Projekt 245 Classic

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Projekt 245 Classic

Inlägg av Bönan »

Tänkte dra igång en tråd även här för mitt renoveringsprojekt! Finns sedan tidigare på Instagram under namnet "245classicrenovering" men förstår att alla inte använder Instagram.

Det hela började sommaren 2019 när en 245 -93a dök upp på Blocket hyfsat i närheten för ynka 3000kr. Det blev något av ett spontanköp och från början hade jag inte någon direkt plan för bilen. Men 240 ligger mig varmt om hjärtat och jag hade inte suttit i en kombi på över 10 år sedan farsan sålde vår gamla 88a jag mer eller mindre är uppfödd i. Det var med andra ord kärlek vid första ögonkastet trots att den var tämligen oälskad och sorglig. Det var redan på vägen hem jag bestämde mig för att renovera seriöst.

Vänster framskärm och dörrar var helt uppruttna, liksom bakluckan. Inte tvättad på åratal, klarlacksläpp deluxe. Inredningen trasig och mycket fattades. Bromsarna fungerade oroväckande dåligt, vissa hjul bromsade väldigt mycket och andra inte alls. De flesta lamporna var ur funktion och motorn hade inte många hästkrafter. Det sista problemet var i alla fall enkelt löst med ett luftfilter utan råttbo... :x

Väl hemma i garaget började jag riva ner och kunde konstatera att karossen trotts allt var riktigt väl bevarad, endast några små hål i trösklarna och i en tvärbalk, samt under skuffluckan. Investerade direkt i rostfria dörrar, framskärmar och baklucka då jag hade tur och kom över detta. Sedan började jag montera ner hjulupphängningen och i slutet av oktober 2019 stod karossen på pallbockar och allt var löst.

Det första som renoverades var fjäderbenen, som togs isär och blästrades. Sedan målades de med epoxygrund och svart 2-komponentslack. Fjädertallrikarna samt diverse smådelar fick samma behandling. Sedan monterades allt ihop med nya fjädrar, dämpare, spindelleder, dammskydd och topplagringar.

Nästa steg var att få ur motorn, vilket tog längre tid än jag hade tänkt, men det var också första gången jag gjorde det. Redan i november -19 bokade jag in mig hos Krilles Motor i Eskilstuna för att få den seriöst renoverad. Jag var först inne på att sätta i en B230FT från 940, men ångrade mig som tur var och bestämde mig för att köra helt original. Krilles tjänster är populära och väntetiden nästan ett år, så motorn plockades delvis ner och ställdes undan.

Sedan började jag med den inte särskilt intressanta uppgiften att tvinga ur alla bussningar. Mycket tråkigt och tidsödande arbete, men såklart nödvändigt. Allt var såklart gammalt och hoprostat och mycket kämpigt. Framåt februari var i alla fall allt löst. Strax därpå bestämde jag mig dock för att flytta tillbaka hemåt då jag fått ett jobberbjudande närmare hembyn, och flytten tog ju såklart mycket tid. Bilen blev dessutom stående i mitt gamla garage 20 mil bort, som tur var till väldigt låg hyra. I början på sommaren fick jag äntligen tag på ett nytt garage, dessutom betydligt större och finare än den gamla platsen som inte ens hade riktigt golv!

Änrligen kunde jag fortsätta, så jag gav mig på bakvagnen. Delarna var ju redan isärplockade, så jag kunde direkt börja få bort rosten. Det mesta var såklart för stort för mitt lilla blästerslåp, så här blev det mest vinkelslip och roterande stålborste vilket dock också fungerade ganska bra. För att vara på säkra sidan penslade jag in allt med rostomvandlare innan jag målade. Jag ville prova något nytt, så använde en amerikansk färg med namnet POR-15. Den verkar vara väldigt hård och seg när den härdat, och den penslas på så man slipper spruta.

I slutet på juli var det äntligen dags att lämna bort motorn på renovering, och efter 2 veckor fick jag tillbaka en motor som såg ut att vara direkt från Volvofabriken! Trots nästan 50.000 mil och troligen tveksam service de sista åren var motorn i förvånansvärt fint skick, cylindrar behövde inte borras! Säger en del om kvalitén på dessa maskiner! Tillbaka i garaget pressade jag nya bussningar i bakvagnen innan allt monterades ihop. Nya fjädrar och stötdämpare samt bärarmar blev det.

Efter detta var det bara framvagnsbalken, växellådsbalken, stödlagerhållaren och fästkopparna till främre länkarmarna kvar att snygga till. Då framvagnsbalken har dubbla plåtar går det inte att komma åt att slipa på insidan, så här provar jag något nytt och kör elektrolys. Delarna ligger faktiskt och bubblar ute på verandan då jag skriver detta, ska vi bli spännande att se resultatet.

Karossen står ännu kvar i gamla garaget, ska köra hem den på torsdag. Förhoppningsvis går det hyfsat smidigt att lasta på trailer med hjälp av motorkran och domkraft. Sen är det inte jättelångt bort att bilen åtminstone står på egna hjul, vilket känns som en stor milstolpe efter 1,5 års åtminstone av och till hårt arbete.

I nästa del kommer det lite bilder från projektets gång. :)
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Bönan »

Här kommer en liten bildserie!

Bild
Bild
Så här såg hon ut vid hemkomst. Ser kanske inte så illa ut, men jag vill påpeka att det är den fina sidan som syns här. Betydligt värre på förarsidan... Man kunde se rakt in i nederkant på dörrarna, breda plastlisten satt kvar med självborrande skruv. Bucklig framskärm, trasiga lyktglas osv. Inredningen ska vi inte ens tala om.

Bild
Rosten kring bakluckan hade ju definitivt kunnat vara värre.

Bild
Ny baklucka, fabriksny i rätt färg, aldrig monterad! Ibland har man lite tur.

Bild
Rostfria dörrar! Fick även tag på fina framskärmar (om än rollade mattsvarta), dessa kom från en A-traktor som sladdat in i en lyktstolpe och tryckt in höger bakskärm och skulle skrotas. Otroligt att framskärmarna var fria från bucklor :lol:

Bild
En rejäl städning av interiören.

Bild
Motorn på väg ur. Notera att jag byter även högerdörrarna, dessa är i acceptabelt skick och duger nog på en bruksbil eller liknande (inga hål iaf). Säg till om någon är intresserad! :)

Bild
Motorn ur bilen. B230FD såklart.

Bild
Fjäderbenen ur. Notera hur det ena läcker...

Bild
Renoverade fjäderben!

Bild
Bild
Bakaxel under renovering.

Bild
Slutresultat.

Bild
Motor åter från renovering, enligt Krille bättre än ny!

Mer kommer...
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Bönan »

Mina första elektrolys-experiment var inte jätteframgångsrika - jag är dock ganska övertygad om att det berodde på alldeles för lite syra i förhållande till vatten. Ska köpa hem mer och prova vidare.

Idag kom bilen äntligen hem från mitt gamla garage och nu kan det börja rulla på lite. Nästa steg blir att slipa ner och måla underredet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pälle
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 november 2015, 15:31

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Pälle »

Imponerande jobb du lägger ned!
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Bönan »

Grävde djupt i plånboken nu när det varit Black Friday och en hel del rabatter. Blev mer än man törs erkänna...

Bland annat komplett bromssystem, avgassystem bakom grenröret, lambdasond, tänddelar, bränsletank, armatur, pumpar, en miljon smågrejer etc etc... Men grejerna ska köpas förr eller senare så det var lika bra att passa på!
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av FyoDisco »

Härligt att se att du renoverar en Classic! De är klart värda att bevara. Imponerande arbete du gör också! Detta är ett projekt jag kommer följa. Jag drömmer själv om att göra något liknande på min Volvo 245:a som jag använder som bruksbil vår, sommar och höst. Dock är den i mycket bättre skick än vad din bil var, men vissa saker behöver ändå renoveras och sen gillar jag att fixa till dels för skojs skull och dels i förebyggande syfte.

Vad kostade motorrenoveringen? Hur var skicket på motorn i övrigt förutom cylindrarna?

Ska du svetsa den rosten som är i karossen?
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Bönan »

Idag blev lite mer blästrat och grundmålat. Skickade iväg motor- och växellådsbalkar samt dragkroken på blästring då de inte går in i mitt blästerskåp. Inte jättemycket delar kvar att ordna med sen. Tog även ur golvmattorna, dels för inspektion och dels för att kunna dammsuga ordentligt. Ingen synbar rost alls! :D

Bild
Bild

Tack för trevliga kommentarer! Motorn var som sagt oväntat bra för att ha gått kring 50.000 mil, tidigare ägare verkar ha skött oljebytena. Krille bytte kolvar, vattenpump och koppling, varken vattenpump eller koppling var nog egentligen akut men bara dumt att inte göra något åt. Cylindrarna honades, toppen gicks igenom och planades. Allt gjordes rent. Kolvar och vevaxel balanserades till NASCAR-precision (dvs mycket bättre än original). Ny kamrem, kamremskåpa, tändstift och såklart målades allting. Alla packningar byttes. Betalade totalt 29.000 kr för jobb + delar vilket känns väldigt rimligt för ett så stort arbete.

All rost ska definitivt åtgärdas, men det är inte alls mycket mot hur det kan se ut... Har beställt reparationsplåt till bakluckletrösklen samt skärmkanterna, dock osäker på om båda skärmkanterna ens måste bytas. Finns några små hål i trösklarna men det behöver bara lappas, onödigt att byta allt. Även något hål i främre tvärbalk men inget allvarligt. Det jobbigaste är nog egentligne att en av de fasta muttrarna följde med växellådsbalken ner, så det måste åtgärdas och kan nog bli lite pilligt?? Jag är verkligen inte duktig med svetsen, men har kanske lite hjälp att få. Sen är det lite ytrost här och var, främst i motorrumet, som ska åtgärdas men det är verkligen inget allvarligt.
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av FyoDisco »

Måste vara spännande med första uppstarten av nya motorn sen! Nu har du ju en motor som är som ny och den kommer nog att hålla väldigt länge! Det finns en man här i Uppsala som har en 740 som han har kört 170 000 mil med. Tidningen Klassiker har lagt upp en artikel om det på sin facebooksida. 740:n är fortfarande i toppskick trots alla milen. Motorn är orginal förutom topplocket som fick bytas efter ca. 120 000 mil. Bilen har aldrig heller behövts rostlagas. Det är minst sagt otroligt!

Härligt att karossen verkar ha klarat sig bra ifrån rost. Bara standardrosten som är där. Det är samma sak på min 245 GL/T som har rullat snart 35 000 mil. Inte jättemycket rost men det har börjat krypa lite på de vanliga ställena. Tanken är att jag ska fixa lite enklare saker på den bilen så att jag kan hålla den rullande och sen om kanske ett par år rensa karossen och fixa all rost för att till slut hellackera den.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Errim »

Hej!

Tack för bilderna, verkligen kul att se! Du gör ett fantastiskt jobb på den. Ser att bakaxeln har 48-tänders ABS- hjul. Ska du montera ABS-bromsar?

Jag köpte farthållare på eBay från volvorecycledrelics. Han har mycket volvodelar.

Vänliga hälsningar, Bengt
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Bönan »

Tack! Jag har inga direkta planer på ABS, vet ej vad bilprovningen säger om det när bilen var utan från början? Oken skiljer sig väl också och nu har jag nya ok liggande som är för utan ABS, så om det blir så får det bli ett framtida projekt. :)
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Bönan »

Funderar lite på hur jag ska göra med underredet. Vill ju att det ska se lite fint ut. Å andra sidan tycker jag att det är väldigt onödigt att skrapa bort all gammal underredsmassa som faktiskt har gjort ett bra jobb till 95%, bara för att måla svart.. Det blir ju väldigt mycket skrapjobb som känns lite onödigt. Tänkte därför göra så att jag slipar bort där det finns rost, och lägger på ordentlig rostskyddsfärg. Och sen ny rostskyddsmassa under hela bilen. Låter det som en rimlig mellanväg? Det blir väl dessutom mest original-korrekt.
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av FyoDisco »

Jag tycker att det låter som en klok idé. Jag hade också velat skrapa rent hela underredet och sen måla det bara för att veta att då är det 100% rostfritt och det är fint och hållbart. Men! Det är väldigt tidsödande som du säger och det är förmodligen inte värt det. Istället hade jag gjort så som du föreslår. Fixa rosten, måla och sen rostskydda. Är det underredesmassa som är torr och sprucken så kan du om du orkar skrapa bort den också för att sen ha på ny underredesmassa. Annars kan det nog funka med tunnflytande rostskyddsmedel som krypen in i vartenda skrymsle.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Bönan »

Ja, det får nog bli något sådant. Alternativt att jag lämnar in bilen på en seriös rostskyddsbehandling när den lilla rosten som finns under är åtgärdad. Det kostar väl iofs några tusenlappar, men jag har varken lyft eller högtryck (inte ens vatten) vid garaget så blir svårt att göra bra själv känns det som. I så fall får det räcka med att slipa och måla kring hjulupphångningens fästpunkter i denna omgång.
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Errim »

Hej
De sista årsmodellerna var väldigt väl rostskyddade. Så jag ser ingen mening med att ta bort allt. Men viktigt är att du går igenom hela underredet noga så att det inta har släppt någonstans. PÅ min 240 hade det släppt i bakre hjulhusen vid fästet till säkerhetsbältet. Det syntes inte men kändes när jag knackade och skrapade på det. Skärmkanterna bak och vid stänkskydden bak är ställen som gärna behöver åtgärdas.
På min åtgärdade jag och rostskyddade och sedan monterade jag innerskärmar bak.
Vänliga hälsningar, Bengt
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Errim »

En sak till: Blås rent alla hålrum och balkar med tryckluft. Går väl inte att rengöra dem på annat sätt. Det samlas en hel del fin (saltblandad) sand i dem. Spruta sedan in lämpligt rostskyddsmedel in i dem.
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Bönan »

Började lappa ihop lite rost idag, glömde tyvärr kameran hemma så kommer bilder framöver istället. I vänster tröskel hade det börjat rosta lite kring listhålen, som värst var det kanske ett hål på 5 x 5 cm eller något större. Kändes dock helt onödigt att byta hela tröskeln som i övrigt var frisk bara för detta, så jag köpte plåtark på Biltema och klippte till lagom stora bitar efter att ha kapat bort lite marginal kring de angripna ställena. Tror det kan bli helt okej trots att jag bara har en billig Jula-svets med flusstråd.

Funderar lite kring växellådan, allt annat renoveras ju tämligen seriöst, framför allt motorn. När jag körde hem bilen märkte jag inget speciellt med växellådan, mer än att spaken var sladdrig (dåliga bussningar som såklart ska bytas). Men jag undrar lite, hur kan man förvänta sig att skicket på en M47 är efter ca 50.000 mil? Ska jag satsa på att byta till en lågmilad låda? Eller lämna bort till något proffs? Eller bara byta olja och återmontera?
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Errim »

Hej!
Kan tänka mig att synkringarna i vxllådan är slitna efter 50 000 mil. Har du inte hört några missljud från lådan när du kört bilen så är lådan säkert värd att byta synkringar på och kommer säkert att rulla länge till.
Om du lämnar lådan till ett proffs kan han nog avgöra lådans skick.
Köper du en begagnad låda vet du ju inte hur den är, så det är ju alltid en chansning.

God hJul!
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Bönan »

Tänker detsamma, "ny" låda är ju ingen garanti. Verkar vara ganska torrt på firmor som håller på med manuella växellådor dock, mest automatlådor till jänkare man hittar folk som servar via google.

Idag var jag i alla fall och hämtade de större delarna på blästerfirman, blästrade och grundmålade med epoxygrund. Åkte hem och lade på svart topplack, gillar egentligen inte att hålla på med lack, men här var det ju inte supernoga om det blev någon liten rinning eller så då det inte är delar som ska detaljgranskas. Nu är de i alla fall riktigt fina och inga delar kvar att måla! Allt detta blästrat och lackat till mindre kostnad än vad en ny dragkrok hade gått på. :)

God Jul!

Bild
Bild
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Bönan »

Kom en tidig julklapp på posten idag! Klart det ska vara originalstereo...

Bild
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Errim »

Blir fint med blästrade och målade delar!
Kul med originalradio!
Skriv svar