Måste tanklocket vara tätt?

Allt som har med och omkring bensinmotorer att göra
Användarens profilbild
Volvotusiasten
Donator
Donator
Inlägg: 9
Blev medlem: 2 maj 2015, 16:03
Ort: Oxelösund

Måste tanklocket vara tätt?

Inlägg av Volvotusiasten »

Jag har en 244 -84, B 21 A. Efter ett par bensinstölder är tankrörets mynning lite ojämnt. Vilka symptom kan det ge, om några, om alltså tanklocket inte tätar helt?
Volvoentusiast
Volvotvåtusiast
Volvotretusiast
och egentligen hur många som helst. Entusiastisk till tusen.
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Måste tanklocket vara tätt?

Inlägg av Allinug »

Det är väl ifall det kommer in skräp, eller om det kan försvinna ut bensin som du kommer att få symptom?

Har du upptäckt några symptom?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Användarens profilbild
Volvotusiasten
Donator
Donator
Inlägg: 9
Blev medlem: 2 maj 2015, 16:03
Ort: Oxelösund

Re: Måste tanklocket vara tätt?

Inlägg av Volvotusiasten »

Ja, jag tänkte närmast på om det kunde finnas någonting utöver det självklara som du nämner. Det kan säkert dunsta en liten mängd, även om den är försumbar. Jag har grubblat över vissa ryckningar i motorgången, men jag förstår att förklaringen inte finns här. Jag har bytt alla tänddelar (utom själva fördelaren) och ska fortsätta med att byta bränsleslangar och pump.
Volvoentusiast
Volvotvåtusiast
Volvotretusiast
och egentligen hur många som helst. Entusiastisk till tusen.
Användarens profilbild
Allinug
Donator
Donator
Inlägg: 480
Blev medlem: 29 juli 2013, 11:39

Re: Måste tanklocket vara tätt?

Inlägg av Allinug »

OK, jag har aldrig haft något fel i tändsystemet, men däremot har jag fått byta slangar som släppt in tjuvluft. Och det har gett symptom som ryckningar och till och med oberäknelig tomgång.

Kanske din bil drar tjuvluft någonstans? Jag vet inte ifall dessa bilar kan dra tjuvluft genom tanken, men det finns någon slags avluftning till tanken.

Tråkigt med bensinstölderna och att det måste förstöras för att bensin ska stjälas. I värsta fall har det kanske hänt något i tanken i samband med stölderna?
Volvo 240 GL Classic -93, herrgårdsvagn
Skriv svar