En tur på skroten

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: En tur på skroten

Inlägg av Enbacka »

Hur går det då man trycker dit dom på en annan bil igen då? håller dom eller spricker dom sönder? Nya clips har en polare hursomhelst.
-----------------
Jan E
Victor245
Inlägg: 75
Blev medlem: 17 juni 2013, 15:15

Re: En tur på skroten

Inlägg av Victor245 »

Jag har clips hemma om du behöver ;)
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

Än kommer det in fräscha 240 på skrotarna. Hittade en silverfärgad 244 90 i snudd på nyskick. Satt digital yttertemp, lilla klockan och stereo med USB i nedre facket. En som jobbade där skulle ha motorn, annars skulle den redan ha pressats.
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: En tur på skroten

Inlägg av Enbacka »

Tog en tur med en polare på skroten idag, där råkade vi på denna. En Volvo 66 GL (även kallad Remjohan?) ;) Tror detta är första jag sett på nära håll. Någon som har bra koll på dessa om något är värt att plocka? Verkade ganska komplett förutom inredningen som det inte var inte mycket kvar av
Bild
Bild
Bild
-----------------
Jan E
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

Dåligt med 240 på skroten, men hittade en 944 98 fd polis. Hittade en del annat kul.
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

Hittade en ny skrot med självplock. Fanns 2 244. En typ 76-77 och en 88 som det satt R-Sports 4ekrade ratt i. Hade inte med mej hylsan för navet så får åka dit nån annan dag. Hittade även en S90, men den var rensad förutom beige skinnklädsel.
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

Gjorde en sväng på skroten och lite 240 hade kommit in. Hittade en 244 85 som nån påbörjat renovera men gett upp. Bakstammen var helt ny plus lite annat. Går nog i pressen endera dan. Hittade en 945 Classic 98 som tyvärr stod underst. Alla lysen och bakluckehandtaget var borta. Hittade 3 av 4 trälister till dörrarna. Tråkigt när folk förstör så mycket när dom river i bilarna. Plockade bakspoiler från en 850 och en från en V70 98. Söker förtvivlat efter bakspoiler till 945 men alla är plockade.
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

Blev en snabbtur idag för att plocka rattnavet innan den går i pressen. Hittade en spännande VDO stereo som tog mp3. Hittade även rullgardinen till bakrutan på 960.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: En tur på skroten

Inlägg av Volvo245GLT »

Var in till skroten idag för att leta efter en frisk torkarrarm till min 245 -77. Den har ju grova splinsen så armar från senare årsmodeller passar inte.
Hittade en arm som såg ut att passa på en 145:a, men fick f-n inte loss den och fick ge upp... :evil:
Fanns ett par 140 till där men samtliga saknade armarna, så fanns kanske en bra anledning till att den jag försökte mig på hade lämnats kvar.

Vad gäller 240 så fanns det bara tre stycken av senare årsmodeller på plockgården. Samtliga 245:or och ordentligt rensade, fanns i princip inget användbart kvar. Hittade inte ens det andra på min shoppninglista: De två skruvarna som håller fast mittkonsolens sidoplast.
I en av bilarna satt det dock en hyfsat hel beige handbromskonsol, vad jag kunde se. Lite trasig runt knapparna men hel på ovandelen som det verkade.
Hela bilen var dock full med skräp som man fick dyka ner genom först så blev ingen noggrannare titt.

Fyndade i alla fall två smala cromade dörrlister i bruksskick från 145:an med den omöjliga torkararmen, samt den lilla klädselpanelen som sitter på vänster C-stolpe.
50 spänn gick kalaset på.

Inga bilder vart det, och i ärlighetens namn fanns det inte speciellt mycket att ta kort på...
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

Kommer inte att lägga ut mer bilder och sånt från mina skrotresor då jag fått klagomål om att jag är på skroten för ofta av en medlem. Men vad ska man göra när man är pensionär och inte får jobba. Skrottripperna brukar vara mitt solsken i mörkret.
Tack för mej.
Maxwell
Inlägg: 46
Blev medlem: 9 februari 2012, 12:01
Ort: Volvons huvudstad, Göteborg!

Re: En tur på skroten

Inlägg av Maxwell »

Lazze S skrev:Kommer inte att lägga ut mer bilder och sånt från mina skrotresor då jag fått klagomål om att jag är på skroten för ofta av en medlem. Men vad ska man göra när man är pensionär och inte får jobba. Skrottripperna brukar vara mitt solsken i mörkret.
Tack för mej.
Ja du, den sista idioten är inte född än, det hör man...
Fortsätt och skriv tycker jag, det är nog fler än en person som uppskattar det du gör!
Bild
___________ 264 GLE -81 // 745 GLE -87 // 760 GLE -88 // S90 3.0 -97 // S80 D5 -02 ___________
Tilly
Inlägg: 333
Blev medlem: 26 november 2011, 17:13
Ort: Kungälv

Re: En tur på skroten

Inlägg av Tilly »

Någon medlem här på forumet?!?

Den fåntratten tycker jag gott du kan hänga ut i så fall. Sådant folk behöver vi icke på detta forum. Jag tycker det är trevligt att läsa om när folk varit på skroten (även om jag kanske inte kommenterat så ofta i den här tråden), skrotrundor är ju en väsentlig del i bilhobbyn.
244 DL -78 | 244 GL -87 | 740 GL -86
Bild
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: En tur på skroten

Inlägg av Tobbe »

Nån som är avundsjuk på dina fynd tro. Fortsätt du o skriv, kul o läsa om dina och andras skrotturer här.
Volvo245GLT
Donator
Donator
Inlägg: 509
Blev medlem: 21 november 2011, 17:37
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: En tur på skroten

Inlägg av Volvo245GLT »

Kan bara instämma! Hur kan någon klaga på det!? :?
Det här är en av forumets bästa trådar; den är kul, intressant och samtidigt lite tragisk.

Avundsjuka på fynd är vi nog alla, speciellt jag som inte ens lyckas komma hem med två rostiga skruvar då någon annan troligtvis redan behövt dessa. :P
Men det är ju samtidigt något som känns bra, d.v.s. att bilarna verkligen plockas rena ner till minsta skruv innan de slutar i pressen.
Misstänker dock att "min" skrot kanske inte ställer ut alla bilar de får in på plockgården... Sist jag kikade förbi så fanns det en till synes komplett 244 en bit upp i presshögen.

Blir i alla fall en ny sväng för mig ev. den här veckan. Behöver lite småplock till en 745:a jag släpade hem.
Ska se om det blir några bilder den gången!
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: En tur på skroten

Inlägg av Allinug »

Det måste vara någon som är avundsjuk. Det är inget att bry sig om. Jag tycker att det är intressant att höra om fynden. Det är otroligt vilka skatter som kan finnas på en skrot, men det gäller att ha blick för det!
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
BERTONE
Inlägg: 298
Blev medlem: 23 november 2011, 17:29

Re: En tur på skroten

Inlägg av BERTONE »

Fortsätt att skriva, alltid lika kul att läsa om skrotrundor.
mackan
Inlägg: 119
Blev medlem: 21 november 2011, 22:46

Re: En tur på skroten

Inlägg av mackan »

Håller med, fortsätt skriv om fynd och bilder är uppskattat! Det är många som läser och uppskattar inläggen i denna tråd men som aldrig skriver i den!

Go Lazze!!
Användarens profilbild
JimmyW
Inlägg: 129
Blev medlem: 23 november 2011, 10:12
Ort: Växjö

Re: En tur på skroten

Inlägg av JimmyW »

Ja definitivt inget att bry sig om, fortsätter personen i fråga så kan jag dela ut en varning.
Ghurra
Inlägg: 59
Blev medlem: 23 november 2011, 21:42
Ort: Stockholm

Re: En tur på skroten

Inlägg av Ghurra »

Vad är det frågan om?
Fortsätt och skriv, en av få trådar jag följer...
Vad är det för pucko som engagerar sig i nåt sånt?
245 SE -93 (orig.larm, infällbart drag, ac, aut, farth.)
855 T-5R -95, 960 3.0 -91, 245 -88
V90 -98, V70N -02, Mazda 1300 -75
Enbacka
Inlägg: 152
Blev medlem: 28 november 2011, 21:54
Ort: Korsholm/Finland

Re: En tur på skroten

Inlägg av Enbacka »

Blev en runda på de olika skrotarna igår,en polare plockade hem svarta midjelister till en 244. Kan hända det blir en runda till och ta hem inredningen då den var i så fint skick. Helsvarta dörrsidor och grå/svart spräckliga säten. Hittade även en amazongrill med ett gammalt volvo märke i.

Sen hittade vi en 244 GL D6 med den ljusa gråaktiga inredningen. Den gick fortfarande, hade inte så farligt med rost heller
-----------------
Jan E
Skriv svar