Sida 1 av 2

e85? med hjälp av att?

Postat: 11 januari 2012, 20:06
av 240_kalle
nu har jag en fråga om e85. eftersom e85 inte har funnits i finland så länge så är jag ganska newbie på området.

hur skall man göra för att få en bil att gå bra med e85 om man har förgasare, k-jetronic, lh2.2 och lh2.4?

Re: e85? med hjälp av att?

Postat: 11 januari 2012, 20:18
av robin_moppe
med LH -2.2 / 2.4 så kan man montera en ställbar bränsletrycksregulator o höja bränsletrycket med.
eller så byter man till större spridare.

Re: e85? med hjälp av att?

Postat: 11 januari 2012, 21:42
av Volvo245GLT
Förgasare - Slipa/byt nålen.
K Jet - Placera en distans på ca 2 mm mellan styrtrycksventilens två halvor.
LH Jet 2.2/2.4 - Montera en "flexbox" som förlänger spridartiderna och fixar kallstarten.

Rekommenderar inte ställbar BTR eftersom kvalitén på dessa brukar vara ganska kass (börjar läcka, ändrar det inställda trycket).
Spridarbyte funkar bra, men man brukar få problem med kallstarterna (precis som med BTR) och blir problem om man tvingas tanka bensin igen av någon anledning.

Re: e85? med hjälp av att?

Postat: 11 januari 2012, 22:53
av Samuel
Är det inte nått i Förgasaren som skulle kunna ta skada? någon O-ring eller något?

Re: e85? med hjälp av att?

Postat: 12 januari 2012, 02:50
av janneR
Här är en sida som är dedikerad till etanoldrift.

http://etanol.nu/

Mvh Janne

Re: e85? med hjälp av att?

Postat: 12 januari 2012, 21:28
av robin_moppe
Samuel skrev:Är det inte nått i Förgasaren som skulle kunna ta skada? någon O-ring eller något?
nej det är ingen fara har själv kört min 245 med stromberg på etanol utan problem.

Re: e85? med hjälp av att?

Postat: 13 januari 2012, 11:28
av dan77
Hej,

Tänk på att "vanligt" gummi får en förkortad livslängd ex bränsleslang osv om du inte köpt gummidetaler med rätt kvalitet.
Det är en djungel med olika sorters gummin i slangar och tätningar.

Det är dock inga problem att få tag i slangar och tätningar av rätt modell. Prata med någon firma som jobbar mycket med slang
typ Hiflex, Specma eller Hydroscand.

Värt att nämna är ju att energivärdet är sämre i etanol än vanlig bensin så du kommer att märka av en ökad förbrukning.

Re: e85? med hjälp av att?

Postat: 13 januari 2012, 17:39
av 240_kalle
ok..
hur blir det då om jag har en b19a (som jag i grund har på klövern) och har zenith förgasaren på, hur skall jag få den att ge mera bränsle? är det ett munstyck i den eller skall jag slipa av nålen?

Re: e85? med hjälp av att?

Postat: 16 januari 2012, 18:45
av mandrom
Du skall slipa nålen. På http://www.etanol.nu finns anvisningar och tips på hur du skall göra, mätning etc. etc.
Men det finns lite annat att beakta också. Du har en förgasarmotor. Då är det lite känsligare med konverteringen. En insprutningsmotor kan ju ställa in sig och anpassa sig efter den aktuella situationen för att få bästa resultat. Detta är lite svårare med en förgasarmotor eftersom den inte har samma toleranser. Men det går. Det finns många som har lyckats.
En annan sak, man skall se till att man har en fungerande luftförvärmning. Etanol vill ha några tiotal mer värmegrader än bensin för att förbrännas effektivt. Så kallade öppna sportluftfilter duger inte om man skall köra på etanol. Så den förvärmningen som var från början på motorn är nästan ett måste. Detta gäller även om det är en insprutningsmotor, men eftersom vi pratar om just din B19 med förgasare, så poängterar vi detta.

Någon nämnde bränsleslangar. Så här ligger det till: Förr i tiden så var gummit i slangarna av en dålig kvalitet. Dom kunde börja spricka efter ett par år. Nu är det så att bensin innehåller ämnen som blir till harts med tiden. Det avlagras i tanken och i ledningar. Detta hartset tätade lite hjälpligt om det var sprickor i gummit. När man nu häller på etanol så löser det upp den här hartsen och slangarna kan börja läcka. Och det är ju naturligtvis en fara. Men faran är lika stor (större) om man kör på bensin. En sprucken slang är ju en stor risk i sig oavsett vad det är i den. Nu är det dessbättre så att Volvo har under rätt många år monterat slangar av bra kvalitet. Men är du osäker så skall du naturligtvis byta. Det finns slang numera som är godkänd för både bensin och etanol. Alla nyare bilar har för övrigt sådan. En varning dock, här i Sverige säljer Biltema och Jula en slang av märket JLO. Den håller inte måttet! Köp inte den.

Re: e85? med hjälp av att?

Postat: 17 januari 2012, 10:38
av 240_kalle
okej.. då blir jag tvungen att dra en slang/rör från extraktorn.

Re: e85? med hjälp av att?

Postat: 17 januari 2012, 22:30
av mandrom
Ja, kolla gärna från någon skrot om du kan använda mantelplåtar m.m från någon nyare bil. På senare insprutningsbilar satt en plåt runt avgasgrenröret och med en slangstos på. Sedan gick slangen under motorn och upp till luftrenaren på andra sidan motorn. Och om jag inte har missuppfattat det hela så var slangen t.o.m dubbel med någon isolering emellan yttre och inre slang.
Om en sådan värmemantel passar på ditt grenrör så har du kommit långt.

Re: e85? med hjälp av att?

Postat: 18 januari 2012, 12:17
av janneR
Den veckade aluslang som Biltema säljer duger gott och den som skall passa är 50 mm.

se.länk nedan.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... ng-61352/#

Re: e85? med hjälp av att?

Postat: 18 januari 2012, 17:10
av 240_kalle
har nog den gamla kvar nånstans under snön

Re: e85? med hjälp av att?

Postat: 10 april 2012, 21:43
av mackan
Är det någon som testat flexitune på LH2.4 och kan ge några siffror på bränsleförbrukning?
Hur är kallstarter?
Bilprovning?

Vill verkligen konvetera nu men vet inte riktigt vilket sätt man ska välja:
BTR + spridare
Flexitune
annat?

Re: e85? med hjälp av att?

Postat: 10 april 2012, 21:57
av john
Jag kör med flexitune på lh 2,2 och tycker det funkar bra och bränsleförbrukningen blir det du ställer in den på jag låg på 1.1 l/milen i början men nu har jag ställt på lite mer soppa då den gick lite snålt men har inte hunnit mätt än vad den drar nu. Riktiga kall starter har jag inte provat än men ner till typ -2 minus har min hoppat igång utan några bekymmer.
Bilprovningen har jag inte heller varit på med etanol men det ska inte vara något problem vad jag har läst :p
Går ju att koppla in en strömbrytare för att välja om man ska köra på etanol blandtankning eller ren bensin så om man vill kan man ju tanka bensin till besiktningen.
//John

Re: e85? med hjälp av att?

Postat: 11 april 2012, 08:48
av Volvo245GLT
Som jag skrev tidigare så är en lösning av typ flexbox att föredra. Enkelt att koppla in och fungerar bra!

Har kört runt 5.000 mil med Flexitune och har aldig varit några problem att kallstarta. Kan behövas några försök vid -20 grader, men är batteriet ok så kommer bilen starta.

Förbrukningen blir någonstans mellan 1,15-1,25 l/mil enligt mina erfarenheter och beroende på körstil o.s.v..
Med förvärmning av luft och bränsle och högre komp i maskin (hyvla toppen 4 mm) så ska det vara fullt möjligt att komma under litern.

Besiktningen blir inga problem så länge avgasvärdena är bra.

Re: e85? med hjälp av att?

Postat: 18 april 2012, 15:44
av PH_
Vad har ni med LH2.2 kört med för förtändning vid etanoldrift?

Re: e85? med hjälp av att?

Postat: 18 april 2012, 15:47
av DandanRacing
Är det byggsatsen man ska köpa?
http://www.flexitune.se/products.php

//Andreas

Re: e85? med hjälp av att?

Postat: 18 april 2012, 15:56
av john
Jag kör med samma tändinställning som på bensin på min 745a med LH 2,2 har funkat bra hittills
Precis det är Flexitune II du ska köpa
//John

Re: e85? med hjälp av att?

Postat: 18 april 2012, 16:32
av PH_
Vad har du för snittförbrukning och har du stött på några etanolelaterade problem? Tänker framförallt på bränsleslangar osv som efter 20år med bensin kanske får lite abstinensartade symptom vid avsaknad av petrolium :)