tommy^_s 240 turbo 81 (2013-01-15)
-
- Inlägg: 61
- Blev medlem: 22 november 2011, 11:14
tommy^_s 240 turbo 81 (2013-01-15)
Man kan väl säga att jag börjar projektet nu och allt innan som gjorts på bilen har varit spontant. Skulle ju faktiskt orginal renovera bilen när jag köpte den, Men det va ju både tråkigt och dyrare
Fick väldigt blodad tand efter jag våldade på Mantorp i sommras. Men inget kändes rätt på bilen.. Saker som man inte känner så ofta när man är ute på gatan.
Har börjat skruva ner bilen och ska skrapa, slipa, spackla och lacka den ordentligt den här gången. Men självklart med rejsfinnish
Sen blir det att byta ut motor. Köpte en b230fk -97 istället för min gamla b23et. Tanken va ifrån början att slipa om b23 veven så jag får ut 2.5liter ur den men efter jag kollat lite priser så är det vettigare att köpa en rsi vev från usa till b230in istället.
En sak jag insåg snabbt på mantorp va att väghållningen va urusel. Inget kändes bra.. Har väl inte oändligt med pengar att slänga ner på bilen i vinter så jag fick ett par ställbara dämpare av knotan som bara låg och samlade damm. Ska modifiera mina fjäderben så jag kan ha ställbara fjädrar. Och sen blir det att leta efter några vettiga dämpare.
Sen märkte jag att mina bromsar inte gjorde något bra jobb. Det hade förmodligen med dåliga belägg och dålig bromsvätska att göra men jag fick ett erbjudande om att köpa 6kolvs ok och 330 skivor till ett mycket bra pris så jag kunde inte låta bli
Min deadline jag har nu är att karossen ska vara lackad och klar för att börja montera innan nyår.
Fick väldigt blodad tand efter jag våldade på Mantorp i sommras. Men inget kändes rätt på bilen.. Saker som man inte känner så ofta när man är ute på gatan.
Har börjat skruva ner bilen och ska skrapa, slipa, spackla och lacka den ordentligt den här gången. Men självklart med rejsfinnish
Sen blir det att byta ut motor. Köpte en b230fk -97 istället för min gamla b23et. Tanken va ifrån början att slipa om b23 veven så jag får ut 2.5liter ur den men efter jag kollat lite priser så är det vettigare att köpa en rsi vev från usa till b230in istället.
En sak jag insåg snabbt på mantorp va att väghållningen va urusel. Inget kändes bra.. Har väl inte oändligt med pengar att slänga ner på bilen i vinter så jag fick ett par ställbara dämpare av knotan som bara låg och samlade damm. Ska modifiera mina fjäderben så jag kan ha ställbara fjädrar. Och sen blir det att leta efter några vettiga dämpare.
Sen märkte jag att mina bromsar inte gjorde något bra jobb. Det hade förmodligen med dåliga belägg och dålig bromsvätska att göra men jag fick ett erbjudande om att köpa 6kolvs ok och 330 skivor till ett mycket bra pris så jag kunde inte låta bli
Min deadline jag har nu är att karossen ska vara lackad och klar för att börja montera innan nyår.
Senast redigerad av Tommy^_ den 15 januari 2013, 16:22, redigerad totalt 3 gång.
-
- Inlägg: 363
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
- Ort: East coast
Re: tommy^_s 240 turbo 81
Det här är ju en av de riktiga klassikerna här på forumet så kul att se den tillbaka.
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
-
- Inlägg: 61
- Blev medlem: 22 november 2011, 11:14
Re: tommy^_s 240 turbo 81
Hehe vet inte om man kan räkna den som en klassiker riktigt Då tänker jag på andra bilar som fanns uppe förut Din kunde jag ju ändå följa lite på savarturboCpt Tuttle skrev:Det här är ju en av de riktiga klassikerna här på forumet så kul att se den tillbaka.
Har varit trist när forumet inte varit igång. Har försökt med jämna mellanrum så det är kul att det äntligen är uppe!
-
- Inlägg: 23
- Blev medlem: 22 november 2011, 01:37
Re: tommy^_s 240 turbo 81
Alltid kul att se turbo skruvas... Tänker du göra dig av med B23ET:n? Min 245:a kanske skulle må bra, B21ET:n behöver nya kolvringar och K-jet är ju tradigt om jag vill åka fortare...
-
- Inlägg: 61
- Blev medlem: 22 november 2011, 11:14
Re: tommy^_s 240 turbo 81
Tackar! Jag tänkte väl göra mig av med den om någon är villig att betala för den Bara stakarna kostade ju va jag la ut motorn för så får jag inte det så kan den sitta i motorstativet tills man hittar en bil att slänga ner den i. K-jet går ju men det är mer jobb än va man får och det är erfarenhet som talar dåcl3mens skrev:Alltid kul att se turbo skruvas... Tänker du göra dig av med B23ET:n? Min 245:a kanske skulle må bra, B21ET:n behöver nya kolvringar och K-jet är ju tradigt om jag vill åka fortare...
-
- Inlägg: 61
- Blev medlem: 22 november 2011, 11:14
Re: tommy^_s 240 turbo 81
Hämtade mina nya skärmar som www.acm-ab.se hjälpte mig att ta fram idag! Dom ända som nu har obreddade skärmar! Otroligt trevligt kundbemötande och dom har en riktigt trevlig verkstad
Måste ju ändå skryta lite över att jag köpte dom första Dom ligger uppe på deras hemsida också
Måste ju ändå skryta lite över att jag köpte dom första Dom ligger uppe på deras hemsida också
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
- Ort: Dorotea
Re: tommy^_s 240 turbo 81
Ska du bygga om till 2-dörrars?
En undran, har aldrig brytt mig om sånt förr, men nu blev jag nyfiken, hur monteras bakskärmar i "plast"? Hur pass måste det förstärkas i karossen?
En undran, har aldrig brytt mig om sånt förr, men nu blev jag nyfiken, hur monteras bakskärmar i "plast"? Hur pass måste det förstärkas i karossen?
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
-
- Inlägg: 61
- Blev medlem: 22 november 2011, 11:14
Re: tommy^_s 240 turbo 81
Nejnej dom säljs bara i den storleken. Det är ju bara att rita på baksidan och kapa upp för dörren senAmarace skrev:Ska du bygga om till 2-dörrars?
En undran, har aldrig brytt mig om sånt förr, men nu blev jag nyfiken, hur monteras bakskärmar i "plast"? Hur pass måste det förstärkas i karossen?
Bakskärmarna är inte bärande på 240 så det är bara att kapa bort dom. Jag kommer spara en liten kant att kunna nita skärmarna i och så kommer jag köra med lim runt om också. Möjligtvis att jag sätter 20x20 fyrkantsprofil ifall bakskärmarna blir fladdriga.
Jag kommer också att bygga om hjulhusen lite så det blir mer plats för bredare hjul och nu kommer reservhjuls baljorna att kapas bort även fast jag sa till mig själv förr att jag aldrig skulle kapa bort dom
-
- Inlägg: 61
- Blev medlem: 22 november 2011, 11:14
Re: tommy^_s 240 turbo 81
Köpt lite bling bling prylar till bilen och mer är påväg hem
-
- Inlägg: 309
- Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
- Ort: Jönköping (Ryd)
Re: tommy^_s 240 turbo 81
De där såg trevligt ut. Du tjuvstartar julafton redan nu
// Benjamin Filip Götesson
-
- Inlägg: 61
- Blev medlem: 22 november 2011, 11:14
Re: tommy^_s 240 turbo 81
Har börjat att slipa upp en ny 531 topp till bilen. Vill inte ha lika högt register som jag hade på förra toppen. Det blir lite större ventiler också
-
- Inlägg: 23
- Blev medlem: 23 december 2011, 18:42
Re: tommy^_s 240 turbo 81
Ser riktigt fint ut!
Jag får kika lite mer på bygget på onsdag!
Hälsningar
Johnny Mauritzon (Finspång)
Jag får kika lite mer på bygget på onsdag!
Hälsningar
Johnny Mauritzon (Finspång)
-
- Inlägg: 61
- Blev medlem: 22 november 2011, 11:14
Re: tommy^_s 240 turbo 81
Har fått lite gjort igen. Bättrat på buren lite med ett stag under instumentbrädan, Sen gjorde jag ett kors bak nu istället för en sträva och sen satt hjälmkrossarstag. Funderar även på att sätta ett i taket men vi får se. Har inte fått hem 6punktsbältena ännu så jag vet inte vart jag ska sätta bältesröret riktigt ännu.
Passat in nya stolarna så jag vet vart handbromsen får plats. Det syns på bilden men den är väldigt suddig.
Och toppen är nästan klar. Har inte fått i dom svarvade styrningarna på insugs sidan ännu och har inte slipat upp förbränningsutrymmet ännu.
Har börjat riva ner motorn nu när jag fått hem komplett renoverings sats till den. Har inga bilder på det men alla vet väl hur en gammal volvo motor ser ut
Har kapat bort och svetsat droplisterna på bilen men har tyvärr inte tagit någon bild på det.
Köpte en ordentlig backspegel också!
Passat in nya stolarna så jag vet vart handbromsen får plats. Det syns på bilden men den är väldigt suddig.
Och toppen är nästan klar. Har inte fått i dom svarvade styrningarna på insugs sidan ännu och har inte slipat upp förbränningsutrymmet ännu.
Har börjat riva ner motorn nu när jag fått hem komplett renoverings sats till den. Har inga bilder på det men alla vet väl hur en gammal volvo motor ser ut
Har kapat bort och svetsat droplisterna på bilen men har tyvärr inte tagit någon bild på det.
Köpte en ordentlig backspegel också!
-
- Inlägg: 61
- Blev medlem: 22 november 2011, 11:14
Re: tommy^_s 240 turbo 81
Sakta men säkert.. Nu är det bara att vandra vidare och lägga sig under bilen och fortsätta =/
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: 21 november 2011, 21:37
Re: tommy^_s 240 turbo 81
Ser riktigt läckert ut! Najs portning
-
- Inlägg: 61
- Blev medlem: 22 november 2011, 11:14
Re: tommy^_s 240 turbo 81
Kadaver: Tackar! Jag tror portningen blev bra Längtar något grymt efter att få provköra!
Nu har jag fått lite gjort igen. Har köpt lite mer prylar. 6 punktsbälten och två nya stolar som man sitter grymt mycket bättre i och nu har man Fia godkända prylar istället vilket är lite seriösare
Tyvärr finns det inte en chans att slänga i stolarna med orginal fästena och det kändes illa att bygga om det lite halvdant för att få dit stolen. Så det va bara att göra om allt.
Såhär sitter en kompis som är mycket kortare än mig. En annan som mätte sig till 185 när man gick i skolan för 10år sen kan inte sitta där
Kapade ur och började sätta stag istället
När man ändå har kapen framme i högsta hugg
Nu blir det att fortsätta med att sätta ett mindre kryss vid dörrarna och bältes infästningar och sen börja svetsa igen i bagaget och sätta lite stag. Och lägga igen plåt för ryggstödet bak och hatthyllan
Nu har jag fått lite gjort igen. Har köpt lite mer prylar. 6 punktsbälten och två nya stolar som man sitter grymt mycket bättre i och nu har man Fia godkända prylar istället vilket är lite seriösare
Tyvärr finns det inte en chans att slänga i stolarna med orginal fästena och det kändes illa att bygga om det lite halvdant för att få dit stolen. Så det va bara att göra om allt.
Såhär sitter en kompis som är mycket kortare än mig. En annan som mätte sig till 185 när man gick i skolan för 10år sen kan inte sitta där
Kapade ur och började sätta stag istället
När man ändå har kapen framme i högsta hugg
Nu blir det att fortsätta med att sätta ett mindre kryss vid dörrarna och bältes infästningar och sen börja svetsa igen i bagaget och sätta lite stag. Och lägga igen plåt för ryggstödet bak och hatthyllan
-
- Inlägg: 61
- Blev medlem: 22 november 2011, 11:14
Re: tommy^_s 240 turbo 81
Jaja bygger fortsätter.
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: 21 november 2011, 11:17
Re: tommy^_s 240 turbo 81
Ser fint ut. En fråga hur är plast skärmarna? fina, bra passform mycket göra för att få dom på plats? Funderar på att skaffa lite nya delar och lacka om kärran
-
- Inlägg: 61
- Blev medlem: 22 november 2011, 11:14
Re: tommy^_s 240 turbo 81
Tack Dom är jättefina i formen och passformen är riktigt bra. Inget som man kan ersätta orginal skärmarna på bruksbilen med direkt, dels eftersom dom är tunna men jag vet inte om dom är fladdriga. Och sen finns inget tanklockKirre skrev:Ser fint ut. En fråga hur är plast skärmarna? fina, bra passform mycket göra för att få dom på plats? Funderar på att skaffa lite nya delar och lacka om kärran
-
- Inlägg: 61
- Blev medlem: 22 november 2011, 11:14
Re: tommy^_s 240 turbo 81
Nu har jag inte varit i garaget på ett par dagar så ikväll blev det att köra hårt