B230FX Hög tomgång för att sedan dö

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
KentSture
Inlägg: 1
Blev medlem: 1 juli 2021, 19:38

B230FX Hög tomgång för att sedan dö

Inlägg av KentSture »

Hej på er,

Felsökt en 245a med B230FX LH 2.4.

Symptom, startar går upp till ca 1500 varv backar sedan sedan ner till 800 en kort stund innan den faller ner till 400-500 varv. Dör sedan efter en kort period, med lite ryck i varvtal.
Går dock att köra skapligt ok med gaspedalen, nån enstaka feltändning.
Varningslampa för avgasrening lyser men den ger ingen felkod för lambda, har dock ej kör något med bilen utan bara tomkört den lite på garageuppfarten. Men även med kass lambda så borde den väl inte dö?

Hörde lite lätt missljud från pumpen vid bränslefiltret efter en stund när jag tvångskörde den.
Antingen så var det ett mekaniskt skrapade ljud alternativt om det var luft i pumpen.
Flödet verkar dock vara bra när jag tog bort bränsletrycksregulatorn och testade.

Bytt/justerat:
LMM av tidigare ägare, ej dubbelkollat om det är korrekt LMM till FX men köpt ny på AD Bildelar så borde vara ok.
Tändkablar, satt biltema innan med avvikande ohm tal i kablarna så valde att byta ut samtliga mot bättre.
Bränslefilter och service utförd på motorn i närtid.
Tändstiften var redigt sotiga så dessa har jag rengjort, de var i stort sätt nya.

Felsökt:
- Kollat diagnosburken varit div felkoder som jag raderat under tiden, den kvarstående igår var 322 rengöring glödtråd (i LMM). Även kört diagnos för spridare/tomgångmotor/kallstartsventil, hört alla utom kallstartsventil men vad jag läst mig till så borde det inte påverka något då det vid tillfället var 25 grader ut. Osäker om det ens finns en på denna motor, var hittar jag den?
- Rengjort tomgångmotor, var knappt något i den, sprejat i spjällhuset.
- Tätat en läcka mellan LMM och spjällhus.
- Tvångskört bränslepumparna och det kommer rikligt med bränsle, har dock ej kollat tryck.
- Kollat bränsletrycksregulatorn genom att blåsa i den med slangarna loss, membranet är helt.
- Kikat över alla säkringar dom är hela
- Batteri stått på laddning hela natten
- Bränslepumpsreläet stänger EM1 vid tändning och EM2 en kort period (primar) för att sedan sluta även EM2 vid motorstart. Dock så har det hänt några gånger att den inte primat när jag provstartat, skall den alltid prima?
- Tändförstärkaren/tändmodul (vänster längs fram vid batteriet i färdriktning) ger 0.1 en kort stund för att sedan gå till 0.2 volt ut vid motorstart, nominellt skall det vara 0.4 Är detta inom tolerans? Har dock bara en enkel biltema multimeter som utläser växelström utan större upplösning.
- Vevgivare visar 180ohm och 0ohm mellan stiften och jordstift, jag har läst mig till att där skal det vara 250ohm.
- sprayat runt alla slangar och insugspackningen utan att varvtal har ändrats.
- microbrytaren i spjällhuset knäpper till så fort jag rör lite på spjället.
- utfört kompressionsprov 12 13 13 12 bar så verkar helt ok.

Det finns några möjliga felorsaker som jag ser det.

Vevgivaren - bara motstånd på ett stift och det är inte 250ohm som jag läst mig till.
Bränslereläet - har en möjlig intermittent funktion eller beror detta på att vevgivare är dålig.
Lambdan - Går den att mäta upp för att se om den ger rätt värden?
Tempgivaren i blocket - Borde ju inte påverka gången vid uppstart dock så skulle det funka förklara de sotiga stiften. Går den att mäta upp?
Bränslepumpen ?

Är inte så sugen på att börja köpa på mig saker och byta allt.
Bättre att försöka hitta felet från början.

Mitt nästa steg vad jag tänkt är att dubbelkolla LMM så det är rätt till just denna motor och kika lite mer på pumpen vid filtret.

Tar tacksamt emot förslag och tankar.
ÅkeAxelsson
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 december 2021, 12:00

Re: B230FX Hög tomgång för att sedan dö

Inlägg av ÅkeAxelsson »

Har det löst sig? Intressant och höra var problemet var?
Skriv svar