En tur på skroten

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

Dax att starta om mitt linnebarn. Har väl inte så mycket att skriva i denna stund eller bilder, men sommaren och hösten har varit givande.

På ett ställe där dom enbart sanerar och pressar bilar (då dom har upphört med delförsäljning) har jag fått in en fot. Fick för några veckor sedan äran att rensa en maxutrustad 245 -91 med ABS mm. Ska få ordning på en kamera så kommer det bilder.
Anders L
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 november 2011, 10:07
Ort: Strömstad

Re: En tur på skroten

Inlägg av Anders L »

Om du skulle springa på en 960 95 & nyare med ljusgrå dörrsidor i fint skick får du väldigt gärna säga till :)
Danne Engberg
Inlägg: 238
Blev medlem: 21 november 2011, 02:55
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: En tur på skroten

Inlägg av Danne Engberg »

960 med mörk inredning till mig??? ( 964 )
Bild
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

Stod några 965 95- i Västerås senast jag var där. Dörrsidorna var lösa och låg inne i bilarna. Båda hade haft nån gråaktig inredning. Tog högtalarna ur den ena, men kom på sen att dom sitter annorlunda i 940 :roll:
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

Gjorde en tur idag innan snön kommer. Inget upphetsande, men en originalmanualtillägg till 940 Polis. Där står vad allt går till. Har rivit ner några sista tiden och hittat mycket konstigt. För övrigt stod bara 1 965 kvar, och den var minst sagt renplockad.
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

Några rattar jag plockat ur 240 på skroten i år. Båda är Momo och såldes av Volvo.

Bild
interCOOLer
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 november 2011, 02:37

Re: En tur på skroten

Inlägg av interCOOLer »

Roma och lemans!
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

För några veckor sen fick jag förmånen att rensa en 245 -91 med ABS. Det satt Hellas farthållare, sportratt, plastkåpor över luftintaget, div extra instrument och annat godis. Bilen hade beige plyschklädsel och elhissar fram. Original mittarmstöd med drickahållare. Tog allt jag kunde på den. Tyvärr stod den i botten och hade bilar tajt mot båda sidor och ovanpå. Lite knepigt att krypa in genom bakluckan då man inte är nån elitgymnast. Det satt original 240 Turbofälgar med bra däck på den. Fälgarna tuggade dom tyvärr upp i småpartiklar när bilen kördes vidare till pressen. Ägaren sålde bilen till dom för 750.-
Samuel
Inlägg: 69
Blev medlem: 23 november 2011, 18:42
Ort: Norrtälje

Re: En tur på skroten

Inlägg av Samuel »

Lånar tråden litegrann nu,
Kom precis hem från skroten här i stan, och där står det en 245 Turbo i räddningsbart skick, men tyvärr smälld med något djur såg det ut som, Tänk om man hade fått reda på den bilen innan den krockades. Men nu börjar vissa delar bli plockade på den, dvs alla godsaker
AndersKarlsson
Inlägg: 106
Blev medlem: 26 november 2011, 19:40

Re: En tur på skroten

Inlägg av AndersKarlsson »

Va nyss på en skrot i Norrköping där det stod en 244 -88 som var till 99% rostfri, någon liten prick på ena skärmkanten bara, baljor som nya. 22 000mil. Tråkigt!
Volvo244gl
Inlägg: 110
Blev medlem: 23 november 2011, 23:17
Ort: Älvängen
Kontakt:

Re: En tur på skroten

Inlägg av Volvo244gl »

Gjorde en riktig fyndtur på ett skrot i Göteborg igår :) Elektriska speglar med värme, Snowcaps 86-93 med hela clips och fästen, en stor värvräknare med tillhörande 52-mm klocka, Voltmätare, Oljetrycksmätare 0-5 bar med givare, Oljetempmätare med givare i tråget, Economi mätare, Nackstöd i blå ribbplych och en solgardin i hatthyllan allt detta för 500 kr. helt överkomligt tyckte jag. :)
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

I somras kom det in en röd 244 -88 med bakljus med vita blinkers. Tyvärr var man lite våldsam när man ställde upp den med hjullastaren. Försökte pilla bort bakre blinkersglasen men dom hade slagit emot andra bilar och var spräckta.
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

Tog en tur i fredags, men gick nästan tomhänt därifrån. Dom hade senaste veckorna haft storrensning så enda Volvon var en 745 Diesel ! Nyligen stod det en till där som nu var pressad. Annars brukar ju diesel vara ganska ovanliga. Enda fyndet var ett högtalargaller till förardörren och ett 950S. I en askkopp hittade jag ett litet kort som jag tog med för att kolla upp. Det visade sej vara ett SDmicro på 32Gb, och jag som nyligen köpte ett på 8Gb för att få större än det på 2Gb som Telia skickade med. Ibland hittar man saker som inte har nåt med bilar att göra där.
Högst upp på presshögen (dit inte jag vågade klättra) stod en till synes orörd S40 och en V40.
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

Gjorde en tur i går och det var kallt men inte mycket snö. Dagens fynd: 1 Panasonicstereo som tog bl.a MP-3, 1 Clarionstereo std (inget MP-3ande), 1 VGA-larm utan den obligatoriske fjärren. Lite småplock. Inte en 240 på hela området tyvärr.
BaggeCarlson
Inlägg: 26
Blev medlem: 13 december 2011, 18:24
Ort: Vinslöv

Re: En tur på skroten

Inlägg av BaggeCarlson »

Gick en runda på skroten och hittade en 244 GL -85. Fick med mig 4 fina kromade centrumkåpor till plåtfälgar och en rostfri huv till en spetsnos som kan vara bra till ett framtida renoveringsprojekt av antingen mig eller min farbror. Synd på den metallic-ljusgröna 244an med taklucka som bara gått 19xxx mil :(
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

Idag hade kommunen kommit dit med en massa av sina gamla tjänstebilar, alla Ford. Den nyaste var en Focus -05. Bilarna var osmällda men man hade själva plockat lysen och stereo på alla. Bilarna var fullt körbara i övrigt, och man hade sagt till om att inga delar fick plockas på dom utan dom skulle pressas så fort dom var sanerade. I en satt det kvar ett T70C-larm som jag gärna velat plocka ut. Varför inte sälja bilarna i stället ? Inte konstigt att ekonomin är dålig för kommunen.
Fick åtminstone 2 bilstereo och 2 950S utan fjärr och sånt. Gör kanske en liten skrottripp i morron med.
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

Blev knappt 2 timmar innan snön började falla.
Dagens fynd: CR-906 med växlare (växlaren testad och funkar på annan stereo), instrument till 945 -98 med econometer i varvräknaren och yttertemp, VGA-larm utan fjärr. Klarade inte vädret sen så jag gav upp.
D.E
Inlägg: 139
Blev medlem: 3 december 2011, 12:50
Ort: Mora

Re: En tur på skroten

Inlägg av D.E »

Kul att läsa om dina fynd Lazze S! :D Är det en stor skrot du går på som har så mycket Volvobilar eller har du flera du besöker? På våra skrotar verkar man mest bara hitta jätterostiga, rensade och/eller förstörda 244 och 744 med förgasarmotor. :(
'76 245L Turbo
'83 242DL
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: En tur på skroten

Inlägg av Volvo245GLT »

Ingen större förlust med Fordarna.. Sådana gör sig bäst i pressen. Hoppas att de varvade sönder motorerna och körde skiten ur bilarna först!
Kanske tur att jag inte jobbar på en bilskrot... Hehe! :twisted:

Nej det är sorgligt att läsa... Snacka om slöseri med resurser! Något som kommuner och större företag för övrigt verkar vara bra på..?
Är ju lika med datorer och sådana saker med. Fast här i stan så har de iaf ett projekt där långtidsarbetslösa jobbar med att fixa till och återställa de datorer som kommunen gallrat ut.
Burkarna säljs sen billigt till allmänheten på en "loppis" då och då.. Brukar vara väldigt populärt. :)

För övrigt dåligt med skrotfynd här uppe. Nu var det ett bra tag sen jag var iväg, men de flesta 200/700 brukar vara renplockade på allt godis. Känns bra på ett sätt, men tråkigt eftersom det är väldigt sällan man kommer hem med någon mer exklusiv del.
Till fynden kan dock räknas en komplett 091-B bensinvärmare för 100 kr och en sats trälister till 240 (den på handskfacket saknades) för 20 kr. :)
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
AndersKarlsson
Inlägg: 106
Blev medlem: 26 november 2011, 19:40

Re: En tur på skroten

Inlägg av AndersKarlsson »

Kom in en 245 GLE -90 på skroten igår så var nere och kollade idag, tyvärr var bilen redan i presshögen men de lyfte ned bilen och plockade laddmätare, paneler för elhissar, elhisshandtagen samt kablaget till detta. Ena motorn var trasig och den andra kärvade så de fick sitta kvar.
Lämnade även dörrsidorna, kanske var lite dumt? Gav iallafall 250kr för detta :)
Skriv svar