Volvo PV544 1965
-
- Inlägg: 363
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
- Ort: East coast
Re: Volvo PV544 1965
Rätt ratt på plats...visst är banjoratten snygg men tycker bara den passar ihop med 444ans bräda. Dessutom är den för stor.
Provisoriska konsoler till stolarna.....
Cortinafästena ombockade för att passa Escortstolarna.
Första konsolen bockad av fyra till framstolarna...lite svetsa och borra kvar och sen är det bara de övriga...
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
-
- Inlägg: 884
- Blev medlem: 23 november 2011, 17:03
Re: Volvo PV544 1965
Kommer bli bra det där
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
-
- Inlägg: 363
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
- Ort: East coast
Re: Volvo PV544 1965
Tändningslås från Painless inköpt...får hoppas det är något som liknar kvalitet på det också...Hecho en Mexico, jaja. Snyggare än nåt plastigt universaljox från OK eller Biltema iaf.
Konsoler till framstolar klara.
Målat upp stolsfästena.
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
-
- Inlägg: 363
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
- Ort: East coast
Re: Volvo PV544 1965
Känns som att jag har kommit till ett läge då det känns extremt dumt att ha kapital uppbundet i grejer...
Nu är det väl egentligen bara jag själv som kan svara på detta - men det är ju ett litet dilemma. Det är ju ganska ordentliga summor pengar nedplöjda i denna. Då är det ju bara det - hur långt har jag kommit? Jag har ett lackerat tomt skal som går att rulla fram och tillbaka - and that's it. Det känns som att man inte skulle få ut något vid en eventuell försäljning. Korrekt?
För att få ihop den å sin sida så krävs det fortfarande att man lägger ner en massa pengar, förmodligen mer än vad det kommer att öka värdet på en färdig bil, så att skynda sig att kasta ihop den för att sälja kanske bara är att skjuta sig i foten det med.
Sedan finns ju alternativet att sälja av i delar, men det är ju ett jävla bök för små summor, och kommer en så här pass ombyggd tomkaross gå att bli av med sedan, hur rostfri och nylackerad den än är? Går ju kapa isär den och sälja som metallskrot förvisso men det hade ju känts som baklängesjobb deluxe.
Så det känns som att det nog är vettigare ställa undan den och låta den vänta in bättre tider? Tänker jag baklänges eller har jag en poäng där, tror ni?
Nu är det väl egentligen bara jag själv som kan svara på detta - men det är ju ett litet dilemma. Det är ju ganska ordentliga summor pengar nedplöjda i denna. Då är det ju bara det - hur långt har jag kommit? Jag har ett lackerat tomt skal som går att rulla fram och tillbaka - and that's it. Det känns som att man inte skulle få ut något vid en eventuell försäljning. Korrekt?
För att få ihop den å sin sida så krävs det fortfarande att man lägger ner en massa pengar, förmodligen mer än vad det kommer att öka värdet på en färdig bil, så att skynda sig att kasta ihop den för att sälja kanske bara är att skjuta sig i foten det med.
Sedan finns ju alternativet att sälja av i delar, men det är ju ett jävla bök för små summor, och kommer en så här pass ombyggd tomkaross gå att bli av med sedan, hur rostfri och nylackerad den än är? Går ju kapa isär den och sälja som metallskrot förvisso men det hade ju känts som baklängesjobb deluxe.
Så det känns som att det nog är vettigare ställa undan den och låta den vänta in bättre tider? Tänker jag baklänges eller har jag en poäng där, tror ni?
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
-
- Inlägg: 252
- Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
- Ort: Göteborg
Re: Volvo PV544 1965
Jag har svårt att råda dig. Det enda jag kan "trösta" dig med är att de allra flesta renoveringar verkar bli rena förlustaffärer. Det handlar mer om passion än om affärssinne, är min reflektion som lekman.
Jag hade försökt sälja karossen om den inte är alltför modifierad. Behöver du pengar är det egentligen det enda du kan försöka göra, men släpp ambitionen (om du har en sådan) att få tillbaka den summa projektet har kostat dig.
Jag försöker se den typen av utlägg som lärpengar eller investeringar i lycka och kunskap.
Jag hade försökt sälja karossen om den inte är alltför modifierad. Behöver du pengar är det egentligen det enda du kan försöka göra, men släpp ambitionen (om du har en sådan) att få tillbaka den summa projektet har kostat dig.
Jag försöker se den typen av utlägg som lärpengar eller investeringar i lycka och kunskap.
Vive la revolution pacifique!
-
- Inlägg: 363
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
- Ort: East coast
Re: Volvo PV544 1965
Jag är inte ute efter att tjäna pengar på den, för back går jag i vilket fall som helst, men som alla vet, livet kan förändras fort..........
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
-
- Inlägg: 309
- Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
- Ort: Jönköping (Ryd)
Re: Volvo PV544 1965
När jag har kollat på blocket efter pv så har de varit stora pris skillnader, beror de på att de är olika årsm på dem? För vissa kan ju vara total renovering på och vissa är in fint bruks skick ändå är det samma peng för dem. Eller är det att vissa vet lite vad dem är värda och andra inte. Men denna pv är ju i fint skick så den borde man väl få en hel del för, fast jag vet ju inte hur mkt du har lagt ut på den. Men jag skulle vilja ha den iaf
// Benjamin Filip Götesson
-
- Inlägg: 363
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
- Ort: East coast
Re: Volvo PV544 1965
Har rannsakat finanserna lite mer noga och jag har nog råd ha kvar lite nöjen här i livet med, dessutom kan det vara bättre att ha grejer att sälja som en nödraket när det krisar sig på riktigt än att sälja för några sura ören när penningbristen inte är så stor. Så det lutar åt att Volvon stannar...
Kan ha löst stötfångarproblemet nu....rensar bort lite oväsentliga delar och kör lite customgrepp. Främre horn, vända upp och ned, får en lämplig spets högst upp där den äldre skyltbelysningen från 444 passar utmärkt.
Blir dessutom som synes rätt bredd för skylten på ett ungefär...nej, det här är inte rätt skylt till bilen utan bara i illustrationssyfte.
Hornen kommer väl då att monteras någonting sånt här ungefär.... Skall alltså köra med bara horn och ribban med skyltbelysning, åtminstone till jag hittar någon bra stötfångare. Innerradien följer radien på plåten under bakluckan rätt bra faktiskt.
Lite synd man kommer behöva kapa i hornen bara men de är ju inte i nyskick och kan ändå inte vara världens ovanligaste grejer. Eller?
Kan ha löst stötfångarproblemet nu....rensar bort lite oväsentliga delar och kör lite customgrepp. Främre horn, vända upp och ned, får en lämplig spets högst upp där den äldre skyltbelysningen från 444 passar utmärkt.
Blir dessutom som synes rätt bredd för skylten på ett ungefär...nej, det här är inte rätt skylt till bilen utan bara i illustrationssyfte.
Hornen kommer väl då att monteras någonting sånt här ungefär.... Skall alltså köra med bara horn och ribban med skyltbelysning, åtminstone till jag hittar någon bra stötfångare. Innerradien följer radien på plåten under bakluckan rätt bra faktiskt.
Lite synd man kommer behöva kapa i hornen bara men de är ju inte i nyskick och kan ändå inte vara världens ovanligaste grejer. Eller?
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
- Ort: Dorotea
Re: Volvo PV544 1965
Även om hornen skulle vara ovanliga ska du göra som du vill
Men jag tror det är vanligare att hornen finns kvar till PV än till Amazon iaf.
Tycker det var en bra ide attt sätta hornen så med 444 skyltbelysning, även fast kofångarna är borta blir det på nåt vis stilmässigt bra.
(och 444 skyltbelysning är jäkligt fint)
Men jag tror det är vanligare att hornen finns kvar till PV än till Amazon iaf.
Tycker det var en bra ide attt sätta hornen så med 444 skyltbelysning, även fast kofångarna är borta blir det på nåt vis stilmässigt bra.
(och 444 skyltbelysning är jäkligt fint)
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
-
- Inlägg: 363
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
- Ort: East coast
Re: Volvo PV544 1965
För er som inte greppade min stötfångarlösning så kommer här en prototyp. Den är inte helt centrerad nu som synes, ett horn saknas och najtråd till handtaget var inte tänkt att finnas med i den färdiga konstruktionen...men ni kanske börjar haja nu hur det kommer se ut?
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
-
- Inlägg: 252
- Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
- Ort: Göteborg
Re: Volvo PV544 1965
Vi börjar naja hur det ska se ut nu, ja..Cpt Tuttle skrev:
För er som inte greppade min stötfångarlösning så kommer här en prototyp. Den är inte helt centrerad nu som synes, ett horn saknas och najtråd till handtaget var inte tänkt att finnas med i den färdiga konstruktionen...men ni kanske börjar haja nu hur det kommer se ut?
Vive la revolution pacifique!
-
- Inlägg: 309
- Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
- Ort: Jönköping (Ryd)
Re: Volvo PV544 1965
Blir nog jätte bra de här. Hur blir de med utblåset, blir inte de lite ivägen där?
// Benjamin Filip Götesson
-
- Inlägg: 363
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
- Ort: East coast
Re: Volvo PV544 1965
Den var bra.Modspojken skrev:Vi börjar naja hur det ska se ut nu, ja..Cpt Tuttle skrev:
För er som inte greppade min stötfångarlösning så kommer här en prototyp. Den är inte helt centrerad nu som synes, ett horn saknas och najtråd till handtaget var inte tänkt att finnas med i den färdiga konstruktionen...men ni kanske börjar haja nu hur det kommer se ut?
Näe, utblåset kommer ju ut mellan hornen, så... Men ljuddämparen är allt annat än vacker där den sitter, kanske funkar måla den med svart värmefärg dock....
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
-
- Inlägg: 309
- Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
- Ort: Jönköping (Ryd)
-
- Inlägg: 884
- Blev medlem: 23 november 2011, 17:03
Re: Volvo PV544 1965
bara en fråga har du 1 eller 2 ljuddämpare? tycker den ser väldigt stor ut den som du har på som man ser bakifrån så bara undrar?
tror den kofångarlösningen kommer bli fin fin med
tror den kofångarlösningen kommer bli fin fin med
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
-
- Inlägg: 363
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
- Ort: East coast
Re: Volvo PV544 1965
1, får hoppas att den räcker.
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
-
- Inlägg: 884
- Blev medlem: 23 november 2011, 17:03
Re: Volvo PV544 1965
så stor som den ser ut att vara ska det nog inte vara några problem borde bli ett rätt lagomt ljud.Cpt Tuttle skrev:1, får hoppas att den räcker.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
-
- Inlägg: 363
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
- Ort: East coast
Re: Volvo PV544 1965
Inte vidare snyggt med allt som hänger ner under bilen, jag börjar få en idé om att bocka till någon slags insynsskydd enligt bilden och bara dra ut slutröret där, enligt bild (ursäkta det lite slarviga slutröret men ni fattar principen i alla fall)...
Frågan är om det kan vara en förbättring för att slippa se all skit, eller om det blir som en hängbuk...
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
-
- Inlägg: 181
- Blev medlem: 14 december 2011, 16:42
Re: Volvo PV544 1965
Det fanns väl orginal stänkskydd som sträckte sig hela vägen från sida till sida, precis som du "paintat" in på bilden? Satt ett sådant med volvo-text längst bak under stötisen på en pv-sport i orört originalskick jag hade förmånen att få spana in för någon månad sedan iaf.
Sen om jag får inflika ett tips ang ljuddämparen. Varför inte montera den på tvären (såsom 240is bakre sitter orginal). Då kanske du får plats med en längre och effektivare ljuddämpare. Sen kan du smita ut med slutröret på sidan bakom ev. insynskydd.
Sen om jag får inflika ett tips ang ljuddämparen. Varför inte montera den på tvären (såsom 240is bakre sitter orginal). Då kanske du får plats med en längre och effektivare ljuddämpare. Sen kan du smita ut med slutröret på sidan bakom ev. insynskydd.
-
- Inlägg: 363
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
- Ort: East coast
Re: Volvo PV544 1965
Gillar inte den där breda stänklappen...PH_ skrev:Det fanns väl orginal stänkskydd som sträckte sig hela vägen från sida till sida, precis som du "paintat" in på bilden? Satt ett sådant med volvo-text längst bak under stötisen på en pv-sport i orört originalskick jag hade förmånen att få spana in för någon månad sedan iaf.
Sen om jag får inflika ett tips ang ljuddämparen. Varför inte montera den på tvären (såsom 240is bakre sitter orginal). Då kanske du får plats med en längre och effektivare ljuddämpare. Sen kan du smita ut med slutröret på sidan bakom ev. insynskydd.
Även originaldämparen på PV sitter tvärs över men det känns väl lite som att man vill dra ett avgassystem så rakt som möjligt, och på längden är det då inga problem för dämparens skull (var den längsta raka rör hade i sitt sortiment och på längden är det gott om plats)...
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81