En tur på skroten

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
mackan
Inlägg: 119
Blev medlem: 21 november 2011, 22:46

Re: En tur på skroten

Inlägg av mackan »

Var runt på skrotarna idag men det är så ruskigt dåligt med 240 numera. Dessutom verkar fler och fler stänga självplocken pga stölder/förstörelse.
hittade en givare till analog yttertwmp iallafall. Mätaren var redan väck.

Har ett tips dock, står en 242 med rostfria dörrar på nygärde bildemontering i Kalmar, beige inredning. Bilen står på virgo-fälgar i bra skick med. De ska dock ha en bra slant, flera tusen som de sa.
Victor245
Inlägg: 75
Blev medlem: 17 juni 2013, 15:15

Re: En tur på skroten

Inlägg av Victor245 »

Jag var också på ett spontanbesök skroten idag :D
5-6 240:isar i varierande skick. Dock ganska kompletta ;)
Stod en ganska rostig men orange 244:a 78 som polaren köpte instruktionsboken av.
Jag fyndade två varvräknare och lite olika emblem :D
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: En tur på skroten

Inlägg av Allinug »

Ännu en 90-tals 240 herrgårdsvagn har farit till de sälla jaktmarkerna - i Kungsåra. Den ser inte ut att ha råkat ut för någon skada, men den har rullat hela 37458 mil.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

Lustigt egentligen. Härom året sökte jag stereo med USB på skroten men det gav inget. Köpte en ny Pioneer för ca 1000.- Nu springer man på var och varannan bil, och i den sitter det sån stereo. På ett ställe stod en 245 93 med dörrhandtagen kvar. En 89 GLT med elhissar fram. Dom flest 850 stod på alufälgar.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: En tur på skroten

Inlägg av Volvo245GLT »

ÄNTLIGEN! :D Får en skrot i stil med Returbilen bara några mil från mig. :)
http://www.delplocken.se/

De öppnar i Bollnäs på lördag, alla bildelar är gratis mellan kl 10-12!
Funderar på att fara dit, men lär väl bli så sjukt mycket folk. När de öppnade i Hedemora så hade kön varit längre än in till varuhuset i Ullared... :lol:

Dåligt med 240's än så länge. Hittar i skrivande stund bara en 93:a som det mesta redan är plockat eller trasigt på.
Men räkna med att jag är först på plats när det dyker upp en bil att rensa. Är bl.a. på jakt efter en komplett AC-anläggning samt en fräsch bakaxel.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: En tur på skroten

Inlägg av Allinug »

Kul att det öppnar fler självplock!

Såg att det troligen är en 93:a Classic som kommit in till Bollnäs: http://www.delplocken.se/Bil/663
Den var illa tilltygad, tråkigt! Jag är på jakt efter framskärmar i just den färgen (414), men vänster framskärm såg väldigt rostig ut och höger verkar bucklig.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: En tur på skroten

Inlägg av Allinug »

Ja, jag var ju tvungen att kolla upp bilen eftersom man såg regnummer. Om den har regnummer PTA029, som jag tycker att det ser ut som, så har den chassinummer 1962434. Sista chassinumret för herrgårdsvagnarna var 1962443, enligt Jon-Eriks lista. Så detta var en av de sist tillverkade 240-herrgårdsvagnarna. 7 ägare.

Som ägare står Häggs bildemontering i Ilsbo. Avregistrerad 2014-07-07.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: En tur på skroten

Inlägg av Volvo245GLT »

Helt galet, rusning var rätta ordet! :lol: http://www.helahalsingland.se/halsingla ... r-bildelar
Så här kul var det längesen jag hade! Hehe..

Synd på en sen 245, men kan lova att den blev ordentligt rensad på de där två timmarna! :D Så gott som allt under huven (insug, grenrör..) försvann, liksom bakaxeln.

Komma åt att skruva något på den samt de fåtalet bilar ut 700- och 900-serien som fanns var inte att tänka på. Men fick med mig lite inredningsplast till slut.
Siktade in mig på senare Volvo i huvudsak då de fanns gott om dessa bilar och blev mindre trängsel. Plockade bl.a. ett antal instrumenthus, stereoapparater (HU-603, SC805, ett par vanliga CD-spelare..) samt en dieselvärmaren från den där S60'n som syns i klippet ovan. :P Tyvärr är inte värmaren komplett, men själva brännaren är intakt och tillhörande slangar o.s.v.. kan jag alltid köpa från någon annan bil senare.

Fixade även ett förhoppningsvis fungerande gasspjäll till min V70 -02:a. :mrgreen:
fr_329_size640.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

En 245 Classic 93 kom in på självplocket i Kungsåra idag.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: En tur på skroten

Inlägg av Volvo245GLT »

..Och en 244 DL -80 med M46-låda i Bollnäs igår.
http://www.delplocken.se/Bil/859

Synd, den ser alldeles för fin ut för skroten! :roll: Men med tanke på färgstänket på bakre kofångarlisten så kanske skenet bedrar. Inredning och stolar verkar vara hyfsade dock.

Funderar på att fara upp och norpa handskfacket till min 77:a då det saknar plastbiten runt låset vilket ser rätt trist ut...
OD-lådan, kardan samt bakaxeln hade jag inte heller tackat nej till, men blir för dyrt att köpa detta på skroten. (kring 3.000 spänn om jag tolkar prislistan rätt)
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: En tur på skroten

Inlägg av Tilly »

Ursprungligen en Diesel också, i alla fall om typkoden stämmer. Det ser ju ut som det fanns en del bra plåt att hämta. Framskärmarna ser ju t.ex. friska ut.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: En tur på skroten

Inlägg av Allinug »

245 -93 Classic:en, i Kungsåra, vad är det som de gjort med lyktorna? Varför har man så?
http://www.returbilen.se/category.html? ... =983&anl=5
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: En tur på skroten

Inlägg av Allinug »

Jag var och tittade på 93:an i Kungsåra, PXE004. Den har nog varit fin ganska länge, men sedan verkar det ha härjats med den. 5 ägare. Rutorna var svartmålade. :? Huven var avhängd och låg löst på motorrummet så det var besvärligt att titta in där så jag har ingen uppfattning om det fanns något intressant där. Huven hade isolering. Två raka trälister till instrumentpanelen fanns kvar, låg avmonterade bakom en stol.
Jag hittade inget som jag behövde ha, men det var intressant att se en jämnårig 240.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: En tur på skroten

Inlägg av Allinug »

Så här såg 93:an i Kungsåra ut i fredags. Grillen fanns kvar då. Det var förstås den färganpassade vinrödlackade grillen, som ska vara just till denna Classic, så det var ju en unik del för denna bil.

Sedan funderade jag på om rostdöljarlisterna var special för denna bil? De är ju ljusgrå, och matchar tröskellådan som också är ljusgrå. Är inte rostdöljarlisterna mörkare på andra modeller?

Det fanns ett grönt tanklock också, utan lås. Jag funderade ett tag på att köpa det, då det som satt som original blivit stulet i samband med slangning av bensin. Men ett tanklock utan lås går ju inte att använda i stan om man vill vara säker på att det ska finnas soppa kvar i tanken när man ska åka iväg.

Antennsprötet funderade jag på om det var original. Det gick inte att montera loss med den speciella antennyckeln som jag hade med mig.
240_93_va.jpg
240_93_ho.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Ghurra
Inlägg: 59
Blev medlem: 23 november 2011, 21:42
Ort: Stockholm

Re: En tur på skroten

Inlägg av Ghurra »

Grillen och listerna ovanför strålkastarna plockade brorsan åt mig på lördan...
Ett handtag var helt också...
Tog du träbitarna? Söker biten på handskfacket...
Skulle behöva en höger framdörr och framskärm, typiskt nog verkar alla puckon krocka den sidan.
245 SE -93 (orig.larm, infällbart drag, ac, aut, farth.)
855 T-5R -95, 960 3.0 -91, 245 -88
V90 -98, V70N -02, Mazda 1300 -75
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: En tur på skroten

Inlägg av Allinug »

Nej, jag var där på fredag lunch och lämnade kvar trälisterna där de låg (bakom passagerarstolen), eftersom jag inte såg någon användning för dem. Så om bror din var där på lördagen och de inte var kvar så har nog någon annan tagit dem. Det var ju synd, annars hade jag kunnat skicka dem. Bra att grillen kommer till användning iaf.

Ja, bra beg. framskärmar verkar vara hopplöst att få tag på.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: En tur på skroten

Inlägg av Volvo245GLT »

Dålig fart här tycker jag! Är ni inte på skrotarna och springer såhär i semestertider? :D
Själv tog jag en heldag på Delplocken och fick med mig en massa godis hem.

93:an som fanns där vid öppningen återfanns numera i presshögen...
fr_573_size640.jpg
Två nytillkomna 240's fanns dock där:
En röd 244 -90. Satt en originalradio i den, CR-606. Bruksanvisningen till stereon låg också där.
http://www.delplocken.se/Bil/1100

En blå 244 -79 automat med bara drygt 12.000 mil på mätaren! Inte speciellt rostig alls, förtjänade inte att hamna på skroten...
Nivåreglering med kompressor.
Originalradio i denna med, tänkte inte på vilken modell. Aldrig sett en sådan förut iaf... Radion skymtar på en av bilderna.
http://www.delplocken.se/Bil/1101

244 -80:an som jag nämnde tidigare fanns kvar på gården, och i stort sett helt orörd. Någon hade plockat höger framlyse bara.
Helt nya bromsok fram på den för oventilerade skivor! Nya slangar, belägg och skivor med som det såg ut.
http://www.delplocken.se/Bil/859

En positiv överraskning väntade på mig när jag tittade in i kupén; AC! :shock: Rätt ovanligt på dessa äldre modeller så inget jag ens hade hoppats på att hitta.
Bara börja skruva... Så nu kommer det snart kunna bli svalt och gött i min 245 DL -77 också! :D
fr_574_size640.jpg
Stämmer nog rätt bra det där om att den har haft dieselmotor förut. :) Någon hade nämligen tillverkat ett nytt fäste för kompressorn och servopumpen, och tomgångskompenseringen för AC:n som man brukar se på förgasarbilar fanns ej.
Huvisolering fanns det också. Inte så vanligt på bensinarna va?

I övrigt så plockade jag på mig en dieselvärmare till från en V70N, denna gång en komplett enhet.
Blev även en riktigt fräsch kondensor från en S80 som kommer ersätta den trasiga på min V70 -02.
Annars så mest lite småplock.. En antennförstärkare från V70, ganska mycket inredningsplast, lykttorkare till V70:n och lite annat smått och gott...

Notan slutade på 2.370 kr, varav 20 spänn för en glasspinne. ;) Helt OK ändå känns det som!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: En tur på skroten

Inlägg av Tilly »

Ta vara på sidospeglarna! De svarta plåtspeglarna är väldigt svåra att få tag i numera. Jag har försökt få tag i det till min 78:a men har bara hittat en än så länge.

Väldigt oväntat att den hade luftkonditionering! Tror nästan aldrig jag har sett det i en 79:a som i övrigt ser så vanlig ut. Finns det i de gamla modellerna så brukar det vara 264:or eller bilar som i övrigt är välutrustade.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: En tur på skroten

Inlägg av Volvo245GLT »

Där ser man! Ska plocka med plåtspeglarna ifall de är kvar nästa gång! :)

Ja AC förväntar man sig ju att hitta i de lite mer lyxiga modellerna. Men en vanlig babyblå DL med diesel? Kan inte ha varit en direkt billig extrautrustning. :)
Slangarna är stämplade med -79 så bilen hade AC som ny, eller möjligtvis att det blev installerat kort därefter.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: En tur på skroten

Inlägg av Volvo245GLT »

Blev en ny tripp till Bollnäs igår då jag behövde några V70-prylar! :) Inga nya 240's, men lite mer plockat på de bilar som stod där.
De svarta plåtspeglarna var tyvärr borta. :| Eller rättare sagt så satt bara förardörrens kvar, och den var inte i toppskick direkt med en del rostbubblor.

I övrigt så hade någon plockat hela fronten på den röda 90:an. CR-606-stereon låg och såg väldigt ledsen ut på passagerarsätet. Någon hade nöjt sig med att bryta loss och ta dess ram. :roll:

Räddade dock den där andra "ovanliga" radion som jag pratade om tidigare från den blåa 244 -79:an.
fr_613_size640.jpg
"Volvo 4 Stereo", fungerade perfekt och utan vare sig skrap eller knaster från reglagen.
Klart ovanlig eftersom den går ända upp till 108 MHz vilket ingen vanlig originalradio av dessa årgångar gör.
Kan denna ha varit avsedd för USA-marknaden tro?
Ovanligt också att den saknar FM-stereo! Dock stereo på kassettdecket som även är påkostat nog att ha auto-reverse.
Ett tryck på den högra ratten byter sida manuellt.
Väldig känslig radiodel vars ljudstyrka verkar gå att reglera separat via tumhjulet under skalan. Den tar utan problem in de flesta stationer t.o.m. nere i min källare där de nästan alla andra radioapparater brukar ha problem.

En överraskning till väntade under skalet... Kolla datumstämpeln på motorn!
fr_618_size640.jpg
"26 Jun 74" Det är alltså en stereo som måste ha varit avsedd för 140, eller möjligtvis de första bilarna ur 200-serien?
Kan ju ha legat på hyllan ett bra tag också förvisso innan den hamnade i den där -79:an...

Kul fynd i vilket fall som helst! Eller fynd och fynd, om man nu tycker 220 kr för en bandare är ok då han i kassan måste ha slagit in priset för en CD-stereo såg jag sen. ;) (kassett ska kosta 100 kr)
Men kom billigt undan ändå och fick en del rabatt för resten av sakerna så strunt samma.. hehe..

Roligt fynd nummer två var det här originaltillbehöret som satt uppe på solskyddet i samma bil som ovan nämnda radio:
fr_616_size640.jpg
Undrar om ägaren betalade sin radiolicens? Hittade inget kvitto.
Något säger mig att denna inte satt i en 240 från början med tanke på årtalet som omnämns... 8-)
"Från och med den 1 Januari 1965 måste besiktningsinstrumentet medföras i bilen."
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Skriv svar