLT-83
jag har sagt de förut och jag säger det igen. jävligt snygg och stilren !
Äger: 264 Te 77 -- 245 Transfer 79 -- 244 GLE 90 --945 GL 91 --
-
- Inlägg: 884
- Blev medlem: 23 november 2011, 17:03
Re: Volvo 244 GLT-83
himlans snygg men gillade den bäst med dom bredade plåtisarna faktiskt
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
- AxelGLT
- Inlägg: 139
- Blev medlem: 1 december 2011, 18:12
- Ort: Gotland
Re: Volvo 244 GLT-83
Tack för så god respons .
Plåtfälgarna har jag ju kvar, men det lär ju bli lite beslutsångest i vår
Plåtfälgarna har jag ju kvar, men det lär ju bli lite beslutsångest i vår
-
- Inlägg: 884
- Blev medlem: 23 november 2011, 17:03
Re: Volvo 244 GLT-83
haha kan tänka mig det men blire något nytt eller blire att välja bland det du har?AxelGLT skrev:Tack för så god respons .
Plåtfälgarna har jag ju kvar, men det lär ju bli lite beslutsångest i vår
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 2 februari 2012, 21:58
Re: Volvo 244 GLT-83
Riktigt snygg Men på med originalblinkers, skulle vart mera cleant
- AxelGLT
- Inlägg: 139
- Blev medlem: 1 december 2011, 18:12
- Ort: Gotland
Re: Volvo 244 GLT-83
Det blir å välja på det man har!Djo skrev:haha kan tänka mig det men blire något nytt eller blire att välja bland det du har?AxelGLT skrev:Tack för så god respons .
Plåtfälgarna har jag ju kvar, men det lär ju bli lite beslutsångest i vår
Jag kör ju bara gamla Volvo och ville ha ett par lite "flashigare" fälgar, så då köpte jag ett par Polaris. Det passar bra om man vill variera .
Tack!olathomassen skrev:Riktigt snygg Men på med originalblinkers, skulle vart mera cleant
Aa, jag vet. Men när man var 18 år så var det ett måste med vita blinkers. Kanske original bak och USA blinkers fram ?
-
- Inlägg: 884
- Blev medlem: 23 november 2011, 17:03
Re: Volvo 244 GLT-83
byter du mot orginal bak kan jag ta dina gammla med helvit övre rad så jag har något fint som man kan tona övre raden orange på och få samma nyans på
Senast redigerad av Djo den 11 februari 2012, 20:07, redigerad totalt 1 gånger.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
-
- Inlägg: 58
- Blev medlem: 4 december 2011, 20:34
Re: Volvo 244 GLT-83
Snyggt jobbat! Riktigt fin 240 du har!
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 21 november 2011, 19:26
Re: Volvo 244 GLT-83
riktigt riktigt snygg
-
- Donator
- Inlägg: 425
- Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
- Ort: Örebro
- Kontakt:
- AxelGLT
- Inlägg: 139
- Blev medlem: 1 december 2011, 18:12
- Ort: Gotland
Re: Volvo 244 GLT-83
Hej igen!
Det har inte hänt så jätte mycket med bilen på sistone, jag såg ju till att bli 850 T5-ägare i November så en del tid har gått till den. Jag körde från Gotland till Elmia i påskas och fick lite problem med drivlinan. Det dunkar i golvet som tusan när det är lite gropigt i vägen och när man svänger skarp och gasar på. Det bankar ordentligt när det väl bankar så det skär i hjärtat...
Så just nu är bilen avställd i väntan på att jag ska få semester och fixa alla små fel. Istället för att åka till skroten 50 gånger så köpte jag en reservdelsbil. Jag tänkte plocka en framskärm, två dörrar och bagageluckan till att börja med, för GLT:ns är lite tråkiga.
Den här reservdelsbilen är ganska dålig maskinellt och inredningen är äcklig som tusan, men det är samma färgkod som min GLT och plåten på reservdelsbilen är i mycket gott skick. Problemet är att min GLT är omlackad och det är inte reservdelsbilen, så det skiljer sig litegrann i tonerna tråkigt nog. Jag ska prova och byta ena framskärmen och se hur mycket det väl kommer att skilja sig.
Så nu har jag fyra bilar! Är det ärligt talat mycket?
Det har inte hänt så jätte mycket med bilen på sistone, jag såg ju till att bli 850 T5-ägare i November så en del tid har gått till den. Jag körde från Gotland till Elmia i påskas och fick lite problem med drivlinan. Det dunkar i golvet som tusan när det är lite gropigt i vägen och när man svänger skarp och gasar på. Det bankar ordentligt när det väl bankar så det skär i hjärtat...
Så just nu är bilen avställd i väntan på att jag ska få semester och fixa alla små fel. Istället för att åka till skroten 50 gånger så köpte jag en reservdelsbil. Jag tänkte plocka en framskärm, två dörrar och bagageluckan till att börja med, för GLT:ns är lite tråkiga.
Den här reservdelsbilen är ganska dålig maskinellt och inredningen är äcklig som tusan, men det är samma färgkod som min GLT och plåten på reservdelsbilen är i mycket gott skick. Problemet är att min GLT är omlackad och det är inte reservdelsbilen, så det skiljer sig litegrann i tonerna tråkigt nog. Jag ska prova och byta ena framskärmen och se hur mycket det väl kommer att skilja sig.
Så nu har jag fyra bilar! Är det ärligt talat mycket?
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
- Ort: Dorotea
Re: Volvo 244 GLT-83
Jag har just nu 11 bilar här ute på gården, 6 är i trafik. Så nä, fyra bilar är inte för mycketAxelGLT skrev:
Så nu har jag fyra bilar! Är det ärligt talat mycket?
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
-
- Inlägg: 252
- Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
- Ort: Göteborg
Re: Volvo 244 GLT-83
11 bilar är respekt. Eller idioti. Kan inte bestämma mig för vilket.
Vive la revolution pacifique!