En tur på skroten

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
GMS
Inlägg: 59
Blev medlem: 1 mars 2012, 16:15

Re: En tur på skroten

Inlägg av GMS »

synd, ser ut att vara mycket användbart på den bilen!
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

GMS skrev:synd, ser ut att vara mycket användbart på den bilen!
Tyvärr går det ibland lite för fort på den skroten, då V90n nu är pressad. Ingen mening åka dit den här veckan, då det är storhelg. Man måste nästan vara på plats när det kommer in vissa bilar medan andra utan värde kan stå i månader.
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

Tog en sväng förbi i dag. V90n är inte pressad utan uppslängd på ordinarie hög igen. Stod dock i mitten av 3e raden så jag kom inte fram till den. Stötfångare och huv mm satt kvar, fast nu var bilen lite knöligare.
Fanns en fin vit 944 högst upp på presshögen. Då den stod som nr 4 på höjd vågade jag inte klättra upp dit.

Fynda en Pioneer MP3-stereo med uttag för växlare. Har jagat en sån länge. Hittade även 2 fjärr till 950S, dock i renoveringsskick sas. En bärgare som var där och lämnade skulle komma med 10 bilar nästa vecka. En del kommer ända från Norrtälje.
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

Blev nytt besök.

V90n är borta för evigt. Stötfångare, front med huv o lysen följde med i stora presshögen.


Bild

En osmälld S80 kom in. Blev lite skador från hjullastaren. Tog ur stereon, sen ställde dom en Audi ovanpå så taket så det och bakrutan gick.

Bild

En 245GLT 88B hade kommit in. Rikligt utrustad med elhissar runt om, AC, elspeglar 86-, snowcaps mm. Det roliga var att vi ju nyligen diskuterat Turboklockan. Det satt en sån från en 81a men knapparna för justeringen var borta. Tog reda på den men tydligen var displayen paj, så den får bli reservdel. Satt även analog yttertemp men jag hittade ingen givare. Tog alla 4 armstöd då dom var svarta. Grillen var hel ännu men det gick inte att öppna huven pga ovanstående 745a. Fick därför pilla ut grillen för att få den hel.

Bild

En 89a 740GLT 16V skulle saneras, sen fick jag ta avgassystemet som var nästan helt nytt (Volvo original!). Annars hade dom kapat vid främre dämpen för att ta katen.
Fyndade lite rattar och annat kul.

Alufälgar som ska klippas upp i småbitar.

Bild
Samuel
Inlägg: 69
Blev medlem: 23 november 2011, 18:42
Ort: Norrtälje

Re: En tur på skroten

Inlägg av Samuel »

Dags fynd, 20kr för rubbet!

240 Ratt
Skinndyna till ratten på 740 och tidiga 940
Gamla modellens lysvred till 240

Bild

Just det, de var ingen vanlig ratt :twisted: :twisted: :twisted:

Bild
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

Blev en fredagstur för mej. Skulle ha åkt på torsdag men då jag fortfarande låg kvar på sjukan så fick jag skjuta på det 1 dag.
Inte mycket till fynd kanske, men en svart SC-805 och ett VGA-II larm komplett förutom fjärren. Nån hade plockat ut allt och sen bara lämnat det på stolen. Blev blåst på en grå 805 som satt i en V40. Dom vill inte gärna att man rör bilen förrän den är helt nere på marken. En kille slängde sej emellan och slet snabbt ut stereon. Blir ju ändå bara hyllvärmare så inget att gråta över.
Hittade en grej som jag själv haft planer på att göra. Man hade tagit den blå linsen från glaskrossen på ett T70C-larm och flyttat över till ett 950S. Linsen går tydligen inte att köpa ny så det blir lite pillergöra då kablarna var skadade. En konstig blå nyans jag aldrig sett förr, men ingen piratkopia då alla fästen stämde perfekt. Underbart soligt väder, men på hemvägen öste det ner.
Har aldrig sett en V40 bli snabbare rensad. Det var visserligen en Turbo 2000, men oj vad det gick undan. Nu dröjer det väl lite tills dom får in några 940, då en del gått på semester. Får jaga stolar pålängre distans. Dom 240 dom hade inne rensades i rask takt av folk.
Danne Engberg
Inlägg: 238
Blev medlem: 21 november 2011, 02:55
Ort: Skokloster
Kontakt:

Re: En tur på skroten

Inlägg av Danne Engberg »

Lasse e det järna skroten du e på?
Bild
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

Senast vart det till Västerås. I Järna säljer dom ju inget längre officiellt. Dom har sas stängt 4 veckor framåt då min kontakt där är på semester.
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

I samband med att vi var och lämnade 16ventilarn tog jag en sväng på skroten. I en Mazda hade någon lyckats trycka dit ett Volvo-larm (VGA-II) så det ryckte jag. Hittade lite småplock men inget märkvärdigt. Lite träpaneler på en 745 -92 som jag ska försöka anpassa till 940.
GMS
Inlägg: 59
Blev medlem: 1 mars 2012, 16:15

Re: En tur på skroten

Inlägg av GMS »

Var upp till en "skrot" eller vad man ska kalla det, kanske privata samling? En privatperson uppe i dalarna som har under dom gångna åren köpt upp massor av delar som volvo förmodligen kasserat eftersom det finns/kan finnas någon liten defekt. Och när jag säger massor, då menar jag massor av prylar..

Iaf fick vi knalla runt lite och titta då vi var ute på jakt efter en huv och baklucka till min -75a. Hittade dock bara en huv men fick istället med mig lite annat gott; Kanonfräsh instrumentbräda till 940, en läderratt till 940 (Utan airbag dock, fråga mig inte vad jag ska med den till :P) och lite annat småplock fick även ta en r-sport ratt till 140 men då jag inte hade med mig några verktyg så fick den sitta.. :/

Hitta även lite emblem som jag utökade min samling med :)

Bild
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

Minns ni S80n jag hittade härom veckan. Efter sanering tog man batteri och hjulen. Själv hann jag plocka stereon. I övrigt var bilen helt felfri när den kom in och köptes för 1000.- Så här ser den ut i dag. (på väg till pressen)

Bild
BaggeCarlson
Inlägg: 26
Blev medlem: 13 december 2011, 18:24
Ort: Vinslöv

Re: En tur på skroten

Inlägg av BaggeCarlson »

Var på skroten i kristianstad och fick med mig stötfångare fram å bak från en 244 dl 1980 som min farbror skulle få. Ganska fint skick faktiskt !
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

Tog en sväng till Västerås och gjorde en heldag. Dom prylar jag söker fanns såklart inte, men hittade en massa annat. Brorsan fick ett baksäte till sin 945. Kanonväder fram till slutet.
Det stod en bil i hallen, men den kommer nog aldrig ut på gården. Bara motorn kostade xxx xxx.- Tror att ägaren tänker reparera upp den. Bjöd 300.- st för skinnstolarna enligt prislista, men fick kalla handen av Radde.
244an är nästan ren om nån är ute efter nåt. Kom in en 745 med helvita bakljus och framblinkers samt en 16V utan topp.

Gå med på deras sida i Facebook.
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

Blev en akuttur idag då en väninna ringde igår kväll och berättade att hon skulle besikta sin 945 på fredag morron. Signalhornet hade lagt av totalt och det blir garderat en 2a. Åkte iväg för att jaga ett. En 944 -92 hade precis kommit in och skulle saneras under dan. Timat för mej då det satt VGA-II med fjärr och allt kvar. Satt även elhissar och lite annat kul på den så dom lyfte ner den på marken åt mej. Rensade det jag kunde och kände för.
Var förbi VW-säljaren igår angående en originalstereo från en nyare Golf som tog mp3. När jag slog igång den krävde den kod. Det skulle kosta 600.- vilket jag inte tyckte den var värd då jag bara gav 100.- för stereon. Då jag skulle ha den som garagestero behövde dom inte registrera in nån bil, så dom bjöd på koden. Tack o bock. Har testat och koden är rätt, ska bara lista ut kablarna för högtalarna och testa hela apparaten. Hittade en 2010 Golf på skroten i Västerås som jag klippte kablaget ur.

Dom storstädade bland alufälgarna som ska gå iväg för smältning. Massor med 240 Turbo-fälgar och Draco.
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: En tur på skroten

Inlägg av Götesson »

GMS skrev:Var upp till en "skrot" eller vad man ska kalla det, kanske privata samling? En privatperson uppe i dalarna som har under dom gångna åren köpt upp massor av delar som volvo förmodligen kasserat eftersom det finns/kan finnas någon liten defekt. Och när jag säger massor, då menar jag massor av prylar..

Iaf fick vi knalla runt lite och titta då vi var ute på jakt efter en huv och baklucka till min -75a. Hittade dock bara en huv men fick istället med mig lite annat gott; Kanonfräsh instrumentbräda till 940, en läderratt till 940 (Utan airbag dock, fråga mig inte vad jag ska med den till :P) och lite annat småplock fick även ta en r-sport ratt till 140 men då jag inte hade med mig några verktyg så fick den sitta.. :/

Hitta även lite emblem som jag utökade min samling med :)

Bild
Är det ett 345 märke jag ser i högen? Fanns det? :shock:
// Benjamin Filip Götesson
Lina
Inlägg: 161
Blev medlem: 2 december 2011, 23:59

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lina »

Götesson skrev:
GMS skrev:Var upp till en "skrot" eller vad man ska kalla det, kanske privata samling? En privatperson uppe i dalarna som har under dom gångna åren köpt upp massor av delar som volvo förmodligen kasserat eftersom det finns/kan finnas någon liten defekt. Och när jag säger massor, då menar jag massor av prylar..

Iaf fick vi knalla runt lite och titta då vi var ute på jakt efter en huv och baklucka till min -75a. Hittade dock bara en huv men fick istället med mig lite annat gott; Kanonfräsh instrumentbräda till 940, en läderratt till 940 (Utan airbag dock, fråga mig inte vad jag ska med den till :P) och lite annat småplock fick även ta en r-sport ratt till 140 men då jag inte hade med mig några verktyg så fick den sitta.. :/

Hitta även lite emblem som jag utökade min samling med :)

http://i191.photobucket.com/albums/z309 ... C_0274.jpg
Är det ett 345 märke jag ser i högen? Fanns det? :shock:
På en halvcombi då klassas bakluckan som en dörr, på tidiga årsmodeller då har 343 eller 345 som emblem.
Bild
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

Ska man kanske lägga upp en bild på min plastback med nya o beg emblem ? Har blivit några med åren. Räknas väl som lokal samlare.
Tyvärr regnar det här idag.
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: En tur på skroten

Inlägg av Götesson »

Lina skrev:
Götesson skrev:
GMS skrev:Var upp till en "skrot" eller vad man ska kalla det, kanske privata samling? En privatperson uppe i dalarna som har under dom gångna åren köpt upp massor av delar som volvo förmodligen kasserat eftersom det finns/kan finnas någon liten defekt. Och när jag säger massor, då menar jag massor av prylar..

Iaf fick vi knalla runt lite och titta då vi var ute på jakt efter en huv och baklucka till min -75a. Hittade dock bara en huv men fick istället med mig lite annat gott; Kanonfräsh instrumentbräda till 940, en läderratt till 940 (Utan airbag dock, fråga mig inte vad jag ska med den till :P) och lite annat småplock fick även ta en r-sport ratt till 140 men då jag inte hade med mig några verktyg så fick den sitta.. :/

Hitta även lite emblem som jag utökade min samling med :)

http://i191.photobucket.com/albums/z309 ... C_0274.jpg
Är det ett 345 märke jag ser i högen? Fanns det? :shock:
På en halvcombi då klassas bakluckan som en dörr, på tidiga årsmodeller då har 343 eller 345 som emblem.
var tvungen att googla lite och då såg jag att det var så..
// Benjamin Filip Götesson
Ghurra
Inlägg: 59
Blev medlem: 23 november 2011, 21:42
Ort: Stockholm

Re: En tur på skroten

Inlägg av Ghurra »

Lazze S skrev:Tog en sväng till Västerås och gjorde en heldag. Dom prylar jag söker fanns såklart inte, men hittade en massa annat. Brorsan fick ett baksäte till sin 945. Kanonväder fram till slutet.
Det stod en bil i hallen, men den kommer nog aldrig ut på gården. Bara motorn kostade xxx xxx.- Tror att ägaren tänker reparera upp den. Bjöd 300.- st för skinnstolarna enligt prislista, men fick kalla handen av Radde.
244an är nästan ren om nån är ute efter nåt. Kom in en 745 med helvita bakljus och framblinkers samt en 16V utan topp.

Gå med på deras sida i Facebook.
Jo, det finns ju bildbevis på att du var där när den kom in... ;-)
245 SE -93 (orig.larm, infällbart drag, ac, aut, farth.)
855 T-5R -95, 960 3.0 -91, 245 -88
V90 -98, V70N -02, Mazda 1300 -75
GMS
Inlägg: 59
Blev medlem: 1 mars 2012, 16:15

Re: En tur på skroten

Inlägg av GMS »

Om det är nån som är ute och springer på nån skrot i västerås kan ni ju kanske kika om ni hittar min gamla bil.
reg nr. är CYE947 och det står att den ägs av Ansta bildemont. i västerås, ska vara en ljusblå 944.

Om någon kanske rullar förbi kan ni ju kika om ni ser den, är själv nyfiken på varför den blev skrotad om det var för rost eller om den blev krockad :P Är dock tveksam om dom sparade på nått eller om dom pressade skiten direkt :lol:
Skriv svar