Rullande projekt, 245 GL 1990

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Rullande projekt, 245 GL 1990

Inlägg av Bönan »

De senaste åren har jag haft en Volvo 960 som bruksfordon, men underhålls- och bränslekostnaderna kändes i plånboken och dessutom var den lite i finaste laget att köra slut på vintervägarna. Sen i höstas har den blivit dedikerad sommarglidbil. Har ställt av den och utför lite väl behövligt finputsande under vintern. Men en bruksbil behövde man ju. Något lite nyare. Men ville ändå ha något som man inte omedelbart tröttnar på. Rak-6a var ju trevligt, men finns det en sådan som inte drar enorma mängder bensin? Jodå, en BMW 530i från 2008. Riktigt trevlig bil. Ända tills jag var uppe i övre Norrland på jobb och insåg att kylarvätskan inte var blandad för -28 grader. Tack och lov hade jag garantier som täckte det påföljande spruckna motorblocket. Men förtroendet var förbrukat och jag såg till att göra mig av med bilen snabbare än kvickt, som tur var utan någon större ekonomisk förlust. Men vad skulle man ha istället då?

En 245 såklart! Men går det att köpa en fin 240 år 2021? Jodå, men man fick öppna plånboken betydligt mer än för några år sedan. För 59.900 kr fick jag en fullständigt rostfri (iaf karossmässigt, avgassystemet är rostigt), 245 GL från 1990 med 27.700 mil. Ingenting speciellt egentligen, basutrustad bil med ganska mycket fixbehov för att bli fin. Men att slippa rosten är mycket värt. Dessutom var det helt rätt färg och inredning. En nästan identiskt -88a åkte jag med hem från BB. Farsan köpte den lätt begagnad -94 och den hängde med till 2012 när han bytte upp sig till en 940. Så det nostalgiska värdet är ganska stort.

Bilen kommer vara ett rullande projekt, men planerar ändå att göra ganska mycket med den. I första hand är det inredningen som behöver kärlek, mekaniskt är den ganska fräsch, motorkuddarna är dock sopslut. Det mesta elektriska fungerar, undantaget det som sitter i bakluckan samt stolsvärmen i förarsätet. Hastighets- och trippmätare fungerade först men inte längre, gissar på kablaget till bakaxeln. Sätena är slut och behöver renoveras. Har en renoveringsbudget på ca 15.000, efter det borde bilen vara ganska fin. Kommer mestadels förbättra den till originalskick, tänker dock montera några "bra att ha-grejer": farthållare, varvräknare, yttertempmätare, extraljus och eventuellt AC om jag upplever det olidligt utan till sommaren. Bifogar lite bilder från annonsen på hur den ser ut i dagsläget. :)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Rullande projekt, 245 GL 1990

Inlägg av Errim »

Hej!

Grattis till en jättefin 245a.
Ska du pendla med den till jobbet? PÅ landsväg 80km/tim drar den ju inte så mycket. Min 244 drog 0,75 vid motorvägskörning 110- 120 km/tim.

Håll utkik efter AC-grejer på skroten. Jag skulle inte vilja vara utan.

Har den centrallås?

Vänliga hälsningar, Bengt
Pälle
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 november 2015, 15:31

Re: Rullande projekt, 245 GL 1990

Inlägg av Pälle »

Trevligt projekt! Ser ut att vara ett riktigt bra objekt :)
Skriv svar