Skräptråden

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Skräptråden

Inlägg av Volvo245GLT »

Bra pris!..
Blir som sagt lite dyrare här, om det ens blir av d.v.s... Krävdes visst att majoriteten valde att ansluta sig. :roll:

Men gött om det blir av då det kommer gå rejält mycket snabbare och även bli billigare i längden.
Betalar i nuläget 400 kr/månad för 4G-uppkopplingen. Tak och lov med "obegränsad" data vilket inte ens går att teckna numera?

Just nu (lördag och lunchtid) är hastigheten klart godkänd, men kvällstid när man ska titta på strömmad film så brukar det inte se lika bra ut tyvärr. ;)
Mätte tidigare i morse och låg då på en bit över 60 Mbit. Har varit upp i närmare 80 Mbit som mest vid något tillfälle.
BBK_Resultat_2016.03.05_12.27.51.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Skräptråden

Inlägg av Tobbe »

Så jävla gött. Efter rätt många timmar med svetsen så är min gamle 240 äntligen godkänd.


Bild
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Skräptråden

Inlägg av Allinug »

Härligt!
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Skräptråden

Inlägg av Volvo245GLT »

Har blivit rena fiberkriget här i byn. 8-) Enligt ny information så krävs det att minst 30% väljer att ansluta sig, och det lobbas hårt för detta med lappar i brevlådor och inlägg på Facebook.

Samtidigt så kommer det ny information från det kommunala bolaget, som enligt vad någon har fått till svar i ett mail ska börja gräva under 2017.
Kostnaden för att ansluta sig skulle då bli 7.500 kr mot 20.000 kr för den öppna lösningen som är aktuell nu.

Det hela är dock osäkert. Finns ju inga garantier för att de kommer gräva i mitt område t.ex?
Och på tal om grävning så lämnar de bara slangen vid tomtgränsen och så får man ordna resten bäst man själv vill, men det verkar ingen ta med i beräkningen.
Den öppna lösningen är en totalentreprenad där upp till 45 m grävning ingår.

Med kommunens lösning så är man dessutom låst till deras dyrare tjänster, och max 100/10 mbit vad jag kan se...

Personligen så tänker jag inte vänta, men med tanke på hur det ser ut med antalet "likes" på Facebook i de olika lägren så känns det just nu som om snålheten kommer bedra visheten. :evil:

Nåja, mobilt bredband funkar väl i några år till... :roll:
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Skräptråden

Inlägg av Allinug »

Vad tror ni, måste bakrutespolingen fungera vid besiktning?
Det var inte alls länge sedan den fungerade, men nu går bakrutetorkarna utan att någon spolarvätska kommer fram...
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Skräptråden

Inlägg av Allinug »

Nu vet jag svaret. :D
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Skräptråden

Inlägg av Volvo245GLT »

Det vet nog jag också. ;)
Har aldrig någonsin varit med om att de har intresserat sig för varken bakrutespolning eller torkare där.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Skräptråden

Inlägg av Allinug »

Idag har herrgårdsvagnen varit i trafik i 23 år!!! :D
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Skräptråden

Inlägg av Tobbe »

Allinug skrev:Idag har herrgårdsvagnen varit i trafik i 23 år!!! :D
Riktig yngling fortfarande :) Kollade min, 6:e juli har den varit i trafik i 38 år :)
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Skräptråden

Inlägg av Allinug »

38 år! Ja, det är en aktningsvärd ålder för en bil. :)

Herrgårdsvagnen firade 23-årsdagen med att tända lampan med lambdatecknet på. :o
Så det blir till att läsa ut felkoder för att se vad den har hittat på nu. Hoppas att det bara är något tillfälligt.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Skräptråden

Inlägg av Tobbe »

Vad är funktionen på ett spridarrelä(det som sitter vid exp.kärlet på 740)? Öppnar det spridarna eller styrs dom av trycket?
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Skräptråden

Inlägg av Volvo245GLT »

Spridarreläet (eller radioavstörningsrelä som det kallas) släpper på plus till spridarna, och gissningsvis även LMM och tomgångsmotorn. Vet inte exakt hur det är kopplat och orkar inte ta fram schemat. ;)
Spridarna jordas sen (genom pulser) via styrboxen vilket får dem att öppna.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Skräptråden

Inlägg av Tobbe »

Är det samma blinkersrelä på Volvo 740 som på 240?

Edit: Det var det o nu blinkar det gamla skrället igen
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Skräptråden

Inlägg av Tobbe »

Fan vad trist att Facebook nästan tagit död på denna sidan, mycket bättre o ha all fakta samlat på ett forum så man kan gå tillbaka o söka efter nåt man undrar.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Skräptråden

Inlägg av Volvo245GLT »

Tänkte just skriva samma sak.
Har visst inte varit här på två veckor, och det var hela 10 nya inlägg på forumet... Tråkigt. :roll:

I 200-grupperna (hur många finns det?) på fejan så råder det däremot full aktivitet. Det postas bilder och ställs frågor.
Helt värdelöst säger jag, inget slår ett forum när det gäller att samla och tillgängliggöra information. Det går inte att söka på något vettigt sätt på Facebook, det går inte att moderera som man vill... Och det går för övrigt inte att vara speciellt anonym heller.

Facebook är dock kul då det samlar människor från många olika länder i t.ex. "Volvo 240 fan club" (https://www.facebook.com/groups/Volvo240Club/?fref=ts)
När det gäller forum så brukar det inte bli lika internationellt.

Jag har iallafall börjat hänga allt mer på Jagrullar.
Där är aktiviteten högre, i synnerhet när det gäller nyare Volvo-bilar. Det forumet har mig veterligen aldrig kraschat heller, så all information även från tidigt 2000-tal finns kvar och är sökbar. 8-)
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Skräptråden

Inlägg av Allinug »

Något som Facebook är överlägset på är att man kan lägga upp bilder direkt ifrån telefonen, så det är snabbt gjort att göra ett bra inlägg med bild. Det blir ju jättestora bilder med mobilkameran, men Facebook minskar ner dem automatiskt. På webbforum brukar man få minska ner bilderna själv, eller gå via forumbilder.

Men något som gör att det känns som tråkigt slöseri med tid i Facebook-grupper är att samma frågor återkommer om och om igen, tusentals gånger, och man tvingas ju läsa dem också för att se om det är någon annat nytt som är kul.
Men just nu så vågar jag knappt öppna Facebook för alla tråkigheter man får veta, tex att gamla skolkompisar får cancer och dör i trafikolyckor. :cry:
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Skräptråden

Inlägg av Volvo245GLT »

Ja det är mycket upprepningar på Facebook! Jag har börjat sålla ganska hårt nu och avföljt många grupper samt personer som bara postar nonsens eller gnäll precis hela tiden. :roll:

Och på tal om elände och gnäll så är jag själv rätt duktig på det i mina uppdateringar just nu.

Har gjort slut med sambon efter 5 år. Mest skönt faktiskt, om det inte vore för att det är helt omöjligt för henne att få tag i en lägenhet!
Situationen hemma är minst sagt pressad.

Och som om inte det vore nog så diagnostiserades min 4-årige son med diabetes (typ 1) härom dagen... Så nu ligger jag här i en sjukhussäng, eller rättare sagt så turas jag och exet om med att vara med grabben och lära sig allt nytt. Snart dags att ta ett nytt blocksocker och sen hoppas att det ligger stabilt i natt!
I morgon är det min tur bo på patienthotellet och ta hand om dottern istället.

Och som om inte det vore nog så väntar troligtvis motorbyte på min V70. Var jättemycket metallspån i oljefiltret när jag servade den nyligen! Typ en hel tub "kopparpasta". :shock: Sen någon vecka tillbaka knackar det även otäckt från motorn...
Bara vara lätt på gasen nu och hoppas att alla fem stakar håller sig på rätt plats tills en ny maskin finns hemma.

Glömde jag förresten säga att jag fått sänkt lön p.g.a. nytt schema? Kommer förlora ca 2.000 kr/mån med början nu i december.
Härligt att jobba inom vården, med skitfacket Kommunal och där absolut ingen vågar sätta ner foten.
Fast å andra sidan så har jag fått samma schemarad som en mycket trevlig kollega... Men frågan är hur lyckat det är när jag förmodligen gått och blivit olyckligt kär i henne.

Eländes elände som sagt! Det är tur man kan tänka positivt iallafall.
Sambon borde kunna få hjälp av socialen med lägenhet ganska snart, det kunde definitivt ha varit något värre fel med grabben än "bara" diabetes, byta motor är varken avancerat eller dyrt (ny maskin för 1.200 kr på självplocken), jag får mer tid i garaget med nya schemat, och vad gäller kollegan... Tiden löser det, antar jag.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Skräptråden

Inlägg av Errim »

Mycket på en gång "Volvo 245GLT". Fint att du delar det med oss. Bra att du tänker positivt!

Hur är det med den gröna 245an, kan du inte köra med den?
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Skräptråden

Inlägg av Allinug »

Vi får hoppas på det bästa inför nästa år!

Gott nytt år på er alla!

Nu går vi mot ljusare tider och snart får alla vinterslumrande 200-bilar komma ut på vägarna igen! :D
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Skräptråden

Inlägg av Volvo245GLT »

Ja 2016 går nog till historien som världens sämsta skitår, och den här kvällen med för övrigt.
Har inte ens fått ratta någon 240 i år kom jag dessutom att tänka på. :roll: Min gröna står fortfarande och väntar på att jag ska få tid/lust att sätta ihop den igen.

Positivt med detta år är iallafall att jag lärt känna några nya vänner, och det är jag tacksam för!

10 minuter kvar nu! Snart kan man gå och lägga sig iallafall och se fram emot 2017 istället.
Gott Nytt År!..
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Skriv svar