vad är detta? vakuumslang? b21a

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
xorox_88
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 november 2011, 19:26

vad är detta? vakuumslang? b21a

Inlägg av xorox_88 »

hej häromdagen när jag kollade underhuven ifall jag kunde lista ut varför min 242a drog så mkt sås för (ca 1.5l milen normal körning), fick ett tipps att kanske choken hade hängt sig men det verkade det inte vara så såg jag att det va 2 slangar som ska sitta på förgasarn, eller ja insuget om det heter så inte satte där å då undrar jag, vad i hela friden är detta(slangarna gick till denna) å vad är det bra för?

Bild


trode först dom gick till en vakuum klocka på motorn men såg nu att slangen gick ner för torped väggen i typ till kardantunneln
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: vad är detta? vakuumslang? b21a

Inlägg av Amarace »

Det är en ventil för att ventilera flottörhuset, ska sitta på plasten på förgasaren där du ansluter slangen till luftfiltret.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
xorox_88
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 november 2011, 19:26

Re: vad är detta? vakuumslang? b21a

Inlägg av xorox_88 »

okej, har satt dit dom igen iaf, fattade inte riktigt vad funktionen va då bilen gick lika bra utan dom 2 slangarna på platts, trode att det va nå vakuum grejs som byggde upp tryck i skiten ^^

drar den mer soppa ifall inte dom sitter där btw?
Dturpin
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 november 2011, 21:53

Re: vad är detta? vakuumslang? b21a

Inlägg av Dturpin »

Precis som amarace skriver så ventilerar den bara flottörhuset, det är för att det inte ska bli ånglås. Bilen kan bli väldigt svårtstartad om du tar bort den, men så här på vintern lär du väl inte märka någon skillnad. På dom första a-motorerna tror jag denna saknades, så det är en förättring som volvo gjorde med åren
Skriv svar