Skräptråden

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Skräptråden

Inlägg av Råda »

Fräckt! :) Skapligt omodernt med glödlampor dock :P
Jonas Anderot
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: Skräptråden

Inlägg av Enbacka »

Råda skrev:Fräckt! :) Skapligt omodernt med glödlampor dock :P
Den var nog bara ditsatt för att visa hur jag tänkte :P Ska lägga på avgashuset och distansa det lite, samt förlänga impelleraxeln så man får något liknande till en sprängskiss var tanken. Ett luftfilter monterat på som lampan ska lysa i (antagligen halogen/LED eller har nån en bra ide hur man skulle fixa med LED-tejp eller liknande?) Tänkte försöka fixa knappen på WG tallriken så man tänder/släcker med den, men måste se om jag får något att passa där. Sen måste jag väl polera skräpet lite till :roll:
-----------------
Jan E
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Skräptråden

Inlägg av Allinug »

Sådan här RGB-LED-slinga kanske?
IKEA har också en serie: "Dioder", som man ganska ofta hittar billigare i fyndhörnan. Det verkar vara många som gjort egna anpassningar till denna "Dioder", t ex ändring av färg på ljuset från en webbsida.

Men annars var det ju snyggt med glödlampan!
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: Skräptråden

Inlägg av Enbacka »

blev några LED till att börja med, ska se vad jag lägger i luftfiltret (om jag hittar ett) :lol:
Bild
-----------------
Jan E
Indalsman
Inlägg: 90
Blev medlem: 11 december 2014, 17:34
Ort: Sundsvall

Re: Skräptråden

Inlägg av Indalsman »

Windows kan till och med fixa felkoder i Volvo 240...

http://www.directorycomputing.com/volvo ... de-232.php
//Per-Arne
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Skräptråden

Inlägg av Tobbe »

Lite sjukt att nån kan ge 63 500 :- för en Puch Dakota:
http://www.aftonbladet.se/bil/article20411351.ab
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Skräptråden

Inlägg av Volvo245GLT »

Inte konstigare än att någon kan betala 7.000 spänn för en mätarhållare till 240. :D Vill man verkligen ha något så spelar inte pengar någon roll, det är bara siffror.

Det man går miste om sådana gånger är är känslan av en bra affär... Nog hade det allt varit roligare om han hade hittat den där moppen på annons i lokaltidningen för 1.500 spänn, än för över 63 k på Tradera skulle jag tro.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Skräptråden

Inlägg av Tobbe »

Mekar lite med en gammal gräsklippare, ska dom kunna starta med hål i den där gummipumpen eller måste den vara tät?
Den pumpar inte så värst bra men provade med en sup utan resultat.
En vanlig briggs 4 hästars motor och gnista finns.
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Skräptråden

Inlägg av Posse »

Tobbe skrev:Mekar lite med en gammal gräsklippare, ska dom kunna starta med hål i den där gummipumpen eller måste den vara tät?
Den pumpar inte så värst bra men provade med en sup utan resultat.
En vanlig briggs 4 hästars motor och gnista finns.
Var sitter/hur ser den ut, den där "gummipumpen"?
Mitt renoveringsobjekt: Volvo 245GLT, 1981, B23E
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Skräptråden

Inlägg av Volvo245GLT »

Moderna bilar; ju mer man bekantar sig med dem desto mer älskar man 240! 8-)

Fixade en felkodsläsare för att i första hand kunna nolla koder på min slit-och-släng-vinterbil, en V70 -02. Instrumenthuset hade ballat ur, tydligen så håller inte lödningarna måttet i dessa.
Detta resulterade i en hel radda med felkoder, att klockan gick baklänges (!) och att hela instrumentet dog.
När det hände så gick det inte heller att använda blinkers. Antagligen därför som man aldrig ser nya bilar ge tecken när de svänger? :lol:

Lödde om instrumenthuset, d.v.s. alla kretsar och vior som såg viktiga ut. Detta tog en stund, även med hetluften.
Operationen lyckades så nu håller det kanske ett tag till!
Kunde därefter släcka en hel sida med felkoder från bilens över 20 olika datorer, utom en på kass defroster i förarsidans backspegel vilket även stämmer alldeles utmärkt... Dessa bilar övervakar verkligen allt.

Kollade sen sambons V70 -04 när jag ändå hade laptoppen i näven:
Bild

"CCM-0021 Luftkvalitetsensor Internt fel"
Den har alltså fel på "näsan", en svindyr (vad annars) sensor som ska hålla koll på om luften som kommer in i kupén innehåller avgaser eller något annat otrevligt. Om så är fallet så aktiveras återcirkulationen i kupén.
Står mer om hur sensorn fungerar här: http://archives.sensorsmag.com/resource ... 0201.shtml

Vilka prylar de stoppar in i bilarna... :roll:
Undrar om det finns en invändig sådan sensor också, som per automatik drar på fläkten på högsta hastighet och hissar ner rutorna om någon släpper av en tillräckligt sur brakskit i kupén? :mrgreen:
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Användarens profilbild
Posse
Donator
Donator
Inlägg: 516
Blev medlem: 21 november 2011, 18:09

Re: Skräptråden

Inlägg av Posse »

Tobbe skrev:Mekar lite med en gammal gräsklippare, ska dom kunna starta med hål i den där gummipumpen eller måste den vara tät?
Den pumpar inte så värst bra men provade med en sup utan resultat.
En vanlig briggs 4 hästars motor och gnista finns.
Ditt senaste inlägg i det här ärendet tycks ha försvunnit härifrån tråden...? :?
- - -
Jag har ingen erfarenhet av sådana där primer-pumpar, men när jag googlat lite hastigt tycks de vara istället för konventionellt chokespjäll? Och med tanke på att min egen gräsklippare med chokespjäll blev helt omöjlig få igång när vajern dit var lite feljusterad (så att spjället inte stängde ordentligt), förmodar jag att din otäta "gummipump" kan orsaka detsamma.
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Skräptråden

Inlägg av Råda »

Volvo245GLT skrev:Moderna bilar; ju mer man bekantar sig med dem desto mer älskar man 240! 8-)
Jotack du, håller med! :P
Har haft endel kul fel på våran -09ans V50 1.6D, tur man har en farsa som jobbar på volvo annars hade man blivit ruinerad.
Jonas Anderot
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Skräptråden

Inlägg av Tobbe »

Posse skrev:
Tobbe skrev:Mekar lite med en gammal gräsklippare, ska dom kunna starta med hål i den där gummipumpen eller måste den vara tät?
Den pumpar inte så värst bra men provade med en sup utan resultat.
En vanlig briggs 4 hästars motor och gnista finns.
Ditt senaste inlägg i det här ärendet tycks ha försvunnit härifrån tråden...? :?
- - -
Jag har ingen erfarenhet av sådana där primer-pumpar, men när jag googlat lite hastigt tycks de vara istället för konventionellt chokespjäll? Och med tanke på att min egen gräsklippare med chokespjäll blev helt omöjlig få igång när vajern dit var lite feljusterad (så att spjället inte stängde ordentligt), förmodar jag att din otäta "gummipump" kan orsaka detsamma.
Jag fick igång den, bytte förgasare så startade den, men fick inte den o gå bra, kan va membranet som blev kasst när jag flyttade över det från den andra förgasaren.

Men klipparen är gammal o den fanns i uthuset från en tidigare hyresgäst i huset min bror började hyra för nån månad sedan så den får står där o skämmas o han köper en ny klippare i stället. Men tack för att du svarade :)
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: Skräptråden

Inlägg av Djo »

Råda skrev:
Volvo245GLT skrev:Moderna bilar; ju mer man bekantar sig med dem desto mer älskar man 240! 8-)
Jotack du, håller med! :P
Har haft endel kul fel på våran -09ans V50 1.6D, tur man har en farsa som jobbar på volvo annars hade man blivit ruinerad.
Nu vill jag ej vara taskig men med en sådan Volvo är jag ej förvånad v50 är en strul bil och 1,6D motorn är inte ett dugg bättre tyvärr.

Haft praktik på och har på Volvo verkstad så ja jag vet vad jag pratar om.

Ska man ha nyare Volvo är det viktigt att det är en Volvo motor i bilen och att bilen delar så få komponenter som möjligt med Ford. Ju mer Ford desto mer strul och fel. (hur tusan Ford kan vinna priser för sina bilar är jag förundrad över)

Vet flertalet mekaniker som spyr på dessa förbannade Ford prylar.

Du får ej ta illa vid av detta utan delar med mig av erfarenhet bara. V50 må vara trevlig att köra och så men skruva och kvalitén är ej bra.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Skräptråden

Inlägg av Lazze S »

Fick för ett tag sen veta av en som reparerade instrument till nyare Volvo. Tydligen så använder man miljövänligt lödtenn vid tillverkningen. Denna blir hård och spricker av vibrationer i bilen. Var och tittade på en jättefin V70 02. Orsaken att den var inlämnad för skrotning var att den hade en massa elfel med boxar och sånt, så ägaren hade gett upp den. Tacka vet jag dessa gamla bilar från förra århundradet som man själv kan reparera. Nu har ju försäkringsbolagen infört att bilar äldre än 3 år ska skrotas vid minsta skada. Min 944 Turbo 96 hade gått att reparera själv för 4000.- inkl lack av en ny huv. Fick inte behålla den, utan den kördes till Norrköping. Även på skroten ifrågasatte dom om den verkligen skulle skrotas.
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Skräptråden

Inlägg av Allinug »

Egentligen hänger det inte ihop med om man använder bly eller ej, utan det är tillverkningsmetoderna för kretskorten. När man ställer om tillverkningsmetoden till blyfritt så blir det inte samma som tidigare och medan man anpassar metoden till blyfritt så blir kunden försökskanin. Bland annat kan det bli kallödningar och tillsammans med den tuffa miljön som kretskorten har i bilar, där temperaturen växlar så uppstår så småningom bristningar. Och så ska korten vara så billiga att tillverka att kvalitet inte är något som prioriteras. För tillverkaren är kortet inte dyrt, så att ersätta det är inga stora pengar.

Fukt kan också ställa till det genom att t ex orsaka krypströmmar eller utmattningsbrott mellan t ex komponenter och kort. Man ska också vara medveten om att under långa fartygsfrakter blir fraktgodset utsatt för mycket fukt. Så en del förutsättningar för åldrande kan finnas på plats redan innan korten sätts där det ska vara.

En del kör en reflow hemma i ugnen på kort som gett upp. Det kan man ju göra som en sista utväg innan man lämnar bilen till skrot eller ändå tänkt byta kortet mot ett nytt på verkstaden för 12000 kr. Då har man ju inget att förlora, men lagningen kanske inte håller så länge.

Vi har en röntgenmaskin på jobbet som används för att upptäcka bla problem som kallödningar på kort från underleverantörer. Den införskaffades just för att vi fick en massa skumma fel pga bristande kvalitet på korten från början. Leverantören hävdade att de var felfria, och vi fick skäll av våra kunder. Så för att kunna bevisa att det var fel från början införskaffades röntgen. Så nu har vi pli på våra leverantörer. ;)

Men det finns alltså metoder för att se var det behövs lagas även på kort. :) Och vet man det så behöver man ju inte ugnsbaka korten på vinst och förlust.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Skräptråden

Inlägg av Volvo245GLT »

Just V70 av årsmodell -02 verkar vara en riktig strulbil, tyvärr.
Förstår mycket väl varför en sådan hamnar på skrot p.g.a. elfel.
Gasspjället, larmsirenen (NiMh-batteri inuti som läcker och förstör kretskortet) och instrumenthuset som sagt... Åtgärda sådant kan lätt kosta mer än vad bilen är värd.
Gav bara 9.000 kr för min, vilket i princip var värdet för inbetald skatt och de fina vinterdäcken som följde med.

Den andra; -04:an valde vi däremot för att många av "sjukdomarna" var åtgärdade då.

Baka kortet i ugn känns vanskligt med tanke på LCD:erna och andra plastdelar? Jag använde en lödstation som arbetar med varmluft och runt 400 grader.
Till detta flussmedel och "chipquik" blyfri lodpasta.
Anslutningarna på kretsarna var ingjutna i någon slags blå massa, som dock gick att lösa upp och gnugga bort med isopropanol.
Pilljobb utan dess like, men sparade några tusenlappar där iallafall.

Men som sagt så är jag tacksam över det enkla elsystemet på 200-serien! :) Det är bilar som fortfarande kommer fungera om både 30 och 50 år, utan att något drastiskt händer annat än med LH-bilarna möjligtvis...
Börja hamstra förgasare och K Jet-sprut är mitt tips.

Men dagens bilar, och för all del ovan nämnda V70's...? Tyvärr alltså. :roll:
Det är såpass mycket elektronik som kommer behöva underhållas att det blir ett helt orimligt jobb ens för en fantast att hålla liv i allt.
Dessa bilar förlitar sig även på programvaror från Volvo, och vad händer när de slutar supporta en gammal V70 från början av 2000-talet?
Vi får väl hoppas att det är möjligt för entusiaster att över detta i framtiden, så att t.ex. ett utbytt eller renoverat instrumenthus faktiskt kan kodas in till bilen igen.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Skräptråden

Inlägg av Allinug »

Ugnsbaka plast är ingen bra idé. Din metod är att föredra.
Här bakas det datorkort : https://www.youtube.com/watch?v=eofk822WgRY
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Skräptråden

Inlägg av Råda »

Chevrolet 1800? Volvo Corvette? :P

Bild
Jonas Anderot
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Skräptråden

Inlägg av Lazze S »

Nån som missat att nya Biltemakatalogen har kommit. Har ännu inte hunnit plöja igenom den.
Skriv svar