Projekt 245 Classic

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Bönan »

Väldigt nöjd med resultatet även när det fått torka. Monterade motorn på tvärbalken, lite smidigare att jobba med den stabilt på marken än när den hänger i motorlyften. Inväntar leverans av delar innan motorn helt kan färdigställas. Tänddelar, oljefälla, remmar, lite delar till pulsair-systemet etc.

Bild
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Errim »

Tack för bilder! Härligt med en ny motor! Är den på väg in i bilen nu?
Hur ska du göra med lackering, lacka om hela bilen inklusive motorrummet?
Växellådan kan du väl köra med som den är (byta olja såklart). Märker du att den inte är perfekt är det ju relativt lätt att byta den efteråt.

Vänliga hälsningar, Bengt
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Bönan »

Jag tänkte ge mig på att lacka motorrumet själv, lite ytrost som behöver åtgärdas och 27 års repor/skav. Det behöver ju inte bli perfekt i motorrumet så det känns som något man kan fixa själv. Tänkte bygga ihop allt på motorn innan den åker ner i bilen, nu när åtkomsten är god. Växellådan nöjer jag mig nog med en ordentlig rengöring, oljebyte och nya bussningar i spaken. Sen åker allt i bilen underifrån i ett stycke, och sedan kan man montera framvagnen.
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Bönan »

Nu är för övrigt vänster tröskel färdigsvetsad (ingen rost i den högra), jag har ingen jättefin svets och ännu sämre svetstalang så det ser inte jättefint ut. Men det är åtminstone rostfritt och inga hål, så med lite expoxygrund och spackel blir det nog bra. Nästa steg är att lappa ihop några små hål i främre tvärbalken.

Noterar att där tröskeln möter den inre plåten i nederkant, så är det ett par ställen där plåtarna går isär några millimeter. Plåten känns frisk och stum, och det är lika på högersidan. Är det möjligtvis dräneringshål?

Bild
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av FyoDisco »

Ja, det är dräneringshål. Sitter ett antal längsmed hela tröskelns undersida. Se till att de hålen inte är igensatta. Du kan även använda dem för att spruta in rostskyddsmedel i tröskeln. En vanlig anledning till att trösklarna på dessa bilar rostar är att löv och skit sätter igen dräneringshålen och sedan samlas fukt och smuts där inne.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Bönan »

Skönt att höra att det är som det ska. De var inte katastrofalt igensatta, men har ändå blåst ur trösklarna med tryckluft. Kom ut lite skit ändå.
Användarens profilbild
InTheWhite
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 december 2020, 00:43
Ort: Österlen

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av InTheWhite »

Trevligt projekt, kommer följas! :)

Motorn blev ju vacker som en tavla. :D
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Bönan »

InTheWhite skrev:Trevligt projekt, kommer följas! :)

Motorn blev ju vacker som en tavla. :D
Tack! Ja, supernöjd med jobbet Krille gjorde. Har börjat montera lite kringutrustning allt eftersom jag snyggat till delarna, servopump och insug är i alla fall på plats. Generatorn är väldigt ful och oxiderad, men den fungerar ju, sitter i valet och kvalet om jag ska köpa en ny eller inte. Känns som lite onödiga pengar, kanske går att få fint med lite sandpapper? Monterade även grenrör, men insåg när det satt på plats att det var fel grenrör jag köpt (originalgrenröret var så rostigt att det knappt fanns någon anläggningsyta kvar). Det hade EGR-uttag, men inga skruvhål för värmesköld. Jag gissar att det hör till B230A-motor. Ingen stor sak kanske, men jag vill få det rätt, värmeskölden behövs ju för förvärmningsslangen som går till luftboxen. Har i alla fall fått fatt på ett korrekt grenrör, dock 30 mil bort, så på lördag blir det en liten roadtrip.

Nu är för övrigt delar för typ en dryg månadslön på väg från Skandix (tysk Volvobutik med väldigt fint utbud). Komplett bromspaket, avgassystem inklusive kat och lambda, reparationsplåt, motordelar och diverse småpill. 97kg väger paketet... :lol:
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av FyoDisco »

En julklapp till dig själv och bilen med andra ord. Spännande! :D Ska bli kul att se de nya delarna komma på plats.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarens profilbild
InTheWhite
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 december 2020, 00:43
Ort: Österlen

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av InTheWhite »

Skapligt paket då! :mrgreen:
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av FyoDisco »

Vad ingår i bromspaketet? Bromsok, skivor, belägg, slangar och huvudcylinder?
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Bönan »

Jag har beställt bromsok x 4, (3 av 4 var rostiga bortom räddning), skivor x 4, belägg + monteringssatser, sköldar bak (fram monterade jag nya när fjäderbenen renoverades), handbromsbackar+monteringssats, handbromsvajrar samt bromsslangar. Rör är jag ännu osäker på ur mycket som behöver förnyas så det köper jag i lokala butiken, brukar få bra pris där. :)
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av FyoDisco »

Härligt! Ett sådant bromspaket vill jag köpa till min 245:a också, men det får nog bli först när bromsarna börjar ge upp. Än så länge är de i godkänt skick.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarens profilbild
InTheWhite
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 december 2020, 00:43
Ort: Österlen

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av InTheWhite »

Gott med allt nytt i bromsväg! :D
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Bönan »

Sannerligen trevligt med nytt. När jag körde hem bilen var bromsförmågan tämligen tveksam. Bromskretslampan lyste ända tills man tryckte till, då slocknade den tillfälligt. Vänster bakbroms låg an rejält (hade kunnat koka kaffe på fälgen), höger tog nog troligen ungefär som den skulle, vänster frambroms tog typ dubbelt så mycket som höger varvid bilen panikkrängde åt vänster vid varje inbromsning... :lol:

4 rejäla kartonger kom postkillen ut med idag när jag hämtade grejerna efter jobbet. Tänkte med viss panik "fan, jag behöver en kombi". Insåg sen att jag typ beställt en kombi i byggsats. :lol: Allt gick i alla fall in i min 964 efter att jag packat upp en av kartongerna på plats. Tyvärr ligger temperaturen kring 15 minusgrader här, så det är inte så skönt i garaget just nu. :cry:
Användarens profilbild
InTheWhite
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 december 2020, 00:43
Ort: Österlen

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av InTheWhite »

Haha! Ja det verkar ju inte ha varit optimalt med bromsen! :P

Alltid trevligt med kartonger fyllda med bilgrejer! :mrgreen:
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Errim »

Hej. Det var ju inte så mycket rost! Det blir bra ned din svetsning. Det viktiga är ju att det blir väl rostskyddat.
Inget dåligt paket :D Skönt med nya grejor.
Härligt med ny motor och smart att montera den innan fronten. Jag tycker det går undan med renoveringen. Kan du värma garaget? Annars kanske svårt att utföra målningsarbeten om det är för kallt. För övrigt bra jobbat!
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Bönan »

Tack, ja det har rullat på fint senaste tiden. Senaste insatsen var att montera färdigt motorn, nu är grenrör, pulsair, EGR, tändsystem och vevhusventilation på plats. Smorde in grenröret med spissvärta, ser helt ok ut trots att det fanns ytrost. Glömde tyvärr kameran.

Ingen värme i garaget tyvärr, men killen jag hyr av är helt ok med att jag kör värmefläkt eller liknande när jag är där och jobbar. Lackering ska väl dock ha minst 10-15 grader så får nog invänta våren innan jag börjar lacka motorrum osv. Hade en tanke på att lacka nya dörrarnas insida och dörrgångarna själv, så kan man montera ihop allt och kanske faktiskt köra bilen lite till sommaren. Utvändigt ska proffs få lacka, men jag vet inte om jag kommer ha råd med det i år. Eftersom jag renoverar hus parallellt går det mycket pengar som sticker iväg även dit.
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av FyoDisco »

Vad för bromsdelar var det du beställde från Skandix? Volvo orginal eller de billigare eftermarknadsdelarna? Jag funderar på vad jag ska köpa. Antingen Volvo orginal eller något erkänt bra eftermarknadsalternativ typ Brembo eller Greenstuff.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Bönan »

Jag ska erkänna att jag till stor del köpt de billigare varianterna där valet funnits. Min uppfattning om Skandix är dock att de är så pass seriösa att de inte tar in vilket skrot som helst. De billigaste delarna är fortfarande betydligt dyrare än vad man hittar på typ Autodoc/Mekster etc.

Så här ser i motorn ut i dagsläget, börjar bli ganska komplett nu. Har nästan allting för att färdigställa, behöver komplettera med några packningar (spällhus, röranslutning etc) samt en kylfläkt då den gamla fick en smäll vid urtagningen. Grenröret är insmort med spissvärta och jag är riktigt nöjd med hur det blev.

Bild

Sen har jag börjat angripa rosten i skufflucketrösklen. Det är 3 st plåtar som ska bytas kallar dessa 1-3 uppifrån och ner. Första bilden är som det såg ut innan, och andra bilden har jag kapat bort det angripna från plåt 1. Där ser man hur illa angripen mellanplåten är. Ersättningsplåten för plåt 1 är dock inte komplett utan man får skarva i, tänkte lägga svetsen strax nedanför den översta böjen, så kan jag behålla alla gamla skruvhål osv.

Jag har borrat ur svetsarna i framkanten där plåt 1 och 2 är sammanfogade, dock vill det inte släppa så jag gissar att svetsarna är större än de ser ut ovanifrån. Vill inte borra alltför stora hål, så funderar på att införskaffa ett sånt här "hackspett"-verktyg för att få isär det. Plåt 2 byts i sin helhet och sedan byter jag den dåliga delen av nr 3 (golvplåten). Rätt komplicerat jobb detta (för mig iaf...), men hoppas att det ska gå vägen. Om någon har speciella tips så mottags det tacksamt. :)

Bild

Bild
Skriv svar