Skyddsplåten ovanför grenröret är på plats nu. Det var riktigt bökigt men till slut gick det. Jag har också börjat montera kilremmarna. Remmen till AC-kompressorn är lite annorlunda att få dit. Man spänner den genom att man skruvar dit själva remskivan som den snurrar på, som sitter på vevaxeln. Tyvärr råkade jag dra sönder gängorna i ett skruvhål på fästet som alla remskivorna på vevaxeln sitter på. Jäkla skit. Vi får se om det håller ändå. Annars får jag fixa ett nytt fäste i framtiden.
I helgen tog jag tag i instrumentbrädan. Den gamla såg förjävlig ut helt enkelt. Bortom all räddning. Så den var det bara att slänga. Istället fick jag med en fin svart instrumentbräda, samt en sprejfärg gjord för att måla på detta materialet. Det är IPD USA som säljer färgen och den har rätt färgmatchning mot den beigea kulören. Det finns även blå och svart färg. Jag var ärligt talat lite skeptisk till om detta verkligen skulle funka, men det blev riktigt jäkla bra! Instrumentbrädan ser ut som ny och färgen verkar matcha riktigt bra. Tiden kommer att utvisa, men den verkar vara slitstark. Inte så stor risk att man råkar nöta bort färgen alltså. Ja lade på så många lager jag bara kunde för att det dels skulle täcka ordentligt men dels också vara mera slitstarkt. Jag hade två sprejburkar och jag gjorde av med båda två. Dock hade jag gärna haft en tredje burk för att kunna lägga på lite extra färg. Tittar man noggrant så lyser det igenom lite svart på sina håll, men det är inte på något uppenbart ställe så det kommer nog inte att märkas. Jag gjorde även några missar med maskeringen på några ställen, men det var bara småsmissar som förhoppningsvis inte märks det heller. Denna nylackade instrumentbrädan har en spricka vid högtalarhålet tråkigt nog. I framtiden skaffar jag kanske en helt sprickfri instrumentbräda och lackar om den, utan att då göra de misstag som jag gjorde denna gången.
Plastdetaljerna såsom högtalargallret och luftutblåsen målade jag också men de blev inte helt hundra på grund av lite slarv från min sida, men det kommer förhoppningsvis ändå se helt OK ut.
Här finns färgen:
https://www.ipdusa.com/catalog.asp?CAT_ ... archwords=
Nya instrumentbrädan.
Ett par lager har lagts på. Det krävdes många lager för att fådet heltäckande.
Även handskfacket ska målas. Det gamla handskfacket var också förstört.
Och så här blev slutresultatet! Den gamla instrumentbrädan är med som jämförelse. Fläckarna som syns på bilderna är på min slitna mobilkamera. Bilderna gör inte verkligheten rättvisa.
Sen kunde jag inte hålla mig från att montera några detaljer. Nu börjar det likna något!
Fästena till luftutblåsen mot vindrutan är annorlunda på bilar med AC. De är popnitade under instrumentbrädan, och det orkade jag inte hålla på med eftersom jag aldrig har popnitat förr. Det verkar dock enkelt och jag hade tillgång till verktyg och nitar, men jag valde ändå att kapa fästena från AC-brädan och sen skruva fast dem i den nya instrumentbrädan som satt i en bil med endast värmepaket. Det ska funka alldeles utmärket eftersom placeringen av fästena blir densamma som om de vore popnitade. Hålen fanns redan i de båda olika fästena, så det var bara att trä i en skruv med bricka och sen en låsmutter på baksidan.
Några smådetaljer på bilen såg rätt tråkiga ut så jag fick hjälp av en kollega med att blästra dem i hans blästerskåp. Det gjorde susen. Sedan lade jag själv på grundfärg och idag har jag även lagt på några lager svart färg. Från vänster: Övre fäste till oljekylaren, hållare till expansionskärl, torkararm till min GL/T, samt bakre nummerskyltshållare.
I går skulle jag laga trippmätaren som hade lagt av. Jag hade beställt nya drev från Vparts, och mycket riktigt var ett drev trasigt. Det jag däremot inte tänkte på var att det är annorlunda drev på en hastighetsmätare med vajer. Så det är bara att skicka tillbaka dreven till Vparts. Jag ska istället ett drev med 14 tänder, men ett sådant verkar bara gå att beställa från USA. Jag hade även sönder hastighetsmätarnålen i mitt försökt att få isär hela mätaren. Jag funderar på om jag ska byta till en mätare med kilometer istället för miles. Mycket trevligare med kilometer, men då försvinner miltalet på denna bil. Vem vet dock hur länge räkneverket har stått still eller om det har bytts ut tidigare. Dokumentationen är nästan obefintlig på denna bil så jag känner att jag inte bryr mig så mycket. Just nu står räkneverket still på 233 537 miles (ca. 37 000 mil). Samtidigt, orginal är alltid orginal. Jag tror nog att jag ska renovera orginalmätaren men samtidigt skaffa en europeisk hastighetsmätare, så får jag göra ett val i framtiden.
En glad nyhet är att jag äntligen har fått en bokad tid för registreringsbesiktning. Det är oerhört skönt! Jag trodde att det inte skulle gå att få en tid eftersom jag bara i princip har en möjlig vecka där jag själv har tid. Innan dess rullar nog bilen inte så mycket och jag har fullt upp med flytt, och därefter börjar jag plugga på en annan ort och det kommer inte att finnas tid på vardagarna.