Detta händer i Kirre´s garage :)

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

Händer lite grejer i garaget. Tänkte testa q8 formula f1 10w50 istället för mobil1 5w50 så de blev köpt 20 liter så klara man sig ett tag.
Kapat av volvo sprängkåpan/svepet/kopplingskåpa kalla de va ni vill. Har även snabb gjort en stopp så att hela lådan snurrar istället för bara axeln när lådan nu ska upp i svarven

Bild
Bild
Bild
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

liten mini update igen. Lådan är avsvarvad så nu är det "bara" att svetsa ihop den :D . Måste dock bygga om jiggen lite då den inte passar mot den 6växlade 320diesel lådan då den är byggd för gamla zfen från e34

Bild
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

blev en väldigt dålig burnout iår, tappa bromsarna helt kändes de som då en bromsslang gick sönder

https://youtu.be/85jki1RNoy0
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

Börjar med att be om ursäkt för den ruskigt dåliga kvalitén på bilderna. Tappade telefon i marken för 2357de gången och då höll den tydligen inte så har en gammal grej nu tills den andra är lagad.

små börjat göra grenröret i "jiggen" ja gjorde. Det är ganska knepigt må jag säga, gjorde en kona och pressade ut röret så de passade utanpå flänsen istället för i.

Har även hunnit kapa av den andra zf lådan så nu är det kvar att bygga om jiggen och svetsa dom 2 rackarna.

Centrumvänt 16" fälgar också, syns jätte dåligt på bilden men dom är där! Fick även flytta ner bakre fjädersäte för att bilen skulle bli nog låg bak! Man skulle haft 70-80mm sänkning istället för 40mm har dock ingen bild på detta


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

Då har man lite svetsning framför sig.

Bild
Bild
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

lådan svetsad och har fått sig ett volvo spakställ måste dock korta det lite innan de passar!
Bild
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Errim »

Snyggt jobbat! Ser bra ut! Låång låda, finns kardanaxeln i lämplig längd eller får du kapa och svetsa?
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

Tackar errim!
Hade två kardaner för hardy och den ena var typ 70cm (740?) och den andra var typ 63cm (240?) om jag inte minns fel. Den som är 63cm passa bäst då har man ca 2.5cm tillgodo innan den bottnar, tänkte prova köra med den 740 lagerhållare och egen balk.
som synes är det rätt nära mellan skruvarna i hardyn och spakstället men det är ju bara nära ;)

Fick även ett litet paket idag som jag egentligen inte behöver men fick så bra pris att jag var tvungen. Så de är väl bara att skaffa fram en b230 89 och framåt men helst en 94 eller nyare

Bild
Bild
Bild
Bild
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

börjar vara ett tag sedan jag uppdatera men de betyder inte att man inte gjort nått! Går halvtrögt att få liv i bilen med bmw lådan, :evil:

Fixat med att få i en kopplingscylinder, då de tyvärr var bort kapat från tidigare ägare så blev det en wilwood cylinder och svetsa på ett nytt fäste i plåten. flyttade upp kopplingspedalen i övre fästet och på med ny arm mot kopplingscylindern! För att kopplingscylindern skulle rymmas så fick jag byta till en 90tals bromsservo och byta huvudbroms cylinder så man fick utgångarna mot motorn istället för ett mot fjäderbenet!
Då kopplingshydrauliken var klar så insåg jag att jag var tvungen att flytta in kopplingsarmen en rejäl bit, slipade in kulan som armen sitter på ca 4mm och fick sänka ner urtrampningslagret 4mm i kopplingsarmen! Nu funkade kopplingen bra.

Skulle starta och provköra och självklart tar nitarna på tryckplattan i växellägesaxel som är i bmw lådan! Så de var bara att riva ner allt igen och luska på hur de skulle lösas, provade slipa ner aluminium gjutningen som axeln låg i för att sedan slipa lite i axeln och på med ett nytt "lock" till axeln men den var så tunn redan så gick inte att slipa i den. Gjorde nytt lock över axeln och svetsade fast.
Blev att leta fram en gammal dålig vevaxel i gömmorna och kapa loss biten som svänghjulet sitter i, upp med den i svarven med svänghjulet på och ta av detta 4mm, så behövde egentligen inte bygga om kopplingsarmen :oops: men som tur är har ju bmw 2 olika lägen på urtrampningslagret så får vända det till de som hamnar längre ut :roll:

Som fredagskvälls nöjje blev broders zf växellåda svetsad, smidigt att ha en stor ugn att förvärma växellåda och block i :)

Blev ett ganska långt inlägg, hoppas de blev en trevlig nattläsning :)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

Blev ett nytt avgassystem då spjällaxeln fastnar på spjället till cutouten, får se om man gör om med riktigt spjäll eller om de går att bygga om detta. 3" hela vägen från turbo och vbands grejer för att ta isär när man ska ta isär för att t.ex. byta växellåda!

Bild
Bild
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

så här fick det bli, skulle egentligen haft en stor oval längst bak men hade ju den runda liggande

Bild
Bild
Bild
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Djo »

Snyggt avgassystem men 3 ljuddämpare ? Vill du få den riktigt tyst eller finns det någon annan anledning ?
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

Djo skrev:Snyggt avgassystem men 3 ljuddämpare ? Vill du få den riktigt tyst eller finns det någon annan anledning ?
Tycker de låter dumt med std motor och de lever jävel. Ska de leva om så ska de vara trimmat 8-)
Egentligen är de väl 4 ljuddämpare om man räknar den roterande på grenröret ;)
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Djo »

Kirre skrev:
Djo skrev:Snyggt avgassystem men 3 ljuddämpare ? Vill du få den riktigt tyst eller finns det någon annan anledning ?
Tycker de låter dumt med std motor och de lever jävel. Ska de leva om så ska de vara trimmat 8-)
Egentligen är de väl 4 ljuddämpare om man räknar den roterande på grenröret ;)
Ja om du räknar med den också ;)

Smaksak menmen skönt ibland med tyst bil min 244a låter rätt duktigt låter typ 2-300 hk istället för 115 haha menmen det var fränt det också lär nog skrämt dom flesta man körde om haha. pendlade motorvägg och låg på så den varavde rätt gött haha. :lol:
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

Djo skrev:
Kirre skrev:
Djo skrev:Snyggt avgassystem men 3 ljuddämpare ? Vill du få den riktigt tyst eller finns det någon annan anledning ?
Tycker de låter dumt med std motor och de lever jävel. Ska de leva om så ska de vara trimmat 8-)
Egentligen är de väl 4 ljuddämpare om man räknar den roterande på grenröret ;)
Ja om du räknar med den också ;)

Smaksak menmen skönt ibland med tyst bil min 244a låter rätt duktigt låter typ 2-300 hk istället för 115 haha menmen det var fränt det också lär nog skrämt dom flesta man körde om haha. pendlade motorvägg och låg på så den varavde rätt gött haha. :lol:
ja de är fint, de är rätt stor skillnad på lätet ur en 200 och en 300hk :P Finns en film nånstans där de passera 2st original 240 med förgasare och typ raka rör, sen kommer jag knäpptyst och typ dubbelt så fort :)
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Djo »

Vist är det så haha :D

Jo vist är det så och med rakrör går dom inte ens bra så nej.

Har extraktor 2,5 tum race katt och en xc 60 ljuddämpare med dubbla utblås haha Låter väldigt speciellt kan jag få medela.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

Fick tag på ett begagnat ståldrev med krysskil, så beställde ett nytt remhjul istället för att bygga om original så de passar mot krysskilen. Fick även tag på begagnat mellanaxel drev och kamdrev i rundkugg då de inte verkar finnas ståldrev till kantkugg. Sen blev de så klart nya remmar till allt!

Eftersom de nya remhjulet inte hade nån märkning så var de bara att göra en märkning. Gjorde en stopp som man skruvar i tändstiftshålet.
Man drar motorn tills de stoppar åt ett håll och märker på 0 mot märkningen på motorn och sen drar man åt andra hållet tills de stoppar och gör även ett märke där på samma vis. Mitt mellan dessa två märkningar har man då tdc :)


Bild
Bild
john
Inlägg: 163
Blev medlem: 3 december 2011, 12:32
Ort: tierp

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av john »

Ser riktigt bra ut och tack för bra tips har också aluminium remhjul utan märkning i min 240
//John
volvo 245 turbo -84
volvo amazon -67
volvo amazon hgv -67
Volvo 945 turbo -96
Toyota celica supra -86
Kirre
Inlägg: 239
Blev medlem: 21 november 2011, 11:17

Re: Detta händer i Kirre´s garage :)

Inlägg av Kirre »

john skrev:Ser riktigt bra ut och tack för bra tips har också aluminium remhjul utan märkning i min 240
//John
man borde egentligen göra så direkt man köpt en bil, då vet man ju att tändningen står helt rätt iaf
Skriv svar