En tur på skroten

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
Modspojken
Inlägg: 252
Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
Ort: Göteborg

Re: En tur på skroten

Inlägg av Modspojken »

På Partille bildelscentrum finns en 245 GLT eller möjligen SE med bland annat elhissar fram. Hann även se att den svarta GLT-grillen var i gott skick.
Vive la revolution pacifique!
Jim
Inlägg: 128
Blev medlem: 21 november 2011, 22:33
Ort: Norsjö, Västerbotten

Re: En tur på skroten

Inlägg av Jim »

Fan vad bra skrotarna i södra Sverige verkar va. här finns de knappt några volvo och finns de är dom rensade sedan länge!
Bild
Volvo 244 -84
Volvo 760 -82 GLE "Usa"
D.E
Inlägg: 139
Blev medlem: 3 december 2011, 12:50
Ort: Mora

Re: En tur på skroten

Inlägg av D.E »

Köpte en fin Zender bakspoiler till 244 '79-'85 med Volvomärke på för 50kr. :D Synd att man inte har nån sån 244. Kanske passar på en BMW E28.

Bild
'76 245L Turbo
'83 242DL
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

Returbilen i Västerås har tydligen fått in en 244 -91 om det finns intresse.
Petrolhead
Inlägg: 60
Blev medlem: 23 november 2011, 13:57
Ort: Svanå

Re: En tur på skroten

Inlägg av Petrolhead »

Lazze S skrev:Returbilen i Västerås har tydligen fått in en 244 -91 om det finns intresse.
Vet de! :D Plockade grillen på den,Fin o hel.
DONT LIKE MY DRIVING? EMAIL ME:eatshit@gofuckyourself.nu
Modspojken
Inlägg: 252
Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
Ort: Göteborg

Re: En tur på skroten

Inlägg av Modspojken »

På Mölndals bildemontering står det en fullt utrustad, guldfärgad 264 GLE -79 eller -80. Det är en del plockat på den men finns en hel del godis kvar. Då de som tur är inte har någon självplock får man fråga snällt i kassan.
Vive la revolution pacifique!
Samuel
Inlägg: 69
Blev medlem: 23 november 2011, 18:42
Ort: Norrtälje

Re: En tur på skroten

Inlägg av Samuel »

På lokala skoten står en 76ans 245a, totalt ombyggd till 93ans utseende, men B21an är kvar under huven.
Ingen som har sett bilen förstår varför man skrotar den! den är nylingen upplackad i mörkgrönt och är hur fräsch som hellst i övrigt! tänk om man hade fått reda på att den skulle skrotas innan den gjordes det :(
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

Tog en snabbtur på den lokala skroten.
Det hade kommit in en vit 245 92-93 där bara grillen saknades. Med svarta handtag. Gick nog i pressen idag. I övrigt gott om 850 och äldre V70. Hittade bl.a en SC-805. I 245an satt det trälister, men nån hade rivit loss den på handsfacket utan att ta styrpinnarna.

Tyvärr blir det ingen självplock där. Chefen hade ångrat sej då han tyckte det var för besvärligt att sköta. I stället får man köpa en hel bil, rensa den hemma och komma tillbaka med tomkarossen.
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

Tyvärr är man ju inte så rörlig av sej men nån hade lämnat in en osmälld 850 96 på skroten och larmat på den och behållit nycklarna. Fick knacka rutorna på högersidan och försöka lirka in min korta och smidiga kropp för att få ut VGA-II larmet. Det blev ju automatiskt utlöst så den fick återställas med boxen. Har även haft problem med SRS-lampan på min 940, och nyligen fick jag tips om att även bältena är inkopplade på samma system, och jag har haft problem med det högra bältet. Plockade ett från en sidosmälld så nu har jag beställt hem en OBD-läsare för att nollställa lampan.
Vad är det för skillnad på intercooler till 940 med övre eller mittre anslutning ? Hittade en 97a med intercoolern kvar som hade mittanslutningar.
En 945 93 hade ställts undan åt Brandkåren så dom skulle öva på att kapa taket på den. Satt både yttertemp och 950S (med trasig fjärr) som jag fick plocka ur den. I övrigt hade dom nästan rensat gården på nyinkommet och kört i pressen. Bl.a en 245 83 Diesel där karossen renoverats helt på 90-talet med nytt rostfritt bakparti som jag fixade fram då. Tyvärr satt min nya tvärbalk och 88ans bakaxel kvar på den så nu lär jag väl aldrig få betalt för dom.
Maxwell
Inlägg: 46
Blev medlem: 9 februari 2012, 12:01
Ort: Volvons huvudstad, Göteborg!

Re: En tur på skroten

Inlägg av Maxwell »

Modspojken skrev:På Partille bildelscentrum finns en 245 GLT eller möjligen SE med bland annat elhissar fram. Hann även se att den svarta GLT-grillen var i gott skick.
Men där får man väl ändå inte sätta sin fot va, eller är det tillåtet och plocka delar själv på den skroten?
Bild
___________ 264 GLE -81 // 745 GLE -87 // 760 GLE -88 // S90 3.0 -97 // S80 D5 -02 ___________
Modspojken
Inlägg: 252
Blev medlem: 27 november 2011, 21:28
Ort: Göteborg

Re: En tur på skroten

Inlägg av Modspojken »

Maxwell skrev:
Modspojken skrev:På Partille bildelscentrum finns en 245 GLT eller möjligen SE med bland annat elhissar fram. Hann även se att den svarta GLT-grillen var i gott skick.
Men där får man väl ändå inte sätta sin fot va, eller är det tillåtet och plocka delar själv på den skroten?
De har självplock, i alla fall om man säger till. Killen som har det heter Lennart och är som alla skrothandlare lite knepig.

Du kanske tänker på en liten skrot som ligger i Sävedalen nära Sävenäs? Han som äger den är en tvättäkta idiot, aggressiv och otrevlig. Jag skulle aldrig sätta min fot där.
Vive la revolution pacifique!
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

Gjorde en impulstripp i går. Rätt mycket nya Volvo, även några 240. Hann plocka lite på en 945 -96 innan den gick vidare till pressen. Var framför allt LMM (B230FK) som jag behövde, brorsan en fräsch högerskärm då den var i rätt färg och helt rostfri. Strax efter kom hjullastaren och körde in gafflarna i bakrutan och körde den vidare. Hamnade under en Audi så rails och plåten blev något bulig. Hittade en 944 uppe på högen. Nya vita blinkers och farthållare. Svart skinnklädsel med allt satt kvar. Tyvärr går det ej att komma in i bilarna som travas på varann, så jag skulle återkomma om några dagar tills dom betat fram den. Halkade på huven så jag föll 3 meter med huvudet före i huven på en annan bil :oops: Blev en rejäl bula på mej men ingen på bilen. :roll: Hittade en Pioneer CD-stereo och en Alpine CD-växlare.

Bilar är hårdare än människor :geek: men brillorna klarade smällen den här gången.
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

Åkte idag för att plocka lite mer på 945an med FK. Tyvärr var jag för sent ute då dom rensat en massa nya bilar medan vissa stått där i månader. Ingen vacker syn. Även en 960 -95 hade åkt med som kom in i onsdags.

Bild

Bild

Bild

Bild

Dessa bilar var inte krockade när dom kom in, utan ägarna hade tydligen bara tröttnat på dom.

Bild

Bild

Man skulle nästan behöva springa där varje dag.
Hittade en original CD-växlare i en 850 och några Sony-stereo som tog MP3.

Rensade så mycket jag hann på måndag då bilarna skulle ner i pressen. Hade jag haft tid och energi så hade jag tagit både topp och turbo samt IC på 945an. 3 av handtagen gick att rädda på 960n. Priset :roll:
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

I torsdags plockade jag ur stereon ur en S80 T6. Den hade ingen bandare eller högtalarutgångar. Tillkom en förstärkare under högerstolen. Kopplade upp den på prov idag och det visade sej att den innehöll en inbyggd CD-växlare för 4 skivor.
Igår gjorde jag en snabbtripp. Blev lite gamla stereos bl.a. I en nyare Ford hittade jag en med inbyggd navigator. Vet inte vart dom delarna sitter i bilen så jag tog bara stereon. Displayen tiltade fram för att lägga i kassettband, CD-växlare kopplades in på baksidan. En gammal Amazon -66 kom in och gick till press nästan genast. Hann plocka ur instruktionsboken i alla fall. En till synes felfri VW Caddy med skåp kom in. Trodde först den var nån kundbil tills den ställdes på högen. Fanns många andra bilar nyare än 2000 som brandkåren skulle ha och klippa taken på. Fick en plattskärm då dom hade flera pallar som dom måste betala för att bli av med. Dom räknas tydligen som miljöfarligt avfall. Många funkar det är bara att nån ledsnat på dom och vill ha större än 17". Massor med jätteplatt-TV.
antote
Donator
Donator
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 november 2011, 04:49
Ort: Skåne

Re: En tur på skroten

Inlägg av antote »

Var på Arons bildemontering i Malmö idag. Blev elhissar fram inklusive all kablage och brytare, varvräknare för mätarhuset, 52mm klocka, skinndamask till växelspak, lite lister och övrig plast jag behövde. Fanns även centrallås i samma bil jag plockade elhissarna, men det fick sitta.
Volvo 245 GL -88 - Såld
Volvo 240 GL -88 - Såld
Volvo 945 S -95 - Säljes i delar
Nissan Sunny N13 -90 - Bruksbil
Volvo 245 GL -90 - Projektbil
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

Tog en sväng i fredags. Mitt första fynd var en originalförstärkare på 4x60W till SC-serien. Satt i en C70 cab. Hittade även en Clarion-bandare med CD-växlare som funkade perfekt. Hade kommit in lite 240, varav en var nästan helt rensad.

Man kan tydligen hitta en del udda prylar även på skroten. Härom veckan hittade jag en 1Gb MP3-spelare, och i en bil låg 2 tomkartonger för mobiler. Tyckte den ena var lite tung, och mycket riktigt låg det en ny nalle med laddare till den. En Samsung Galaxy Mini.
mackan
Inlägg: 119
Blev medlem: 21 november 2011, 22:46

Re: En tur på skroten

Inlägg av mackan »

Vad gör du med alla stereos du plockar ur?
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

mackan skrev:Vad gör du med alla stereos du plockar ur?
Bra fråga. Har ställt mej själv den frågan många gånger, samma sak med larm :oops:

Gjorde ett besök i måndags då en forumsmedlem ville titta lite på min guldgruva, och vad jag förstår så blev han nöjd även om dom avverkat så mycket så det fanns knappt några volvos kvar inne.
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: En tur på skroten

Inlägg av Lazze S »

Tog en snabbtur i fredags. Ögonen föll direkt på en V90 -97 som kom in dan innan. Bara stolarna och fälgarna saknades ännu. Fick den nedlyft så jag kom åt det jag ville ha. Tyvärr är dom lite våldsamma med gafflarna när dom flyttar runt dom. Vä dörrarna fick jag bryta upp med kofot.

Bild

Bild

Tog bilderna med nallen innan jag kunde riva i bilen. Tyvärr gick stötfångare och strålkastare med till pressen.
Anders L
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 november 2011, 10:07
Ort: Strömstad

Re: En tur på skroten

Inlägg av Anders L »

Det finns så mycket på den V90:n som jag skulle behöva till mitt bygge :(
Skriv svar