Detta händer i Kirre´s garage :)

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Allinug »

Det där med glapp i länkarmslagring tror jag att jag aldrig har hört talas om när det gäller 240, med det var väl för att du hade en speciallösnining. På V70 så verkar det däremot vara vanligt med sådana glapp.

Lyset brukar ju besiktningen ställa in...
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

Bussningarna var ruskigt dåligt gjorda :twisted: . Byggde om ett par original och tryckte dit några nya poly bussningar så det är bara att besikta igen men breddade lite extra för att få mer camber och så klart blev styrstagen för korta :roll: känns inte speciellt bra att bara ha 2 gäng varv

Bild
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

I helgen blev det meckat lite. Pajjade en walbro pump på nyårsafton, tror jag skrivit om de förr? Den är nu utbytt till en ny och laddtrycket kunde skruvas tillbaka till 1.4bar 8-) Blev även monterat ett fjäderbensstag eftersom de inte passa på 242an.
Har även beställt en 6 växlad bmw låda från england då killen jag beställt av förut inte haft några lådor! Tur man inte betala i förskott i alla fall :D

Bild
Bild
Bild
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

Då var det dags att se över bakvagn. Självklart blir det polyuretan bussningar!
Bytte dom 2 stora i bakaxeln ikväll, den högra var ruskigt dålig :O behövdes knappt värma för att få ut gamla gummi bussningen det som ramla isär plus att järn röret i mitten var nästan helt bort rostat

Bild
Bild
Bild
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

En kompis har skaffat en 3d printer och har printat ut lite bakvagns bussningar i polyuretan åt mig. Ska bli spännande att se hur dom kommer funka.

Bild
Bild
Bild
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

Har fortsatt med att byta bussningar idag. Gått som smort.

Fick även ett "litet" paket på 50kg idag

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

var och ombesiktade 242an idag och de gick fin fint. Hem och mecka i ordning den för bromsning :)
Bild
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

En till uppdatering. Bytt fjädrar bak till till nå som sänker 40mm får se om de räcker annars måste jag bygga om länkarmarna.
Skulle även ha hittat några lämpliga dämpare då jag sett att höger fram läcker. Bak sitter de några gamla biltema som ser ut som om dom skulle varit utbytt men dom funkar bra ännu

Har köpt ett grenrörskit också, så jag kan byta ut de spruckna kina grenröret. Tänkte göra en jigg med hjälp av kina röret så jag slipper bygga om en massa annat

Bild
Bild
Bild
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

Plockade loss grenröret för att göra en "jigg". Det hade spruckit en hel del, nästan så att turbon höll på att lossna....
Kina turbon känns som ny och ser som ny ut. Väl investerade 2000 :-)
Bild
Bild
Bild
Bild
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Djo »

Spännande med 3d printade polly busningar :)

Blir det justerbara stag i bakvagnen nu när du sänk eller ? har 40mm bak och ja den skjuter iväg den en bra bit i sidled.

Biltemas stötdämpare är riktigt bra (mot alla odds med allt man läst folk säger om dom)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

Djo skrev:Spännande med 3d printade polly busningar :)

Blir det justerbara stag i bakvagnen nu när du sänk eller ? har 40mm bak och ja den skjuter iväg den en bra bit i sidled.

Biltemas stötdämpare är riktigt bra (mot alla odds med allt man läst folk säger om dom)
Ja det blir spännande att se hur dom funkar mot superpro/superflex. Dom kostar ju ändå 2500 för bakvagn!

Nae de blir det nog inte men man vet aldrig när man får lite att göra så då kanske man bygger nått av stora vantskruvar så man kan justera utan att plocka loss staget ;) Hade kapat 3 varv förut så tror det är mer än 40mm därför tror jag att jag kommer vilja flytta ner fjäderfästet på länkarmen.

Har för mig att dom inte säljer dom längre på biltema och jag har även läst att biltemas gula gasdämpare är/var samma som bilstein
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Djo »

Kirre skrev:
Djo skrev:Spännande med 3d printade polly busningar :)

Blir det justerbara stag i bakvagnen nu när du sänk eller ? har 40mm bak och ja den skjuter iväg den en bra bit i sidled.

Biltemas stötdämpare är riktigt bra (mot alla odds med allt man läst folk säger om dom)
Ja det blir spännande att se hur dom funkar mot superpro/superflex. Dom kostar ju ändå 2500 för bakvagn!

Nae de blir det nog inte men man vet aldrig när man får lite att göra så då kanske man bygger nått av stora vantskruvar så man kan justera utan att plocka loss staget ;) Hade kapat 3 varv förut så tror det är mer än 40mm därför tror jag att jag kommer vilja flytta ner fjäderfästet på länkarmen.

Har för mig att dom inte säljer dom längre på biltema och jag har även läst att biltemas gula gasdämpare är/var samma som bilstein
Jo jag vet har ju köpt det till min 244a.

Okej ja med stora vantskruvar var även min ide om jag kommer fortsätta med 244an.

Biltema säljer gas stötdämpare men dom 'är svarta vet ej ursprung men dom har funkat fint åt mig :)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

Djo skrev:
Kirre skrev:
Djo skrev:Spännande med 3d printade polly busningar :)

Blir det justerbara stag i bakvagnen nu när du sänk eller ? har 40mm bak och ja den skjuter iväg den en bra bit i sidled.

Biltemas stötdämpare är riktigt bra (mot alla odds med allt man läst folk säger om dom)
Ja det blir spännande att se hur dom funkar mot superpro/superflex. Dom kostar ju ändå 2500 för bakvagn!

Nae de blir det nog inte men man vet aldrig när man får lite att göra så då kanske man bygger nått av stora vantskruvar så man kan justera utan att plocka loss staget ;) Hade kapat 3 varv förut så tror det är mer än 40mm därför tror jag att jag kommer vilja flytta ner fjäderfästet på länkarmen.

Har för mig att dom inte säljer dom längre på biltema och jag har även läst att biltemas gula gasdämpare är/var samma som bilstein
Jo jag vet har ju köpt det till min 244a.

Okej ja med stora vantskruvar var även min ide om jag kommer fortsätta med 244an.

Biltema säljer gas stötdämpare men dom 'är svarta vet ej ursprung men dom har funkat fint åt mig :)
har faktiskt kikat men inte hittat någon vantskruv till bra pris

Ojoj då kanske man måste uppdatera med nya biltema dämpare runt om :)
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

Kom ett "litet" paket till så nu kan man börja med lådorna.
Bild
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Djo »

Trevligt :)

Köpte vantskruv på Jula till PV,n jag bygger om

http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... uv-302081/

200 kr styck :)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

Djo skrev:Trevligt :)

Köpte vantskruv på Jula till PV,n jag bygger om

http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... uv-302081/

200 kr styck :)
är det nån stoppmutter på dom eller måste man tillverka/köpa de?
Lewke
Inlägg: 11
Blev medlem: 6 mars 2013, 16:28
Ort: Skåne

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Lewke »

Då jag själv är med 3D skrivare så har jag funderat på detta med att printa bussningar själv. Man kan ju välja om man vill ha polyuretan eller nylon osv. Finns ritningen till bussningen nånstans på nätet eller hade du kunnat dela med dig av den här?
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

Lewke skrev:Då jag själv är med 3D skrivare så har jag funderat på detta med att printa bussningar själv. Man kan ju välja om man vill ha polyuretan eller nylon osv. Finns ritningen till bussningen nånstans på nätet eller hade du kunnat dela med dig av den här?
Det är en polare som gjort åt mig så jag har ingenting! Nylon är sällan en fördel lever mest om. bättre det kan röra sig lite.
Det är bara att ta fram skjutmåttet och elda ur lite bussningar, den stora på bakaxeln och den bakre på länkarmen fram blev mät av riktiga polyuretan bussningar annars är resten mätt med skjutmått!
Lewke
Inlägg: 11
Blev medlem: 6 mars 2013, 16:28
Ort: Skåne

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Lewke »

Ja som du säger, det är inget svårt att rita upp själv, men ändå enklare om det funnits färdigt ;)
Har hittat polyuretan filament till printern, men priset avskräckte lite om jag ska vara helt ärlig. Upplever du att bussningarna fungerar som de ska? Jag har printat liknande bussningar till tex växellänkage osv, men det blir ju inte alls samma påfrestningar där. Det jag skulle bekymra mig över är om bussningen delar sig mellan de olika lagrena, men den bör ju inte göra det om allt är injusterat som det ska. Såg att det va lite speciella inställningar för att printa poly. Men man får kanske ta o göra en test o se hur det beter sig =) Kul att nån faktiskt skridit till verket och testat. Bra jobbat! :)
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

Har pressat en bussning i 20ton och de tog väl lite tid innan den gick tillbaka i ursprungsformen typ 30 sekunder.

Varit och mätat upp hur mycket som ska kapas på bmw lådan och från volvo sprängkåpan. Även kollat om de går att använda volvos spakställ på bmw lådan, kommer funka kanon.
Köpte även en ny kopplingsarm med urtrampningslager

Bild
Bild
Skriv svar