tommy^_s 240 turbo 81 (2013-01-15)

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
Tommy^_
Inlägg: 61
Blev medlem: 22 november 2011, 11:14

tommy^_s 240 turbo 81 (2013-01-15)

Inlägg av Tommy^_ »

Man kan väl säga att jag börjar projektet nu och allt innan som gjorts på bilen har varit spontant. Skulle ju faktiskt orginal renovera bilen när jag köpte den, Men det va ju både tråkigt och dyrare :P

Fick väldigt blodad tand efter jag våldade på Mantorp i sommras. Men inget kändes rätt på bilen.. Saker som man inte känner så ofta när man är ute på gatan.

Bild
Bild

Har börjat skruva ner bilen och ska skrapa, slipa, spackla och lacka den ordentligt den här gången. Men självklart med rejsfinnish ;)
Bild

Sen blir det att byta ut motor. Köpte en b230fk -97 istället för min gamla b23et. Tanken va ifrån början att slipa om b23 veven så jag får ut 2.5liter ur den men efter jag kollat lite priser så är det vettigare att köpa en rsi vev från usa till b230in istället.
Bild

En sak jag insåg snabbt på mantorp va att väghållningen va urusel. Inget kändes bra.. Har väl inte oändligt med pengar att slänga ner på bilen i vinter så jag fick ett par ställbara dämpare av knotan som bara låg och samlade damm. Ska modifiera mina fjäderben så jag kan ha ställbara fjädrar. Och sen blir det att leta efter några vettiga dämpare.
Bild

Sen märkte jag att mina bromsar inte gjorde något bra jobb. Det hade förmodligen med dåliga belägg och dålig bromsvätska att göra men jag fick ett erbjudande om att köpa 6kolvs ok och 330 skivor till ett mycket bra pris så jag kunde inte låta bli :)
Bild
Bild

Min deadline jag har nu är att karossen ska vara lackad och klar för att börja montera innan nyår.
Senast redigerad av Tommy^_ den 15 januari 2013, 16:22, redigerad totalt 3 gång.
Cpt Tuttle
Inlägg: 363
Blev medlem: 21 november 2011, 11:56
Ort: East coast

Re: tommy^_s 240 turbo 81

Inlägg av Cpt Tuttle »

Det här är ju en av de riktiga klassikerna här på forumet så kul att se den tillbaka. :mrgreen:
240-lös stackare som haft 245 L -78 samt. 245 GL -81
Tommy^_
Inlägg: 61
Blev medlem: 22 november 2011, 11:14

Re: tommy^_s 240 turbo 81

Inlägg av Tommy^_ »

Cpt Tuttle skrev:Det här är ju en av de riktiga klassikerna här på forumet så kul att se den tillbaka. :mrgreen:
Hehe vet inte om man kan räkna den som en klassiker riktigt :P Då tänker jag på andra bilar som fanns uppe förut :) Din kunde jag ju ändå följa lite på savarturbo ;)
Har varit trist när forumet inte varit igång. Har försökt med jämna mellanrum så det är kul att det äntligen är uppe! :D
cl3mens
Inlägg: 23
Blev medlem: 22 november 2011, 01:37

Re: tommy^_s 240 turbo 81

Inlägg av cl3mens »

Alltid kul att se turbo skruvas... :D Tänker du göra dig av med B23ET:n? Min 245:a kanske skulle må bra, B21ET:n behöver nya kolvringar och K-jet är ju tradigt om jag vill åka fortare...
Tommy^_
Inlägg: 61
Blev medlem: 22 november 2011, 11:14

Re: tommy^_s 240 turbo 81

Inlägg av Tommy^_ »

cl3mens skrev:Alltid kul att se turbo skruvas... :D Tänker du göra dig av med B23ET:n? Min 245:a kanske skulle må bra, B21ET:n behöver nya kolvringar och K-jet är ju tradigt om jag vill åka fortare...
Tackar! :) Jag tänkte väl göra mig av med den om någon är villig att betala för den :) Bara stakarna kostade ju va jag la ut motorn för så får jag inte det så kan den sitta i motorstativet tills man hittar en bil att slänga ner den i. K-jet går ju men det är mer jobb än va man får och det är erfarenhet som talar då :P
Tommy^_
Inlägg: 61
Blev medlem: 22 november 2011, 11:14

Re: tommy^_s 240 turbo 81

Inlägg av Tommy^_ »

Hämtade mina nya skärmar som www.acm-ab.se hjälpte mig att ta fram idag! Dom ända som nu har obreddade skärmar! Otroligt trevligt kundbemötande och dom har en riktigt trevlig verkstad :)

Måste ju ändå skryta lite över att jag köpte dom första ;) Dom ligger uppe på deras hemsida också
Bild
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: tommy^_s 240 turbo 81

Inlägg av Amarace »

Ska du bygga om till 2-dörrars? :)

En undran, har aldrig brytt mig om sånt förr, men nu blev jag nyfiken, hur monteras bakskärmar i "plast"? Hur pass måste det förstärkas i karossen?
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
Tommy^_
Inlägg: 61
Blev medlem: 22 november 2011, 11:14

Re: tommy^_s 240 turbo 81

Inlägg av Tommy^_ »

Amarace skrev:Ska du bygga om till 2-dörrars? :)

En undran, har aldrig brytt mig om sånt förr, men nu blev jag nyfiken, hur monteras bakskärmar i "plast"? Hur pass måste det förstärkas i karossen?
Nejnej dom säljs bara i den storleken. Det är ju bara att rita på baksidan och kapa upp för dörren sen :)
Bakskärmarna är inte bärande på 240 så det är bara att kapa bort dom. Jag kommer spara en liten kant att kunna nita skärmarna i och så kommer jag köra med lim runt om också. Möjligtvis att jag sätter 20x20 fyrkantsprofil ifall bakskärmarna blir fladdriga.
Jag kommer också att bygga om hjulhusen lite så det blir mer plats för bredare hjul och nu kommer reservhjuls baljorna att kapas bort även fast jag sa till mig själv förr att jag aldrig skulle kapa bort dom :)
Tommy^_
Inlägg: 61
Blev medlem: 22 november 2011, 11:14

Re: tommy^_s 240 turbo 81

Inlägg av Tommy^_ »

Köpt lite bling bling prylar till bilen och mer är påväg hem :)

Bild
Bild
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: tommy^_s 240 turbo 81

Inlägg av Götesson »

De där såg trevligt ut. Du tjuvstartar julafton redan nu :P
// Benjamin Filip Götesson
Tommy^_
Inlägg: 61
Blev medlem: 22 november 2011, 11:14

Re: tommy^_s 240 turbo 81

Inlägg av Tommy^_ »

Har börjat att slipa upp en ny 531 topp till bilen. Vill inte ha lika högt register som jag hade på förra toppen. Det blir lite större ventiler också :)

Bild
Bild
Bild
Duratec05
Inlägg: 23
Blev medlem: 23 december 2011, 18:42

Re: tommy^_s 240 turbo 81

Inlägg av Duratec05 »

Ser riktigt fint ut!

Jag får kika lite mer på bygget på onsdag! :)

Hälsningar
Johnny Mauritzon (Finspång)
Tommy^_
Inlägg: 61
Blev medlem: 22 november 2011, 11:14

Re: tommy^_s 240 turbo 81

Inlägg av Tommy^_ »

Har fått lite gjort igen. Bättrat på buren lite med ett stag under instumentbrädan, Sen gjorde jag ett kors bak nu istället för en sträva och sen satt hjälmkrossarstag. Funderar även på att sätta ett i taket men vi får se. Har inte fått hem 6punktsbältena ännu så jag vet inte vart jag ska sätta bältesröret riktigt ännu.
Passat in nya stolarna så jag vet vart handbromsen får plats. Det syns på bilden men den är väldigt suddig.

Och toppen är nästan klar. Har inte fått i dom svarvade styrningarna på insugs sidan ännu och har inte slipat upp förbränningsutrymmet ännu.
Har börjat riva ner motorn nu när jag fått hem komplett renoverings sats till den. Har inga bilder på det men alla vet väl hur en gammal volvo motor ser ut :)
Har kapat bort och svetsat droplisterna på bilen men har tyvärr inte tagit någon bild på det.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Köpte en ordentlig backspegel också!
Bild
Tommy^_
Inlägg: 61
Blev medlem: 22 november 2011, 11:14

Re: tommy^_s 240 turbo 81

Inlägg av Tommy^_ »

Sakta men säkert.. Nu är det bara att vandra vidare och lägga sig under bilen och fortsätta =/

Bild
Kadaver
Inlägg: 84
Blev medlem: 21 november 2011, 21:37

Re: tommy^_s 240 turbo 81

Inlägg av Kadaver »

Ser riktigt läckert ut! Najs portning :D
Tommy^_
Inlägg: 61
Blev medlem: 22 november 2011, 11:14

Re: tommy^_s 240 turbo 81

Inlägg av Tommy^_ »

Kadaver: Tackar! Jag tror portningen blev bra :) Längtar något grymt efter att få provköra!

Nu har jag fått lite gjort igen. Har köpt lite mer prylar. 6 punktsbälten och två nya stolar som man sitter grymt mycket bättre i och nu har man Fia godkända prylar istället vilket är lite seriösare :)

Tyvärr finns det inte en chans att slänga i stolarna med orginal fästena och det kändes illa att bygga om det lite halvdant för att få dit stolen. Så det va bara att göra om allt.

Bild
Såhär sitter en kompis som är mycket kortare än mig. En annan som mätte sig till 185 när man gick i skolan för 10år sen kan inte sitta där :)

Bild
Kapade ur och började sätta stag istället

Bild
Bild

När man ändå har kapen framme i högsta hugg :)
Bild

Nu blir det att fortsätta med att sätta ett mindre kryss vid dörrarna och bältes infästningar och sen börja svetsa igen i bagaget och sätta lite stag. Och lägga igen plåt för ryggstödet bak och hatthyllan
Tommy^_
Inlägg: 61
Blev medlem: 22 november 2011, 11:14

Re: tommy^_s 240 turbo 81

Inlägg av Tommy^_ »

Jaja bygger fortsätter.
Bild
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: tommy^_s 240 turbo 81

Inlägg av Kirre »

Ser fint ut. En fråga hur är plast skärmarna? fina, bra passform mycket göra för att få dom på plats? Funderar på att skaffa lite nya delar och lacka om kärran
Tommy^_
Inlägg: 61
Blev medlem: 22 november 2011, 11:14

Re: tommy^_s 240 turbo 81

Inlägg av Tommy^_ »

Kirre skrev:Ser fint ut. En fråga hur är plast skärmarna? fina, bra passform mycket göra för att få dom på plats? Funderar på att skaffa lite nya delar och lacka om kärran
Tack :) Dom är jättefina i formen och passformen är riktigt bra. Inget som man kan ersätta orginal skärmarna på bruksbilen med direkt, dels eftersom dom är tunna men jag vet inte om dom är fladdriga. Och sen finns inget tanklock :)
Tommy^_
Inlägg: 61
Blev medlem: 22 november 2011, 11:14

Re: tommy^_s 240 turbo 81

Inlägg av Tommy^_ »

Nu har jag inte varit i garaget på ett par dagar så ikväll blev det att köra hårt :)

Bild
Bild
Bild
Bild
Skriv svar