Skräptråden

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Skräptråden

Inlägg av Tilly »

http://www.blocket.se/dalarna/Volvo_245 ... ?ca=15&w=3

Ovanlig bil, 245 Express!

Jag trodde nog (trots säljarens försäkran att den var original) att detta var ett hemmabygge men enligt bilregistret så är typkoden 245-410-9111. Nian står för modellbeteckning (DL, GL osv.) men just nummer 9 är väl ingen siffra som egentligen finns med som modellkod. Antingen betyder 9 just Express eller så tog man till det för specialbyggen. Så det är nog faktiskt en fabriksbyggd 245 Express!
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Skräptråden

Inlägg av Tobbe »

Dom där fästbrickorna som man fäster fjädern mot bärarmen där bak med, vad heter dom egentligen och finns det nåt ställe på nätet som fortfarande säljer dom? kollat skruvat men hittade inga.
GT-Mannen
Inlägg: 116
Blev medlem: 22 november 2011, 19:05
Ort: Farsta

Re: Skräptråden

Inlägg av GT-Mannen »

Tobbe skrev:Dom där fästbrickorna som man fäster fjädern mot bärarmen där bak med, vad heter dom egentligen och finns det nåt ställe på nätet som fortfarande säljer dom? kollat skruvat men hittade inga.
Finns på CVI Automotive. Kanske Volvo själva har den.

Bild

http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... fjader-240

/Håkan
Kör flamencoröd V50 D2 Classic Momentum -12
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Skräptråden

Inlägg av Tobbe »

Tack!
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Skräptråden

Inlägg av Råda »

Volvo säljer dom också, då sitter det dessutom en bult inpressad i hålet
Jonas Anderot
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Skräptråden

Inlägg av Volvo245GLT »

Dålig fart här tycker jag, inte ens ett nytt inlägg i skräptråden på tre månader!

Själv så njuter jag av att det äntligen är "helg" efter att ha torkat avföring av varierande konsistens från både rumpor och golv, blivit nerstänkt med urin, bytt blöjor, tömt KAD-påsar, blivit utskälld x antal gånger samt behandlat ca 300 inkommande larm under 35 timmar mellan fre-sön.
En kväll imorgon, men sen ledig både ons och tors innan vi kör en likadan arbetshelg till på det.
Rätt skönt ändå!.. Det är på helgerna man ska tjäna pengar. 8-) Kaffe nu bara och sen fara iväg på lite äventyr med familjen, därefter väntar en eftermiddag ute med bilarna.

Montera parkeringsvärmare på ena V70:n står på agendan. Sen återstår bara att lyckas få igång och kunna fjärrstyra värmaren också, helst utan att behöva lägga motsvarande helgens lön på programvara från Volvo...
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Skräptråden

Inlägg av Volvo245GLT »

Mitt i arbetshelgen igen då. Har varit en bra kväll med effektiva kollegor och inte så överdrivet många larm.
Känns nästan lite lyxigt att få sova ut imorgon och inte behöva gå på igen förrän kl 15:15.

Värmaren har jag inte hunnit montera då tiden lagts på annat... Men verkar lösa sig med styrningen då jag hittat en person som kan "låsa upp" och programmera om bilens centrala elektronikmodul (CEM) utan inblandning av Volvo och för en lite lindrigare summa.
Sen behövs det bara lite trolleri med en Arduino+CAN-shield för att kunna styra detta som jag vill.
Underbart med nya bilar. ;)
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Skräptråden

Inlägg av Volvo245GLT »

Ny bil på uppfarten! :D
En röd 245 GL -90 i bruksskick, bes. månaden ut. Centrallås, turbofälgar, snowcaps och AGA-diff... :roll:
Lutar mest åt en säljes-annons på den så fort jag har plockat av de roliga delarna.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Skräptråden

Inlägg av Tobbe »

Volvo245GLT skrev:Ny bil på uppfarten! :D
En röd 245 GL -90 i bruksskick, bes. månaden ut. Centrallås, turbofälgar, snowcaps och AGA-diff... :roll:
Lutar mest åt en säljes-annons på den så fort jag har plockat av de roliga delarna.
AGA-diff, då blir det raggarspinn i varje kurva då hehe
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Skräptråden

Inlägg av Volvo245GLT »

Jodå, och har sladdat upp i princip hela uppfarten här nu när jag parkerat om bilen.
Blev även dubbla, väldigt svarta och fula sträck på gatan här utanför... Förstår inte hur det gick till! :twisted:

Nej, det är nog ingen kärra för mig det där! Hehe... Så är någon intresserad av en billig 245'a som kan slira sönder båda bakdäcken samtidigt så är det bara att hojta. :P
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Skräptråden

Inlägg av Volvo245GLT »

Jag och några polare hade tråkigt idag, så varför inte liva upp stämningen lite med några airbag's, ett skrotat SAAB-motorblock, några stubbar, kablar och batteri? :lol:
Slutade NÄSTAN med ny mobil för mig när den fick agera "suicide cam"! :twisted:

Filmen!
https://youtu.be/1wUzYd5egRU
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Skräptråden

Inlägg av Tilly »

Det är rediga krafter!

Folk i allmänhet vet nog inte om vilken dynamit som sitter i ratten precis framför dem.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Skräptråden

Inlägg av Tilly »

Usch vad är trött på alla dessa halvbra delar som man samlar på sig. Ni vet, man hittar någon ovanlig del på skroten som är i lite halvvisset skick och som man köper bara för att "ta vara på". Sedan går den inte att sälja (för alla köpare är liksom man själv ute efter delar i fint skick) och man kan fortfarande inte med att slänga den "för den är så ovanlig".

Likadant när man byter ut något som är halvfint på bilen mot nya eller finare delar. Då har den där halvfina, gamla delen så lätt för att åka ner i en låda istället för soptunnan. Precis som att man själv eller någon annan skulle vilja använda den igen...
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Skräptråden

Inlägg av Volvo245GLT »

Pangar rätt bra... :o Jag känner mig aldrig riktigt bekväm i en modern bil med krockkuddar, när jag vet att det enda som hindrar kudden från att sprängas i ansiktet på mig är en dator som läser av en accelerometer och hela tiden fattar beslut om den ska initiera detonation eller inte.

Inte för att kuddarna ska explodera bara sådär, men ändå. Händer ju lite då och då... Man har ju bl.a. hört om att blixtnedslag kan ställa till det.
Förra sommaren: http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1. ... e-av-vagen
Den här sommaren, bara ett stenkast från mig: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/gav ... ste-airbag

På tal om halvbra delar ja... Undrar om inte dagens projekt ska få bli att höststäda garaget? Fy f-n vad bröte man samlat på sig. Har ganska många "halvfina" demonterade delar som ligger och tar plats, men tar ju emot att slänga skiten också.
Samtidigt så vet man hur mycket jobb, snack och krångel som väntar om man ska börja sälja eller t.o.m. skänka bort saker.
På återvinningscentralen så tar de å andra sidan tacksamt emot allt, utan vare sig frågor eller krångel. ;)
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Skräptråden

Inlägg av Tilly »

Volvo245GLT skrev: På tal om halvbra delar ja... Undrar om inte dagens projekt ska få bli att höststäda garaget?
Jag har precis gjort det ;)
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Skräptråden

Inlägg av Volvo245GLT »

Och jag har ännu inte städat. ;) Men börjar bli hög tid så man kan köra in en av bilarna där nu när det börjar bli sämre att vara utomhus och skruva.

Försök aldrig sälja en bil via någon av grupperna på Facebook förresten! La ut den röda 245:an där härom dagen och det är fan bara snackare och däcksparkare som har nappat.

Bästa var igår, när en herre vars son visst var intresserad kom för att kika på bilen. Han såg direkt att ena reflektorn var dålig och bara skakade på huvudet ungefär, tills jag visade den fina reflektorn som ligger i baksätet.

Sen var det dags att kolla i högen med besiktningsprotokoll.
Det senaste pappret från förra hösten med godkänd besiktning saknas.
"Se här, underkänd!" medan han läste upp anmärkningarna som bilen fick vid ett tidigare besök.
Spelade ingen roll att jag gjorde mitt bästa för att förklara att bilen ÄR besiktigad och GODKÄND några dagar till, och att den alltså har blivit ombesiktad 2014 och den gången med resultat godkänd - men att det protokollet inte finns med av någon anledning.
Inte lätt när det är svårt... :lol:
Efter det så blev det istället gnäll om att det fanns rost, och att man minsann kunde få in hela fingerspetsen genom ett hål i golvet ut mot tröskeln! Oj oj oj!

Men det är väl klart att en sunkig vinterhäck i 3.000-kronorsklassen som är 25 år gammal naturligtvis ska vara rostfri och helst renoverad till nyskick? Något annat kan man ju aldrig föreställa sig. :mrgreen:
Nästan så man funderar på ifall han kanske bara hade tittat på bilderna och inte läst annonstexten alls, där allt väsentligt står?
Blev ingen affär, för det hade nog slutat med att jag fått betala för att bli av med den bilen.

Känns som om det får bli till att besikta istället, ställa på, skatta och sen prova med Blocket. 8-) Sist jag la ut en bil där så blev jag nerringd och hade den såld samma eftermiddag för begärt pris.
Annonsera på de olika Volvo-forumen ger sällan resultat har jag märkt.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Skräptråden

Inlägg av Tobbe »

Volvo245GLT skrev:Och jag har ännu inte städat. ;) Men börjar bli hög tid så man kan köra in en av bilarna där nu när det börjar bli sämre att vara utomhus och skruva.

Försök aldrig sälja en bil via någon av grupperna på Facebook förresten! La ut den röda 245:an där härom dagen och det är fan bara snackare och däcksparkare som har nappat.

Bästa var igår, när en herre vars son visst var intresserad kom för att kika på bilen. Han såg direkt att ena reflektorn var dålig och bara skakade på huvudet ungefär, tills jag visade den fina reflektorn som ligger i baksätet.

Sen var det dags att kolla i högen med besiktningsprotokoll.
Det senaste pappret från förra hösten med godkänd besiktning saknas.
"Se här, underkänd!" medan han läste upp anmärkningarna som bilen fick vid ett tidigare besök.
Spelade ingen roll att jag gjorde mitt bästa för att förklara att bilen ÄR besiktigad och GODKÄND några dagar till, och att den alltså har blivit ombesiktad 2014 och den gången med resultat godkänd - men att det protokollet inte finns med av någon anledning.
Inte lätt när det är svårt... :lol:
Efter det så blev det istället gnäll om att det fanns rost, och att man minsann kunde få in hela fingerspetsen genom ett hål i golvet ut mot tröskeln! Oj oj oj!

Men det är väl klart att en sunkig vinterhäck i 3.000-kronorsklassen som är 25 år gammal naturligtvis ska vara rostfri och helst renoverad till nyskick? Något annat kan man ju aldrig föreställa sig. :mrgreen:
Nästan så man funderar på ifall han kanske bara hade tittat på bilderna och inte läst annonstexten alls, där allt väsentligt står?
Blev ingen affär, för det hade nog slutat med att jag fått betala för att bli av med den bilen.

Känns som om det får bli till att besikta istället, ställa på, skatta och sen prova med Blocket. 8-) Sist jag la ut en bil där så blev jag nerringd och hade den såld samma eftermiddag för begärt pris.
Annonsera på de olika Volvo-forumen ger sällan resultat har jag märkt.
Besiktiga och ut med den på Blocket för 8000-9000:-, dom brukar ju vara lättsålda såhär vid denna tiden när det börjar dra ihop sig mot vinterbilstider
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Skräptråden

Inlägg av Volvo245GLT »

Fick sålt 245:an! Eller rättare sagt så tröttnade jag och gav bort den till en polare.

Garaget är också städat! Tänk vad lite ledighet kan göra. Blev även en ordentlig rengöring av luftvärmepumpen där, samt ny fläktmotor till dess innedel. Blev galen av gnisslandet från den gamla, men nu hör man knappt att pumpen går. :D
Med andra ord så är garaget redo för vinterns projekt.. hehe..
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
SkauneJohan
Inlägg: 263
Blev medlem: 19 september 2012, 12:46
Ort: Skaune

Re: Skräptråden

Inlägg av SkauneJohan »

besiktade 240in igår med blankt papper :D
volvo 244-82 Bild
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Skräptråden

Inlägg av Allinug »

Är det litiumfett som man använder när man ska smörja garageportar (takskjutsport)? Det finns ett antal smörjhål i garageporten och därinne ska det finnas kullager. Man ska tydligen kunna använda 5-56, men då måste man smörja en gång i halvåret. Något lagerfett skulle det tydigen vara om man inte ska behöva smörja så ofta. Är det litiumfett man menar då?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Skriv svar