Projekt 245 Classic

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av FyoDisco »

Ja min uppfattning är också att Skandix säljer bra grejer. Så även de billigaste delarna lär vara bra där.

Vad är syftet med spissvärtan? Är det bara för syns skull?

Oj, den där operationen ser inte rolig ut! Jag misstänker att jag måste göra samma på min bil, men förhoppningsvis inte lika illa. I vilket fall ser jag inte framemot det. Dela gärna med dig av mycket info om hur du går till väga och massvis med bilder. :D
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Bönan »

Bara för syns skull. Men det rekommenderas av många då högtemperaturfärg inte verkar hålla speciellt länge och gärna spricker och blir ful. Spissvärtan å andra sidan tål nog inte en motortvätt något vidare, men man får vara försiktig. Nästan omöjligt att hitta ett grenrör utan ytrost på, så det känns som en rimlig kompromiss. En tub kostade dessutom bara 20 kr.

Bilder på lagningen utlovas, ska ta så många jag kan under arbetetets gång. "Hackspett"-verktyget heter visst mejselhammare, en tryckluftsdriven sak som Biltema har för knappt 300 kr, så en sådan ska jag köpa imorgon och försöka få isär allting.
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Bönan »

Lite gjort med plåten under skuffluckan.

Borrade ur alla punktsvetsarna.
Bild

Sen använde jag min nyinköpta tryckluftsdrivna mejselhammare för att få isär plåtarna. Fungerade bra. Nu är den rostiga mellanplåten helt borta.
Bild

Klämde fast den nya övre plåten uppe på den gamla för att börja kapa.
Bild

Blev inte superbra, men går nog att rädda. Får försöka fylla igen lite med svetsen på några ställen.
Bild

Sen kapade jag bort lite mer i överkanten på den understa plåten, och förberedde ytorna för att svetsa. Jag ska börja med att montera mellanplåten, eftersom det är den enda som kommer att bytas i sin helhet, och den blir därför bra att ha för att passa in övriga plåtar. Jag nyper ihop den med den gamla övre plåten i framkant och punktar ihop det hela, dock tror jag att det behövs lite bättre verktyg än klämmorna för att pressa ihop det medan jag svetsar. Men detta får bli en annan dags jobb, hungern började göra sig påmind. :)
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av FyoDisco »

Jag undrar jag hur det kommer sig att det rostar så pass mycket där och om det går att bättra på konstruktionen något. Är det på grund av att vatten samlas där som det rostar månntro?
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Bönan »

FyoDisco skrev:Jag undrar jag hur det kommer sig att det rostar så pass mycket där och om det går att bättra på konstruktionen något. Är det på grund av att vatten samlas där som det rostar månntro?
Jag tror det, det blir ett ganska tätt hålrum mellan övre plåten och den mellersta. Inga dräneringshål och det var endast grundmålat där inne, ej lackat och inget rostskydd insprutat. Jag ska borra något hål och spruta i rostskyddsmedel när allt sitter ihop.

Gissar att Volvo var medvetna om konstruktionens brister, för man ser ju sällan något liknande på 7/945.
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av FyoDisco »

Bönan skrev:
FyoDisco skrev:Jag undrar jag hur det kommer sig att det rostar så pass mycket där och om det går att bättra på konstruktionen något. Är det på grund av att vatten samlas där som det rostar månntro?
Jag tror det, det blir ett ganska tätt hålrum mellan övre plåten och den mellersta. Inga dräneringshål och det var endast grundmålat där inne, ej lackat och inget rostskydd insprutat. Jag ska borra något hål och spruta i rostskyddsmedel när allt sitter ihop.

Gissar att Volvo var medvetna om konstruktionens brister, för man ser ju sällan något liknande på 7/945.
Några dräneringshål och ett redigt rostskydd borde nog hålla all rost borta för en lång tid framöver. Kanske det går att bocka till plåten lite för att få till små rännor som leder bort eventuellt vatten bättre.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Bönan »

Hängde upp bakaxeln idag, efter att ha slipat och målat där det fanns lite ytrost kring infästningarna.

Började sedan rensa ur i motorrummet inför lackering. En del suspekt hemma-el dök upp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Allinug »

Trevligt projekt! Det kommer att bli jättebra!
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av FyoDisco »

Härligt med fräsch bakvagn! Nu kommer jag inte ihåg om du har skrivit det, men är det en diffbroms i bakaxeln?
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Bönan »

Nej ingen diffad axel på denna, kände inte riktigt att det tillför något i en bil med 116 hästar som bara ska sommarköras! :lol:
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av FyoDisco »

En diffbroms kan minska risken för fastkörning om man kör i sådant väglag. ;)
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Bönan »

Jo absolut, har det på min 960. Och det i kombination med delad bakaxel är fantastiskt i dåligt väglag, verkligen biter sig fast!
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av FyoDisco »

Jag har aldrig kört en bakhjulsdriven Volvo med diffbroms, men jag kan tänka mig att det greppar bra. Särskilt med den delade bakaxeln! En framtida dröm jag har är att när jag renoverar bakaxeln på min GL/T montera en diffbroms också. Mest för skojs skull egentligen, men även för att inte behöva bekymra mig lika mycket över var jag kör. Den här vintern kör jag en 245:a utan diffbroms och jag får tänka mig för vart jag kör bilen. Var nära på att köra fast en gång men tog mig loss som tur var. :D
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Errim »

Fint med nylackad bakaxel o nya fjädrar, genomslagsgummin mm
Blir framvagnen nästa moment, så att den kan bli lite flyttbar?
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Bönan »

Errim skrev:Fint med nylackad bakaxel o nya fjädrar, genomslagsgummin mm
Blir framvagnen nästa moment, så att den kan bli lite flyttbar?
Ja, men först ska jag snygga till i motorrumet. Lite ytrost här och var, vet inte riktigt om jag ska lacka allt eller bättrningsmåla. Det kanske duger med att fixa de fläckar som finns. Har stått still ett par veckor nu pga mycket jobb och låga temperaturer, och en osamarbetsvillig bruksbil som tagit en del tid.
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Bönan »

Äntligen blev det en stund i garaget igen innan jobbet idag. Monterade sköldar, rengjorde och smorde upp hjullagren och återmonterade drivaxlarna. Nu är det sannerligen inte långt tills åtminstone bakändan rullar på egna hjul igen!

Ser ju lite tråkigt ut med de bruna drivaxlarna, men jag hade ingen lust att börja demontera fräscha lager bara för att blästra en del som inte syns. Har dessutom inte tillgång till press åt lagren, så kändes onödigt. Det är ju som sagt inget man ser.

En drivaxelbult gick av när jag demonterade axeln, och tyvärr lyckades jag inte borra upp det utan att sabba gängorna. Så jag monterade genomgående bult och en låsmutter, det bör väl duga så får jag hoppas.

Bild
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av FyoDisco »

Kul att se att det händer saker! Den dagen jag behöver ta bort drivaxlarna ser jag inte framemot. Skruvarna till dem brukar alltid sitta rejält och ha lätt för att bli runddragna.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Bönan »

FyoDisco skrev:Kul att se att det händer saker! Den dagen jag behöver ta bort drivaxlarna ser jag inte framemot. Skruvarna till dem brukar alltid sitta rejält och ha lätt för att bli runddragna.
Använder man rejält med värme brukar det gå bra. Det var den första jag försökte lossna som gick av, och den enda jag inte värmde på. Jag har gjort detta på två andra bilar (båda tämligen rostiga) och aldrig haft av någon, men då har jag värmt ordentligt. Så det är inte så illa som man kan tro. :)
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av FyoDisco »

Mycket värme brukar lösa det mesta faktiskt. Sen är det en trygghet att ha en svets nära till hands också. :D
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Projekt 245 Classic

Inlägg av Bönan »

Det kröp i huvudet att något var fel när jag satte ihop detta... Kom till garaget idag och insåg att bromssköldarna såklart är höger och vänster. :roll:

Fick ta isär allt igen, men nu blev det rätt i alla fall. Nya bromsdelar samt justerskruvar till handbromsen. Sen fick bakänden komma ner på marken igen för första gången på 1,5 år.

Rätt fälgar till en Classic är Multi-X, men jag gillar Corona bättre (nej, inte den coronan), så jag tänkte skicka dessa på renovering vad det lider. Fick dem gratis förra sommaren. De stora navkåporna som satt på 760 (?) är snygga, och finns fortfarande på Volvo. Dock 600 kr/st.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar