kommer dem skrota min bil?

Här pratar vi om allt mellan himmel och jord.
Åkerman
Inlägg: 70
Blev medlem: 22 december 2011, 18:42
Ort: Skövde

kommer dem skrota min bil?

Inlägg av Åkerman »

Jag blev nyligen påkörd av en golf. min bil stog parkerad och den andre sladdade in i sidan och tryckte in båda dörrarna på min vackra 244 :evil:

Frågan är då kommer försäkringsbolaget i fråga(Länsförsäkringar) vilja skrota min bil!
För nu åker jag ju runt med luftdrag och om dom nu kommer skrota den så kan jag ju lika gärna köpa en ny så länge och sedan få ersättningen i efterhand.

Och om dom skrotar den får man då plocka delar från den innan? eller köpa den för skrotningspremien? ligger både pengar och kärlek i den så jag vill ju helst att de lagar den givetvis! mvh

bild kommer
Åkerman
Blå Volvo 244gl-90 Suzuki Dr 650-96 Volvo 245gl-93
Råda
Donator
Donator
Inlägg: 425
Blev medlem: 21 november 2011, 17:57
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: kommer dem skrota min bil?

Inlägg av Råda »

Extremt ovanligt att dom lagar gamla bilar med lite värde i. Även för småsaker.
Gissar att den tyvärr blir skrot, men en bild eller två så är de lättare att säga ;)
Jonas Anderot
Lina
Inlägg: 161
Blev medlem: 2 december 2011, 23:59

Re: kommer dem skrota min bil?

Inlägg av Lina »

Svårt svara på utan bild. Försäkringsbolagen ser inget värde i mellanbilar.
Har balkar blivit sneda eller dom tycker blir för dyr att reparera, då vill dom lösa in bilen.
Vill dom lösa in bilen då kanske finns möjlighet du får pengar & får behålla bilen, så du kan själv reparera bilen.
Götesson
Inlägg: 309
Blev medlem: 22 november 2011, 13:00
Ort: Jönköping (Ryd)

Re: kommer dem skrota min bil?

Inlägg av Götesson »

Tror dem tyvärr kommer skrota den. Min passat -96 fick en smäll på ena bakskärm och den behövde de bara titta på i 2 sekunder. Var inga problem att åka i bilen eller något men dem uppskattade kostnader till 25 000:- för de lilla så då skrotade dem den. Jag frågade aldrig om jag kunde få ersättning istället, för jag fick så bra betalt för den bilen, trots att den hade rullat 48 000 mil.
// Benjamin Filip Götesson
Åkerman
Inlägg: 70
Blev medlem: 22 december 2011, 18:42
Ort: Skövde

Re: kommer dem skrota min bil?

Inlägg av Åkerman »

ska ta bild i ljus så ska ni se, det är inge fel på balken, som sagt är två dörrar skrot. stolpen ser fin ut med. Är det någon som varit med om att man fått lösa ut bilen som dom vill skrota?
Åkerman
Blå Volvo 244gl-90 Suzuki Dr 650-96 Volvo 245gl-93
Användarens profilbild
Joppe_Johndeere
Inlägg: 302
Blev medlem: 21 november 2011, 18:35
Ort: Ystad

Re: kommer dem skrota min bil?

Inlägg av Joppe_Johndeere »

Det var ju en herre här på forumet för något år sedan som fick en älg över hela bilen, taket helt mosat.. han fick bilen + en bra slant för att reparera den själv...
No Turboshit Just Real Power!
http://www.garaget.org/Joppe_Johndeere
Åkerman
Inlägg: 70
Blev medlem: 22 december 2011, 18:42
Ort: Skövde

Re: kommer dem skrota min bil?

Inlägg av Åkerman »

får försöka med det då, sitter en del godis i den som man vill ha!
Åkerman
Blå Volvo 244gl-90 Suzuki Dr 650-96 Volvo 245gl-93
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: kommer dem skrota min bil?

Inlägg av Amarace »

Om dom löser in bilen så ska det ju vara till marknadsmässigt värde, ett litet snitt på en bil i samma skick i annonser typ.

Om du ska få behålla dne o repa själv kan det bli rätt så lite pengar, dom räknar ju med en viss summa i timmen och hur lång tid det tar att reparera samt då materialet begagnat, men där kan man ju förhandla.

DÅ jag blev påkörd för 7 år sedan (min stog still på en parkering) så va rjag först till två bilskadereparatörer, ena sa drygt 3000kr, den andra minst 6000kr, så det kan ju vara vits att fara till olika för att få olika åsikter. (var kofångaren som hade en liiiiiiten buckla, en liiiiten buckla på frontplåten, framskärmen blev lite intryckt) Första skulle rikta själv och räknade med att ingen lack behövdes, andra skulle byta och då skulle det behöva lackas.
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
Åkerman
Inlägg: 70
Blev medlem: 22 december 2011, 18:42
Ort: Skövde

Re: kommer dem skrota min bil?

Inlägg av Åkerman »

a bara för att spöregnar det idag ska se om det lättar. A för om dom lagar bilen är det ju guld men jag skulle nog tyvärr ärligt talat inte laga den även om jag fick ersättning, snarare sälja delar som är hela och hitta en annan 200! för det är ju så osäkert, stolpen verkar hel men om den inte är det sitter man ju i skiten. men jag hade mer tanke på att jag bytt massor de senaste månaderna, som allt nytt i bromsväg, vattenpump, torkarmotor, nya remmar i hela bilen osv det känns ju så bortkastat att skrota en fin och fullt duglig volvo! ska ordna bild, kanske inte blir en bra i o med the pouring rain!
Åkerman
Blå Volvo 244gl-90 Suzuki Dr 650-96 Volvo 245gl-93
Åkerman
Inlägg: 70
Blev medlem: 22 december 2011, 18:42
Ort: Skövde

Re: kommer dem skrota min bil?

Inlägg av Åkerman »

Såg idag att tröskeln är inböjd sisådär 3cm så det är nog ett dött lopp skulle jag tro, jag kommer inte laga den men ska försöka få behålla den för delarnas skull! mvh
Åkerman
Blå Volvo 244gl-90 Suzuki Dr 650-96 Volvo 245gl-93
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: kommer dem skrota min bil?

Inlägg av Djo »

Åkerman skrev:Såg idag att tröskeln är inböjd sisådär 3cm så det är nog ett dött lopp skulle jag tro, jag kommer inte laga den men ska försöka få behålla den för delarnas skull! mvh
Inget är omöjligt som Gunde svan skulle ha sagt hoppas du får den lagad av försäkringen eller att du fixar den själv.
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Åkerman
Inlägg: 70
Blev medlem: 22 december 2011, 18:42
Ort: Skövde

Re: kommer dem skrota min bil?

Inlägg av Åkerman »

det där låter bra! annars kanske den överlåts åt någon som är svetskunning här på forumet för en 500ing för att bevara en bra 244
Åkerman
Blå Volvo 244gl-90 Suzuki Dr 650-96 Volvo 245gl-93
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: kommer dem skrota min bil?

Inlägg av Lazze S »

Vissa bolag kan man köpa tillbaka bilen som objekt och själv ordna skrotning eller reparation. -98 fick man ge 20% av bilens värde enligt bolaget jag hade, Volvia. Bilen var ramsne så det blev reservdelsobjekt.
Åkerman
Inlägg: 70
Blev medlem: 22 december 2011, 18:42
Ort: Skövde

Re: kommer dem skrota min bil?

Inlägg av Åkerman »

perfekt ska ringa länsförsäkringar och fråga, det är lätt värt 20% av värdet!
Åkerman
Blå Volvo 244gl-90 Suzuki Dr 650-96 Volvo 245gl-93
Åkerman
Inlägg: 70
Blev medlem: 22 december 2011, 18:42
Ort: Skövde

Re: kommer dem skrota min bil?

Inlägg av Åkerman »

Bilder bilder bilder även en bonus! Riktigt tråkigt på en sådan fin 244

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Åkerman
Blå Volvo 244gl-90 Suzuki Dr 650-96 Volvo 245gl-93
Användarens profilbild
Jon-Erik
Donator
Donator
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 november 2011, 11:55
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: kommer dem skrota min bil?

Inlägg av Jon-Erik »

Sparklådan (tröskeln) är ju mer en skönhetsskada. Påverkar inte funktionen.
Byt till två hela dörrar och kör vidare är mitt goda råd.
Med tanke på vad du lagt ner på bilen är det nog det bästa för dig ekonomiskt sett.
Kan du få några kronor från bolaget är det ju tacksamt men är enda alternativet inlösen tror jag mera på att skaffa 2 bättre dörrar och fortsätta med trotjänaren!
/Jon-Erik Öberg (164.se / 240.se)
Amarace
Inlägg: 440
Blev medlem: 21 november 2011, 20:20
Ort: Dorotea

Re: kommer dem skrota min bil?

Inlägg av Amarace »

Håller med Jon-Erik, bytt dörrar o kör, är ju inga problem alls med det där. O tröskeln kan du ju kanske knacka till/dra ut, ser ju ut att ha veckat sig uppåt, eller är det en synvilla?
144-67 | 145-69 | 145-73 | 244GL-79 | 244DL-85
Bild
Djo
Inlägg: 884
Blev medlem: 23 november 2011, 17:03

Re: kommer dem skrota min bil?

Inlägg av Djo »

trode det skulle vara betydligt störe skada av texterna byt dörarna och rikta tröskeln så gått det går har du ju en hel bil igen. :)
Nu är det slut på 240 tiden, Bilen såldes 2017-04-30 till en Volvo tokig värmlänning.
Åkerman
Inlägg: 70
Blev medlem: 22 december 2011, 18:42
Ort: Skövde

Re: kommer dem skrota min bil?

Inlägg av Åkerman »

jag är ingen plåtslagare, känns som man fick lite vind i seglen! jag har klurat på hur man skulle buckla ut sparklådan för bucklan är inte så djup.. den är dock bucklad neråt! men de kanske går då, några tips på hur.. nu ska man bara mjölka försäkringsbolaget lite då.. rostfria dörrar till en 240 är dyrt eller hur hehe
Åkerman
Blå Volvo 244gl-90 Suzuki Dr 650-96 Volvo 245gl-93
Lazze S
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 november 2011, 11:41

Re: kommer dem skrota min bil?

Inlägg av Lazze S »

I värsta fall kan du knacka ut bulan från insidan. Borra ett hål på lämpligt ställe och slå lite med ett dorn.
Skriv svar