Projekt 245 Classic

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Errim »

Hej, snyggt o bra blir det! Roligt att se att det går framåt!

Ett litet påpekande, det är olika fjädrar om man har staget eller justeringar mellan bromsbackarna. Den fjädern du har satt dit är för staget. Du ser det på att justeringshjulet tränger ner mellan fjäderns spiraler. Den som bör användas är finlindad så att fjädern ligger utanpå justeringshjulet. Dessa fjädrar finns till Volvo 850, 140 och vissa årsmodeller av 240 bl a

Vänliga hälsningar, Bengt
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Bönan »

Aha, tack för svar. Köpte allt i ett kit av Skandix så räknade med att få rätt grejer automatiskt. Men då får det bli ett byte vid tillfälle. :)
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av FyoDisco »

Jag har eftermonterat den där spännskruven på min 245:a men inte bytt ut fjädrarna, så jag har nog de felaktiga fjädrarna. Finns det något som kan strula? Vad jag har märkt så har det fungerat bra hittills.

Fint med så många nya delar på bilen! Vad kommer härnäst nu när bakvagnen är nere på backen igen?
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Bönan »

Ja jag har samma på min 940 och det har funkat bra där också. Kan möjligen tänka mig att fjädern slits med tiden och kan gå av där den ligger an?

Nästa steg blir att slipa ner ytrosten och lacka motorrummet, så att motor och framvagn går att plocka i. Måste dock vänta på lite varmare väder innan jag törs lacka. Planen är att få bilen rullbar inför sommaren, så att den är lättare att flytta.

Jag hyr ju en garageplats nu, och sen jag köpte hus i höstas är det ca 3 mil till garaget så rätt långt att åka om man bara vill fixa någon smågrej. Jag har en fint dubbelgarage på gården, som gubben som bodde där före mig byggde. Tyvärr hann han inte göra färdigt innan han blev för gammal, så det finns lite kvar att göra. Så jag tänkte att det får bli sommarens husprojekt, så blir det betydligt trevligare att skruva sen också när man kan gå ut i 10 minuter när man känner för det.

Lite märkligt upplägg när han byggde garaget, byggde ett fint isolerat garage men göt aldrig golv, även om det ser ut att vara förberett för det. Måste även montera en ordentlig isolerad port. I framtiden vill jag även sätta in en luftvärmepump och någon enklare lyft, men det får bli när jag har råd...
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Bönan »

Idag roade jag mig med att försöka snygga till lite skitiga delar, nämligen växellåda och styrväxel. Det blev väldigt mycket bättre och det som är kvar nu är nog mer att se som missfärgningar än smuts, jag vet inte om det är lönt att lägga så mycket mer energi på delar som sitter under bilen. Ska dock måla upp armen som växelspaken sitter på, den är tydligen gjort i stål och har rostat lite. Verkar ha varit svart från början så den får väl bli det igen.

Bild

Sen skruvade jag bort de sista delarna ur motorrumet, bara bromsservot kvar och det verkar synnerligen tröttsamt att komma åt. Måste dock göras så är väl bara att bita i det. Började sedan göra rent, dock hade nästan all avfettning i hushållet gått åt till växellådan redan... Det gör verkligen stor skillnad med ett rent motorrum, om man jämför den lilla ytan jag fått hyfasat skick på, tänk så snyggt det blir när det är lackat... :lol: Kabelhärvan tänkte jag låta sitta kvar och bara maskera in ordentligt och hänga upp i taket på något vis medan jag lackar, det måste väl funka?

Bild
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Bönan »

En följdfråga kring bromsservot. Noterade att armen/pinnen som kommer ur det och går in i huvudcylindern är tämligen lös, den går att dra ut och blir då helt lös. Är det normalt eller är det trasigt? Såg någon video på Youtube där man bytte bromsservo på en 240 och då var den helt stum på den nya delen.

Bromsarna var ju så över lag värdelösa när jag körde bilen för några år sedan så det var stört omöjligt att veta vad som var trasigt och inte.
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Bönan »

Lyckades till slut få väck bromsservot med lite akrobatik och väldigt många förlängare... :lol:

Gjorde rejält rent i motorrummet, och plockade sedan bort kabelhärvorna. Den på passagerarsidan var enkel att dra ur, på förarsidan var det betydligt trängre kring pedalerna så där vek jag in härvan i hålet efter bromsservot. På så vis är det inte i vägen och det blir betydligt mindre att maskera. Tog även bort resterna av kopplingswiren (den gick av när motorn lyftes ur) samt drog undan gaswiren. Återstår wiren till huvöppningen, det borde vara simlast av alltihop men jag lyckades då inte klura ut hur man drog undan den. Var lite mer ytrost än jag trodde, inget allvarligt men klurar lite på hur man enklast ska få bort det. Helst hade jag velat blästra ur hela motorrummet, fast det har jag inte grejjer till. Förslag? Mycket vinklar och vrår, svårt att komma åt överallt med stålborste.

Bild
Bild

Slipade sedan ner ytrosten på framskärmarna och blev lite besviken. Den ena var väl hyfsat ok, den andra hade en redig spackelkaka med ett stort hål under. Vet inte om det är lönt att försöka svetsa i en bit ny plåt, det är ju tämligen svårt att hitta fräscha 240-framskärmar. Finns nya att köpa till 70-talsfronten, men inte till den nyare varianten som sitter på de absolut flesta 240?? Rätt irriterande då skärmarna lär vara monterade när motorrummet lackas, då det var så man gjorde i fabriken. Skruvarna ska ju vara lackade.

Bild
Bild
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av FyoDisco »

Väldans vad rent och fint det blev i motorutrymmet! Tråkig överraskning med framskärmarna, men det där borde väl inte vara så svårt att laga? Tycker du ska försöka dig på det! Vet inte om det finns ekonomiplåt till dem, men annars kanske det inte är så svårt att bocka till delarna.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Bönan »

FyoDisco skrev:Väldans vad rent och fint det blev i motorutrymmet! Tråkig överraskning med framskärmarna, men det där borde väl inte vara så svårt att laga? Tycker du ska försöka dig på det! Vet inte om det finns ekonomiplåt till dem, men annars kanske det inte är så svårt att bocka till delarna.
Ja, de fläckar man ser nu är i stort sett bara ytrost. Fick tipset att det funkar bra att använda syra/rostomvandlare på de ställen där stålborsten inte kommer åt. Så tänkte göra det, matta ner lacken och sedan lägga grundfärg.

Ja, jag tror jag ska försöka kapa ur och svetsa i lite ny plåt. Det är redan på ett hyfsat enkelt ställe, och dessutom ska ju listen sitta ovanpå så det behöver inte bli 100% heller.

Det finns glasfiberskärmar att köpa till hyfsat pris, men av någon anledning har dom tyvärr använt en skärm där övre listen satt kvar som gjutform. :roll: Och kvalitetskänslan blir väl inte jättehög heller, så det var kanske lika bra.
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av FyoDisco »

Rostomvandlare funkar bra tycker jag. Tillvägagångssättet som jag använder mig av är att först slipa bort den värsta rosten, sen på med rostomvandlare/rostätare, lägga på plastfolie/gladpack över det rostskadade området och sen låta kemikalierna verka en stund. Jag upplever det som att det blir mycket mer effektivt då och lättare att slipa bort den kvarvarande rosten. Är det fortfarande rost kvar så är det bara att upprepa processen. Men har du en bra kompressor så är punktblästring att rekommendera. Då försvinner rosten garanterat.

Nä glasfiberskärmar ska du inte ha tycker jag!
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av FyoDisco »

Hur går det med det här projektet? :D
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Bönan »

Lite småstopp under sommaren. Har inte direkt gjort något efter att jag började lägga på rostomvandlare i motorrummet. Det blev hyfsat men krävs nog lite mer innan lack. Haft mycket annat nu senaste månaderna så har inte funnits så mycket tid eller motivation.

Har som ambition att få hem bilen till garaget hemma och säga upp det jag hyr innan vintern. Ganska mycket pengar som rullar varje månad, och ca 3 mil enkel väg att åka, så vore skönt att få hem den.
Skriv svar