Skräptråden

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Skräptråden

Inlägg av Råda »

Haha, GL 240
Jonas Anderot
Hot Rod Nisse
Inlägg: 226
Blev medlem: 28 november 2011, 17:38
Ort: Karlstad/Sweden
Kontakt:

Re: Skräptråden

Inlägg av Hot Rod Nisse »

Bild lånad från garaget! :D

Volvos V8 B36...
Bild

http://www.tp21.org/b36_motor.htm
kan ju bli en läcker Hot Rod motor med dubbla förgasare, dubbla förgasare sitter ju Volvos V8 B36 motor för båtar från mitten av 1960-talet, synd bara att det inte tillverkades så många båtmotorer och är svåra att hitta idag!
Bild
Bild
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Skräptråden

Inlägg av Volvo245GLT »

Bilen har endast 4.100 mil på mätaren, och kopplingen är slut!? :lol:
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_7 ... m?ca=5&w=3

Men på tal om gubbkörd (hehe) så vad jag och hämtade hem en gratis 745 GL -86 idag! Batteri och bränsle fanns, var bara vrida om nyckeln och B230A-motorn startade direkt.
Inga problem med bromsarna som är så vanligt på 740, och ingen direkt rost heller som det såg ut!..
Så gott som ny framruta med och bra sommardäck på plåt. Inga vinterdäck dock.
Bra koppling!

Känns som en rätt ok kärra för 0 kr va? :D
Men vänta på bilderna först...

Bild

Inredningen i nyskick, eller! Massa olja och kladd överallt, man klibbade nästan fast i förarstolen.
Bild

Gubben hade haft den som skogsbil och bl.a. fraktat ved. Ser lika ut i baksätet så vart nog några hyggliga lass.
Bild

Planerna för denna pärla då? Tänkte mest plocka av förgasaren, A-kammen, brytarlösa tändningen och lite annat smått och gott och skrota resten, men tar emot att göra så med en Volvo som trots sina 45.000 mil och det kosmetiska ändå verkar ha mer att ge!
Får i alla fall bli en mer noggran titt under innan jag sätter någon dom på denna slitvarg.
Skattebefriad om 1½ år och börjar bli ganska ont om tidiga 740's med...

Dagens biläventyr nummer två stod sambons FORD för... :o
Fina grejer!! :lol: Det ska ju vara V(olvo) tycker nog inte bara jag... ;)
Bild
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Skräptråden

Inlägg av Volvo245GLT »

Kollade mer på 745:an idag och tog beslutet... Det blir bil av den igen! :D
Rosten som finns är inte värre än att klippa till två plåtbitar och bränna fast, om bes. ens bryr sig. Det var lite kexigt i ena kanten under batteriet samt ett lite väl stort dräneringshål i vänster balja.
Inte illa för en 28 år gammal 740!..

Just nu har jag även rivit ur ALL inredning för tvätt. Kommer kännas bra mycket bättre när den är fräsch även om utsidan ser ut som skabb. Blir väl till att köpa blå och svart färg och rolla den - igen.

Såg en kul detalj under luckan i bagaget när jag tog ur inredningen; ett extrasäte med två platser för barn upp till 40 kg! Aldrig sett ett sådant tidigare, de kan inte vara alltför vanliga ändå?
Exakt ett sådant här säte alltså: http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo/ ... %C3%84LTE/

Återstår bara vad man ska med ännu en bil till... Fixa till och sälja, eller köra med den i vinter lutar det väl åt.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Maxwell
Inlägg: 46
Blev medlem: 9 februari 2012, 12:01
Ort: Volvons huvudstad, Göteborg!

Re: Skräptråden

Inlägg av Maxwell »

Gött att du räddar skåpet! Tidiga kombi växer faktiskt inte på träd så helt rätt beslut tycker jag. Ang extrasätet så är det väl inte ett helt ovanligt tillbehör, förekommer i annonser med jämna mellanrum men helt klart ett schysst tillbehör om man har barn som inte är så stora.
Bild
___________ 264 GLE -81 // 745 GLE -87 // 760 GLE -88 // S90 3.0 -97 // S80 D5 -02 ___________
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Skräptråden

Inlägg av Volvo245GLT »

Ja -86 var väl första årsmodellen av 745, i alla fall här i Sverige? Den här är tagen i trafik 1985-10-23 så måste vara en tidig bil.

Inredningen är tvättad och återmonterad - vilken skillnad det blev!.. Behöver dock plasten på höger A-stolpe samt ny stoppning till förarstolens sits.
Klädseln var ganska sliten där med, så en bättre i samma blåa ribbtyg står på shoppinglistan.
Får bli en sväng till skroten någon dag och komplettera, dessa bilar är ju bokstavligt talat stapelvara där.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Skräptråden

Inlägg av Råda »

Ett tips, dessa går fortfarande att köpa nya. Verktyget man byter bakre nedre länkarmsbussning på 240. Dock så finns inte distansen man sätter mellan öronen att köpa. Men det är ju den lätta delen att bygga själv.

BildUntitled by redblockk, on Flickr
Jonas Anderot
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Skräptråden

Inlägg av Råda »

Taket som 262C borde haft
Jonas Anderot
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: Skräptråden

Inlägg av Lazze S »

Råda skrev:Ett tips, dessa går fortfarande att köpa nya. Verktyget man byter bakre nedre länkarmsbussning på 240. Dock så finns inte distansen man sätter mellan öronen att köpa. Men det är ju den lätta delen att bygga själv.

BildUntitled by redblockk, on Flickr
Hade 2 distanser men jag lånade ut dom och fick aldrig tillbaka dom.
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Skräptråden

Inlägg av Tilly »

Finns det något mer oinspirerande än avgasmek?

Det är bökigt och besvärligt och blir aldrig riktigt bra på första försöket. Dessutom svårt att känna att man får någon rutin eller lär sig något av det utan nästa gånga så är det samma krångel igen. Usch!
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Skräptråden

Inlägg av Tobbe »

Tilly skrev:Finns det något mer oinspirerande än avgasmek?

Det är bökigt och besvärligt och blir aldrig riktigt bra på första försöket. Dessutom svårt att känna att man får någon rutin eller lär sig något av det utan nästa gånga så är det samma krångel igen. Usch!
Värst är det om man inte byter allt tycker jag, det blir ett jäkla bankande för o få isär det då.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Skräptråden

Inlägg av Volvo245GLT »

Avgasmek ja.. Prata inte på det! Vinkelslip eller tigersåg, sen ersätta allt med nytt är det enda som gäller enligt mig.

Roligt nog så har jag nu avgasjobb på i princip samtliga bilar på uppfarten! :evil: Sambons Ficus som ni såg på bilden, och tappade även bakre burken på min -77:a kort därefter.

Nya åket, 745 -86:an, behöver även den en ny bakre burk (hemmasnickrat rakt rör nu, som ligger mot karossen).
Tänkte jag plockar väl från V90:n som bara står... Tanken är trots allt att få dit något sportigare så småningom, men visade sig att systemet som sitter på den är helruttet och dessutom ihopsvetsat! Avgasklämmor, vad är det?

Glömde jag nämna att jag tappade bakre röret på 244:an nu när vi var på semester? ;)
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Skräptråden

Inlägg av Råda »

245a som går både på land och vatten!

https://www.youtube.com/watch?v=TyVXNmC5KfA
Jonas Anderot
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: Skräptråden

Inlägg av Tilly »

Det blixtrar något hejdlöst här just nu. Så här har det sett ut i flera timmar nu över Göteborgsområdet. En blixt var tjugonde sekund ungefär. Kul är det i alla fall.

Bild
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Skräptråden

Inlägg av Tobbe »

mackan
Inlägg: 119
Blev medlem: 21 november 2011, 22:46

Re: Skräptråden

Inlägg av mackan »

Såldes en till synes fin och välutrustad fd brandbil, 245 -88, idag i Habo, Jönköping. Nån här som hann före ;)?
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Skräptråden

Inlägg av Råda »

Imorrn är det Örebro Race Day, gick en sväng på stan och kikade lite. Såg denna V60 Polestar, reggad som provbil.

BildV60 Polestar 350hp by redblockk, on Flickr

BildV60 Polestar 350hp by redblockk, on Flickr

BildV60 Polestar 350hp by redblockk, on Flickr

BildV60 Polestar 350hp by redblockk, on Flickr

BildV60 Polestar 350hp by redblockk, on Flickr
Jonas Anderot
Skriv svar