Sida 1 av 3
tommy^_s 240 turbo 81 (2013-01-15)
Postat: 22 november 2011, 19:11
av Tommy^_
Man kan väl säga att jag börjar projektet nu och allt innan som gjorts på bilen har varit spontant. Skulle ju faktiskt orginal renovera bilen när jag köpte den, Men det va ju både tråkigt och dyrare
Fick väldigt blodad tand efter jag våldade på Mantorp i sommras. Men inget kändes rätt på bilen.. Saker som man inte känner så ofta när man är ute på gatan.
Har börjat skruva ner bilen och ska skrapa, slipa, spackla och lacka den ordentligt den här gången. Men självklart med rejsfinnish
Sen blir det att byta ut motor. Köpte en b230fk -97 istället för min gamla b23et. Tanken va ifrån början att slipa om b23 veven så jag får ut 2.5liter ur den men efter jag kollat lite priser så är det vettigare att köpa en rsi vev från usa till b230in istället.
En sak jag insåg snabbt på mantorp va att väghållningen va urusel. Inget kändes bra.. Har väl inte oändligt med pengar att slänga ner på bilen i vinter så jag fick ett par ställbara dämpare av knotan som bara låg och samlade damm. Ska modifiera mina fjäderben så jag kan ha ställbara fjädrar. Och sen blir det att leta efter några vettiga dämpare.
Sen märkte jag att mina bromsar inte gjorde något bra jobb. Det hade förmodligen med dåliga belägg och dålig bromsvätska att göra men jag fick ett erbjudande om att köpa 6kolvs ok och 330 skivor till ett mycket bra pris så jag kunde inte låta bli
Min deadline jag har nu är att karossen ska vara lackad och klar för att börja montera innan nyår.
Re: tommy^_s 240 turbo 81
Postat: 22 november 2011, 20:45
av Cpt Tuttle
Det här är ju en av de riktiga klassikerna här på forumet så kul att se den tillbaka.

Re: tommy^_s 240 turbo 81
Postat: 25 november 2011, 01:28
av Tommy^_
Cpt Tuttle skrev:Det här är ju en av de riktiga klassikerna här på forumet så kul att se den tillbaka.

Hehe vet inte om man kan räkna den som en klassiker riktigt

Då tänker jag på andra bilar som fanns uppe förut

Din kunde jag ju ändå följa lite på savarturbo

Har varit trist när forumet inte varit igång. Har försökt med jämna mellanrum så det är kul att det äntligen är uppe!

Re: tommy^_s 240 turbo 81
Postat: 29 november 2011, 09:05
av cl3mens
Alltid kul att se turbo skruvas...

Tänker du göra dig av med B23ET:n? Min 245:a kanske skulle må bra, B21ET:n behöver nya kolvringar och K-jet är ju tradigt om jag vill åka fortare...
Re: tommy^_s 240 turbo 81
Postat: 10 december 2011, 00:36
av Tommy^_
cl3mens skrev:Alltid kul att se turbo skruvas...

Tänker du göra dig av med B23ET:n? Min 245:a kanske skulle må bra, B21ET:n behöver nya kolvringar och K-jet är ju tradigt om jag vill åka fortare...
Tackar!

Jag tänkte väl göra mig av med den om någon är villig att betala för den

Bara stakarna kostade ju va jag la ut motorn för så får jag inte det så kan den sitta i motorstativet tills man hittar en bil att slänga ner den i. K-jet går ju men det är mer jobb än va man får och det är erfarenhet som talar då

Re: tommy^_s 240 turbo 81
Postat: 10 december 2011, 00:41
av Tommy^_
Hämtade mina nya skärmar som
www.acm-ab.se hjälpte mig att ta fram idag! Dom ända som nu har obreddade skärmar! Otroligt trevligt kundbemötande och dom har en riktigt trevlig verkstad
Måste ju ändå skryta lite över att jag köpte dom första

Dom ligger uppe på deras hemsida också

Re: tommy^_s 240 turbo 81
Postat: 12 december 2011, 14:03
av Amarace
Ska du bygga om till 2-dörrars?
En undran, har aldrig brytt mig om sånt förr, men nu blev jag nyfiken, hur monteras bakskärmar i "plast"? Hur pass måste det förstärkas i karossen?
Re: tommy^_s 240 turbo 81
Postat: 12 december 2011, 20:39
av Tommy^_
Amarace skrev:Ska du bygga om till 2-dörrars?
En undran, har aldrig brytt mig om sånt förr, men nu blev jag nyfiken, hur monteras bakskärmar i "plast"? Hur pass måste det förstärkas i karossen?
Nejnej dom säljs bara i den storleken. Det är ju bara att rita på baksidan och kapa upp för dörren sen
Bakskärmarna är inte bärande på 240 så det är bara att kapa bort dom. Jag kommer spara en liten kant att kunna nita skärmarna i och så kommer jag köra med lim runt om också. Möjligtvis att jag sätter 20x20 fyrkantsprofil ifall bakskärmarna blir fladdriga.
Jag kommer också att bygga om hjulhusen lite så det blir mer plats för bredare hjul och nu kommer reservhjuls baljorna att kapas bort även fast jag sa till mig själv förr att jag aldrig skulle kapa bort dom

Re: tommy^_s 240 turbo 81
Postat: 16 december 2011, 05:42
av Tommy^_
Re: tommy^_s 240 turbo 81
Postat: 16 december 2011, 07:35
av Götesson
De där såg trevligt ut. Du tjuvstartar julafton redan nu

Re: tommy^_s 240 turbo 81
Postat: 24 december 2011, 13:36
av Tommy^_
Re: tommy^_s 240 turbo 81
Postat: 25 december 2011, 09:24
av Duratec05
Ser riktigt fint ut!
Jag får kika lite mer på bygget på onsdag!
Hälsningar
Johnny Mauritzon (Finspång)
Re: tommy^_s 240 turbo 81
Postat: 7 januari 2012, 03:09
av Tommy^_
Har fått lite gjort igen. Bättrat på buren lite med ett stag under instumentbrädan, Sen gjorde jag ett kors bak nu istället för en sträva och sen satt hjälmkrossarstag. Funderar även på att sätta ett i taket men vi får se. Har inte fått hem 6punktsbältena ännu så jag vet inte vart jag ska sätta bältesröret riktigt ännu.
Passat in nya stolarna så jag vet vart handbromsen får plats. Det syns på bilden men den är väldigt suddig.
Och toppen är nästan klar. Har inte fått i dom svarvade styrningarna på insugs sidan ännu och har inte slipat upp förbränningsutrymmet ännu.
Har börjat riva ner motorn nu när jag fått hem komplett renoverings sats till den. Har inga bilder på det men alla vet väl hur en gammal volvo motor ser ut

Har kapat bort och svetsat droplisterna på bilen men har tyvärr inte tagit någon bild på det.
Köpte en ordentlig backspegel också!

Re: tommy^_s 240 turbo 81
Postat: 9 januari 2012, 21:20
av Tommy^_
Sakta men säkert.. Nu är det bara att vandra vidare och lägga sig under bilen och fortsätta =/

Re: tommy^_s 240 turbo 81
Postat: 9 januari 2012, 21:32
av Kadaver
Ser riktigt läckert ut! Najs portning

Re: tommy^_s 240 turbo 81
Postat: 16 januari 2012, 20:11
av Tommy^_
Kadaver: Tackar! Jag tror portningen blev bra

Längtar något grymt efter att få provköra!
Nu har jag fått lite gjort igen. Har köpt lite mer prylar. 6 punktsbälten och två nya stolar som man sitter grymt mycket bättre i och nu har man Fia godkända prylar istället vilket är lite seriösare
Tyvärr finns det inte en chans att slänga i stolarna med orginal fästena och det kändes illa att bygga om det lite halvdant för att få dit stolen. Så det va bara att göra om allt.

Såhär sitter en kompis som är mycket kortare än mig. En annan som mätte sig till 185 när man gick i skolan för 10år sen kan inte sitta där

Kapade ur och började sätta stag istället
När man ändå har kapen framme i högsta hugg
Nu blir det att fortsätta med att sätta ett mindre kryss vid dörrarna och bältes infästningar och sen börja svetsa igen i bagaget och sätta lite stag. Och lägga igen plåt för ryggstödet bak och hatthyllan
Re: tommy^_s 240 turbo 81
Postat: 20 januari 2012, 22:18
av Tommy^_
Jaja bygger fortsätter.

Re: tommy^_s 240 turbo 81
Postat: 20 januari 2012, 22:56
av Kirre
Ser fint ut. En fråga hur är plast skärmarna? fina, bra passform mycket göra för att få dom på plats? Funderar på att skaffa lite nya delar och lacka om kärran
Re: tommy^_s 240 turbo 81
Postat: 21 januari 2012, 19:31
av Tommy^_
Kirre skrev:Ser fint ut. En fråga hur är plast skärmarna? fina, bra passform mycket göra för att få dom på plats? Funderar på att skaffa lite nya delar och lacka om kärran
Tack

Dom är jättefina i formen och passformen är riktigt bra. Inget som man kan ersätta orginal skärmarna på bruksbilen med direkt, dels eftersom dom är tunna men jag vet inte om dom är fladdriga. Och sen finns inget tanklock

Re: tommy^_s 240 turbo 81
Postat: 24 januari 2012, 20:33
av Tommy^_