Nytt projekt, elfrågor

Bil-el, instrument, larm, belysning m.m.
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Nytt projekt, elfrågor

Inlägg av Bönan »

Hallå!
Jag har skaffat mig en ny projektbil, en 245 Classic från -93. Tanken är att renovera upp den till fint skick, det får ta den tid det tar. Målbilden är att den ska bli som en 245 hade kunnat se ut när den var ny, inte nödvändigtvis 100% korrekt original. Tanken var att försöka sätta in så mycket original extrautrustning som möjligt och bygga en fiktiv toppmodell.

Nu ligger det långt in i framtiden, till en början blir det plåt- och rostjobb. Måste åtminstone byta båda högerdörrarna och eventuellt bakluckan, i övrigt har den klarat sig bra utöver klarlacksläpp.

Planen inkluderar då elhissar, elspeglar, farthållare, dim- och extraljus och full uppsättning extramätare, kanske något mer kul också. Funderar då lite allmänt om hur mycket el som är fördragen på en 93a. Extramätarna vet jag helt saknar kablage, men hur är det med speglar och elhissar, något förberett? Är det några komponenter som är gemensamma med 7/940, då dessa generellt verkar vara bättre utrustade och lättare att plocka grejer från?
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Nytt projekt, elfrågor

Inlägg av Errim »

Hej!

kul projekt att följa! Jag vet att kablage till farthållaren är fördraget. Var det på min 240se -92. Hittade ingen bra farthållare i Sverige så köpte från USA. Annars har jag inga bra svar på dina frågor, tyvärr.
Kolla med Jon-Erik på 240.se, han vet allt om och har grejer till 240.

Hälsningar ,Bengt
Bönan
Inlägg: 56
Blev medlem: 17 mars 2015, 13:54
Ort: Orsa

Re: Nytt projekt, elfrågor

Inlägg av Bönan »

Spännande att det är fördraget el för farthållaren, det är det ju inte ens på 940 förrens årsmodell -96 eller så.

Jag har ett 940-farthållarkit liggande, och funderar på om man skulle kunna montera det på min 240 med undantag för spaken? Känns ju inte som några problem med grejorna under huven, och kablage/vakuumledningar till pedalerna borde också vara lika. Det jag undrar över är hur styrenheten funkar, hört att det skiljer i antal pulser från bakaxeln. Eventuellt får man ersätta styrenheten?

För övrigt har projektet kommit en bra bit, jag har renoverat hela bakvagen samt fjäderbenen fram. Blästrat, grundat och lackat allting svart, bytt alla slitdelar. Bara framvagnsbalken och lite småpyssel kvar. Dessutom fått motorn renoverad på firma, funderade på att byta till turbomotor men i slutändan blev det original B230FD ändå. Kommer hålla mig till vad som fanns att välja till -93.
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Nytt projekt, elfrågor

Inlägg av Errim »

Hej

Pulserna från bakaxeln ska vara 48 st/varv. Före -92 var pulserna 12 st/varv och då funkar det inte.

Ska du ha 240-spak måste du ha 240-styrenhet. Jag funderar själv på att försöka sätta dit en spak från en 850, den är mer lik 240-spaken, och använda mig av 850ins styrenhet. Det blir då en bättre funktion med knapp för + och - för hastighetsreglering.

Har du ett svart kontaktstycke högt upp på vänstersida av torpedväggen i motorrummet (som inte är anslutet till något) så är elen fördragen för fartkontrollen.

Med vänlig hälsning, Bengt
Errim
Donator
Donator
Inlägg: 213
Blev medlem: 7 november 2014, 22:21

Re: Nytt projekt, elfrågor

Inlägg av Errim »

ps
Du har ju fått mycket gjort på bilen, bakvagn, fjäderben fram och motor. Bra jobbat! Du får gärna visa lite bilder, Tack.
ds
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Nytt projekt, elfrågor

Inlägg av FyoDisco »

Errim skrev:Hej!

kul projekt att följa! Jag vet att kablage till farthållaren är fördraget. Var det på min 240se -92. Hittade ingen bra farthållare i Sverige så köpte från USA. Annars har jag inga bra svar på dina frågor, tyvärr.
Kolla med Jon-Erik på 240.se, han vet allt om och har grejer till 240.

Hälsningar ,Bengt
Hur gjorde du för att få tag i en farthållaren i USA? Fanns det ett paket med begagnade delar som någon plockat ihop? Skulle själv vilja ha farthållare till min bil.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Användarens profilbild
FyoDisco
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 november 2015, 08:58
Ort: Uppland

Re: Nytt projekt, elfrågor

Inlägg av FyoDisco »

Något du måste ha i din bil om du inte har det redan är AC! Har inte så mycket med elen att göra, men några kablar är det. Det är ett lite större projekt, men helt klart görbart. Du bör ha en donatorbil och sen kanske det är lika bra att flytta över allt när du ändå har bilen i smådelar? Jag hade själv tänkt göra den operationen i vår. Har fått tag på en donatorbil samt beställt några delar som jag ska byta ut.
Är ute och sladdar med 240:n och lyssnar på Sator

Volvo 245 GL/T 1990, Volvo 245 Turbo 1982
Skriv svar