En tur på skroten

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: En tur på skroten

Inlägg av Tilly »

Jag var runt på skrotarna och tittade idag, framför allt till 740:n som jag köpt. Jag började hemma på min favoritskrot och det var bra för jag hittade en välutrustad 745SE -92 med bland annat woodline-paneler, mittarmstöd med mugghållare, konsol för tidur i mittfacket mm.

Bild

Sedan åkte jag vidare för att kolla lite på andra skrotar i Göteborg som jag brukar besöka. Men då visade det sig att både Bil-Gunnar i Tagene, LG i Agnesberg och Kålleredsskroten slagit igen. Det innebär att det finns ingen självplocksskrot kvar i Göteborg. Riktigt värdelöst alltså. Skrotfrag tar kanske fortfarnade emot uttjänta bilar men det innebär ju att alla kommer att gå i pressen direkt.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
volvo244glt
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 februari 2012, 19:28

Re: En tur på skroten

Inlägg av volvo244glt »

Tilly skrev:Jag var runt på skrotarna och tittade idag, framför allt till 740:n som jag köpt. Jag började hemma på min favoritskrot och det var bra för jag hittade en välutrustad 745SE -92 med bland annat woodline-paneler, mittarmstöd med mugghållare, konsol för tidur i mittfacket mm.

Bild

Sedan åkte jag vidare för att kolla lite på andra skrotar i Göteborg som jag brukar besöka. Men då visade det sig att både Bil-Gunnar i Tagene, LG i Agnesberg och Kålleredsskroten slagit igen. Det innebär att det finns ingen självplocksskrot kvar i Göteborg. Riktigt värdelöst alltså. Skrotfrag tar kanske fortfarnade emot uttjänta bilar men det innebär ju att alla kommer att gå i pressen direkt.
Ser ut som dom fyndat riktigt bra :)
Riktigt tråkigt med bil gunnar mfl.
Finns Kållereds bildemontering kvar?
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: En tur på skroten

Inlägg av Tilly »

Nja, den ursprungliga skroten i Kållered är väl stängd sedan ett bra tag men det finns ju en skrotgård i anslutning till Skrotfrag också. Har dock aldrig varit inne där. Nu stod det en lapp i rutan att all försäljning av delar har upphört.

Att Bil-Gunnar inte kunde vara kvar i samma lokal är väl kanske inte så konstigt, byggnaden såg nästan rasfärdig ut nu. Men det verkar inte bli något nytt heller. Jag har inte hittat någon information någonstans om att det skall öppna något nytt. Som sagt så finns det ingen självplocksskrot alls i Göteborg längre och ingen annan typ av skrot som säljer delar heller för den delen.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Maxwell
Inlägg: 46
Blev medlem: 9 februari 2012, 12:01
Ort: Volvons huvudstad, Göteborg!

Re: En tur på skroten

Inlägg av Maxwell »

Men jag var på LG i förra veckan (torsdag) och då hade dom öppet. Bil-Gunnar har ju varit igenbommat sedan årsskiftet, och skroten i Kållered stängde sin självplock för någon månad sedan.
Bild
___________ 264 GLE -81 // 745 GLE -87 // 760 GLE -88 // S90 3.0 -97 // S80 D5 -02 ___________
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: En tur på skroten

Inlägg av Tilly »

Maxwell skrev:Men jag var på LG i förra veckan (torsdag) och då hade dom öppet. Bil-Gunnar har ju varit igenbommat sedan årsskiftet, och skroten i Kållered stängde sin självplock för någon månad sedan.
Du, det var jag som hade noll koll. LG har som du säger inte stängt. Däremot ligger det en gård bredvid som har blivit upprensad och nu står tom sånär som på något bilvrak och lite skrot. Eftersom det är jättelänge sedan jag var på LG och inte mindes exakt hur där såg ut trodde jag det var den :oops:
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

Vad ledsen man kan bli. Kom in en röd 245 93 som stått brevid en annan som brunnit. Hela vänstersidan var ganska svedd. Bilen gick nästan direkt i pressen. Satt ekerfälgar med fräscha däck på den. Törs man lägga upp en bild.
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: En tur på skroten

Inlägg av Allinug »

Ja, det är tråkigt! Både dessa bilbränder som man får läsa om i tidningen varje dag och att 240-bilarna går till pressen. Jag var in på Bilia och frågade om reservdelar förra hösten, men de hänvisade till skrotar i inlandet och i Norrland, för här går de bilarna fömodligen i pressarna direkt (enligt personen på Bilia).

Sedan har det ju alltid tillverkats färre herrgårdsvagnar än sedaner av 240, och färre herrgårdsvagnar i slutet än i början av 240:ns tillverkningsperiod, så då är det ju trist att just en sen 245:a får gå till pressarna utan att man ens försöker ta tillvara några delar från den. :x
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

Stället jag besöker har ingen demontering och försäljning av delar. Man tar bara in dom, tömmer olja och vätsker, plockar ur batteri och hjul. Sen går dom direkt till pressen. Många fina bilar kommer in, som orörda 960, V90 och S80 samt andra märken. Många är inte ens smällda utan beslagtagna av polisen. Har en kontakt som låter mej gå in och plocka det jag kan rädda. I 245an var det bara en digital yttertemp med givare jag tog. Finns bilder på den på Facebook under Volvo 240 Fan Club.
GT-Mannen
Inlägg: 116
Blev medlem: 22 november 2011, 19:05
Ort: Farsta

Re: En tur på skroten

Inlägg av GT-Mannen »

Allinug skrev:Sedan har det ju alltid tillverkats färre herrgårdsvagnar än sedaner av 240
Inte dom två sista åren. Då gick 245:an om. Sista året tillverkades det mer än dubbelt så många 245:or och året innan runt 40 % fler.

/Håkan
Kör flamencoröd V50 D2 Classic Momentum -12
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: En tur på skroten

Inlägg av Allinug »

Ja, det stämmer om man tittar på just åren 1992 och 1993.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

Tog en tripp till en skrot för att kolla in lite delar till en Saab 9-5. Hittade några intressanta 240. En orörd 245 93 som nu blev av med kromgrillen, en 244 88 med den amerikanska farthållaren samt en 245GL 79. En 16V utan topp med farthållare och en massa andra Volvos på ingående.
BERTONE
Inlägg: 298
Blev medlem: 23 november 2011, 17:29

Re: En tur på skroten

Inlägg av BERTONE »

Hittade lite delar som hade blivit över hos en äldre herre som rensat vinden.

BildBild
Bild
Bild
Victor245
Inlägg: 75
Blev medlem: 17 juni 2013, 15:15

Re: En tur på skroten

Inlägg av Victor245 »

Hej =)
Jag och polaren var på vår favoritskrot i Billeberga igår :roll: (mest bara för att glo :lol: )
Stod 3st 245:or varav en var mörkgrön (?) och två röda ;) ganska så rensade och förstörda :(
Sprang även på en svart 744 av årsmodell 85 med ca 25tusen på mätaren som vi båda tyckte såg ganska bra ut :shock:
Synd då detta är idag en ovanlig årsmodell på 740 :(

På lördag blir det förhoppningsvis en ny sväng till en annan kompis i Billeberga för att hämta roliga och ovanliga 240-delar :mrgreen:
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

Någon som behöver lite delar från en vit 244 GL 91. Gubbkörd 15 xxxmil Mycket fin i plåt och interiör. Lätt smälld vänster bakdörr. Satt nya ACn och ABS i den. Kom in förra veckan på Returbilen utanför Västerås.
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: En tur på skroten

Inlägg av Allinug »

Jo, men vad behöver man ha med sig för verktyg om man går på en sådan där självplock?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

Ta med dom verktyg som du tycker du behöver. Ska du ha karossdelar så är det batteridriven tigersåg som gäller. Brukar ta med mej mer verktyg än jag behöver, då dom inte längre har utlåning av verktyg. Skärbrännare och sånt är bannlyst pga brandfaran. Var beredd på att det kommer folk som vill låna verktyg, men har blivit av med så många under åren så det är nobben. Senaste besöket ville en gube låna en sax, vad man nu ska med det på en skrot. Brukar få många sk "kompisar" där.
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: En tur på skroten

Inlägg av Allinug »

OK, ett par skruvmejslar då. :)

Jag funderar på en sak, om man ska demontera framskärmar på en 240 så har jag förstått att de sitter punktsvetsade på några ställen. Vad är bästa sättet att få loss skärmarna om det ska vara lätt att kunna montera dem på en bil sedan? Är det att borra ur punktsvetsarna, eller finns det något bättre sätt?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
antote
Donator
Donator
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 november 2011, 04:49
Ort: Skåne

Re: En tur på skroten

Inlägg av antote »

I brist på annat kan man använda huggmejsel om man är försiktig. Men att borra ur svetsarna är nog det bästa. Tänk på att alla anläggningar inte lånar ut ström eller godkänner knistbildande maskiner
Volvo 245 GL -88 - Såld
Volvo 240 GL -88 - Såld
Volvo 945 S -95 - Säljes i delar
Nissan Sunny N13 -90 - Bruksbil
Volvo 245 GL -90 - Projektbil
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: En tur på skroten

Inlägg av Allinug »

OK, det kanske är så att man får lasta in alla verktyg man äger i bilen och hämta det som man ser att man behöver.

Brukar det vara stor åtgång på framskärmar på 240 på självplock? I Malmö verkar det ha kommit in en 240 Classic -93 den 20 oktober som har precis rätt färg. Synd att jag inte såg det förrän nu. Har det gått så lång tid så finns det kanske inget kvar och finns de kvar kanske de är i dåligt skick? Vad jag har förstått så kan man inte ringa skroten och fråga.

Nu har ju jag nära till Kungsåra och jättelångt till Malmö, så det blir väl billigare att lacka om skärmarna än att åka till Malmö t o r. Men är framskärmar bland det första som försvinner från en 240 på självplock, eller är det mer inredningsdetaljer och specialutrustning?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

Vissa delar är ju extra attraktiva så dom går snabbt. Åkte dit 2 dar efter en 945a kom in, men just dom delarna jag ville ha var plockade. När det gäller framskärmar så är en sladdlös borrmaskin att rekommendera. Plockade en där till min gamla 244. Skärmen var så ny att dom inte ens popnitat den med frontplåten. Från fabrik är den ju punktad. En 244 som kom in gick hela bakdelen på inom några dar. 91an såg rak och fin ut fram, bara vänsterdörrarna som var skadade. Perfekt chans om nån vill ha en komplett AC av nyare typen. Tänk på att bilderna som läggs ut är tagna när bilen ställs ut. Den kan vara ett tomt skal efter några dar, så kolla när bilen kom in.
Skriv svar