Detta händer i Kirre´s garage :)

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar

Inlägg av Kirre »

Ase skrev:Ojoj, här var det mycket pulver :D Härligt!!!!

Kör du med ms eller bytte du till vems?

Insuget du byggt med separat spjäll, vilken bil kommer runners ifrån?
Har gjort allt utom spjällen själv. Jag kör med ms ännu, dock ska jag byta avgashus på turbon för att få tidigare ladd. Börjar ladda vid 3500 nu
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar

Inlägg av Kirre »

Samuel skrev:Behövs inte så mycket kraft för att vrida av kardanen, Men kraften i motorn måste vara högre än fästet i bakdäcken, Jag lyckades vrida av min kardan med 122hk som bilen hade 1975.

Men fortfarande ett SKITBRA bygge du har gjort! Mycket imponerad :!:
Tack tack.
Kardanen har ju hållit på 8v sug motorn och ja har väl inte varit snäll.
Körde iaf ifrån en chippad s4 me den. Sätt upp ett 1" med 1.5mm gods och vrid av den så får du se vilken kraft som behövs.
Ang din kardan så kan den varit skadad, alternativt fått en bula
240_kalle
Donator
Donator
Inlägg: 572
Blev medlem: 4 december 2011, 11:28
Ort: Finland

Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar

Inlägg av 240_kalle »

Kirre skrev:
Samuel skrev:Behövs inte så mycket kraft för att vrida av kardanen, Men kraften i motorn måste vara högre än fästet i bakdäcken, Jag lyckades vrida av min kardan med 122hk som bilen hade 1975.

Men fortfarande ett SKITBRA bygge du har gjort! Mycket imponerad :!:
Tack tack.
Kardanen har ju hållit på 8v sug motorn och ja har väl inte varit snäll.
Körde iaf ifrån en chippad s4 me den. Sätt upp ett 1" med 1.5mm gods och vrid av den så får du se vilken kraft som behövs.
Ang din kardan så kan den varit skadad, alternativt fått en bula

eller varit väldigt rostigt
gamla bilar rostar, men det gör ju nya också för den delen.

KlöverN #78


ända stressfläkten jag har är denna Bild
Samuel
Inlägg: 69
Blev medlem: 23 november 2011, 18:42
Ort: Norrtälje

Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar

Inlägg av Samuel »

Måste vart något sådant annars bör den inte gå sönder, men rostig var den inte!
Men nu sitter det en fin kardan där igen :D
Är ju inte så vanligt att kardaner går av vad jag märkt, antagligen är som ju skadade eller mycker hästar/för bra fäste.
Ase
Inlägg: 58
Blev medlem: 4 december 2011, 20:34

Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar

Inlägg av Ase »

Kirre skrev:
Ase skrev:Ojoj, här var det mycket pulver :D Härligt!!!!

Kör du med ms eller bytte du till vems?

Insuget du byggt med separat spjäll, vilken bil kommer runners ifrån?
Har gjort allt utom spjällen själv. Jag kör med ms ännu, dock ska jag byta avgashus på turbon för att få tidigare ladd. Börjar ladda vid 3500 nu
Ok,, tänkte just på spjällen, är ett kortat från någon bmw?

3500rpm var väl inte så sent, du släpper väl inte av förrens vid minst 7000rpm kan jag tänka mig :lol: Vad är det för snurra du kör med?
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar

Inlägg av Kirre »

Ase skrev:
Kirre skrev:
Ase skrev:Ojoj, här var det mycket pulver :D Härligt!!!!

Kör du med ms eller bytte du till vems?

Insuget du byggt med separat spjäll, vilken bil kommer runners ifrån?
Har gjort allt utom spjällen själv. Jag kör med ms ännu, dock ska jag byta avgashus på turbon för att få tidigare ladd. Börjar ladda vid 3500 nu
Ok,, tänkte just på spjällen, är ett kortat från någon bmw?

3500rpm var väl inte så sent, du släpper väl inte av förrens vid minst 7000rpm kan jag tänka mig :lol: Vad är det för snurra du kör med?
Det är ny gjutna weber kroppar. Alltså allt onödigt som munstycken osv inte finns kvar. Istället är det hål för vanliga spridare och fäste för fuelrail.

Jag kör med en holset hx50 med avgashus 22. Men ska skaffa ett 19 avgashus
Ase
Inlägg: 58
Blev medlem: 4 december 2011, 20:34

Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar

Inlägg av Ase »

Jaha, det var ju en trevlig lösning :D

Det var ju inte det minsta aggregatet 8-) Kommer nog bli bättre respons med det "lilla" avgashuset :D

Trevlig projekttråd, tack för du bjuder på bilder och info!!!!!
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar

Inlägg av Kirre »

tackar, de kommer upp mer bilder så fort jag har nån.
Kommer bli kanon när man har fullt ladd på 3500varv istället för att den börjar ladda där, man måste ju stressa på stakarna lite
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar

Inlägg av Kirre »

Fick hem dom nya soppa pumparna i veckan, de fick bli 044 kopior för dom är vettiga i pris. Sen har jag inte fått tillbaka lådan från svetsning ännu, men så fort den gör det ska jag stoppa i nya soppa systemet och lådan sen åka och bromsa.
Det blir antingen på motornord eller på dynotech, har inte bestämt mig riktigt.
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, vridit av kar

Inlägg av Kirre »

Står och skäms och väntar på att lådan ska komma tillbaka från svetsning. Killen ja lämnat till har blivit sjukskriven :/

Bild
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, i väntan på l

Inlägg av Kirre »

Har varit dålig på uppdatera för att de har inte hänt nånting med denna bil. Blev en ombyggnation av snöskotern i höst/vinter. Plus att det blev turbo & ms i knuffarcupsbilen (http://www.retroevent.se/knuffarcupen-16366695) Motorn från denna har sen donerats till min gröna 244

Men nu har jag tagit mig i kragen och börjat knåpa ihop bilen.
Just nu håller jag på med bränslet och det blir inge stålomspunnet eller så för 100spänn/halvmetern!

Jag kör med JIC kopplingar från den lokale "slangsnabben" som jag sedan pressar fast en plastslang som man hittar på närmaste lastbilsverkstad för att hålla nere kostnaderna. För säkerhetsskull sätter jag dit ett slangklammer också men de behövs egentligen inte.
Slangen är en likadan slang som i alla fall min 240 har som std bränsleledning


här kommer några bilder på bland annat nya turbon, lådan, koppling, luftfilter, början på ett soppa system.
Bild
Bild
Bild
Bild
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, i väntan på l

Inlägg av Kirre »

här kommer lite bilder på zf konverteringen.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, i väntan på l

Inlägg av Kirre »

Nu närmar de sig start igen. Mappning planeras att bli i helgen!

Bild
Bild
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, i väntan på l

Inlägg av Kirre »

Har haft en massa strul med gasen då motorn blivit varm (hakat sig kring 3000-4000varv) och de visade sig att plenumet var boven i dramat som slagit sig då det blivit svetsat . Det skulle knappt bli något gods kvar vid eventuell planing.

Jag orkade inte ställa mig och göra ett nytt plenum så jag köpte ett färdigt aluminium insug! Har matchportat de mot insuget i toppen, borrat in lite nipplar, gjort nytt tryckrör från intercoolern till spjället och gjort ett fäste för original b230f gasvajer hållare. Det som saknas nu är svetsa fast gasvajer fästet i plenumet och 2st 3/8NPT - AN8 nipplar till fuelrailen men dom är beställda och kommer på onsdag :)
Hade tänkte mig ut och mappa lite i helgen får se hur tuff man är då det är lite äckligt när de börjar slira i 150knyck :)

Ska även tillägga att insuget mm ska pulverlackas militärgrönt i vinter och en bromsbänk skall besökas

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, nytt insug

Inlägg av Kirre »

fixade en extra vevhus ventilation igår, hoppas den funka :)

Bild
Bild
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, nytt insug

Inlägg av Kirre »

klart och betalt, bara ut å mappa om vägen skulle råka torka upp

Bild
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, nytt insug

Inlägg av Götesson »

Ser bra ut:) kommer den bli laglig på väg? Eller hur är det tänkt?

By My Xperia
// Benjamin Filip Götesson
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, nytt insug

Inlägg av Kirre »

Götesson skrev:Ser bra ut:) kommer den bli laglig på väg? Eller hur är det tänkt?

By My Xperia
den är laglig redan ;) men de är alltid en tolknings fråga. Det är ganska luddiga papper på bilen
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, nytt insug

Inlägg av Götesson »

Okej. T31 eller något liknande brukar de stå på pappret va? :)

By My Xperia
// Benjamin Filip Götesson
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Kirre´s busbils projekt ala 242 16v Turbo, nytt insug

Inlägg av Kirre »

så här står det
SKYDDSBUR
MOTOR: B23
BAKAXEL: VOLVO 1031
VENTILERADE SKIVBROMSAR FRAM.
T31A MOTORN UTBYTT
T31C MOTOREFFEKT ENLIGT UPPGIFT
Motoreffekt, kw: 155,0
Skriv svar