Lädervård ( av GT-Mannen )

Här lägger vi in allt som man kan tänkas ha nytta av till sin 240.
Mektips mm mm. Maila bilder och text till
forum@svenska200klubben.com
Danne Engberg
Inlägg: 238
Blev medlem: 21 november 2011, 02:55
Ort: Skokloster
Kontakt:

Lädervård ( av GT-Mannen )

Inlägg av Danne Engberg »

Hittade denna text på ett annat forum. Får gärna läggas in i FAQ.

Bilklädsel får som vi alla vet enormt massa med stryk. Detta gäller i synnerhet för läderklädsel.

Därför börjar vi med lädrets grunder: läder är precis som människohuden. Den andas, kan tänja på sig, kan rivas, och behöver vård.

Denna vård ges med olika produkter, lädervårdsprodukter. Några exempel är: Leatherique, Colourlock, och Leathermaster.

Huvudsakligen behöver man dessa produkter:

Läderrengörare: mild eller stark.

Läderrengöring eller Lädertvål som det kallas rengör lädret som namnet redan säger. Här har man ett exempel på före och efter. Läderrengöring bör göras före alla behandlingar av ditt läder.

Användningen av läderrengöring är ungefär 3-4 gånger per år inomhus, och 6-8 gånger per år i bilen. Detta är eftersom bilar har väldigt mycket besvär av stora temperaturskillnader.

Ett exempel på resultat av läderrengöring:

http://www.leatherique.net/images/DSC02823.JPG <-- före
http://www.leatherique.net/images/DSC02830.JPG <---efter

Läderbalsam, Leatherprotector.

Läderbalsam är produkten som ser till att ditt läder stannar fräscht så länge som möjligt, och kan förlänga dess livstid avsevärt. Detta är oftast slutet av en behandling. Läderbalsam ger en skyddande hinna som skyddar mot blekning, fett och annat skräp som normalt sett skulle tränga in i lädret.

Denna behandling ska ges 3-4 gånger per år inomhus, och 6-8 gånger per år på utsatta platser; dvs bilen. Förarstolen görs helst varje månad.

Elefantläderbalsam.

Denna produkt är en läderkräm som är aggressivare än vanlig läderkräm.

Detta balsam används till väldigt utsatta områden som: ratten, växelspaksknoppen, och suffletter. Ratten har till exempel mycket besvär av svettiga händer, som gör att lädret torkar något infernaliskt.

Elefantläderbalsam impregnerar läder, fräshar upp färgen, och förhindrar bildning av mögel.

Läderfärg.

Läderfärg eller Lädertoning används vid endast vid följande situationerna: missfärgat läder, slitet läder som man kan se fibrerna av, och efter reparationer. Läderfärg är endast lämpligt att ge extra färg, inte BYTA färg.

Flytande Läder.

Flytande läder har flera namn: Flytande läder, Läderspackel, crackfiller, repair compound med mera.
Denna produkt är ett verkligt undermedel, som verkligen kan ta bort torra sprickor, och vanliga rynkor. Som ett av namnen redan säger, så fungerar denna produkt som spackel: dvs att man fyller sprickor och rynkor.

Känd missuppfattning:
Sadelbalsam: Denna produkt är ej lämplig för bilen, och bör därför inte användas i en. Köp riktiga lädervårdsprodukter.
Töjt läder GÅR INTE att få slätt. Tyvärr, livet är hårt, lär dig leva med det.

Nu själva behandlingen av läder:

Vanligt Underhåll:

För detta behövs Läderrengörare, och Läderbalsam.

Hur ofta? 6-8 gånger per år.

Underhåll av väldigt utsatta områden:

För detta behövs Läderrengörare, och Elefantläderbalsam.

Hur ofta? 6-8 gånger per år.

Reparation av läder:

För detta behövs: Läderrengörare, Läderbalsam, sandpapper (var ej rädd att använda korn 600), Läderspackel och Läderfärg, och minst 20 graders värme.

Här har ni två kompletta guide från Leatherique och Lederzentrum. (Lederzentrum-guiden är på tyska):
http://www.leatherique.com/filling_cracks.htm.
http://www.lederzentrum.de/Fluessigleder.htm


Mvh Håkan
Bild