Studsig bakvagn och oljud

Växellåda, koppling, drivaxlar, fjädring, stötdämpare m.m
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Studsig bakvagn och oljud

Inlägg av FyoDisco »

Hej!
Jag har problem med min Volvo 245 årsmodell 1990, B230F och M47. Problemet är att det smäller/dunsar rätt högt från bakvagnen när jag kör över ett gupp eller en hålighet med bilen, och bakvagnen känns väldigt hoppig i allmänhet. Kör jag över ett väldigt skarpt gupp kan hela bakvagnen studsa ett par-tre gånger och samtidigt låta illa.

Jag har bytt momentstagsbussningar, bärarmar med bussningar, stötdämpare, fjädrar och nedre fjäderskålar bak. Minnet kan svika mig men jag vill minnas att jag inte hade detta problem innan jag bytte alla dessa delar i vintras. Men jag kan som sagt minans fel. En teori var att jag inte hade dragit åt några skruvar ordentligt och så var det när jag kröp under bilen och kollade igår, men likförbannat kvarstår problemet. Det låter inte lika illa länge. TIdigare small det, nu är det mer ett dunsande.

Vad är det som kan vara fel? Måste jag byta något mer eller har jag satt dit några dåliga delar? Näst på listan står att byta övre fjäderskålar då de är rätt rostiga. Därefter blir det till att byta stödlager som en del har tippat på kan var det som orsakar problemen, men jag vete fasen om det är så. Det skadar inte att byta i all fall, även om det är rätt drygt.

Om det fortfarande inte har löst sig efter dessa byten så är det enda kvar att byta i bakvagnen tvärstagsbussningar och knutkors på kardanen. Sen är allt bytt vad jag kan komma på.

Jag är oerhört tacksam för all hjälp jag kan få!

/Felix
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Studsig bakvagn och oljud

Inlägg av FyoDisco »

Här är en video där jag framkallar missljuden och visar hur bakvagnen studsar. Jag har även filmat hur bakaxeln rör sig vid gaspådrag.

https://www.youtube.com/watch?v=GGFpMMe ... e=youtu.be
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Studsig bakvagn och oljud

Inlägg av FyoDisco »

Det mesta och det värsta löste sig faktiskt idag efter byte av de övre fjäderskålarna. Den ena av de gamla skålarna var helt okej men den andra var nästan obefintlig. Nu studsar inte bilen och det låter inte alls lika illa. Men jag tror fortfarande att stödlagret behöver bytas, fast det är inte akut. Nu går det i alla fall att köra bilen utan att det låter som att bakaxeln ska hoppa av hela tiden.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Tobbe
Inlägg: 436
Blev medlem: 23 november 2011, 20:55

Re: Studsig bakvagn och oljud

Inlägg av Tobbe »

På videon såg det ut som om stötdämparna var riktigt dåliga iaf, men gött att det löste sig o blev bättre med nya skålar
Skriv svar