En tur på skroten

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
Petrolhead
Inlägg: 60
Blev medlem: 23 november 2011, 13:57
Ort: Svanå

Re: En tur på skroten

Inlägg av Petrolhead »

Va till returbilen(kungsåra) idag o då va vindrutan, grillen o lite till borta men ac fanns kvar likaså framskärmarna.
DONT LIKE MY DRIVING? EMAIL ME:eatshit@gofuckyourself.nu
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: En tur på skroten

Inlägg av Allinug »

Jag har inte varit i väg dit än pga mycket jobb. Fick du någon uppfattning om skicket på framskärmarna? Rost? Bulor? Rost bakom rostdöljarlisten? :)

Rent praktiskt, om man ska ta loss framskärmar så har jag förstått att det ska skruvas och borras. Är det några andra delar tex i fronten som måste tas bort först för att man ska komma åt? Och vad gör man isåfall med dessa andra delar på en självplocksskrot?

Enligt hemsidan så har det kommit in ännu en 240.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: En tur på skroten

Inlägg av Djo »

Delar man måste demontera för att ta bort det man själv ska ha lägger man i bilen eller på annat lämpligt ställe så det ej blir förstört.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Petrolhead
Inlägg: 60
Blev medlem: 23 november 2011, 13:57
Ort: Svanå

Re: En tur på skroten

Inlägg av Petrolhead »

Allinug skrev:Jag har inte varit i väg dit än pga mycket jobb. Fick du någon uppfattning om skicket på framskärmarna? Rost? Bulor? Rost bakom rostdöljarlisten? :)

Rent praktiskt, om man ska ta loss framskärmar så har jag förstått att det ska skruvas och borras. Är det några andra delar tex i fronten som måste tas bort först för att man ska komma åt? Och vad gör man isåfall med dessa andra delar på en självplocksskrot?

Enligt hemsidan så har det kommit in ännu en 240.
Tänkte inte på de men i övrigt va de inte mycke rost alls på bilen. Dock smälld på förarsidan vid b-stolpen så dörrarna va skrot.
DONT LIKE MY DRIVING? EMAIL ME:eatshit@gofuckyourself.nu
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: En tur på skroten

Inlägg av Allinug »

OK, det låter bra.
Djo skrev:Delar man måste demontera för att ta bort det man själv ska ha lägger man i bilen eller på annat lämpligt ställe så det ej blir förstört.
OK, man vill ju inte komma dit och ställa till med värsta spektaklet. :)
Jag skulle inte vara nöjd om någon skulle ha lagt en blöt och smutsig kofångare på något säte som jag skulle vara spekulant på... :)
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Petrolhead
Inlägg: 60
Blev medlem: 23 november 2011, 13:57
Ort: Svanå

Re: En tur på skroten

Inlägg av Petrolhead »

Ska man ha inredningsdetaljer får man va snabb för de finns idioter som lämnar dörrar öppna så de regnar/snöar in i bilarna... :x
DONT LIKE MY DRIVING? EMAIL ME:eatshit@gofuckyourself.nu
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: En tur på skroten

Inlägg av Allinug »

Jag har fixat fram en batteridriven borrmaskin och ett punktsvetsborr(stål). Huggmejslarna som jag sett har varit för stora, men det ska tydligen finnas något mindre som heter punktsvetsmejsel, som är en typ av huggmejsel. Den ska tydligen användas för att ta loss det fortfarande sitter fast efter att man borrat.

Ja, jag räknar inte med att det ska finnas några skärmar kvar när det gått så här lång tid, men om inte annat så kanske jag har verktygen i ordning när nästa bil kommer in. 8-) Jag har i alla fall lärt mig att det finns en massa verktyg som man aldrig har hört talas om. ;)
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: En tur på skroten

Inlägg av Allinug »

Fick precis rapport från min bror som varit där idag. Den fina huven till den blå 240:n från 1985 var borta hade han sett. Men han visste inte att jag var ute efter skärmar så just det kollade han inte. Men det är mycket snö på plats, så några lågskor rekommenderades inte. :lol:
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: En tur på skroten

Inlägg av Djo »

Allinug skrev:OK, det låter bra.
Djo skrev:Delar man måste demontera för att ta bort det man själv ska ha lägger man i bilen eller på annat lämpligt ställe så det ej blir förstört.
OK, man vill ju inte komma dit och ställa till med värsta spektaklet. :)
Jag skulle inte vara nöjd om någon skulle ha lagt en blöt och smutsig kofångare på något säte som jag skulle vara spekulant på... :)
Taket är lämpligt att dumpa väder dåliga saker på (knappast någon som är ute efter ett standard tak) såhär tänker iallafall jag och önskar annat folk också gjorde. Dock ej varigt på Returbilen men samma tänk funkar nog där.

Lämna bilen så som du själv skulle vilja finna den. Men självklart utan delarna du ville ha ;)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
MrHide
Donator
Donator
Inlägg: 141
Blev medlem: 8 maj 2014, 22:36
Ort: Landvetter
Kontakt:

Re: En tur på skroten

Inlägg av MrHide »

Returbilen Falkenberg har en fin brun 244-DL 79 inne, ett par fina dörrar och baklucka, fina kofångare samt lite inredningsdelar, front och h-framdörr borta. Finns även en nyare 245a i fint skick.
264 DL 75 kopparmet
264 GLE 81 rödmet
264 GLE 81 blåmet
265 GLE 78 silvermet USA ed.
265-GLE -79 silvermet
265 GLD6 80 Bajsbrun R.I.P.
265 GLE 81 grönmet
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: En tur på skroten

Inlägg av Allinug »

Djo skrev:
Allinug skrev:OK, det låter bra.
Djo skrev:Delar man måste demontera för att ta bort det man själv ska ha lägger man i bilen eller på annat lämpligt ställe så det ej blir förstört.
OK, man vill ju inte komma dit och ställa till med värsta spektaklet. :)
Jag skulle inte vara nöjd om någon skulle ha lagt en blöt och smutsig kofångare på något säte som jag skulle vara spekulant på... :)
Taket är lämpligt att dumpa väder dåliga saker på (knappast någon som är ute efter ett standard tak) såhär tänker iallafall jag och önskar annat folk också gjorde. Dock ej varigt på Returbilen men samma tänk funkar nog där.

Lämna bilen så som du själv skulle vilja finna den. Men självklart utan delarna du ville ha ;)
Hur man ska göra med kofångaren är det största orosmomentet just nu... Inte att få upp kofångaren på taket :D , utan att få loss den överhuvudtaget så att går att få loss skärmarna. Jag har ingen aning om hur och var den sitter fast. Är detta också skruvat eller är det någon mer avancerad fastsättning som kräver specialverktyg?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: En tur på skroten

Inlägg av Allinug »

Jag var på Kungsåra på lunchen idag och kollade lite. Det var större än jag trott, men direkt när jag kom in så var det en som jobbade där som sa "där har du en hel plan med Volvo-bilar", utan att jag ens behövde säga ett ord.

Den vita 240-bilen har två blå framstolar som är fina, men blöta eftersom det regnar in. Det låg lite lösa grejer i bilarna bla en sådan radio som jag har, mätarhus med mätare.

Alla framskärmarna var kvar, men de var inget för mig.

Det som är synd med Returbilen är ju att mycket säkert går till spillo för att inte rätt saker finns i rätt ände av landet.
Det skulle finnas någon som bor i närheten av skrotarna som man skulle kunna leja för att hämta delar om man bor för långt bort. Returbilen svarar ju inte på frågor om hur mycket av bilen som finns kvar och man vill ju inte åka typ 60 mil till Malmö för att se att inget är kvar av bilen.

Men jag kan ju lägga ut bilder på vad som var kvar idag av 240-bilarna i Kungsåra.
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: En tur på skroten

Inlägg av Allinug »

Volvo 240 -85 Kungsåra
Bild

Volvo 240 -91 Kungsåra
Bild

Bild
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Victor245
Inlägg: 75
Blev medlem: 17 juni 2013, 15:15

Re: En tur på skroten

Inlägg av Victor245 »

Då kan jag känna mig lyckligt lottad som har ca 30 min till Returbilen i Malmö :D
Finns ju Arons Bildemontering i Malmö också som även dem har Volvosar ;)
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: En tur på skroten

Inlägg av Allinug »

Vad jag vet så är Kungsåra den enda självplocksskroten här i närheten. Här brukar de annars skicka 240 direkt till pressarna. Det tog mig 30 minuter dit och 10 minuter tillbaka till jobbet, men det var bara för att jag ägnade 20 minuter till att köra fel på ditvägen. :)

Men nu vet jag lite mer om hur det fungerar. Man ska nog ta med alla verktyg in på en gång i en seriös väska för det är en utpassagekontroll, så de skulle nog inte gilla att man springer ut och in med olika verktyg i påsar. :D

Har du varit på Returbilen i Malmö nyligen så att du vet om det är något kvar på den vinröda 240:n som kom dit i oktober?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Victor245
Inlägg: 75
Blev medlem: 17 juni 2013, 15:15

Re: En tur på skroten

Inlägg av Victor245 »

Jag var där i förra veckan med en kompis och den vinröda var ganska slaktad på delar :(
Inte mycket kvar att hämta tyvärr :(
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: En tur på skroten

Inlägg av Allinug »

OK, inte så konstigt. Det var ju rätt länge sedan den kom in. Tack för svaret iallafall!
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: En tur på skroten

Inlägg av Tobbe »

Folk skulle behöva bli lite mer ordningsamma, var på Returbilen i fbg innan i veckan o ligger mycket delar slängda utanför bilarna och var o varannan motorhuv stod öppen, lite trist att det inte kan hållas lite ordning istället för o bara kasta ut det man inte ska ha själv.
Senast redigerad av Tobbe den 8 mars 2015, 00:23, redigerad totalt 1 gånger.
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: En tur på skroten

Inlägg av Djo »

Tobbe skrev:Folk skulle behöva bli lite mer ordningssamma, var på Returbilen i fbg innan i veckan o ligger mycket delar slängda utanför bilarna och var o varannan motorhuv stod öppen, lite trist att det inte kan hållas lite ordning istället för o bara kasta ut det man inte ska ha själv.
Tyvärr är detta allt för vanligt flertalet gånger man varigt på skroten och stängt huvar rutor och dörrar och i slutändan inte hittat en ända del som man själv vill ha.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

Returbilen finns ju numera även i Örebro om någon missat det. Annars finns ju Malmby som har självplock. Ligger strax för Strängnäs om man kommer från Stockholm. En hel del Volvo, och dom håller på att göra en hemsida så man ser på nätet vad dom får in.
Skriv svar