Min Volvo 245 Turbo 1982

Här kan du lägga upp bilder på ditt projekt. ( Endast bilar )
Projekt gällande annat än bilar hänvisas till Offtopic
Project cars.
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Min Volvo 245 Turbo 1982

Inlägg av FyoDisco »

Länge har jag velat ha en Volvo 240 Turbo, särskilt en 245:a med AC. Både praktiskt, bekvämt och inte minst roligt. I våras dök det helt plötsligt på facebook upp ett bra objekt. En 245 Turbo från 1982, importerad från USA. Den hade nyligen kommit till Sverige och han som hade bilen nämnde i en kommentar att den kunde vara till salu. Jag skickade ett meddelande till honom och bestämde träff. Bilen fanns ganska nära där jag skulle befinna mig den helgen så det var perfekt att passa på att åka förbi och kika. Det hela slutade med att jag slog till och köpte bilen. Sen dröjde det några veckor innan jag fick bilen eftersom den skulle transporteras 50 mil hem till mig.

Bild

Bild

Motorn är en B21FT, och bakom den sitter en M46-växellåda. Utrustningen är AC, läderstolar, elhissar fram och bak samt centrallås. Lacken är färgkod 175-3.

Bild

Bild

Bilen är i princip helt rostfri, men det är ytrost lite här och var. Ett pyttelitet rosthål under förargolvet har jag hittat hittills. Lacken är sönderbränd eftersom bilen har tillbringat en stor del av sitt liv i Oregons öken. Inredningen var därmed också helt förstörd, samt möglig efter resan över Atlanten. Riktigt äckligt var det. Det allra första jag gjorde när jag fick hem bilen var att riva ur inredningen, rengöra det som skulle stoppas tillbaka och sen sätta dit bättre begagnade stolar och bagagerumsinredning som jag köpte i samma veva som bilen, fast av en annan person.

I övrigt är det som behöver göras är att byta alla gummilister. De är helt snustorra. Vindrutan behöver bytas p.g.a. en stor spricka. Bilen ska även regisreringsbesiktas så att jag får köra bilen. Jag har försökt få till det men det har inte funnits några tider som har passat mig. Till framtiden blir det hellackering, och jag tror nog att jag ska byta till europafront och stötfångare. Jag tycker de är snyggare och mer stilrena.

Bild

Framför bilen ligger den nya inredningen.

Bild

Bild

Jag fick med en ny instrumentbräda som är sprickfri. Dock är den svart, men jag har köpt en beige sprejfärg som är till för att lackera dessa instrumentbrädor. Det är IPD USA som säljer färgen.

Delar som sökes:
  • Fina dörrsidor av samma typ som redan sitter på denna bil.
  • Sprickfritt turbinhus och grenrör.
  • Orginal downpipe utan katalysator,
  • Svart eller beige handbromskonsol utan knappar för sätesvärme.
  • Beigea dörrfack.
  • Delar till vattenkylning av turbon.
  • Intercoolersats eller delar för att montera intercooler.
  • Svarta midjelister.
  • Europastötfångare.
  • Svarta lister ovanpå stötfångarna.
  • Framskärmar från årsmodell 81-83 cirka. De har den nyare fronten men utan skärmblinkers.
  • Lastgaller med nackstöd.
  • Svarta dropplister.
  • Frontläpp till den stora stötfångaren.
  • Farthållare.
  • Elspeglar.
  • Insprutningsdelar/motordelar till B21ET/FT.
Senast redigerad av FyoDisco den 19 januari 2021, 00:41, redigerad totalt 6 gång.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inlägg av FyoDisco »

När jag köpte bilen så gick motorn fint. Inga missljud eller så, men tomgången var hög. Efter lite felsökning med startgas så visade det sig att det läckte in tjuvluft vid packningen under insugsspjället. Jag bytte då alla packningar på insugssidan samt de flesta vakumslangar. Alla slangarna var riktigt trötta och det var till och med hål i några av dem. Det kan ha bidragit till den höga tomgången.

Bild

Såhär ser det ut med de nya sätena.

Bild

Bild
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inlägg av FyoDisco »

Och såhär såg den gamla inredningen ut. Snustorr, sprucken och möglig. Men det går nog att fixa till stolarna om man vill. Jag fick den såld till slut så förhoppnings blir det något av den. Jag tyckte att det kändes synd att slänga stolarna, eftersom beigea läderstolar är väldigt ovanliga.

Bild

Bild
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inlägg av FyoDisco »

När jag fick hem bilen så rök det nå djävulskt från avgassystemet. Det luktade bränd olja. Vid gaspådrag lades en rökridå likt lützendimman. Turboaggregatet var helt sopslut. Just i skrivandets stund är det inne på renovering hos SL turbo. Det mesta behövdes bytas. Det är även en spricka i turbinhuset, men eftersom det inte tillverkas nya sådana längre så får jag leva med sprickan. Det kommer funka bra ändå men det är lite tråkigt. Även grenröret har ett par sprickor i sig och lika där så kommer det fungera men det är tråkigt och effekten kommer nog inte vara 100%.

Bild

Bild

Eftersom jag ändå hade rivit bort turboaggregatet så passade jag på att fixa lite saker som annars är svåra att komma åt. Hittils har jag bytt laddningsregulator, vattenpump och kamrem med spännrulle. Kvar att byta är kilremmar och oljefilter. Sen när allt är återmonterat så blir det förhoppningsvis den första riktiga provturen. Då får vi se hur bilen går. Risken finns att det är mer som behöver åtgärdas, kanske framförallt med K-Jetronic-bränslesystemet.

Bild

Tyvärr har tidigare ägare kört utan luftfilter. Hur länge vet jag inte, men tillräckligt länge för att det ska se ut såhär i luftmängdmätaren. Det är riktigt grisigt. Hela insugssystemet är grisigt, dels p.g.a. att bilen har körts utan luftfilter och dels p.g.a. kass turbo som har läckt olja.

Bild

För några veckor sedan tog jag bort instrumentbrädan för att byta den. Det var bra att togs bort. Det behövdes verkligen städas där under! 38 års samlande av damm har blivit rätt mycket. Hela kupéventilationssystemet skulle behöva rengöras, men jag orkar inte riva ur fläktpaketet nu. Det får bli en annan gång. För stunden nöjer jag mig med att rengöra alla luftkanaler som är lättåtkomliga. Jag rev även ur ett eftermonterat larm. Vi får se om allt fungerar som det ska nu hehe.

Bild

Bild

Bild
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inlägg av FyoDisco »

Idag har jag bytt oljefilter och tändstift. Här är det volvoprylar som gäller! Oftast i alla fall. Jag tycker att det är roligt när det står Volvo på delarna, särskilt på denna bil, men ibland kostar det mer än vad det smakar. Då får det bli eftermarknads. Kamrem är också från Volvo, men vattenpump är SKF. Kilremmar och tändkablar som jag ska byta tänker jag köpa från Mekonomen. Volvo tar alldeles för mycket betalt för dem.

Olja ska jag ta och byta snart också, det har jag inte gjort ännu. Jag kommer nog köpa Biltemas helsyntetsolja. Sen när jag ska köra bilen mer så byter jag till en finare helsyntestolja. Men Biltemas helsyntet fungerar bra. Jag kör med den i min andra 245:a som får rulla mycket och den går riktigt fint. Men om oljan är bra eller dålig visar sig kanske först när motorn har rasat.

Bild

Bild

De gamla tändstiften såg väldigt fina ut, men jag bytte dem ändå. Det borde väl ändå betyda att motorn går fint?

Utöver oljefilter och tändstift så har jag tagit bort de pinnskruvar till grenröret som satt kvar i toppen. Nya pinnskruvar och muttrar ska på sen. Hur gör ni när ni drar dit nya pinnskruvar, smörjer ni dem något eller drar ni i dem helt torrt? Lite loctite kanske kan vara bra att ha på. Snart är det också att montera grenröret med turboaggregat. Har ni några tips på att montera det smidigt? Det är riktigt trångt att få upp eller ner hela paketet. När jag tog upp det så repade jag plåten på fjäderbenstornet rejält, så det kommer bli lite ny färg där.

Bild

Ber om ursäkt för de dåliga bilderna. Min mobilkamera börjar bli riktigt trött.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inlägg av FyoDisco »

Nu har turboaggregatet kommit tillbaka från renoveringen! Otroligt fint det blev. Innan var det sopslut och såg riktigt jävligt ut, men nu ser det ut som nytt och det är inget glapp. Stort tack till SL Turbo! Jag monterade med grenröret med de gamla skruvarna som fortfarande ser bra ut och de var inom toleransvärdena. Tyvärr finns de inte att köpa nya längre. Jag köpte även nya låsbleck.

Bild

Bild

Bild

När jag plockade ur turboaggregatet så var det riktigt trångt. Jag vet inte om det finns något särskilt knep för att få ut hela paketet snyggt, jag lyckades i alla fall inte. Till slut fick jag upp turbon och grenröret, men det med en massa repor och islagsmärken på stötdämpartornet. Nu har jag snyggat till det i alla fall! Jag köpte en sprejburk på Mekonomen med en färg som såg hyfsat nära ut och det blev bra tycker jag. Färgen är lite mörkare, men jag ska ändå lackera om allt i framtiden så det spelar inte så stor roll hur det ser ut just nu. Så länge det inte rostar är jag nöjd.

Bild

Sen var det dags att skruva i nya pinnskruvar. Jag monterade dem med hjälp av en kontramutter, alltså två muttrar som dras åt emot varandra så att de sitter fast. Det funkade riktigt bra och det gick smidigt att få dit alla pinnskruvar.

Under de vita trasorna ligger turbopaketet. Jag tänkte att det smidigaste sättet att få ner turbon utan att repa allt var att lägga det där innan jag satte i pinnskruvarna som annars skulle vara i vägen. Jag lade ändå flera trasor runtomkring på karossen och motorn för att skydda mot eventuella repor och islag.

Bild

Bild

Idag tog jag ett ryck och demonterade den amerikanska dragkroken som inte funkar här i Sverige. Jag har skjutit på detta ett tag eftersom jag var rädd att skruvarna skulle sitta som självaste fan, men de var väldigt lätta att få bort. Såklart, bilen har ju rullat i saltfritt klimat! Det var knappt någon rost bakom dragkroksfästena heller. Lite sand bara. Jag fick med en svensk dragkrok när jag köpte bilen så den ska jag montera någon dag. Först ska jag rengöra och rostskydda lite vid fästena. Efter det måste jag ordna en släpvagnskontakt och kablage till den.

Bild

Bild

Bild
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarens profilbild
JimmyW
Inlägg: 129
Blev medlem: 23 november 2011, 10:12
Ort: Växjö

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inlägg av JimmyW »

Riktigt kul att se!
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inlägg av Errim »

Hej! Intressant bil. Roligt att du gör iordning den ordentligt. Jag kommer att följa den här tråden. Hur gick det med sprickan i turbon?
Med vänlig hälsning, Bengt
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inlägg av FyoDisco »

Errim skrev:Hej! Intressant bil. Roligt att du gör iordning den ordentligt. Jag kommer att följa den här tråden. Hur gick det med sprickan i turbon?
Med vänlig hälsning, Bengt
Kul att du vill följa min tråd! Jag ska försöka uppdatera här så fort jag har gjort något betydande med bilen. Risken är stor att det blir stillestånd i detta projekt i höst och ett till två år framöver. Jag ska flytta till Stockholm för att plugga och kommer nog inte ha tid med denna bil. Måste även utöver plugget prioritera min 245 GL/T så att den är redo för nästa sommar då det eventuellt blir bilsemester med den.

Men till turbon; sprickan är inte fin. Men tyvärr finns det inga nya turbinhus. Inte heller några nya grenrör, vilket är synd eftersom mitt grenrör också är lite sprucket. Dock är det inte lika stora sprickor. Att hitta begagnade sprickfria delar är inte lätt det heller. Men Stefan på SL Turbo är oerhört kunnig gällande turbos och enligt honom ska detta hålla i många år framöver, även om det till slut komemr att spricka för mycket. Det kommer vara ett litet effekttapp men förhoppningsvis knappt märkbar. När turbon är varm så tätar det förhoppningsvis. Vi får se om det i framtiden startas upp nyproduktion av dessa delar. Det finns nog ett intresse för det. I värsta fall får det bli montering av ett annat turboaggregat, men det är roligare med orginal. Huvudsaken kommer dock att vara att bilen rullar. Fram tills den dag sprickorna blir allt för allvarliga ska jag försöka samla på mig sprickfria delar. Någonstans måste de finnas tycker jag.

Bild

Bild
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inlägg av FyoDisco »

För några dagar sedan började jag med att montera turboaggregatet. Det var enkelt att få det på plats när det redan låg där. Att ta det uppifrån med alla pinnskruvar i vägen hade varit mycket bökigare. Sedan momentdrog jag alla muttrar till angivet moment, 23Nm. Jag vet inte om det är rätt moment men enligt Haynes ska det vara det, så då får det bli så.

Bild

Bild

Redan nu var det slut med det enkla mekandet. Oljerören skulle dit på plats och de var riktigt jobbiga. De passade inte rakt på utan jag var tvungen att tvinga dem på plats och samtidigt sätta i skruvarna. Det krävdes en hel del handkraft för att kunna hålla dem på plats. Oljereturen på undersidan trodde jag skulle vara enkel men där var wastegatestaget i vägen så hela wastegateklockan fick jag demontera. Trots all frigjord plats så ville oljereturen ändå inte passa helt, utan det krävdes även här en hel del kraft för att hålla det på plats och sedan försöka pilla i skruvarna. Till slut fick jag dit rören i alla fall. Då var jag glad. Näst efter det var det dags för downpipen. Den borde väl passa rakt på? Nepp! Det var riktigt bökigt att få dit den med. Förbandet till downpipen tog emot pinnskruvarna och ville inte gå på riktigt. Till slut ledsnade jag på att försöka lirka dit det så jag tog till med hammaren och bankade (hyfsat försiktigt) tills jag kunde gänga på muttrarna och sen dra det hela på plats. Efter en stund var även downpipen på plats. En hel del svordommar yttrades och ett ständigt suckande kunde höras från min del av garaget.

Då var allt klart! Bara att skruva dit skyddsplåten ovanför grenröret. Enkelt, tänkte jag. Dock gick inte det heller. Oljeröret tog emot. Satan! Jaja, bara att skruva loss oljeröret, sätta skyddsplåten på plats och sedan ta upp kampen med oljeröret igen. Det var lika jobbigt som förra gången men det gick. Sedan fick jag förstås inte dit alla skruvar till skyddsplåten heller. Ett av hålen i plåten är förskjuten med cirka en halv centimeter. Men där gav jag upp och gick hem. Det blir nya tag en annan dag.

Det är inte mycket kvar nu med motorutrymmet i alla fall. Några slangar ska monteras, och sedan kilremmarna till generator, AC och servopumpen. Jag beställde nya remmar från Mekonomen och efter flera veckors väntan fick jag dem. Dock var inte en enda av dem i rätt storlek så det var bara till att lämna tillbaka alla. Jag struntade i att beställa nya. Istället monterar jag de gamla och byter dem i framtiden. Utöver remmarna så ska jag slipa lite rost kring batterihyllan. Något tidigare batteri har troligtvis läckt ut batterisyra så att det har börjat att rosta där under. Men det är inte så farligt. Bara ytrost vad jag kan se.

När jag är klar med motorutrymmet så ska jag ta tag i instrumentbrädan. Justja, jag har bytt motorolja också! Den gamla var riktigt svart men såg ändå okej ut. Den såg ut som den ska göra. Nya oljan är Biltemas 5W-40 helsyntet. Fungerar bra i min 245 GL och borde nog fungera bra i denna bil med. Den dagen bilen kommer ut på vägarna kanske jag byter till någon bättre (dyrare i alla fall) olja, om det nu skulle göra någon skillnad.

Bild
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inlägg av FyoDisco »

Jag har uppdaterat det första inlägget med delar jag söker till denna bil. Än så länge är det inte så mycket men jag kommer uppdatera den listan allt eftersom det dyker upp fler grejer som jag behöver.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inlägg av FyoDisco »

Skyddsplåten ovanför grenröret är på plats nu. Det var riktigt bökigt men till slut gick det. Jag har också börjat montera kilremmarna. Remmen till AC-kompressorn är lite annorlunda att få dit. Man spänner den genom att man skruvar dit själva remskivan som den snurrar på, som sitter på vevaxeln. Tyvärr råkade jag dra sönder gängorna i ett skruvhål på fästet som alla remskivorna på vevaxeln sitter på. Jäkla skit. Vi får se om det håller ändå. Annars får jag fixa ett nytt fäste i framtiden.

I helgen tog jag tag i instrumentbrädan. Den gamla såg förjävlig ut helt enkelt. Bortom all räddning. Så den var det bara att slänga. Istället fick jag med en fin svart instrumentbräda, samt en sprejfärg gjord för att måla på detta materialet. Det är IPD USA som säljer färgen och den har rätt färgmatchning mot den beigea kulören. Det finns även blå och svart färg. Jag var ärligt talat lite skeptisk till om detta verkligen skulle funka, men det blev riktigt jäkla bra! Instrumentbrädan ser ut som ny och färgen verkar matcha riktigt bra. Tiden kommer att utvisa, men den verkar vara slitstark. Inte så stor risk att man råkar nöta bort färgen alltså. Ja lade på så många lager jag bara kunde för att det dels skulle täcka ordentligt men dels också vara mera slitstarkt. Jag hade två sprejburkar och jag gjorde av med båda två. Dock hade jag gärna haft en tredje burk för att kunna lägga på lite extra färg. Tittar man noggrant så lyser det igenom lite svart på sina håll, men det är inte på något uppenbart ställe så det kommer nog inte att märkas. Jag gjorde även några missar med maskeringen på några ställen, men det var bara småsmissar som förhoppningsvis inte märks det heller. Denna nylackade instrumentbrädan har en spricka vid högtalarhålet tråkigt nog. I framtiden skaffar jag kanske en helt sprickfri instrumentbräda och lackar om den, utan att då göra de misstag som jag gjorde denna gången.

Plastdetaljerna såsom högtalargallret och luftutblåsen målade jag också men de blev inte helt hundra på grund av lite slarv från min sida, men det kommer förhoppningsvis ändå se helt OK ut.

Här finns färgen: https://www.ipdusa.com/catalog.asp?CAT_ ... archwords=

Bild
Nya instrumentbrädan.

Bild
Ett par lager har lagts på. Det krävdes många lager för att fådet heltäckande.

Bild
Även handskfacket ska målas. Det gamla handskfacket var också förstört.

Bild
Och så här blev slutresultatet! Den gamla instrumentbrädan är med som jämförelse. Fläckarna som syns på bilderna är på min slitna mobilkamera. Bilderna gör inte verkligheten rättvisa.

Bild

Bild

Bild

Bild
Sen kunde jag inte hålla mig från att montera några detaljer. Nu börjar det likna något!

Bild

Fästena till luftutblåsen mot vindrutan är annorlunda på bilar med AC. De är popnitade under instrumentbrädan, och det orkade jag inte hålla på med eftersom jag aldrig har popnitat förr. Det verkar dock enkelt och jag hade tillgång till verktyg och nitar, men jag valde ändå att kapa fästena från AC-brädan och sen skruva fast dem i den nya instrumentbrädan som satt i en bil med endast värmepaket. Det ska funka alldeles utmärket eftersom placeringen av fästena blir densamma som om de vore popnitade. Hålen fanns redan i de båda olika fästena, så det var bara att trä i en skruv med bricka och sen en låsmutter på baksidan.

Bild

Bild

Några smådetaljer på bilen såg rätt tråkiga ut så jag fick hjälp av en kollega med att blästra dem i hans blästerskåp. Det gjorde susen. Sedan lade jag själv på grundfärg och idag har jag även lagt på några lager svart färg. Från vänster: Övre fäste till oljekylaren, hållare till expansionskärl, torkararm till min GL/T, samt bakre nummerskyltshållare.

Bild

Bild

I går skulle jag laga trippmätaren som hade lagt av. Jag hade beställt nya drev från Vparts, och mycket riktigt var ett drev trasigt. Det jag däremot inte tänkte på var att det är annorlunda drev på en hastighetsmätare med vajer. Så det är bara att skicka tillbaka dreven till Vparts. Jag ska istället ett drev med 14 tänder, men ett sådant verkar bara gå att beställa från USA. Jag hade även sönder hastighetsmätarnålen i mitt försökt att få isär hela mätaren. Jag funderar på om jag ska byta till en mätare med kilometer istället för miles. Mycket trevligare med kilometer, men då försvinner miltalet på denna bil. Vem vet dock hur länge räkneverket har stått still eller om det har bytts ut tidigare. Dokumentationen är nästan obefintlig på denna bil så jag känner att jag inte bryr mig så mycket. Just nu står räkneverket still på 233 537 miles (ca. 37 000 mil). Samtidigt, orginal är alltid orginal. Jag tror nog att jag ska renovera orginalmätaren men samtidigt skaffa en europeisk hastighetsmätare, så får jag göra ett val i framtiden.

En glad nyhet är att jag äntligen har fått en bokad tid för registreringsbesiktning. Det är oerhört skönt! Jag trodde att det inte skulle gå att få en tid eftersom jag bara i princip har en möjlig vecka där jag själv har tid. Innan dess rullar nog bilen inte så mycket och jag har fullt upp med flytt, och därefter börjar jag plugga på en annan ort och det kommer inte att finnas tid på vardagarna.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inlägg av danny-16vt »

Kul att se projekt 245 turbo. Ska det bli europa front m.m eller förblir det usa? Angående turbon borde du kunna ta avgashus från ett annat agrigat och köpa renoveringssatts till den. Är du med i 240 klubben på fb? Där lär du få hjälp av dom som renoverar och äger originalturbobilar.

Mvh Daniel
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inlägg av FyoDisco »

danny-16vt skrev:Kul att se projekt 245 turbo. Ska det bli europa front m.m eller förblir det usa? Angående turbon borde du kunna ta avgashus från ett annat agrigat och köpa renoveringssatts till den. Är du med i 240 klubben på fb? Där lär du få hjälp av dom som renoverar och äger originalturbobilar.

Mvh Daniel
Jag har inte bestämt mig ännu, men det lutar åt att det blir europafront. Jag tycker att den fronten är mycket snyggare och stilrenare. Men vi får se hur det blir.

Jasså, går det att göra så? Jag får kolla på det inför en framtida renovering. Jag är med i den facebookgruppen. Ska fråga där om/när jag behöver hjälp.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inlägg av FyoDisco »

Förra veckan målade jag de blästrade delarna med en mattsvart färg från Hagmans. Det blev fint, men hur hållbart det är vet jag inte. Det kommer att visa sig.

Bild

Här har det kommit på plats. Det blev bra mycket finare än innan!

Bild

Bild
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inlägg av FyoDisco »

I helgen satte jag instrumentbrädan på plats. Det var bökigt att göra själv men det gick. Jag har testat färgen på några dolda skrymslen dels genom att skrapa lite med en skruvmejsel och dels genom att rengöra med en rengöringsduk från Armorall. Färgen rubbades knappt! Om jag inte tog i med skruvmejseln, vilket inte är så konstigt. Det verkar i vilket fall som helst vara en oerhört stryktålig färg. Skönt! Då slipper jag oroa mig för att råka förstöra färgen.

Bild

Bild

Färgen matchar inte helt hundra med mittkonsolen, men det är inte så konstigt eftersom den har varit med länge och utsats för solljus och smuts. Jag satte dit en annan mittkonsol som jag köpte begagnad. Den gamla var ful, hade flera skruvhål i sig och prylfacket på ovansidan var sprucket. Jag ska beställa mer färg för att sedan måla dessa delar samt handbromskonsolen också så kommer allt att matcha färgmässigt.

Bild

Bild

Sedan fick jag så bra flyt att jag monterade dit alla instrument och mittutblåset. Hastighetmätarvajern behöver jag ersätta då jag råkade ha sönder plastfästet på den gamla när jag skulle demontera mätarhuset. Utöver detta fixade jag med lite kablage vid förarplatsen. Jag behövde skarva ihop två kablar efter att ha rivit bort larmsystemet och några lösa ändar behövde snyggas till.

Bild

När jag var klar med instrumentbrädan (för stunden) så kände jag att jag fortfarande hade ett sådant bra flyt så jag gjorde klart allt i motorrummet. Fläktremmarna spändes och fläkten med kåpa skruvades på plats. Idag har jag även fyllt på med vatten i kylarvätskesystemet för att göra allt redo för en första uppstart. Går det bra så ska jag spola igenom kylarvätskesystemet några gånger innan jag häller i glykol. Efter att bilden togs så letade jag reda på klamman för expansionskärlet, så nu sitter det ordentligt och det ser lite bättre ut.

Slangen till vevhusventilationen som går till insuget har jag ersatt med en ny orginalslang. Den gamla var stenhård och den gick av när jag fipplade med insuget för ett par månader sedan. 38 år av värme, väder, vind och smuts har gjort sitt. Den nya slangen är mjuk som en slang ska vara och den var hur enkel som helst att få dit.

Bild
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inlägg av FyoDisco »

Igår gjorde jag i ordning allt för att kunna starta motorn för första gången sedan bilen kördes in i garaget. Det var oerhört spännande och efter lite krångel med en säkring som gick ett par gånger så startade motorn! Den gick fint men glädjen försvann fort när jag kikade in under bilen. Där pissade den olja på golvet. Snabbt stängde jag av motorn och slängde några trasor på oljepölen så att den inte skulle rinna iväg. Jag konstaterade snabbt att det verkade läcka från oljeröret till turbon (ej returen, utan den med banjokopplingen i motorblocket), och sedan åkte jag hem. Detta kändes verkligen inte kul. Bilen måste ut ur garaget om ca. en vecka så det kan bli stressigt.

Idag var det åter till garaget för att felsöka oljeläckaget. All olja på golvet torkades upp så att jag kunde krypa in under bilen utan att bli allt för kladdig. Japp, det läckte från oljeröret och den verkade sitta löst. Märkligt, jag vill minnas att jag drog åt skruven till banjokopplingen men jag måste ha glömt det. Skruven drogs åt i alla fall och sedan gjordes ett nytt startförsök. Det höll tätt! Skönt, jag var orolig att det skulle vara något som var trasigt, men det var bara jag som hade klantat mig.

Motorn fick stå igång på tomgång för att se så att det verkligen fortfarande höll tätt (det gjorde det) och för att se så att den går bra. Det gör den! Dock är tomgången fortfarande lite hög, men den är mycket bättre än tidigare. Nu ligger tomgången på ca. 1100 varv per minut. Jag får felsöka med lite startgas senare. Däremot, något som var mysko var att det kom vit/genomskilnig rök från grenröret/downpipen. Först blev jag orolig, men nu är jag mer förbryllad. Det luktade inget särskilt om röken, och min första tanke var att det läckte från grenrörspackningarna, men sedan slutade det att ryka därifrån. Nu kom röken bara från skarven mellan downpipe och turbo. Vad kan röken bero på? Är det avgaser som läcker ut? Kan det bero på någon olja eller något annat som har lagt sig runtomkring området? Kan det bero på aluminiumpastan eller den metallfria pastan som jag har smetat på en del av gängorna och råkat kladda lite här och var? Jag tänker om delar av antikärvningspastan förångas när den blir varm och därför började det ryka.

Jag filmade lite och ska försöka klippa till filmen innan jag laddar upp den på youtube så att jag kan dela den här.

Bild
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
danny-16vt
Inlägg: 287
Blev medlem: 22 november 2013, 19:09

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inlägg av danny-16vt »

FyoDisco skrev:
danny-16vt skrev:Kul att se projekt 245 turbo. Ska det bli europa front m.m eller förblir det usa? Angående turbon borde du kunna ta avgashus från ett annat agrigat och köpa renoveringssatts till den. Är du med i 240 klubben på fb? Där lär du få hjälp av dom som renoverar och äger originalturbobilar.

Mvh Daniel
Jag har inte bestämt mig ännu, men det lutar åt att det blir europafront. Jag tycker att den fronten är mycket snyggare och stilrenare. Men vi får se hur det blir.

Jasså, går det att göra så? Jag får kolla på det inför en framtida renovering. Jag är med i den facebookgruppen. Ska fråga där om/när jag behöver hjälp.
Tycker själv att europa-stuket är snyggast också. Gör det, men som jag skriver så går det byta så gott som allt på agget dock så behöver du göra en balansering efter renovering
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inlägg av FyoDisco »

danny-16vt skrev:
FyoDisco skrev:
danny-16vt skrev:Kul att se projekt 245 turbo. Ska det bli europa front m.m eller förblir det usa? Angående turbon borde du kunna ta avgashus från ett annat agrigat och köpa renoveringssatts till den. Är du med i 240 klubben på fb? Där lär du få hjälp av dom som renoverar och äger originalturbobilar.

Mvh Daniel
Jag har inte bestämt mig ännu, men det lutar åt att det blir europafront. Jag tycker att den fronten är mycket snyggare och stilrenare. Men vi får se hur det blir.

Jasså, går det att göra så? Jag får kolla på det inför en framtida renovering. Jag är med i den facebookgruppen. Ska fråga där om/när jag behöver hjälp.
Tycker själv att europa-stuket är snyggast också. Gör det, men som jag skriver så går det byta så gott som allt på agget dock så behöver du göra en balansering efter renovering
Ungefär det här stuket vill jag nog ha på bilen. Några smådetaljer kan dock komma att skilja sig. Min bil kommer att vara vinröd förstås. Men, jag kanske ändrar mig med tidens gång. Vi får se hur det blir.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Min Volvo 245 Turbo 1982

Inlägg av FyoDisco »

Här är en video på röken som kommer från avgassidan av motorn. Det var svårt att få röken på film, men den syns lite grann i alla fall. Det kanske hjälper något.

https://www.youtube.com/watch?v=so2TvLYt83g
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Skriv svar