tommy^_s 240 turbo 81 (2013-01-15)

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
Tommy^_
Inlägg: 61
Blev medlem: 22 november 2011, 11:14

Re: tommy^_s 240 turbo 81 (2012-12-29)

Inlägg av Tommy^_ »

Det är kul att ni gillar bygget. Det ger lite extra glöd till att åka ut till garaget :)

Har slagit ihop motorn nu i varje fall :)
Bild
Det här är det tråkigaste som finns! Och självklart fick man ju mäta alla shims dessutom :)

Bild
Bild

Bild
Att göra oringarna är det näst värsta som finns ;)

Bild
Bild
Sådär :) Har fått lite mer gjort men hade tyvärr inte tagit bilder på det. Det kommer nog fler uppdateringar ändå :p
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: tommy^_s 240 turbo 81 (2013-01-05)

Inlägg av Djo »

Ser bra ut det här :D roligt med lite filmer med :)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Tommy^_
Inlägg: 61
Blev medlem: 22 november 2011, 11:14

Re: tommy^_s 240 turbo 81 (2013-01-05)

Inlägg av Tommy^_ »

Jag är dålig på att ta bilder som vanligt men har fått lite mer gjort :) Mycket tar sån enorm tid för att få så lite gjort känns det som men sakta men säkert så går det frammåt!

Bild
Gjorde i ordning fjäderbenen! Tyvärr så har jag ingen bra tillgång till svarv så jag kunde inte ta ur övre fjäderskålen så det får vänta till helgen.

Bild
Tog isär styrväxeln och för att den hade fuktat vid ena dammasken. Det va mer jobb än va jag trodde det skulle vara :)

Bild
Den är av märket CAM och jag hittade inget bra renoveringskitt till den. Skruvat hade en men tätningarna såg inte alls likadana ut och sen så får man ju en ny styrväxel på skroten för 200kr så det känns dumt att chansa på att renovera den jag har.

Bild
Slipade av bakaxeln och målade med simpel hammarlack.. får känslan av att den ändå kommer att bli skrot i sommar så jag tyckte inte det va värt att lägga ner en massa tid på att göra den fin :)
Får tyvärr byta ut ett öra till momentstagen också som va helt genomrostat. Det syns på bilden om man tittar noga :)

Bild
Bild
Dit med svänghjul o koppling!

Bild
Lådan gick inte helt smärtfritt att montera. Det kan vara ganska jobbigt att centrera en 3 skivig koppling måste jag säga :D

Bild
Bild
I med den lite fort också :)

Bild
Blir nog fränt med separata spjällhus men det kan nog bli trångt med broms servon. Det blir kvällen projekt att se hur trångt det blir!
PH_
Inlägg: 181
Blev medlem: 14 december 2011, 16:42

Re: tommy^_s 240 turbo 81 (2013-01-15)

Inlägg av PH_ »

Jäklar vilken tråd. Tummen upp!
Skriv svar