Felkod 2-1-2 och lambdalampan lyser

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Felkod 2-1-2 och lambdalampan lyser

Inlägg av FyoDisco »

Hej! Jag har googlat lite men inte blivit riktigt klok så jag behöver er hjälp här.

Igår tog jag ut bilen från vinterförvaringen och efter att ha kört ca. 500m så tänds lambdalampan. Det är första gången som jag ser den tänd (när den inte ska vara tänd) på denna bilen så länge den har varit i mina ägor. När jag kollade felkoderna så fick jag 2-1-2, alltså ingen signal från syresensorn. Nu har jag kört några mil och varningslampan lyser fortfarande, men bilen går bra att köra. Inga konstigheter alls. Ibland kan den gå något ryckigt.

Har ni några tips på vad jag kan felsöka eller vad för åtgärder jag kan vidta för att försöka fixa detta? Var ska jag mäta någonstans för att med en multimeter mäta syresensorns funktion?

Jag felsökte lite grann idag. Vad jag kan se så finns det inga yttre skador på kablaget. Jag provade även att radera felkoderna och jag tog bort minuspolen på batteriet en stund. Sedan startade jag bilen och då var lambdalampan borta! Då lät jag bilen stå på tomgång tills den kom upp i arbetstemperatur och precis när temperaturnålen har kommit upp till arbetstemperaturen så tändes varningslampan igen...

Bilen är en Volvo 245 1990 med LH2.4 och B230F.

Mvh
Felix
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Felkod 2-1-2 och lambdalampan lyser

Inlägg av FyoDisco »

Jag har mätt idag med multimeter på lambdasondens signalkabel (den enkla kabeln som löper vid torkarmotorn). Resultatet är att multimetern visar 0,51-0,52V konstant. Oavsett om bilen är varm eller kall eller om jag varvar bilen eller låter den stå på tomgång.

Kan detta bero på något annat än att sensorn är kass?
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Felkod 2-1-2 och lambdalampan lyser

Inlägg av FyoDisco »

Problemet är löst! Det var enkelt fixat. En säkring saknades helt enkelt haha. Riktigt klantigt av mig att missa det.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Skriv svar