Sida 1 av 1

d24:an

Postat: 30 januari 2012, 21:30
av volvoyamha
Tjenare, lär ju skall kunna ge lite info till er andra.
har ni några frågor kring d24, an är det bara fråga på.


hur nollar man en d24:?

Jo det skall jag tala om för alla steg för steg.

du behöver ha en 11:ans lång hylsa,
verktyg till att släppa pumpen ifrån motorn något,
ett platt järn,
Verktyg till att lossa remskivan bak ifrån kamaxeln
och en ficklampa

1. Lossa först pumpen ifrån motorn, bara lite löst, det sitter två mellan motorn och pumpen, sedan en i framkant av pumpen som är skruvad i motorn, sedan sitter det en under pumpen som håller både oljestickan och pumpen.
Lossa dock endast dessa ta inte bort dom!

2.lyft pumpen uppåt och lossa remmen som går mellan kammaxeln och pumpen

3. lossa 19mm bulten som håller remskivan bak på kamaxeln

4. lirka loss denna, denna skall bara vara pressad ingen krysskil alltså,

5. lossa kam remmen (detta åter kommer jag till!)

6. ¨Åter till toppen, mellan torpeden och motorn är det trång. Men i kammen nu så skall det var ett spår som plattjärnet skall passa i. plattjärnet skall vara jäms med toppen, då är kammen nollad.

7. under huvudbroms cylinderna, nere på sprängkåpan finner du troligen ett svart täck lock, pilla bort detta, nu skall du se som en pil fast gjuten i spräng kåpan. Lyser du i på svänghjulet skall det vara små markeringar, be någon snurra veven FÖRSIKTIGT, till en tydlig 0 dyker fram. 0 och < skall vara på varandra då är veven nollad, ( det skall se ut så här 0 < )

8. Nu bör man vara tre för att göra detta enkelt, någon ser till att veven är nollad och någon ser till att kammen är nolllad, så monter den tredje kammremen.
(kamremes byte åter kommer jag med)

8. nu tar vi 11:ans lång hylsa,

om du ställer dig framför bilen, mellan pumpen och huvudbromscylindern skall det vara ett hål i pump konsolen som riktig mot instrumentpanelen, i detta hål passar 11:ans lång hylsa, vissa konsler får man svarva ner hylsan NÅGOT, sedan snurrar du bara pump hjulet till's du finner det hål som hylsan går i. det finns bara ETT hål som hylsan passar i.


bra runt motorn något varv och se så allt går fritt,

Prov starta och var glad :)

Mvh Anders

Re: d24:an

Postat: 30 januari 2012, 22:52
av volvoyamha
gör en dubbel post,

Men,
Kontakterna.

Åvan på pumpen sittter magnetventilen, mattas med plus och pumpen jordas i blocket-->karossen

undre främre/övre vattenakanalen sitter tempgivaren till mätarhuset

mitt på blocket på samma sida som på pumpen precis åvan för oljetråget sitter oljetyrckskontakten

back på toppen mellan topeden och toppen sitter tempgivaren för glödrelät.

varvtals signalen tas ifrån W uttag på generatorn.

Re: d24:an

Postat: 31 januari 2012, 16:01
av 240_kalle
volvoyamha skrev:
8. nu tar vi 11:ans lång hylsa,

om du ställer dig framför bilen, mellan pumpen och huvudbromscylindern skall det vara ett hål i pump konsolen som riktig mot instrumentpanelen, i detta hål passar 11:ans lång hylsa, vissa konsler får man svarva ner hylsan NÅGOT, sedan snurrar du bara pump hjulet till's du finner det hål som hylsan går i. det finns bara ETT hål som hylsan passar i.


Prov starta och var glad :)

är det så man skall ställa in pumpen eller? antar att du tar bort hylsan efteråt också?
jag brukar ställa med indikatorklocka, men visst

Re: d24:an

Postat: 31 januari 2012, 19:04
av volvoyamha
240_kalle skrev:
volvoyamha skrev:
8. nu tar vi 11:ans lång hylsa,

om du ställer dig framför bilen, mellan pumpen och huvudbromscylindern skall det vara ett hål i pump konsolen som riktig mot instrumentpanelen, i detta hål passar 11:ans lång hylsa, vissa konsler får man svarva ner hylsan NÅGOT, sedan snurrar du bara pump hjulet till's du finner det hål som hylsan går i. det finns bara ETT hål som hylsan passar i.


Prov starta och var glad :)

är det så man skall ställa in pumpen eller? antar att du tar bort hylsan efteråt också?
jag brukar ställa med indikatorklocka, men visst
Volvo gör som jag skrev därefter om den inte går som den skall tar dom klocka :)
Men 9 gånger av 10 går den som den skall :)
Du har även ett jack i pumpkonsolen, i pumpen och i pumpdrevet som skall samman fall, när hylsan är i hålet, och givet ta bort hylsan sedan.

Det där med klockan fungerar säkert, men denna metod har jag ALLTID använt och det fungerar fin fint :)

Re: d24:an

Postat: 1 februari 2012, 10:40
av 240_kalle
okej. men det var ju faktist kul att veta att det finns enklare sätt. får ta och pröva

Re: d24:an

Postat: 1 februari 2012, 12:34
av Jim
De med hylsan brukar jag oxå göra. sen om den inte riktigt går som den ska är de ju bara vrida pumpen lite tills man hör att den börjar gå som den ska sen skruva fast den :)

Re: d24:an

Postat: 19 februari 2012, 22:59
av volvoyamha
Jim skrev:De med hylsan brukar jag oxå göra. sen om den inte riktigt går som den ska är de ju bara vrida pumpen lite tills man hör att den börjar gå som den ska sen skruva fast den :)

Går den inte helt hundra, (den skall knacka som minste), så släpper man på dom tre bultarna som håller pumpen i konsolen, (knackar den mycket, vrid åt avgassidan=mer diesel) knackar lite, eller gå dålig=vrid åt huvubromscylindern för mindre)


Huvudsaken är att den knackar som minst!

Mvh

Re: d24:an

Postat: 21 juli 2016, 14:09
av linus.grip.4
jag har en d24 som dieselpumps remen har got av på hur ställer man in det vet hur man ställer in det på dieselpumpen men är det nåt specielt när det gäller skivan där bak på kamaxel och ska dieselpumpen gå lät eller vara trög glad för svar